שאלת ניסוח - איך תכתבו?

בסיכום סוגיא, האם תנסחו...
'תוספות מביא תירוץ נוסף בו הוא חולק על התירוץ הראשון'
או
'תוספות מביא תירוץ נוסף ובו הוא חולק על התירוץ הראשון'???
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
למה בכלל "בו"? מוטב כך: 'תוספות מביא תירוץ נוסף החולק על הראשון' (אם יש חשש שמישהו יבין שהוא חולק על 'ראשון' מה'ראשונים' :)אז תכתוב: החולק על התירוץ הראשון...)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בלי ו'
ולדעתי גם לילדים המילה הזו מיותרת ועדיף כפי שכתבה איפכא
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא, אם אתה מתעקש על "בו" צ"ל "שבו", בתוספת ש' הזיקה (ולא בוא"ו או בלי וא"ו).
 
שומע.
האופן השני של איפכא מסתרא יותר מסתדר לי, אבל עדיין נראה לי שכן כדאי להוסיף, ביחוד אם זו הקדמה למהלך מסובך יותר.
סוף כל סוף, אני מלמד ותיק ב"ה, ומנסיון נ"ל שזה יותר נצרך.
תודה על התגובות, לקחתי אותם לתשומת ליבי, ומעניין יהיה לבדוק את זה בשטח.
 
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1750169:
לא, אם אתה מתעקש על "בו" צ"ל "שבו", בתוספת ש' הזיקה (ולא בוא"ו או בלי וא"ו).
באמת יש משהו יותר מופשט עם ש', אבל אחרי הכל אני מעוניין לתת להם קצת יותר ממה שהורגלו בכיתות הנמוכות.

ושוב תודה.
זה ממש פורום חסד!
 

מלבב

משתמש צעיר
לילדים אפשר גם כך:
עוד תירוץ נוסף מביא התוספות, שבתירוץ הזה הוא חולק על מה שתירץ בהתחלה / התירוץ הראשון.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מבלי להיכנס לוויכוח דלעיל (שהייתי מצטט לכתוב "בו" לבד, בלי ו' ובלי ש.)
צריך לכתוב: התוספות מביאים... (כלומר: בעלי התוספות, כמובן)

אני מבין שזה לילדים, אך ממש אין חובה להלעיט אותם בשגיאות.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בהמשך לנאמר מעלה:

התירוץ השני שהתוספות מביאים, חולק על התירוץ הראשון...
 

ערך רב

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י עדיאל;1750288:
בהמשך לנאמר מעלה:

התירוץ השני שהתוספות מביאים, חולק על התירוץ הראשון...

לדעתי הוא לא נשמע ניסוח טוב, כי רק עכשיו אתה מלמד אותם את התירוץ השני, ולא מתאים שתתייחס אליו כדבר ידוע שאתה דן בו.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כשאתה כותב על דיבור מסוים של "תוספות", מתאים ל' יחיד, כי זה 'בעל התוספות' אחד אמר ולא כמה ביחד.
 
נכתב ע"י עדיאל;1750286:
מבלי להיכנס לוויכוח דלעיל (שהייתי מצטט לכתוב "בו" לבד, בלי ו' ובלי ש.)
צריך לכתוב: התוספות מביאים... (כלומר: בעלי התוספות, כמובן)

אני מבין שזה לילדים, אך ממש אין חובה להלעיט אותם בשגיאות.

למעשה כבר לקחו לי את מה שרציתי לומר, על כך שרק כעת מביאים את התירוץ השני.
אך יש לי להוסיף, שראיתי ספרים שכותבים 'תוספות' כיחיד, ואחרים לעומתם, כותבים כרבים.
ובזה הלעטתי אותם...
ואני סבור שזה נכון, מנסיון.
אשמח לשמוע ראיה לצד הרבים בלבד.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לענ"ד, הספרים שכתבו לשון יחיד לא דייקו, לשון יחיד אינה מתאימה בכל מקרה.

כי אם אמנם הכוונה על בעל-תוספות אחד, היה צריך לומר בפירוש: "אחד מבעלי התוספות מביא תירוץ נוסף"
ברור לכולם, שסתם 'תוספות', הכוונה ל'בעלי התוספות'.

והאמת, שעל פי האמת היו צריכים לפרט יותר "התוספות מביאים את תירוצו של הר"י" וכדו'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם יורשה לי להתעקש - סתם "תוספות" זה רבים, אבל כשאתה מתיחס לדיבור ספציפי - אמר אותו יחיד, לא רבים, והמלה "תוספות" יכולה להשתמע כ"בעל התוספות" ביחיד ולאו דווקא "בעלי התוספות".
 

shar

משתמש צעיר
עריכה תורנית
א. למה תוספות מביא ולא "מביאים" - לשון רבים
ב. בו - מיותר
ג. הוא - מיותר, (הערה: תיבת "הוא" היא מחלה של מתנסחים)
ד. למה בלשון הווה ולא לשון כבר

לכן, מן הנראה:
א. תוספות הביאו יישוב נוסף החולק על היישוב הראשון
ב. תוספות בתירוצם השני חלקו על התירוץ הראשון
ג. תוספות הביאו ישוב נוסף להיפך ממה שכתבו
ד. לאידך גיסא כתבו התוספות בתירוצם השני

גם אם החומר נועד לילדים, כשיתרגלו מקטנותם לקרא כתיבה מוקצעת, יגדלו כמושכי עט סופר
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אנו רגילים להתייחס לדברי תורה בזמן הווה: הנביא קורא, המדרש אומר (לא 'המדרש אמר').
 

shar

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1751503:
אנו רגילים להתייחס לדברי תורה בזמן הווה: הנביא קורא, המדרש אומר (לא 'המדרש אמר').


מי זה אנו? מלבד זאת, יש הבדלי לשון בדרושים כדי ליצור מצב של דברים המרחשים כעת.
בחידו"ת לא
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אצלכם אומרים "אמרה הגמרא" ולא "אומרת הגמרא"?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה