שאלות דקדוקיות - מופנות למי שירצו לענות

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
מה כתובת האקדמיה בה מקבלים מידע/תשובות לשאלות?
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
תודה רבה ל @עיגול רבוע ו @כתב ומכתב על הדברים הנפלאים והמחכימים, קראתי בשקיקה את מקורותיכם ונהניתי ללמוד את הענין.
באותה הזדמנות על אותו משקל - האם כותבים 'הכנו' עוגה, ולא 'הכננו' עוגה, מאותה סיבה של היבלעות הנו"ן הכפולה?
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ברור. בלי ספק. ולשם השלמת הנו"ן החסרה בא דגש בנו"ן.

כמו"כ ת' וט' נבלעות זו בזו, וגם לכך (ולהכַנו) דוגמאות במקרא (כמו בשרשים ט-מ-א וט-ה-ר בבנין התפעל).
 
נערך לאחרונה ב:

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
ידידי, תוכלו בבקשה לענות לשאלותיי אלו שעדיין אני זקוק בהן לתשובתכם?
7) המילה 'שום' תקינה, כי 'אף' בלי 'אחד' נ"ל לא תקין. אבל המשפט כולו בעייתי. הייתי כותב כך: לגבי העיתונים כולם - לא הייתי ממליץ לקרוא אף אחד מהם.

מה בקשר למשפט הזה "מעולם לא התעורר חשש לגבי זהותו של שום משתתף" ?

9) המילה 'לגבי' קצת מסבכת כאן. אם, נניח יש רשימה של אנשים, אפשר לכתוב: "העולה מן הדברים: יעקב - מעולם לא קרא מילה בנידון; יצחק - מעולם לא הדפיס גיליון בנידון; ואברהם - מעולם לא כתב בנידון זה מאומה". כאשר מוסיפים 'לגבי', כנראה יצטרכו להוסיף 'הוא'.

אז מה עדיף ?
"לגבי אברהם - מעולם הוא לא כתב"
או "לגבי אברהם - הוא מעולם לא כתב"



מה כתובת האקדמיה בה מקבלים מידע/תשובות לשאלות?
 
נערך לאחרונה ב:

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
בנוסף לשאלות בהודעה הקודמת, שעדיין אני מצפה אולי ימצא מי שיוכל לעזור לי בפתרונן,
עוד כמה שאלות, בבקשה ממעלתכם:
16) חפץ זול - גם "עלותו זולה", או י"ל דווקא "עלותו נמוכה" ?
17) "אנשים רבים דואגים על ענין אבטחת רכושם" - משפט תקין ?
18) "את ידית המתקן אפשר לעשות מכל חומר מתאים; כולל עץ, פלסטיק, מתכת וכו'."
סימן הנקודה-פסיק הוא המתאים אחר תבת "מתאים" ?
19) בטקסט שמכיל מאות פעמים משפטים בנוסח כמו "הדרך האופטימלית לבצע פעולה זו היא על ידי
xxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxx", הכותב נהג לשים פסיק אחר המלה "היא" (ועל דרך זו במשפטים המשתמשים במלה "הוא", כגון "האופן... הוא"), זה בסדר הפסיק הזה או יש למחקו, או מקומו לפני המלה "היא"/"הוא" ?
 
נערך לאחרונה ב:

צדיק סופית

משתמש פעיל
מה בקשר למשפט הזה "מעולם לא התעורר חשש לגבי זהותו של שום משתתף" ?
הוא בסדר.
אז מה עדיף ?
"לגבי אברהם - מעולם הוא לא כתב"
או "לגבי אברהם - הוא מעולם לא כתב"
שניהם תקינים. בחר ע"פ טעמך האישי.
16) עלותו נמוכה.
17) תקין.
18) בלי המילה 'כולל' ועם נקודתיים. "אפשר לעשות מכל חומר מתאים: עץ, פלסטיק" וכו'.
19) אם יבוא פסיק, וזה בסדר, לדעתי הוא יבוא אחרי המילה 'זו'. אבל לפעמים יש יוצא מן הכלל, לפי העניין.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
19) בטקסט שמכיל מאות פעמים משפטים בנוסח כמו "הדרך האופטימלית לבצע פעולה זו היא על ידי xxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxxxxx xxxxxx xxxxx", הכותב נהג לשים פסיק אחר המלה "היא" (ועל דרך זו במשפטים המשתמשים במלה "הוא", כגון "האופן... הוא"), זה בסדר הפסיק הזה או יש למחקו, או מקומו לפני המלה "היא"/"הוא" ?
אם יבוא פסיק, וזה בסדר, לדעתי הוא יבוא אחרי המילה 'זו'. אבל לפעמים יש יוצא מן הכלל, לפי העניין
למשל המשפט הזה: "פירוש 'ספק-ספיקא' הוא, ש....", הוא מהיוצאים מן הכלל, בהם נשים את הפסיק אחר תבת "הוא"?

ומה בכל אחד ממשפטים הללו:
  • "המנהג בקהילה האשכנזית הוא, ש...."
  • "וכלל גדול הוא, ש..."
  • "והביאור בזה הוא, ש..." / "הסיבה לכך היא, ש...."
  • "התשובה לכך היא, ש..." / "אחת מהתשובות לכך היא, ש...."
  • "ההלכה היא, ש..." / "דעת הרמב"ם היא, ש..." / "אבל המציאות היא, ש...."
 
נערך לאחרונה ב:

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
בנוסף לשאלה (המורכבת) שבהודעה הסמוכה להודעה זו,
ברשותכם שאלות נוספות. ותודה רבה ועצומה לכל המקדישים לי מזמנם היקר ומחכמתם ומכחות נפשם לפתור את ספקותי ולסייע לי סיוע ממשי.

20) בקטע הבא, איזה סימן פיסוק הייתם שמים במקום המסומן ב-{}, פסיק או נקודה-פסיק?
והאם הייתם מבצעים שינויים נוספים בפיסוק קטע זה?
שימו לב שהקטע מכיל "מפני ש... כיון ש... ויתכן ש....".
  • משום כך יש לקבוע, שאם במהלך בדיקת כתב היד נגלה שינוי משמעותי מהמופיע בגירסת "הספר המוחזק", אין לייחס לו בשל כך חוסר דיוק ולהעדיף על פניו את כתב היד השני{} מפני שאי אפשר לקבוע בוודאות שאכן יש כאן חוסר דיוק, כיון שאין "הספר המוחזק" שבידינו מדוייק כל כך, ויתכן שכתב-היד האחר איננו מדויק יותר מכת"י זה.
21) "נזקקתי לשוטפן" או "נזקקתי לשטפן" (כמו"כ לשוטפה/לשטפה)?
22) זעה / זיעה
23) המילה "דופן" מופיע במשנה תמיד בלשון נקב; כך גם בגמרא, כמדומני. במקורות מאוחרים יותר היא מופיעה גם בלשון זכר. מה מקובל כיום?
24) "מדת השלחן", "מדה גדולה", או: "מידת השולחן", "מידה גדולה?. (השאלה היא לספר תורני עממי).
25) "את אלו שמסכימים" או: "את אותם שמסכימים"?
26) למה בעברית רווח השימוש "עושים זאת" ולא "עושים זה" ?
27) משפט במבנה ובלשון הבאים - תקין?
  • למרות........ אבל......
30-28) האם צריך לבוא פסיק במקומות המסומנים:
  • וכבר הזהירו על כך גדולי הדור בתוקף{} שחלילה לנהוג כן,
  • אם.......{} <כאן בא משפט ה"אז"......>
  • "הוי זהיר במלאכתך{} שמלאכתך מלאכת שמים היא; שמא אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת, נמצאת...."
31) בציטוט קטע מחכמינו ז"ל במבנה של: "אמר לי..... אמרתי לו..... אמר לי......" - צריכה לבוא נקודה בסוף כל משפט, או שכאשר המשפט שב"אמר לי" הוא רק שאלה, יוכל לבוא בסופה רק פסיק.

32) "היינו, ......" או: "היינו: ......"
33) "כיצד? ........" או: "כיצד: ......."

34) במקום המסומן הייתם שמים פסיק או נקודה-פסיק?
עתה נמצא האומן במצב של דילמה עצומה: בקלות הוא יכול להעלים עין מהפגם שנוצר, או אף ל"תקן" אותו בצורה שלא עומדת בדרישת התקנים הרשמיים, ובכך הוא ״יציל מהפסד״ את השעות הרבות שהשקיע במשך כמה חודשים בעיצובה של מלאכתו{} כאשר הסיכויים שפגם זה או ״תיקון״ זו יתגלו - כשכל חלקי המוצר משולבים זה בזה - קלושים הם ביותר.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בנוסף לשאלה (המורכבת) שבהודעה הסמוכה להודעה זו,
ברשותכם שאלות נוספות. ותודה רבה ועצומה לכל המקדישים לי מזמנם היקר ומחכמתם ומכחות נפשם לפתור את ספקותי ולסייע לי סיוע ממשי.

20) בקטע הבא, איזה סימן פיסוק הייתם שמים במקום המסומן ב-{}, פסיק או נקודה-פסיק?
והאם הייתם מבצעים שינויים נוספים בפיסוק קטע זה?
שימו לב שהקטע מכיל "מפני ש... כיון ש... ויתכן ש....".
  • משום כך יש לקבוע, שאם במהלך בדיקת כתב היד נגלה שינוי משמעותי מהמופיע בגירסת "הספר המוחזק", אין לייחס לו בשל כך חוסר דיוק ולהעדיף על פניו את כתב היד השני{} מפני שאי אפשר לקבוע בוודאות שאכן יש כאן חוסר דיוק, כיון שאין "הספר המוחזק" שבידינו מדוייק כל כך, ויתכן שכתב-היד האחר איננו מדויק יותר מכת"י זה.
פסיק. מלבד זאת, אני לא אוהב משפטים כאלה ארוכים. לשקול שימת נקודה ואחריה "הסיבה היא שאי אפשר..."
21) "נזקקתי לשוטפן" או "נזקקתי לשטפן" (כמו"כ לשוטפה/לשטפה)?
אפשר לכתוב "לשטפן", כי אין מילה כזאת בבניין פיעל ואין חשש שיתבלבל הקורא.
22) זעה / זיעה
זיעה
23) המילה "דופן" מופיע במשנה תמיד בלשון נקב; כך גם בגמרא, כמדומני. במקורות מאוחרים יותר היא מופיעה גם בלשון זכר. מה מקובל כיום?
לענ"ד נקבה.
24) "מדת השלחן", "מדה גדולה", או: "מידת השולחן", "מידה גדולה?. (השאלה היא לספר תורני עממי).
לענ"ד בלי יו"ד.
25) "את אלו שמסכימים" או: "את אותם שמסכימים"?
עממי - אלו. "אותם" הוא יותר מליצי.
26) למה בעברית רווח השימוש "עושים זאת" ולא "עושים זה" ?
כי ככה כתוב בתורה. (וכדי לזכות לברכה "אשרי אנוש יעשה זאת")
27) משפט במבנה ובלשון הבאים - תקין?
  • למרות........ אבל......
לא. או זה או זה. אם זה משפט ממש ארוך, לשים שם "אף על פי כן" או "למרות זאת".
30-28) האם צריך לבוא פסיק במקומות המסומנים:
  • וכבר הזהירו על כך גדולי הדור בתוקף{} שחלילה לנהוג כן,
    לא
  • אם.......{} <כאן בא משפט ה"אז"......>
    תלוי באורך המשפט.
  • "הוי זהיר במלאכתך{} שמלאכתך מלאכת שמים היא; שמא אתה מחסר אות אחת או מייתר אות אחת, נמצאת...."
    כן

31)
בציטוט קטע מחכמינו ז"ל במבנה של: "אמר לי..... אמרתי לו..... אמר לי......" - צריכה לבוא נקודה בסוף כל משפט, או שכאשר המשפט שב"אמר לי" הוא רק שאלה, יוכל לבוא בסופה רק פסיק.

32) "היינו, ......" או: "היינו: ......"
מחלוקת
33) "כיצד? ........" או: "כיצד: ......."
לענ"ד סימן שאלה.
34) במקום המסומן הייתם שמים פסיק או נקודה-פסיק?
עתה נמצא האומן במצב של דילמה עצומה: בקלות הוא יכול להעלים עין מהפגם שנוצר, או אף ל"תקן" אותו בצורה שלא עומדת בדרישת התקנים הרשמיים, ובכך הוא ״יציל מהפסד״ את השעות הרבות שהשקיע במשך כמה חודשים בעיצובה של מלאכתו{} כאשר הסיכויים שפגם זה או ״תיקון״ זו יתגלו - כשכל חלקי המוצר משולבים זה בזה - קלושים הם ביותר.
פסיק.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אני לא אוהב משפטים כאלה ארוכים. לשקול שימת נקודה ואחריה "הסיבה היא שאי אפשר..."
שווינו בסגנון האהוב. גם אני לא אוהב.
אך אינני יכול לכתוב בנוסח המוצע באדיבותך, מפני שהסיבה כבר כתובה לפני הקטע שהצגתי (לאמיתו של דבר הקטעים שאני מציג הם קטעי דמה - משקפים במבניהם את הקטעים האמתיים אותם אני שומר לצנעת בעל החומר ומעבדו), היא רק חוזרת ומובהרת שוב בקטע הזה, ולכן מתחיל הקטע ב"משום כך....". אין טעם אפוא לכתוב "הסיבה היא..."
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
שווינו בסגנון האהוב. גם אני לא אוהב.
אך אינני יכול לכתוב בנוסח המוצע באדיבותך, מפני שהסיבה כבר כתובה לפני הקטע שהצגתי (לאמיתו של דבר הקטעים שאני מציג הם קטעי דמה - משקפים במבניהם את הקטעים האמתיים אותם אני שומר לצנעת בעל החומר ומעבדו), היא רק חוזרת ומובהרת שוב בקטע הזה, ולכן מתחיל הקטע ב"משום כך....". אין טעם אפוא לכתוב "הסיבה היא..."
אם כן, אולי נקודה ואז "אי אפשר" וכו'.
 

עיגול רבוע

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
היכן כותבים את השאלה? בחלונית (במקום הכיתוב "הזינו....")? או שבגלל החסימה של התמונה המרכזית בעמוד אינני רואה היכן כותבים את השאלה? אם בחלונית - להיכן מגיעה התשובה? האם הם אינם עונים במייל?
upload_2018-2-7_0-47-49.png
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

upload_2018-2-7_9-11-50.png


כתובת למשלוח דואר:
האקדמיה ללשון העברית, קריית האוניברסיטה, גבעת רם, ת"ד 90004, ירושלים 9190401.

שעות פעילות:
ימים ראשון עד חמישי, משעה 8:00 עד 15:00.
מספר הטלפון: 02-6493555
מספר הפקס: 02-5617065

כמו במערכון החדש: "הלו, אנחנו בשנת 2018! תשלח פקס."
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

השתקפות מרהיבה • אתגר 137

לוח מודעות

למעלה