שאלה מילולית למומחי הלשון

bason1661

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
מה המקור של המילה "כלום"?
איפה מוזכרת במקורות אם בכלל, והאם מורכבת ממס' מילים?
תודה רבה.
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
ראשית, כדאי להעביר את השאלה לפורום כתיבה/כתיבה תורנית וכו'
שנית, משמעותה המילולית של המילה כלום היא "משהו", ובשביל לבטא באמת כלום, צריך לומר:"לא כלום".
לגבי מקור? אינני יודעת, משערת שמלשון חז"ל.
 

דגש חזק

משתמש פעיל
מאומה, משהו, דבר-מה
מורכבת מן המילים: כל+מאום, מילת הדגשה למיעוט, לשאלה ולשלילה.
(מילון אבן שושן)
 

bason1661

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אני פעם קראתי ש "לום" זה קליפת השום.
וכלום זה מחיבור של כ-כמו "לום" - הכוונה לדבר מועט.
והשאלה אם יש לזה מקור.
 

moria6780

משתמש רשום
לום זהו גרעין הזית. גרעין הזית הינו חסר ערך. משהו חסר ערך מושווה אליו: כ-לום.
שמעתי ממדריך טיולים באתר העתיקות בקצרין, שיש שם בית בד, אם זה מקור מספיק מהימן בשבילך...
 

בראש מילה

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י moria6780;1309993:
לום זהו גרעין הזית. גרעין הזית הינו חסר ערך. משהו חסר ערך מושווה אליו: כ-לום.
שמעתי ממדריך טיולים באתר העתיקות בקצרין, שיש שם בית בד, אם זה מקור מספיק מהימן בשבילך...

לפי ויקיפדיה, זו "טענה פופולארית אך מוטעית", ואין מילה כזו, "לום".
 

שמואל גרינשטיין

יותר מעצב מגרפיקאי
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
צילום מקצועי
D I G I T A L
נכתב ע"י moria6780;1309993:
לום זהו גרעין הזית. גרעין הזית הינו חסר ערך. משהו חסר ערך מושווה אליו: כ-לום.
שמעתי ממדריך טיולים באתר העתיקות בקצרין, שיש שם בית בד, אם זה מקור מספיק מהימן בשבילך...

כך היה טוען גם סבי ז"ל, שהיה מומחה גדול לענייני לשון.
לצערי, כבר אין לי אפשרות לשאול אותו מה המקור.

חני
 

גרפיקנער

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בגמרא נזכר הלשון (משהו כזה): "אמר רבן גמליאל, כלום יש אדם שחולק בדבר? אמר לו רבי יהושע לאו". משמע שזה מלשון 'האם', או 'וכי'.
 

FullTime

משתמש מקצוען
רש"י, בראשית כט יא
ויבך. לפי שצפה ברוח הקודש שאינה נכנסת עמו לקבורה ד"א לפי שבא בידים ריקניות אמר אליעזר עבד אבי אבא היו בידיו נזמים וצמידים ומגדנות ואני אין בידי כלום.....

שם כט יג
ויחבק, כשלא ראה עמו כלום אמר שמא זהובים...


וברש"י לבד יש עוד כמה וכמה פעמים המילה 'כלום' שפירושה כאמירתה, כלום.
 

יוסניו

משתמש פעיל
יש המון פעמים בחז"ל שמופיע המילה כלום

סדר טהרה, מסכת נידה
פרק ח,ג: שהם מחזיקין בו טומאה בדקוהו ולא מצאו תחתיו כלום פעם אחת בא הרוח ופרכתו משרשיו ונמצאת גולגולת שלמה דבוקה בשרשיו
פרק ח,ד: ואיזהו רוק כל שלא טעם כלום מבערב <
סדר נזיקין, מסכת עבודה זרה
פרק ו,ג: אותו בין בשגגה בין במזיד איזה הוא מוקצה מקצה לעבודת כוכבים אבל אמר שור זה לעבודת כוכבים לא אמר כלום לפי שאין הקדש לעבודת כוכבים
סדר קודשים, מסכת ערכין
פרק ד,ג: רשב"ג אומר אם היה חובו מרובה על הקדשו לא הקדיש כלום אע"פ שאמרו חייבי הקדשות ב"ד ממשכנין אותו ונותנין לו מזון שלשים יום וכסות י"ב חדש
פרק ד,יא: המקדיש חצי עבדו וחצי שפחתו הוא וכהן שותפין בו חרמי כהנים שהקדישן להקדש המזבח או להקדש בדק הבית לא עשה כלום הקדש המזבח שהקדישו לחרמי כהנים או להקדש בדק הבית לא
פרק ד,יא: עשה כלום אבל הקדש בדק הבית שהקדישו לחרמי כהנים או להקדש המזבח מה שעשה עשוי חרמי כהנים אין להם פדיון ואין יוצאין ביובל חרמי ישראל רצו הבעלים לגאול הרשות ביד כהן
סדר נשים, מסכת כתובות
פרק ג,ח: אע"פ שאמרו אונס נותן מיד לכשיוציא אין נותן כלום ר' יוסי בר' יהודה אומר נותן כתובה מנה אע"פ שאמרו מפתה לכשיוציא
פרק ד,ז: ומפרנסתו ומלמדתו תורה [היו] שני בצורות [עמדו וחלקו] התחילה קובלת עליו לחכמים וכשבא לבית דין אמר להם היא נאמנת עלי יתר מכל אדם אמרה להם ודאי כך התנה עמי אמרו לה חכמים אין כלום אחר הקיצה
פרק ד,טו: לו בן לא אמר כלום היה חולה ומוטל במטה אמרו לו נכסיך למי אמר להם דמיתי שאשתי מעוברת עכשיו שאין אשתי מעוברת נכסי לפלוני ואח"כ נודע שאשתו מעוברת לא אמר כלום
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י a26955;1310556:
רש"י, בראשית כט יא
ויבך. לפי שצפה ברוח הקודש שאינה נכנסת עמו לקבורה ד"א לפי שבא בידים ריקניות אמר אליעזר עבד אבי אבא היו בידיו נזמים וצמידים ומגדנות ואני אין בידי כלום.....

שם כט יג
ויחבק, כשלא ראה עמו כלום אמר שמא זהובים...


וברש"י לבד יש עוד כמה וכמה פעמים המילה 'כלום' שפירושה כאמירתה, כלום.
שים לב, שבכל הציטטות שהובאו (גם בהודעה הקודמת) יש "לא" או "אין" לפני כלום. דהיינו, "כלום" זה "משהו", "לא כלום" זה מה שאנו נוהגים לומר "שום דבר" (באמת, 'שום דבר' זה 'משהו'). אגב, באחת הציטטות של יוסניו (פרק ד, יא) יש בלי ספק "לא" לפני "עשה כלום", אלא שזו נשמטה לו. דוק ותשכח.
 

יוסניו

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1310588:
שים לב, שבכל הציטטות שהובאו (גם בהודעה הקודמת) יש "לא" או "אין" לפני כלום. דהיינו, "כלום" זה "משהו", "לא כלום" זה מה שאנו נוהגים לומר "שום דבר" (באמת, 'שום דבר' זה 'משהו'). אגב, באחת הציטטות של יוסניו (פרק ד, יא) יש בלי ספק "לא" לפני "עשה כלום", אלא שזו נשמטה לו. דוק ותשכח.
אתה צודק
זה אותו מאמר חז"ל עם המאמר הקודם, בטעות נכנס באמצע שוב (פ"ד י"א)
ד"א אני מצרף כאן לינק לאתר מאגר ספרי קודש אני משתמש עם זה המון
כדאי מאוד לשמור

http://kodesh.snunit.k12.il/i/tr/t0101.htm
עשיתי חיפוש כלום וקבלתי המון
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י יוסניו;1310594:
אתה צודק
זה אותו מאמר חז"ל עם המאמר הקודם, בטעות נכנס באמצע שוב (פ"ד י"א)
ד"א אני מצרף כאן לינק לאתר מאגר ספרי קודש אני משתמש עם זה המון
כדאי מאוד לשמור

http://kodesh.snunit.k12.il/i/tr/t0101.htm
עשיתי חיפוש כלום וקבלתי המון
אכן, לא עיינתי בכל שאר המקורות שהבאת אלא רק בזה שלא היה בו "לא", ועל פי ההמשך זה היה ברור שחייב להיות לפניו לא.
 

יוסניו

משתמש פעיל
אפכא מסתברא
עברתי על הרבה מקורות, ולא הצלחתי לתפוס אותך בטעות כלום
ולמה אתה קורא לעצמך "איפכא מסתברא, אם אתה כל כך ישר ?
 

bason1661

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
אוקי, אז בא ננסה בצורה אחרת- יש מילה כזאת "לום"?
כמו שכתבתי ראיתי בספר מסויים שאיני זוכרת מהו, שפירוש המילה לום זה קליפת השום.
יש דרך לבדוק זאת?
תודה.
 

יוסניו

משתמש פעיל
בלינק שהבאתי שיש שם כל התנ"ך והש"ס ועוד ספרי קודש
אין המילה הזאת לום
 

bason1661

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
כן, אני יודעת בתנך ובתלמוד לא מצאתי.
אולי בספרי דקדוק וכדו', או שורשי מילים.
 

יוסניו

משתמש פעיל
ב"מילוג" (המילון העברי החופשי ברשת)
מופיע שהמילה לום פירושו
מוט ברזל בעל קצה מעוקם, המשמש לפריצת דלתות, פתיחת מכסים ועוד
מצו"פ לינק
http://www.milog.co.il/לום
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
במילון אבן שושן שבידי (הודפס בתשמ"ט) אין המלה "לום", גם לא בהשלמות ובעדכונים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה