שאלה לבני ספרד

לו יצוייר

משתמש סופר מקצוען
בעלי שואל:
במקרה שה'כף החיים' מכריע אחרת מ'המחבר',
איך נוהג הציבור? האם נוהגים לפסוק למעשה לפי הכף החיים או לפי המחבר?
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
אין בזה כלל מוחלט
אלו שהולכים לפי פסקי כף החיים ינהגו כדבריו כמו שיש שהולכים לפי פסקי הבן איש חי אפילו שבחלק מהדברים לא פסק כהשלחן ערוך.
אבל דעת מרן הרב עובדיה זצ"ל היתה שקיבלנו הוראות מרן אפילו אם אלף אחרונים חולקים עליו (לא הוא המקור של הכלל הזה) ולכן בכל המקומות הוא פסק כדברי השלחן ערוך.(פרט למקומות שיש מנהג קדום שלא כפסק השלחן ערוך או בדברים שנהגו לפי הקבלה. אפשר לראות את הכללים בזה בחלק ג' של ספר עין יצחק שחיבר בנו הראש"ל שליט"א). וכן יש את סדרת הספרים שלו 'הליכות עולם' שמונה חלקים שבהם הוא מעיר על הבן איש חי במקומות שפסק שלא כדברי השלחן ערוך.
 

מנחם מלוין

משתמש רשום
הרב עובדיה השו"ע וכה"ח. שתי הערות.

כבר היה מי שליקט מקומות שהגאון הרב עובדיה יוסף הכריע שלא כשו"ע.

ידוע שכף החיים לא סיים את חיבורו, כרך אחד של כף החיים נכתב על ידי הגאון הרב עובדיה יוסף, אך הוא לא הסכים להמשיך ולכתוב כרכים נוספים.
 

מקטעים

עימוד שמזמין לקרוא
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י מנחם מלוין;1788179:
כבר היה מי שליקט מקומות שהגאון הרב עובדיה יוסף הכריע שלא כשו"ע.
כתבתי שברוב המקומות פסק כהשלחן ערוך ויש יוצא מן הכלל. נתתי דוגמאות והפנתי לספר עין יצחק של בנו ששם הוא מביא את המקומות שלא נוהגים כהשלחן ערוך.

נכתב ע"י מנחם מלוין;1788179:
כרך אחד של כף החיים נכתב על ידי הגאון הרב עובדיה יוסף, אך הוא לא הסכים להמשיך ולכתוב כרכים נוספים.

ליתר דיוק לא כרך אלא מסימן קיז עד קיט ביורה דעה. (שזה סוף חלק ב' של יורה דעה של כף החיים).
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בניגוד לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל; רוב הפוסקים סבורים שאומרים סב"ל ומנהג נגד מרן [המחבר], ולכן אם הכה"ח פסק נגד מרן מחמת מנהג, וכן סב"ל, אומרים מנהג וסב"ל נגד מרן. כ"ש אם סיבת הכה"ח היא קבלה או מנהגי האריז"ל.
אם מחמת סיבות אחרות, זה תלוי מה הא הסיבה. אינדיבידואלי.
 

avram

משתמש מקצוען
נכתב ע"י רמה פלוס;1788287:
בניגוד לדעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל; רוב הפוסקים סבורים שאומרים סב"ל ומנהג נגד מרן [המחבר], ולכן אם הכה"ח פסק נגד מרן מחמת מנהג, וכן סב"ל, אומרים מנהג וסב"ל נגד מרן. כ"ש אם סיבת הכה"ח היא קבלה או מנהגי האריז"ל.
אם מחמת סיבות אחרות, זה תלוי מה הא הסיבה. אינדיבידואלי.

גם דעת הרב עובדיה שאומרים סב''ל ומנהג נגד מרן, מובא בהקדמה להליכות עולם חלק ז ובעוד אלפי מקומות בספריו.
המחלוקת העיקרית היא אם אומרים סב''ל נגד האריז''ל, הבן איש חי נקט שאין אומרים סב''ל נגד האר''י, ואחריו הלך גם כף החיים, והרב עובדיה סבר שאומרים גם נגד האר''י.

ובקשר לשאלה אם נוקטים כמו כף החיים או כמן מרן, לפי הידוע לי אין קהילה או עדה שנוהגים כמו כף החיים בכל דבר, כיון שהוא לא היה מרא דאתרא באף מקום, אלא היה מורה צדק בירושלים. אולי יש אנשים שנוהגים כך בביתם לעצמם. יש הרבה קהילות בעיקר יוצאי עירק שנוהגים כמו הבן איש חי, וממילא כיון שכף החיים סבר כמותו ברוב כללי ההוראה (קבלה נגד הפשט, קבלת הוראות מרן להקל, ספק ספיקא לכתחילה ועוד) יוצא שהכרעת כף החיים שווה להכרעת הבן איש חי.

העדות שלא נוהגים כמו הבן איש חי, בדרך כלל ינהגו כמו השו''ע.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  11  פעמים

לוח מודעות

למעלה