דיון שאלה הלכתית בעניין הרווחים מהחזקה פיזית במניות

איש פנינים

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
בזכרוני, שיש הפוסקים למכור את חלק חילולי השבת לגוי. אחפש בל"נ.
 
אולי זה גם קשור לדף היומי בהלכה היום סי' רמ"ה ס"ד
רק בנוגע לאינו יהודי שעובד בשבת משא"כ ביהודי - בגלאט הון אכן מתירים רק ע"י אופציה וכדו'
1719490524357.png

1719490415288.png
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
אולי זה גם קשור לדף היומי בהלכה היום סי' רמ"ה ס"ד
רק בנוגע לאינו יהודי שעובד בשבת משא"כ ביהודי - בגלאט הון אכן מתירים רק ע"י אופציה וכדו'
צפה בקובץ המצורף 1691723
צפה בקובץ המצורף 1691721
יפה, ותודה על מראה המקום.
השאלה גם עוסקת במלאכת יהודים בשבת ולא רק במלאכת גויים.
 

פריפריאלי

משתמש פעיל
המדינה לא שייכת לכולם, המדינה שייכת לאזרחיה, מדינת אוזבקיסטן וחצי האי קרים לא שייכת לך
וא"כ כמו שלא יעלה על דעת לאסור לגור בישראל, כי גרים פה על דעת זה שעובדי המדינה מחללים שבת, כך גם בחברה.
אני גר פה. באיזה זכות אתה מגיע ואוסר עלי את הכביש כי החלטת לעבוד פה בשבת. אבל במניה אתה לא חייב לקנות אותה.
 

חניוק

משתמש מקצוען
אני גר פה. באיזה זכות אתה מגיע ואוסר עלי את הכביש כי החלטת לעבוד פה בשבת. אבל במניה אתה לא חייב לקנות אותה.
טענתם בעצם שתי טענות:
1. שלהשתמש ברכבת או בכביש מותר כי זה "ציבורי" - אז הסברתי שחברה זה אותו סוג "ציבורי".
2. טענתם שאם בשעת קניית המנייה אתה יודע שיהיה לך שייכות לחילולי שבת אז אסור לקנות - אז אני עכשיו מבשר לך שיש לך כעת שייכות לכל חילולי השבת שיש פה בכל מוסדות השלטון, ויתכן שלשיטתך אתה צריך לעבור למדינה אחרת, בלי קשר האם מותר להשתמש בכביש הזה או ברכבת הזאת, יש פה גם גופים ששייכים למדינה ועובדים בשבת כגון חברת חשמל, ואתה שייך לזה,
אולי אנחנו בעצם גרים במדינה הזאת "בדיעבד", אבל לכתחילה עדיף לגור במדינה שלא מצווה על שמירת שבת?
 

bmsz

משתמש רשום
הגריש"א התייחס לנושא במפורש בתשובותיו על העניין.
וכתב שכיון שאין לך זכות השפעה על החלטות החברה מכיוון שאתה מחזיק בשברירי אחוזים
ממילא אין יחס לנעשה כממון שבבעלותך כשביתת בהמתו וכו'.

ולכך כ' שאדם יכול להנות מהרווחים ואינו צריך להפסיד.
(במאמר המוסגר - הוא הורה כך גם לגבי השקעה במסלולים מנייתים שאינם תחת כשרות שאדם אינו צריך להפסיד אך לכתחילה יחפש מסלול מנייתי עם כשרות.)
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
הגריש"א התייחס לנושא במפורש בתשובותיו על העניין.
וכתב שכיון שאין לך זכות השפעה על החלטות החברה מכיוון שאתה מחזיק בשברירי אחוזים
ממילא אין יחס לנעשה כממון שבבעלותך כשביתת בהמתו וכו'.

ולכך כ' שאדם יכול להנות מהרווחים ואינו צריך להפסיד.
(במאמר המוסגר - הוא הורה כך גם לגבי השקעה במסלולים מנייתים שאינם תחת כשרות שאדם אינו צריך להפסיד אך לכתחילה יחפש מסלול מנייתי עם כשרות.)
השאלה כאן היא על דיבידנד, שמחולק מהרווחים של פעילות החברה, והפעילות היא ע"י בעלי שליטה יהודיים.
ההתייחסות של הגרי"ש שציטטת זה שאין לך בעלות, וממילא אתה לא מחלל שבת ותוכל להשתמש עם הרוחים שהניבה לך עצם ההחזקה.
זה שני עניינים נפרדים
 

חניוק

משתמש מקצוען
הורה כן בע”פ על פי עדות הגר”א דביר שליט”א
זה לא נושא האשכול, אבל אם זה כבר עלה אז אני מעוניין לברר:
איך אפשר להכשיר את המסלולים האלה, הרי משקיעים גם באג"ח בלי היתר עסקה? איזה צד יש להתיר אג"ח?
 
נערך לאחרונה ב:

bmsz

משתמש רשום
השאלה כאן היא על דיבידנד, שמחולק מהרווחים של פעילות החברה, והפעילות היא ע"י בעלי שליטה יהודיים.
ההתייחסות של הגרי"ש שציטטת זה שאין לך בעלות, וממילא אתה לא מחלל שבת ותוכל להשתמש עם הרוחים שהניבה לך עצם ההחזקה.
זה שני עניינים נפרדים
אני חושב שהבנתי את דבריך.
לבעל השליטה היהודי אסור להנות לכאו' אך לך מותר.
הגרי"ש התייחס כדלהלן:
א. שכר שבת מותר בהבלעה.
ב. ריבית אינה אוסרת לחוד כי אינך נחשב כבעלים.
הרווח שלך מדיבידנד נוצר מההחזקה ולך אין בעלות האוסרת את ההנאה מהרווחים.
מ"מ אין בדברים כדי להורות.
 

bmsz

משתמש רשום
זה לא נושא האשכול, אבל אם זה כבר עלה אז אני מעוניין לברר:
איך אפשר להכשיר את המסלולים האלה, הרי משקיעים גם באג"ח בלי היתר עסקה? איזה צד יש להתיר אג"ח?
הגר"מ פיינשטיין התייחס לחברות בע"מ שאין בהלוואה להם איסור ריבית והגרי"ש בקובץ תשובות ח"ג תשו' קכ"ד העתיק דבריו וכתב שהמיקל יש לו על מי לסמוך.
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
@ה. שלמה שאלה יפה.
אבל למה השאלה דוקא על דיב.?
גם עלית ערך מניה - במכירה אתה נהנה ממעשה שבת.
להבנתי, דיבידנד היא חלוקת רווחי החברה ומה לעשות הרווחים הללו נוצרו בשבת.
עליית המניה נגרמת אמנם מפעילות החברה, אך לא ניתן לומר שערך החברה עלה דווקה מהמכירות שלה בשבת, וגם אם כן אין זה מעשה שבת או שכר שבת.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש מקצוען
להבנתי, דיבידנד היא חלוקת רווחי החברה ומה לעשות הרווחים הללו נוצרו בשבת.
עליית המניה נגרמת אמנם מפעילות החברה, אך לא ניתן לומר שערך החברה עלה דווקה מהמכירות שלה בשבת, וגם אם כן אין זה מעשה שבת או שכר שבת.
לא מסכים
החברה מגישה דוח על הכנסות של 100 מלש"ח.
1. זה יגרום לעליית מחיר המניה.
2. זה יאפשר להם לחלק דיב.
מה ראית לחלק ביניהם?
גם הדיב. אתה יכול להגידר שחילקו את רווחי ימי החול, ורווחי השבת נשארו בקופה (הרי לא חילקו את כל הרווחים)
 

ה. שלמה

משתמש סופר מקצוען
לא מסכים
החברה מגישה דוח על הכנסות של 100 מלש"ח.
1. זה יגרום לעליית מחיר המניה.
2. זה יאפשר להם לחלק דיב.
מה ראית לחלק ביניהם?
גם הדיב. אתה יכול להגידר שחילקו את רווחי ימי החול, ורווחי השבת נשארו בקופה (הרי לא חילקו את כל הרווחים)
הדיבידנדים, הם מהרווחים, וזה לא משנה כמה אחוזים מהרווחים הם מחלקים.
מחיר המניה הוא מהמשקיעים. וזה כמובן תוצאה של הרווחים, אך לא דמי העבודה.
 

פריפריאלי

משתמש פעיל
לא מסכים
החברה מגישה דוח על הכנסות של 100 מלש"ח.
1. זה יגרום לעליית מחיר המניה.
2. זה יאפשר להם לחלק דיב.
מה ראית לחלק ביניהם?
גם הדיב. אתה יכול להגידר שחילקו את רווחי ימי החול, ורווחי השבת נשארו בקופה (הרי לא חילקו את כל הרווחים)
מחיר המניה יכול לעלות גם בגלל התרחבות מכפילים או כי טרמפ נבחר או הפוך.
אין פה איזה סכום ספציפי שהגיע בגלל עבודה בשבת בשונה מדי' ששביעית מהכסך הגיעה בברור בגלל העבודה בשבת.
 

אמת מארץ תצמח

משתמש מקצוען
מחיר המניה יכול לעלות גם בגלל התרחבות מכפילים או כי טרמפ נבחר או הפוך.
אין פה איזה סכום ספציפי שהגיע בגלל עבודה בשבת בשונה מדי' ששביעית מהכסך הגיעה בברור בגלל העבודה בשבת.
לא.
מחיר המניה כולל בתוכו את הרווחים.
נכון שיש עוד סיבות לעליה, או סיבות אחרות שגרמו לירידה (ובזכות אותו שכר שבת הירידה נחסמה)
גם בדיב, אין שום סיבה להניח שהרווחים בדיוק שביעית משבת, אלא השערה.
כלומר, יש פה כסף שמכיל גם הנאת חילול שבת, וקשה להגדיר כמה.
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק לא

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב בְּךָ יְהוָה חָסִיתִי אַל אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם בְּצִדְקָתְךָ פַלְּטֵנִי:ג הַטֵּה אֵלַי אָזְנְךָ מְהֵרָה הַצִּילֵנִי הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹז לְבֵית מְצוּדוֹת לְהוֹשִׁיעֵנִי:ד כִּי סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה וּלְמַעַן שִׁמְךָ תַּנְחֵנִי וּתְנַהֲלֵנִי:ה תּוֹצִיאֵנִי מֵרֶשֶׁת זוּ טָמְנוּ לִי כִּי אַתָּה מָעוּזִּי:ו בְּיָדְךָ אַפְקִיד רוּחִי פָּדִיתָה אוֹתִי יְהוָה אֵל אֱמֶת:ז שָׂנֵאתִי הַשֹּׁמְרִים הַבְלֵי שָׁוְא וַאֲנִי אֶל יְהוָה בָּטָחְתִּי:ח אָגִילָה וְאֶשְׂמְחָה בְּחַסְדֶּךָ אֲשֶׁר רָאִיתָ אֶת עָנְיִי יָדַעְתָּ בְּצָרוֹת נַפְשִׁי:ט וְלֹא הִסְגַּרְתַּנִי בְּיַד אוֹיֵב הֶעֱמַדְתָּ בַמֶּרְחָב רַגְלָי:י חָנֵּנִי יְהוָה כִּי צַר לִי עָשְׁשָׁה בְכַעַס עֵינִי נַפְשִׁי וּבִטְנִי:יא כִּי כָלוּ בְיָגוֹן חַיַּי וּשְׁנוֹתַי בַּאֲנָחָה כָּשַׁל בַּעֲוֹנִי כֹחִי וַעֲצָמַי עָשֵׁשׁוּ:יב מִכָּל צֹרְרַי הָיִיתִי חֶרְפָּה וְלִשֲׁכֵנַי מְאֹד וּפַחַד לִמְיֻדָּעָי רֹאַי בַּחוּץ נָדְדוּ מִמֶּנִּי:יג נִשְׁכַּחְתִּי כְּמֵת מִלֵּב הָיִיתִי כִּכְלִי אֹבֵד:יד כִּי שָׁמַעְתִּי דִּבַּת רַבִּים מָגוֹר מִסָּבִיב בְּהִוָּסְדָם יַחַד עָלַי לָקַחַת נַפְשִׁי זָמָמוּ:טו וַאֲנִי עָלֶיךָ בָטַחְתִּי יְהוָה אָמַרְתִּי אֱלֹהַי אָתָּה:טז בְּיָדְךָ עִתֹּתָי הַצִּילֵנִי מִיַּד אוֹיְבַי וּמֵרֹדְפָי:יז הָאִירָה פָנֶיךָ עַל עַבְדֶּךָ הוֹשִׁיעֵנִי בְחַסְדֶּךָ:יח יְהוָה אַל אֵבוֹשָׁה כִּי קְרָאתִיךָ יֵבֹשׁוּ רְשָׁעִים יִדְּמוּ לִשְׁאוֹל:יט תֵּאָלַמְנָה שִׂפְתֵי שָׁקֶר הַדֹּבְרוֹת עַל צַדִּיק עָתָק בְּגַאֲוָה וָבוּז:כ מָה רַב טוּבְךָ אֲשֶׁר צָפַנְתָּ לִּירֵאֶיךָ פָּעַלְתָּ לַחֹסִים בָּךְ נֶגֶד בְּנֵי אָדָם:כא תַּסְתִּירֵם בְּסֵתֶר פָּנֶיךָ מֵרֻכְסֵי אִישׁ תִּצְפְּנֵם בְּסֻכָּה מֵרִיב לְשֹׁנוֹת:כב בָּרוּךְ יְהוָה כִּי הִפְלִיא חַסְדּוֹ לִי בְּעִיר מָצוֹר:כג וַאֲנִי אָמַרְתִּי בְחָפְזִי נִגְרַזְתִּי מִנֶּגֶד עֵינֶיךָ אָכֵן שָׁמַעְתָּ קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ:כד אֶהֱבוּ אֶת יְהוָה כָּל חֲסִידָיו אֱמוּנִים נֹצֵר יְהוָה וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר עֹשֵׂה גַאֲוָה:כה חִזְקוּ וְיַאֲמֵץ לְבַבְכֶם כָּל הַמְיַחֲלִים לַיהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הבעות פנים • אתגר 57

לוח מודעות

למעלה