רש"י ומסעי הצלב

שין גימל

משתמש רשום
אני מחפשת את הסיפור על רש"י ומנהיג הצלבנים שאמר לו שלא יזכה לשוב עם שלושה חיילים, תודה רבה
 

אמיליה

משתמש מקצוען
יש לי ספרון כזה של ספריית מחניים.
אם לא תסתדרי אני אסרוק לך אותו
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
בבקשה
 

קבצים מצורפים

  • רשי-1.jpg
    KB 656.8 · צפיות: 57
  • רשי-2.jpg
    KB 634.6 · צפיות: 49

shar

משתמש צעיר
עריכה תורנית
נבואתו של רש"י
היה זה בימיו האחרונים של רבינו שלמה יצחקי הידוע לכל בכינויורש"י, בעיצומה של התקפות הצלבנים שיצאו גדודים גדודים לשחרר אתארץ ישראל משליטת המוסלמים.
אחד ממפקדי הצלבנים, הדוכס מלוריין, שעמד לצאת בראש גדוד גדוללארץ ישראל, שמע על גדולתו של רש"י והחליט לבקר אצלו ולשאול בעצתו.
בבואו לוורמיזא עירו של רש"י שלח שליח אל המלומד היהודי הקשישוביקש ממנו לבוא אליו, אולם השליח חזר והודיע כי רש"י מסרב לבוא. בליתברירה החליט הדוכס לגשת בעצמו אל ביתו של רש"י.
כשנכנס אל הבית פנימה ראה הדוכס ספרים רבים מונחים על השולחן, אולם לא ראה שם נפש חיה הוא החל קורא בקול רבי שלמה היכן אתה?
והנה שמע את רש"י עונה, אני פה, "מה רצון הוד מעלתך"?
אינני רואה אותך, רבי שלמה, היכן אתה? קרא הדוכס שוב ושוב...
אני פה מצד ימין נשמעה תשובת רש"י, ומה רצון הוד מעלתך?
הדוכס מצמץ את עיניו אך לא ראה מאומה, הוא נשבע לרש"י שלא יעשהלו כל רע, רק שיתן לו לראות את פניו.
פתאום נפקחו עיני הדוכס, והוא ראה איש זקן בעל הדרת פנים יושב עליד השולחן. הדוכס סיפר לרש"י כי בקרוב הוא יוצא לארץ ישראל בראשצבא גדול של שכירים ומתנדבים, כדי לכבוש את ירושלים, והוא רוצה לדעתהאם משימתו תוכתר בהצלחה. הדוכס הפציר ברש"י לומר לו את האמת,ואם יתאמתו דבריו לא יאונה לו כל רע.
רש"י לא רצה לענות לדוכס, אולם לאחר הפצרות מרובות אמר לובתחילה "ההצלחה תאיר לך פנים אתה תכבוש את ירושלים ותהיה מושלה במשך שלושה ימים, אולם ביום הרביעי תאלץ לסגת ומרבית הצבא שלך יישאר בשדה הקטל, בסופו של דבר אתה תחזור אל העיר הזאת מושפל ומנוצח כשבחברתך שלושה חיילים רכובים על שלושה סוסים", סיים רש"יאת דבריו.
הדוכס חרק את שיניו בשומעו את בשורת האיוב, ולאחר מכן אמר, אניאצא למלחמתי, אם נבואתך תתאמת לא יאונה לך כל רע, אולם אם אחזורובחברתי ארבעה חיילים, אתן את בשרך מאכל לכלבים ואת כל היהודיםאשר במחוזי אהרוג לפי חרב.
עד מהרה גילה הדוכס כי דבריו של רש"י הינם דברי אמת, לפחות החלקהראשון בקשר לפעילותו הצבאית בארץ ישראל תאם להפליא את דבריהמלומד היהודי, לאחר נצחון מסחרר ושליטה מלאה על ירושלים הוא הובסויצא לדרך בלווית קומץ לוחמים, גם אלה מתו בדרך, או ברחו ממנו אחדאחד. וכשהגיע לעיר ווארמיזא היו בחברתו ארבעה אנשי צבא. הדוכס חשבלהתנקם ברש"י כפי שהבטיח לו. הנה נבואתו לא עמדה במבחן האמת,מתלווים אליו ארבעה חיילים ולא שלושה כפי שניבא רש"י, ברם כשעברההקבוצה את שער העיר נשמטה אבן מאבני שער החומה והרגה את אחד
ממלווי הדוכס.
רק עתה הבין הדוכס עד כמה צדק רש"י בדבריו ובנבואתו ולא נפל דברמפיו ארצה. הוא רצה לבקר אצלו ולבקש סליחה על התנהגותו הבלתי הולמת.
כשבא הדוכס לבית רש"י ראה שם התקהלות של הרבה אנשיםשבעיניהם דמעות ופניהם נפולות, הוא הבין כי רבי שלמה נפטר ולא יוכללבקש ממנו סליחה לכן חיכה להלוויה וליווה את רש"י בדרכו האחרונה.
 

שין גימל

משתמש רשום
תודה רבה רבה, מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ, אין לי מילים להודות, ישלם ד' פועלכם הטוב!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה