שיתוף - לביקורת רות בלי מנגינה

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כמו אתרוגים מעופשים אחרי סוכות,
כמו צנצנת החרוסת שהלב לא נותן להשליכה למרות הכתמים הירקרקים,
כמו בלינצ'עס מיובשים מתחתית המקרר שנשארו משבועות, כך לדבר עכשיו על רות, לאחר שהכרס ממולאת עד גדותיה מפירות הפרד"ס שלמדתם/קראתם/ שמעתם/דנתם בחג, התגובה שלכם ודאי תהיה: רות-עבור, או רות-סוף.

אבל אני בכל אופן עוד לא השתחררתי מאוירת הקסם של אגדת גרנות בית לחם, וחש דחף להשיח את שעל לבי, והרוצה להטות אוזן ללחשושיי יטה, והמלייק בלא לקרוא אף הוא יצא ידי חובתו ובלבד שיציין לי עד איזו שורה הוא שרד למטרות בקרה ושפור השרות בעתיד.

השנה לא רק שמעתי את רות,
השנה גם קראתי אותה.

בסלון הדומם אל מול צינת-שלוש- לפנות-בוקר הנושבת מהמרפסת, מימיני ספל קפה שחור משמאלי צלוחית עם דברים שהילדים לעולם לא יראו אותי אוכל
וביניהם מגילת רות, פשוטה, עם רש"י, ואבן עזרא.
זו היתה מגילה שונה לגמרי,
תארו לכם סרט בלי מוסיקה, כמו הסרטים האלמים של ראשית הקולנוע,
כשצופים בארועים, ולו המסעירים ביותר, שצולמו במצלמת אבטחה - כל הודם אובד בלי פסקול,
האדם יראה לעיניים והמוסיקה תראה ללבב.

והמנגינה של רות היא פשוט בול.
מי שהמציא אותה גאון.

בבהכנ"ס שלנו יש "בעל קריאה" בעל קול נעים מאד והוא גם רגשן חסר תקנה. הוא מפליא להשתמש באינטרפרטציה כדי להביע את פרשנותו האישית לפסוקים, והוא אכן מטיב לפרש.
כשקולו נחנק בהגיעו ל"כי המות יפריד ביני ובינך" דממת קבר שוררת בהיכל בית הכנסת (כמובן, גם כי שלושתרבעי מהגברים מנמנמים) והנשים מסיטות את הוילון להביט בפניו.

בלשון הראבע "טעם" זה - 'פירוש'.
ואכן טעמי המקרא ממש מפרשים את הטקסט.
(הו ראב"ע, שוב חייכתי לעצמי כשנתקלתי בעליצות הנדירה שלו ב"כאיפה שעורים", כדאי לכם לקרוא)

והנה רק ישא הבחור את קולו "ויהי בימי שפט..." וכבר מיטשטש בית הכנסת ונמוג ומול עיני צפים שדות בית לחם, רוח חמה הנושאת אניצי קש וריח קציר השעורים,

דמותה של רות עולה כבתלת מימד,
בת מלכים זקופה ואצילת גינונים תועה בין שבלים וקוצים, בגדי הנסיכה שלה השזורים חוטי זהב ותכלת מאובקים ודהויים ופניה צרובים בלהט שמש

אני מלווה אותה בלכתה נבוכה אל השדה, נכריה ומרופטת,
מלקטת אחר בחורים ישראליים קולניים, בודדת כל כך, זרה כל כך.

אני רואה אותה בלילה ההוא, ניצבת ממתינה באפלה שמאחורי הגורן מורחת ליפסטיק ורועדת מקור ומהתרגשות.


אבל עכשיו אני לוגם מהקפה בשעת ליל מאוחרת רוכן אל השלחן ועיניי הטרוטות מביטות בספר.
לפניי רק טקסט
בלי תפאורה, ובלי צלילים.

אני רואה יותר את המילים עצמן,

אני רואה את הנאום של נעמי הגדוש בצורות דקדוקיות נדירות, לכנה שובנה תשברנה תעגנה...
רות וערפה המבולבלות שזה עתה יצאו מהאולפן בטח מדפדפות בשיחון מואבי- עברי בקדחתנות.

שמתי לב גם לכמה מוזרויות, כשנעמי מדברת אל הבנות היא אומרתם "לכם" "עמכם" עשיתם", וכשהיא מדברת על הבנים שיוולדו לה היא אומרת "להן" !
-ממש להכעיס.

אוף אני יושב ומקשקש ומקשקש ועוד לא התחלתי לומר מה שרציתי.

אז ככה
מקובל להתפעל מההקרבה של רות למען היהדות, היא מתמסרת לאלקי ישראל ומוכנה להתגייר בכל מחיר ובלי תנאים (כהד קלוש אני שומע לוחשים 'אם היא כל כך רוצה את זה סימן שזה משהו גדול' הו איזה כיף לנו).

חזל למדים מכאן את תהליכי הגיור, יש לודא את טוהר כוונותיה של הגיורת, שמא עיניה נתנה בקרפלאך ובגפילטעפיש, בפטור מגיוס ובאבטחת הכנסה, שמא לא ערכי היהדות נגד עיניה אלא אולי הלחנים של ישי ריבו שובים את לבה או הנופים של הכנרת מול הרי גולן כישפוה.
על בית הדין להציג לה את הפן הפחות מחמיא של עם ישראל, לתחוב את ראשה היישר אל סל הכביסה המלוכלכת,

ורק אחרי שנעמי רואה שאחרי הכל עדיין מתאמצת היא ללכת אז היא מפסיקה עם הפרצופים החמוצים ומחייכת אליה בברכת "ברוכה הבאה".

אבל השנה קראתי משהו אחר לגמרי,
רות טובת הלב לא מסוגלת לראות את חמותה הזקנה שבה שכולה ועניה לבית לחם כמו כלב מרוד שזנבו בין רגליו,
נפשה קשורה בנפש נעמי,
באשר תלכי אלך,
לא יהדות בראש מעייניה,
לא אידאות ואמונות,

עמך עמי, יהיה עמך אשר יהיה,
רות מפתחת אובססיביות כלפי דמותה האינטלקטואלית של נעמי, ונצמדת אליה באש ובמים,
אלקיך אלקי, ולא משנה מי הוא.
אם זה הוי"ה או להבדיל הארי קרישנה,
עמך עמי גם באשר תתנצרי אתנצר, אם תסגדי למפלצת הספגטי המעופפת אשתחווה לה לצדך.
זה סיפור של התמסרות, אבל לא התמסרות לאידאל, אלא לדמות.

קצת התאכזבתי.

אבל אז נתקלתי בצדוקי שלגלג "נעשה ונשמע?! זו פזיזות חסרת אחריות", ובתגובת רבא "הלכנו בתמימות כי האמנו באלקים שלא יפיל עלינו משהו לא סביר".

אז זה בדיוק זה, חשבתי לעצמי, קבלת התורה היא בעצם ביטוי של אמונה, לא חשוב מה התורה עצמה,
לא שאלנו "מה כתיב בה"
מה שחשוב שסמכנו על אלקים, באשר תתן תתן.
אנחנו נהיה לך סגולה מכל העמים, בעיניים עצומות ננהה אחריך, בטוב וברע, כמו שרות סמכה על נעמי בעינים עצומות "אעשה ואשמע".

אין זה חג - קבלת "התורה",
אלא חג - "קבלת" התורה.

כתבתי אולי קצת מבולבל,
הקפה כבר לא עושה ת'עבודה, אחרי 12 כוסות הגוף כבר פיתח עמידות כלפיו,
אבל זה מה שאני מרגיש עכשיו,
אמונה עיוורת.
וכשאני מתכונן לקבל תורה, מצלצלות באזניי מילות הפתיחה שלה
"אנכי השם אלקיך"...‏
 
נערך לאחרונה ב:

מתן מאור

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
והמלייק בלא לקרוא אף הוא יצא ידי חובתו ובלבד שיציין לי עד איזו שורה הוא שרד למטרות בקרה ושפור השרות בעתיד.
עד השורה האחרונה - וחבל שאין עוד כמה אחריה.
רק חבל שלפעמים יש רווחים מיותרים וגם חסרים גרשיים - כנראה שבאמת פיתחת עמידות לקפה, ועוד הערה אחת אחרונה: אומרים "הבטחת הכנסה".
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אוקי אני מנסה לגבש דיעה על הקטע שקראתי השניה,
ומחשבותי סוערות במיוחד.

קודם כל- כתיבה מושחזת ומרעננת כמו תמיד, נהניתי לקרוא.
בקשר לתוכן עצמו- אני מוצאת את עצמי חלוקה,

שהייתי באמצע הקטע התרגשתי מעצם התיאור-
גבר שפותח מגילת רות באמצע שבועות, ולא חש כי העניין מהווה פחיתות כבוד עבורו, או אינו נחשב לומד'ס אמיתי.
זה יפה. ממש.
כי בסוף בשבועות קיבלנו את התורה שבע"פ, זה נכון, אבל גם את התורה שבכתב, והיא כוללת בתוכה גם את מגילת רות.

לגבי התוכן עצמו
לי צרמה ההשוואה בין ההתמסרות של רות לנעמי, לבין ההתמסרות שלנו כעם,
מהסיבה המאד פשוטה, זה לא בר השוואה.
את התורה קיבלנו על עצמינו לאחר שהקב"ה כבר התגלה בפנינו בתור גואל חזק, ומנהיג את עולמו יחידי.
(הרי היתה גלות מצרים ואחריה היה אהמ בוא נראה; עשר מכות, יציאה משיעבוד מצרים, קריעת ים סוף.)
האמון שלנו בו לא נבע על בסיס אמונה עיוורת, הקב"ה כבר הוכיח לנו את אלוקותו היחידה.
וכבר נבנו בינינו יחסי אמון. דו צדדים.
על הרקע הזה אמירת נעשה ונשמע, היא לא אמירה חסרת אחריות.
היא אמירה הגיונית, ברורה, שמקדימה רגש לשכל, רק לאחר שברור לנו כבר שהשכל אמר את שלו.
ונשענת כולה על עצם יחסי האמון שנבנו בינינו לבינו.

בעוד בסיפור נעמי ורות, העניין מצטייר קצת שונה.
נעמי היתה חמותה,
היא אהבה אותה לכאורה,
אבל נעמי לא הוכיחה לה כלום על עצמה.
במגילה, רות נצבעת בעיננו בצבעים בהירים של חסד אמת, ואהבה חסרת פשרות, אהבה רגשית בוערת.
בתוכן הפסוקים משתמע שרות מתלווה אל חמותה בהתמסרות חסרת גבולות, לא רק בחיים גם במוות, וכמובן שהחיים כוללים בתוכם גם את אלוקים.
אבל לדבוק בנעמי בכל מחיר, זה חוסר אחריות, זה להיות מנוהל מהרגש בלבד. בלי בדיקה שכלית

המלב"ים אומר על הפסוקים האלו:

(טז) "אל תפגעי בי", [במדרש אמרה לה לא תחטא עלי לא תסבון פגעך מני, ר"ל כי פגיעה משמש על ג' דברים: הריגה ויפגע בו וימת, פגישה ופגע ביריחו, תחנונים ופגעו לי בעפרון, ולדעת המדרש תחנונים ופגישה ענינם א' שמבקש ומצפה שחברו יצא לקראתו ברצון לבבו למלא בקשתו, ולז"א שתפסה לשון פגיעה אם מענין הריגה שע"י שתעזוב אותה תמות מיתת הנפש, ועז"א לא תחטא עלי, אם מענין פגישה ותחנונים, ר"ל אל תחשוב שלבבי יפגעך בבקשה זאת ויהיה לבבי כלבבך ותסבון ר"ל תקח פגעך ממני]. לעזבך לשוב מאחריך, ר"ל לא שאעזוב אותך כי איני רוצה להפרד ממך ואף לא לשוב מאחריך שאף אם אצטרך לעזבך לא אשוב מאחריך לארץ מואב כי בכל זה אלך לארץ יהודה ואתגייר שם ע"י אחרים [וכ"ה במדרש לשוב מאחריך מ"מ דעתי להתגייר אלא מוטב על ידך ולא ע"י אחרים], כי אל אשר תלכי אלך ר"ל בל תחשוב כי תכלית הליכתי משונה מן תכלית הליכתך שאת הולכת לשם לבעבור דתך שתוכל לשמור מצות התלויות בארץ והתורה והמצוה ואני הולך רק בעבור השגת איזה תועלת, כי תכלית הליכתי הוא עצמו התכלית שאת הולכת אליו, וכן אל תחשבי שאני מקוה איזו הצלחה זמניית שאנשא לאיש עשיר וכדומה כי באשר תליני אלין, אלין כגר בארץ וכצדיקים שהעה"ז הוא אצלם רק כמלון אורחים, כי מגמת הליכתי הוא מצד כי עמך עמי ואלהיך אלהי, שכבר תפשתי תורת אלהיך ומנהגי בני עמך ואני כאחת מבני עמך.

המלב"ים מבהיר שההתמסרות המלאה של רות נובעת מרצון האמיתי והמהותי של רות לדבוק באלוקי ישראל,
ולא כפי שמשתמע מהפסוק לדבוק בנעמי בכל מחיר.


ולכן שני הסיפורים ברי השוואה מבחינה אחרת לחלוטין.
עמ"י דבקו בהקב"ה בשעת מתן תורה, וקיבלו עליהם תורה מאהבה.
ורות גם היא דבקה בתורה ובמצוות מאהבתה להקב"ה.

למרות שתמוה מתי ביררה את אמיתות ה' ומציאותו המוחלטת.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כמו אתרוגים מעופשים אחרי סוכות,
כמו צנצנת החרוסת שהלב לא נותן להשליכה למרות הכתמים הירקרקים,
כמו בלינצ'עס מיובשים מתחתית המקרר שנשארו משבועות, כך לדבר עכשיו על רות, לאחר שהכרס ממולאת עד גדותיה מפירות הפרד"ס שלמדתם/קראתם/ שמעתם/דנתם בחג, התגובה שלכם ודאי תהיה: רות-עבור, או רות-סוף.

אבל אני בכל אופן עוד לא השתחררתי מאוירת הקסם של אגדת גרנות בית לחם, וחש דחף להשיח את שעל לבי, והרוצה להטות אוזן ללחשושיי יטה, והמלייק בלא לקרוא אף הוא יצא ידי חובתו ובלבד שיציין לי עד איזו שורה הוא שרד למטרות בקרה ושפור השרות בעתיד.

השנה לא רק שמעתי את רות,
השנה גם קראתי אותה.

בסלון הדומם אל מול צינת-שלוש- לפנות-בוקר הנושבת מהמרפסת, מימיני ספל קפה שחור משמאלי צלוחית עם דברים שהילדים לעולם לא יראו אותי אוכל
וביניהם מגילת רות, פשוטה, עם רש"י, ואבן עזרא.
זו היתה מגילה שונה לגמרי,
תארו לכם סרט בלי מוסיקה, כמו הסרטים האלמים של ראשית הקולנוע,
כשצופים בארועים, ולו המסעירים ביותר, שצולמו במצלמת אבטחה - כל הודם אובד בלי פסקול,
האדם יראה לעיניים והמוסיקה תראה ללבב.

והמנגינה של רות היא פשוט בול.
מי שהמציא אותה גאון.

בבהכנ"ס שלנו יש "בעל קריאה" בעל קול נעים מאד והוא גם רגשן חסר תקנה. הוא מפליא להשתמש באינטרפרטציה כדי להביע את פרשנותו האישית לפסוקים, והוא אכן מטיב לפרש.
כשקולו נחנק בהגיעו ל"כי המות יפריד ביני ובינך" דממת קבר שוררת בהיכל בית הכנסת (כמובן, גם כי שלושתרבעי מהגברים מנמנמים) והנשים מסיטות את הוילון להביט בפניו.

בלשון הראבע "טעם" זה - 'פירוש'.
ואכן טעמי המקרא ממש מפרשים את הטקסט.
(הו ראב"ע, שוב חייכתי לעצמי כשנתקלתי בעליצות הנדירה שלו ב"כאיפה שעורים", כדאי לכם לקרוא)

והנה רק ישא הבחור את קולו "ויהי בימי שפט..." וכבר מיטשטש בית הכנסת ונמוג ומול עיני צפים שדות בית לחם, רוח חמה הנושאת אניצי קש וריח קציר השעורים,

דמותה של רות עולה כבתלת מימד,
בת מלכים זקופה ואצילת גינונים תועה בין שבלים וקוצים, בגדי הנסיכה שלה השזורים חוטי זהב ותכלת מאובקים ודהויים ופניה צרובים בלהט שמש

אני מלווה אותה בלכתה נבוכה אל השדה, נכריה ומרופטת,
מלקטת אחר בחורים ישראליים קולניים, בודדת כל כך, זרה כל כך.

אני רואה אותה בלילה ההוא, ניצבת ממתינה באפלה שמאחורי הגורן מורחת ליפסטיק ורועדת מקור ומהתרגשות.


אבל עכשיו אני לוגם מהקפה בשעת ליל מאוחרת רוכן אל השלחן ועיניי הטרוטות מביטות בספר.
לפניי רק טקסט
בלי תפאורה, ובלי צלילים.

אני רואה יותר את המילים עצמן,

אני רואה את הנאום של נעמי הגדוש בצורות דקדוקיות נדירות, לכנה שובנה תשברנה תעגנה...
רות וערפה המבולבלות שזה עתה יצאו מהאולפן בטח מדפדפות בשיחון מואבי- עברי בקדחתנות.

שמתי לב גם לכמה מוזרויות, כשנעמי מדברת אל הבנות היא אומרתם "לכם" "עמכם" עשיתם", וכשהיא מדברת על הבנים שיוולדו לה היא אומרת "להן" !
-ממש להכעיס.

אוף אני יושב ומקשקש ומקשקש ועוד לא התחלתי לומר מה שרציתי.

אז ככה
מקובל להתפעל מההקרבה של רות למען היהדות, היא מתמסרת לאלקי ישראל ומוכנה להתגייר בכל מחיר ובלי תנאים (כהד קלוש אני שומע לוחשים 'אם היא כל כך רוצה את זה סימן שזה משהו גדול' הו איזה כיף לנו).

חזל למדים מכאן את תהליכי הגיור, יש לודא את טוהר כוונותיה של הגיורת, שמא עיניה נתנה בקרפלאך ובגפילטעפיש, בפטור מגיוס ובאבטחת הכנסה, שמא לא ערכי היהדות נגד עיניה אלא אולי הלחנים של ישי ריבו שובים את לבה או הנופים של הכנרת מול הרי גולן כישפוה.
על בית הדין להציג לה את הפן הפחות מחמיא של עם ישראל, לתחוב את ראשה היישר אל סל הכביסה המלוכלכת,

ורק אחרי שנעמי רואה שאחרי הכל עדיין מתאמצת היא ללכת אז היא מפסיקה עם הפרצופים החמוצים ומחייכת אליה בברכת "ברוכה הבאה".

אבל השנה קראתי משהו אחר לגמרי,
רות טובת הלב לא מסוגלת לראות את חמותה הזקנה שבה שכולה ועניה לבית לחם כמו כלב מרוד שזנבו בין רגליו,
נפשה קשורה בנפש נעמי,
באשר תלכי אלך,
לא יהדות בראש מעייניה,
לא אידאות ואמונות,

עמך עמי, יהיה עמך אשר יהיה,
רות מפתחת אובססיביות כלפי דמותה האינטלקטואלית של נעמי, ונצמדת אליה באש ובמים,
אלקיך אלקי, ולא משנה מי הוא.
אם זה הוי"ה או להבדיל הארי קרישנה,
עמך עמי גם באשר תתנצרי אתנצר, אם תסגדי למפלצת הספגטי המעופפת אשתחווה לה לצדך.
זה סיפור של התמסרות, אבל לא התמסרות לאידאל, אלא לדמות.

קצת התאכזבתי.

אבל אז נתקלתי בצדוקי שלגלג "נעשה ונשמע?! זו פזיזות חסרת אחריות", ובתגובת רבא "הלכנו בתמימות כי האמנו באלקים שלא יפיל עלינו משהו לא סביר".

אז זה בדיוק זה, חשבתי לעצמי, קבלת התורה היא בעצם ביטוי של אמונה, לא חשוב מה התורה עצמה,
לא שאלנו "מה כתיב בה"
מה שחשוב שסמכנו על אלקים, באשר תתן תתן.
אנחנו נהיה לך סגולה מכל העמים, בעיניים עצומות ננהה אחריך, בטוב וברע, כמו שרות סמכה על נעמי בעינים עצומות "אעשה ואשמע".

אין זה חג - קבלת "התורה",
אלא חג - "קבלת" התורה.

כתבתי אולי קצת מבולבל,
הקפה כבר לא עושה ת'עבודה, אחרי 12 כוסות הגוף כבר פיתח עמידות כלפיו,
אבל זה מה שאני מרגיש עכשיו,
אמונה עיוורת.
וכשאני מתכונן לקבל תורה, מצלצלות באזניי מילות הפתיחה שלה
"אנכי השם אלקיך"...‏
בלה בלה בלה... יופי של כתיבה!
לגבי התובנה - חז"ל הסבירו אחרת, או יותר מדויק - הסברת אחרת מחז"ל. ביארו במדויק כל מילה מהטקסט 'באשר תלכי אלך' וכו' לגבי מצוות היהדות. התמסרות לדת ה' ולא חלילה התמסרות לבנאדם כשהדת היא משנית.
זו גישה נכונה כלפי קרפלאך וגעפילטע פיש, 'מאכלייך מאכלי' אפילו שאתם היהודים אוכלים אוכל חיוור וחסר טעם. זה כן, מתאים. אבל על העיקר?! - חלילה.
שמתי לב גם לכמה מוזרויות, כשנעמי מדברת אל הבנות היא אומרתם "לכם" "עמכם" עשיתם", וכשהיא מדברת על הבנים שיוולדו לה היא אומרת "להן" !
-ממש להכעיס.
אב"ע א יג.
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בלה בלה בלה... יופי של כתיבה!
לגבי התובנה - חז"ל הסבירו אחרת, או יותר מדויק - הסברת אחרת מחז"ל. ביארו במדויק כל מילה מהטקסט 'באשר תלכי אלך' וכו' לגבי מצוות היהדות. התמסרות לדת ה' ולא חלילה התמסרות לבנאדם כשהדת היא משנית.
זו גישה נכונה כלפי קרפלאך וגעפילטע פיש, 'מאכלייך מאכלי' אפילו שאתם היהודים אוכלים אוכל חיוור וחסר טעם. זה כן, מתאים. אבל על העיקר?! - חלילה.

אב"ע א יג.
אותו תוכן במילים שונות;)
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
.
שהייתי באמצע הקטע התרגשתי מעצם התיאור-
גבר שפותח מגילת רות באמצע שבועות, ולא חש כי העניין מהווה פחיתות כבוד עבורו, או אינו נחשב לומד'ס אמיתי.
זה יפה. ממש.
כי בסוף בשבועות קיבלנו את התורה שבע"פ, זה נכון, אבל גם את התורה שבכתב, והיא כוללת בתוכה גם את מגילת רות.
איי איי איי...
ללמוד רות בשבועות כי 'גם זה תורה'. לאן הגענו?!
בשבועות ניתנו כל המצוות, ולא רק מצוות לימוד תורה.
אמנם יש מקור ומקום ללימוד התורה דווקא בשבועות, אבל שנצטרך 'תירוץ' ללמוד מעניינו של יום בגלל ש'גם זה נכלל בתורה'?! לא, לא מדויק, אפילו מעוות משהו.
 

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
רות מפתחת אובססיביות כלפי דמותה האינטלקטואלית של נעמי, ונצמדת אליה באש ובמים,
אלקיך אלקי, ולא משנה מי הוא.
אם זה הוי"ה או להבדיל הארי קרישנה,
עמך עמי גם באשר תתנצרי אתנצר, אם תסגדי למפלצת הספגטי המעופפת אשתחווה לה לצדך.
זה סיפור של התמסרות, אבל לא התמסרות לאידאל, אלא לדמות.

אם זה היה נכון וזו אמה של מלכות- אז פדיחותתתת...
מזל שזה לא נכון.
 

ציורי לשון

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
קטע יפה מאד.
תודה לכל אלו ששכתבו את מחשבותיי על עצם התוכן.
אם נעמי היתה נוצריה למשל, רות לא היתה כה דבקה בה, זה, אני חושבת, צריך להיות ברור.
בכל מקרה במובנים אחרים הקטע היה מיוחד, תודה.

נ.ב. בכללי אני חושבת שכאשר אנו נותנים איזשהו הסבר מליבנו על כל מאמר חז"ל שהוא, ובכלל שלא לדבר על התנ"ך - בעיניי יש צורך חשוב להסתייג ברורות לגבי הנושא, או לכל הפחות לברר לפני כן את אמיתות הדברים...
 
נערך לאחרונה ב:

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
רק חבל שלפעמים יש רווחים מיותרים וגם חסרים גרשיים - כנראה שבאמת פיתחת עמידות לקפה,
בעבר העירו לי כמה פעמים שאני כותב צפוף מידי, מאז יש לי טראומה, והרווחים גוררים הפסדים.

איפה למשל חסרים גרשיים?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יי חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יי כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יי וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

הסוואה • אתגר 21 • אתגר נושא פרסים 🎁

לוח מודעות

למעלה