ראש בלשון נקבה?

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאן דאמר;258601:
לכאורה אתה צודק. אבל הראיה שהבאת לא נכונה
הם מאסו אבן מסוימת אבל המשיכו לבנות עם האבנים האחרים.

אלה הם דברי בדיוק נמרץ - מכיון שהמשיכו לבנות (או לא - היום הם כבר לא בונים!!) קבלו את שם התואר "בונים" אף בזמן שהם מואסים בבנין.
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
לא.
הם לא מואסים בבנין. הם מאסו באבן אחת בלבד.
כמו מנהל, הוא ישאר מנהל גם בשם הפועל (?) גם אם הוא יעביר סמכות אחת למישהו אחר.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אני לא יודע מה הם עשו, האם המשיכו לבנות או לא.
עיקר ראיתי הוא מזה שאף כאשר מתייחסים לאי בנייתם - הם עדיין נקראים בונים על שם מקצועם (שם התואר) ולא על שם פעולתם (שם הפעל).
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
מסקנתי שיש לומר ראשת... ולא ראש. והסברות שתים הנה.
קודם כל מצאנו מלת ראש בנקיבה! - ראשית גוים עמלק, מראשית ועד אחרית, מרשית השנה, ועל כן אפשר להשתמש עם משקל הנקבה כדי לתאר נקבה.
ועוד, כי הלוא בתואר "ראשון" - כשהוא לנקבה נהפך גם התואר לנקבה - "ראשונה" או "ראשונית". ודוק.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אולי לא מתאים שאתערב בשיחת גדולים וחכמים, אבל אולי אפשר להקיש בקשר ל'ראש' אם להטות אותו כדרך המשל או כדרך הנמשל, ממקום אחר, שם רואים שצורת ההטייה של המילה היא לפי המשמעות הציורית שלה ולא לפי האובייקט הנמשל -
מה שאומרים 'עיני העדה' על חכם בישראל, והרי העיניים הן ברבים, ובכל זאת מדברים על אדם יחיד. (אולי מהכתוב 'והייתי לכם לעיניים', כאילו אומרת האישה 'אהיה לכם לראש')
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
רעיון יפה. אכן לשון זה מצאנו גם בתורה פרשת משפטים: אם בעליו עמו. ומורגל הוא בלשון המשנה.
אולם לכאורה אם קיים הסבר טוב לצורת רבים אצל יחיד, הלא היו הראשונים יכולים לתרץ זאת אצל "אלקים חיים", "אלקים שופטים", אולם הם נטו מזה, וצ"ע.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
געוואלדיג - במקרה של "אלקים חיים" וכו' זה שונה כיון שהמילה אלוקים היא בעצמה ריבוי ולא רק המילה שופטים וכו'.
(ברור שה' אחד ושמו אחד ואין ריבוי באלוקות, אבל זו דרך כבוד ולכן נקרא ברבים. הספרדים מזכירים הקב"ה בריבוי בצורה נוספת - ששים ושמחים לעשות רצון קוניהם)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אני יודע, אולם דוקא במקומות ההם אשר מלת אלקים סמוכה לחיים או לשופטים, הרחיבו הראשונים הסברים לריבוי.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י דובר צדק;258952:
געוואלדיג - במקרה של "אלקים חיים" וכו' זה שונה כיון שהמילה אלוקים היא בעצמה ריבוי ולא רק המילה שופטים וכו'.
(ברור שה' אחד ושמו אחד ואין ריבוי באלוקות, אבל זו דרך כבוד ולכן נקרא ברבים. הספרדים מזכירים הקב"ה בריבוי בצורה נוספת - ששים ושמחים לעשות רצון קוניהם)

לגבי "קוניהם" (שזו אגב גם נוסח ספרד) אין זה לשון ריבוי אלא לשון חוזק, כן מפרש ר' שבתי סופר בסידורו.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
... ועיין שם בלחם רב, כי "רצון קוניהם" בא בלשון רבים לתפארת כמו "אלהים קדושים" שכן לשון המקרא.
ונ"ל שאין צריך לזה כי הרבוי הוא על הנקנים ועל דרך שאמר הכתוב לאדוניהם למלך מצרים
(שערי תשובה נ"ט, א)

ובמחילה מכבוד תורתו של השערי-תשובה, נראה לי שלא דק, כי במילה קונם הריבוי הוא על הנקנים, אך במילה קוניהם הריבוי הוא על הקונה ועל הנקנים, וגם בדוגמה שהביא "לאדוניהם" הריבוי פה כפול, וכמו שדרך להזכיר ריבוי כלפי שמיא דרך כבוד, אף מצינו זה אצל מלכים, כמו "דיבר האיש אדוני הארץ אותנו קשות"

..
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
כנראה שכוונת השע"ת שהריבוי הוא כולו על הנקנים, ויש משקל "קונם" ויש משקל "קוניהם" ומייתי ראיה מ"לאדוניהם" למלך מצרים שגם שם כל הריבוי הוא לעבדים.
אולם מה שהבאת מ"דיבר האיש אדוני הארץ" - שם מוכרח שהריבוי אינו של הנקנים, כי הארץ אחת היא.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
התוספת "יהם" במילה לאדוניהם אינו ריבוי על העבדים, אלא על האדונים, כי על העבדים מספיק לומר "לאדונם"
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לא כן, השע"ת מראה ממלת לאדוניהם, שקיים משקל המוסיף י ה ואינו מורה אלא על האדון היחיד.
והנה הרד"ק בישעיה יט, ד "וסכרתי את מצרים ביד אדנים קשה", מפרש שהוא לשון תפארת ליחיד, הרד"ק נזהר מפירש"י שפירש שהוא לשון רבים ליחיד, והוא מפרש שהוא לשון תפארת ליחיד.
והיינו שיש שני משקלים: אדון, אדנים.
ולכן יחיד של רבים במשקל אדון הוא: "אֲדוֹנָם" ויחיד של רבים במשקל אדנים הוא: "אֲדֹנֵיהֶם", ורבים של רבים במשקל אדנים הוא גם כן "אֲדֹנֵיהֶם" (ולא "אדונימיהם"... מזכיר משהו מאשכול אחר).
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לא דייקתי בתגובתי הקודמת, השע"ת מראה ממלת לאדוניהם שקיים משקל המוסיף י ה ומורה רק על ריבוי הנקנים ולא על ריבוי האדנים.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אחרי מאמצים כנים מצדי, נתקבלה הצעתי באקדמיה ללשון. מהיום אשה היושבת בראש הממשלה, תיקרא "ראשת הממשלה". מי שלא מצוי בענינים שיקרא חדשות וסולו לגעוואלדיג.
 

רמה פלוס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
WOW WOW WOW WOW WOW WOW
איזה נאמנות לאשכול...
אחרי ש-ל-ו-ש---ו-ח-צ-י שנים!!!!!!!!! אתה טורח לעדכן משהו על האשכול שפתחת אותו..
כל הכבוד :) :) :)
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אתה לא מאמין לי שכל הזמן הזה נתאמצתי רבות בענין זה? ועתה נשא האשכול הזה פרי!
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
גם אם זה מעצבן, מותר לך ללחוץ על "תודה". אם לא על זה, אז על כך שלא עיצבנתי כאן זמן רב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה