ראש בלשון נקבה?

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
זכינו ויש לנו ראש ממשלה גבר...
שאלתי היא מה הדין באם היתה שולטת בראשות הממשלה גברת (לא רחוק מן המציאות) האם ייקרא שמה במדינת ישראל "ראש הממשלה" או "ראשת הממשלה"?
אני אישית מצדד לקרוא לה ראשת הממשלה, ובאמתחתי הוכחה לזה, כי הנה כתיב (זכריה ד, ז) והוציא את האבן הראשה וגו'. - אבן היא נקבה, וכאשר היא ראש - נקראת "ראשה". ומכאן היקש ל"ראשת הממשלה".
אם יש ביד אי מי מכם ראיות לסתור, נא יעלה אותן על במה זו.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
בע"ה שלא נזדקק לא לראש ממשלה, ולא לראשת ממשלה...
"והיה ה' למלך על כל הארץ, ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד"
 

eden7115

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
אולי פשוט נלמד מאלו שמעבר לים ונקרא לה "הגברת הראשונה"?
:)
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
אני הייתי קוראת לה "רשעת ממשלה"...:)
 

ROT

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
ראה בקטעי עיתונות בשנות מלחמת יום הכיפורים
ראש הממשלה גב' גולדה מאיר.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
לכל העונים עד עתה. אני לא מחפש הגדרה לגברת זו או אחרת.
נחזור לענינינו. אני חפץ לדעת איך משתמשים עם מלת ראש כשהיא תואר לנקבה?
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
לדעתי, לא שייך לומר אחרת, אלא "ראש".
כי התואר "ראש", לא מתייחס לאשה עצמה, אלא לתפקיד שלה.
כמו שהראש שבגוף האדם, אין שמו משתנה בין אם הוא ראש של זכר ובין אם הוא ראש של נקבה, רק בשייכות שלו הוא משתנה.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאיר14;258563:
לדעתי, לא שייך לומר אחרת, אלא "ראש".
כי התואר "ראש", לא מתייחס לאשה עצמה, אלא לתפקיד שלה.
כמו שהראש שבגוף האדם, אין שמו משתנה בין אם הוא ראש של זכר ובין אם הוא ראש של נקבה, רק בשייכות שלו הוא משתנה.

אתה טועה בלוגיקה

אין קשר בין זה שהמילה "ראש" מתייחסת לתפקיד ולא לאשה עצמה, לבין הדוגמא שהבאת. הראש בגוף האדם לא משתנה כי הוא זכר בכל מקרה. גם אם הנושאת אותו היא נקבה.
אך במקרה דנן הראש בעצמו הוא נקבה. (אם כי יתכן ואתה צודק והמילה "ראש" מתייחסת לתפקיד ולא לאשה עצמה.)
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
ייתכן שבלוגיקה (?תורת העמים?) הנני טועה.

אך כאשר הנך מדבר ביחס לעם, ש"עם" הוא לשון זכר, הרי זה כיחס הראש אל הגוף.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
אז אם יש משרד (לשון זכר) ויש אשה שמנהלת אותו צריך לקרוא לה "מנהל"?
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
ראש, זה תואר.
מנהל, זה לא בדיוק תואר, עשו אותו (כיום) תואר.
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
ראש זה שם עצם
מנהל זה גם שם תואר וגם שם עצם
 

מאיר14

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
נכון, טעיתי.
ראש, זה גם שם עצם, וגם תואר.
אך מנהל, מי קבע שהוא גם שם תואר וגם שם עצם. על פי המקרא, זה שם פעולה, כמו שכתוב בישעיה (נא, יח) אין מנהל לה. אך כיום - בלוגיקה החדשה, קוראים לזה - עצם גזור פועל.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אני אסביר יותר את שאלתי.
ראש משמש לשני דברים, האחד לשם עצם, דהיינו ראש פיזי לאיש ולאשה ולכל גוף. והשימוש השני הוא לשם תואר המתאר את הדבר.
והנה השם התואר מושאל מן השם העצם. ר"ל הדמיון של הראש המנהיג את הגוף, משמש על מנת לתאר מנהיג, מנהל ושולט.
(ראש משמש גם לשם תואר ל"ראשון").
ועתה, מכיון שכשהוא משמש לשם עצם הינו זכר, וכשהוא משמש לשם תואר - לפעמים הינו נקבה, על כן נוצר פה התנגשות בין שני השמות, והשאלה היא מי מכריע, המשל או הנמשל.
(האם סיבכתי או פישטתי?)
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
במחשבה ראשונה הצדק עם געוואלדיג.
אבל אולי יש פה משהו אחר. למעשה היא לא הראש ממש אלא היא בעצם משמשת בתפקיד "הראש של הממשלה" לא שהיא עצמה ראש ממש.
דהיינו שאנו מדברים פה על משל של ראש וגוף, והיא ממלאת את תפקיד הראש.
זה נכון מה שאני אומר, או שזה סתם שטויות?
אני בעצמי מסופק.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאיר14;258596:
נכון, טעיתי.
ראש, זה גם שם עצם, וגם תואר.
אך מנהל, מי קבע שהוא גם שם תואר וגם שם עצם. על פי המקרא, זה שם פעולה, כמו שכתוב בישעיה (נא, יח) אין מנהל לה. אך כיום - בלוגיקה החדשה, קוראים לזה - עצם גזור פועל.

השם הזה שהינך מזכיר איננו כלל חדש ומודרני, וגילו כגיל בנין הפועל עצמו, אלא שהוא שאול ממנו. וראיה לזה מהפסוק בהלל שאמרו היום "אבן מאסו הבונים" - אם מאסו ואינם בונים כעת, למה נקראו בונים? אלא שהוא שם התואר לכל מי שבנה ויבנה ובונה.
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
לכאורה אתה צודק. אבל הראיה שהבאת לא נכונה
הם מאסו אבן מסוימת אבל המשיכו לבנות עם האבנים האחרים.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאן דאמר;258599:
במחשבה ראשונה הצדק עם געוואלדיג.
אבל אולי יש פה משהו אחר. למעשה היא לא הראש ממש אלא היא בעצם משמשת בתפקיד "הראש של הממשלה" לא שהיא עצמה ראש ממש.
דהיינו שאנו מדברים פה על משל של ראש וגוף, והיא ממלאת את תפקיד הראש.
זה נכון מה שאני אומר, או שזה סתם שטויות?
אני בעצמי מסופק.

היאך הנך קורא לאבן הראשה מהדוגמא הראשונה שהבאתי - האם היא משמשת בתפקיד הראש, או שהיא הראש עצמו?
 

מאן דאמר

משתמש מקצוען
לכן הסתפקתי שמא זה לא נכון.
יש מקום להגיד ששם האבן בעצמה ראש ממש. אבל סוף כל סוף גם זה מגיע מהשאלה מראש גוף האדם. אז מה ההבדל?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה