דיון "ראיתי את מה שכתבת בשבילי. זה נחמד, האמת. אבל זה לא כל-כך הסגנון שחיפשתי".

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
קודם נניח פה את השאלה בקצרה: כתבתם משהו בתשלום, והלקוח לא מרוצה מהתוצאה, הוא צריך לשלם או לא?

עכשיו נאריך ונרחיב ונעמיק.
לצורך ההקצנה נציג את שני מקרי הקיצון שעליהם כנראה אין ויכוח.
א. נגיד שמישהו פונה אלי ואומר "היי משה, יש מצב שאני צריך איזו עבודת כתיבה קטנה, כמה אתה לוקח?"
ואני אומר לו "לא קוראים לי משה, אבל זה ממש לא הנושא כרגע. במה מדובר?"
אז הוא אומר לי "ממש לא מעניין אותי אם קוראים לך משה או לא. זה היה שם גנרי לצורך ההדגמה בלבד. אני צריך עלון התרמה מרגש עד דמעות ועילפון למגבית של הבית כנסת שלנו. אתה עושה כאלה דברים?"
ואז אני לא שואל שאלות, מתיישב על המחשב ומתחיל לכתוב. כשאני מגלה שזה לא ממש פרקטי לשבת על המחשב, אז אני קם מהמחשב ומתיישב על כיסא. או! עכשיו יותר נח לכתוב.
אני עובד ועובד, שלוש ורבע שעות, ושולח לו את התוצאה משובבת הנפש בצירוף "לתשלום: 717 ש"ח, לא כולל מע"מ".
הוא קורא את הטקסט שכתבתי, מעקם את פרצופו (העקום ממילא, יש לומר) ואומר "זה ממש לא מה שהתכוונתי האמת. 717 ש"ח זה בטח לא שווה".
אז אני מזדעק "אבל ישבתי ועבדתי בשבילך!!!!"
אז הוא אומר לי "אין שום עניין שתשים ארבעה סימני קריאה. לא סגרתי איתך על שום דבר אז לך תחפש את החברים שלך. ותעדכן אותי אם מצאת כי גם אני מחפש".
ברור שהוא צודק והוא לא צריך לשלם. נכון? יופי. אז נעבור לקיצון השני.

ב. נגיד שיהודי ממושקף בשם ירחמיאל דויטשלנדר מתקשר אליי ואומר לי "שלום וברכה. אני מעוניין שתכתוב עבורי את ספר הביוגרפיה של סבי עליו השלום שנפטר בגיל 99 בתאונת סקי, אללה ירחמו. כמה יעלה?"
אז אני אומר לו "איך הגעת אלי?"
אז הוא אומר לי "ראיתי את ספר הביוגרפיה שכתבת על ר' שלוימלה שלוימלויבנצקי וממש התלהבתי על הסגנון. זה בול מה שאני מחפש".
אז אני סוגר איתו על מחיר, מקבל מקדמה ומתחיל לעבוד.
אחרי כל פרק שאני מסיים אני שולח לו את הפרק להערות. הוא אומר שהכל מעולה ואפשר להמשיך.
לאחר חודש של עבודה אני מסיים את העבודה, שולח לו את הקובץ הסופי עם דרישת תשלום, ואז פתאום הוא אומר "תראה ר'... איך אמרת שקוראים לך? משה? חשבתי על זה עוד פעם, ולמעשה זה ממש לא הסגנון שחיפשתי. אני מחפש משהו בסגנון לגמרי אחר. אז לך תחפש את החברים שלך ותעדכן אותי אם"- - -
אבל הוא לא מספיק לסיים את המשפט הלא ברור כי הוא חוטף ממני זאפטה ישירות לפרצוף, ואני אומר לו "הלו! סיכמנו משהו. בכל שלב של העבודה אתה אישרת. עכשיו תשלם".
ואז אני הולך ואוכל את הלב למה שלחתי לו קובץ סופי לפני שראיתי את כל הכסף בחשבון, אבל זה כבר נושא לפוסט נפרד.
פה ברור שאני צודק והוא צריך לשלם. נכון?
נכון???
לא עונים לי פה אז נמשיך.

השאלה היא בכל המקרים במרחב שבין שתי הקיצוניויות הללו (שנכתבו להמחשה בלבד ואינן מבוססות על מקרה ספציפי כמובן). מישהו שסגר איתכם על מחיר ועבדתם בשבילו, לא ממש דובר מראש על הסגנון אבל הנחתם שאם הוא פנה אליכם וסגר איתכם אז הוא מכיר את הסגנון ואת הרמה שלכם. כל שכן אם הוא ראה דוגמאות של דברים דומים שעשיתם. האם כאשר הוא מקבל את הטקסט והוא לא מרוצה מהתוצאה, הוא צריך לשלם או לא?
מצד אחד, אין היגיון שלא תקבלו תשלום על שעות שעבדתם עבור מישהו.
מצד שני, אין היגיון שהוא ישלם על מוצר שהוא לא רוכש בסופו של דבר.

מצד אחד, מי שמזמין מנה במסעדה משלם גם אם הוא לא אהב את האוכל.
מצד שני, יש כאלה שאחרי שני ביסים מבקשים להחזיר את המנה למטבח ולא מוכנים לשלם על הגועל נפש הזה.

מצד אחד, כן.
מצד שני, לא.

אז מה דעתכם בנידון?
 

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
כתיבה צריכה סיכום מראש גם על המקרים המשובבים הנ"ל.
אך ביודעין קאמינא שיש כותבים בקבלנות על בסיס 'אהבת שילמת' או יותר נכון "אני עובד אצלך עד שתאמר מרוצה אני" כמו שדכנים, אך הם מראש יקרים יותר.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
מכין דוגמה ששוה לי את הסיכון, שמא אצטרך לחפש את החברים שלי.
לא טוב, שולח את ירחמיאל שיחפש את החברים.
מצא חן בעיניו, מבקש תשלום אחר כל התקדמות.

ובאופן כללי אני תמיד משתדל לעבוד לפי שעות, יתקן הלקוח כמה שיתקן, הIN TIME של ר' אליהו פריד מתקתק...
 

ניהול קהילת כתיבה

והגלילות
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יפה מאוד כתבת @הדוויג. הצלחת להפיח חיים גם בנושא שנדון פעמים רבות כאן באתר.

בפועל, מה שמקובל הן בכתיבה והן במקצועות יצירתיים אחרים (איור, גרפיקה) לעשות דוגמה אחת (או שתיים, למתחילים) ללא תשלום, ומכאן ואילך גם עבודה שתיפסל תשולם בכסף מלא.

אישית אם אחרי פעמיים הלקוח לא מרוצה, מעדיף לא להמשיך לעבוד איתו גם בתשלום כי משער שלאורך כל העבודה יהיו חריקות ותיקונים רבים שבדרך כלל אינם שווים בהפסדם.
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אני נוהג לאחר כל שיחת התעניינות מצד לקוח, לעשות שיחת סגירה, בה אני מודיע ללקוח כי באם אנו סוגרים, מרגע זה אני גובה סך פלוני לשעה, כולל זמני טלפונים והתעסקות עם אימיילים וכל המסתעף, ומודיע גם כי איני מוריד מן השעות הפסקות קלות של שתיה וכדו', למניעת גזל ח"ו, ואשלח לו דוגמה אחרי כך וכך דפים, אומר לו כמה זמן לקח, והוא יאשר אם להמשיך, או לשלם ולסגור סיפור.
כך אין בעיות.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
הסוד הוא חוזה חתום בתחילת כל עבודה.

בחוזה מכניסים שהתשלום כולל X סבבי תיקונים.

מעבר לזה-
התשלום ישולם במלואו
גם אם הלקוח לא היה מרוצה בסוף,
כמובן, אחרי שאנחנו מצידנו עשינו את המקסימום ונתנו מוצר מקצועי.

כשמדובר על עניינים של טעם-
אחרי שני סבבי התיקונים הלקוח אמור להיות מרוצה
וגם אם הוא לא-
לשלם על העבודה.

כמו שאדם שקונה ענבים\שוקולד בחנות לא יבוא לבקש החזר כי לא היה לו טעים.
כתיבה זה מוצר. נקודה.
 
נערך לאחרונה ב:

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אז מה דעתכם בנידון?

בין היתר, לסנן לקוחות מראש.
לבדוק מול המזמין מיהו, מהו, האם הוא מבין מחייו ומיומו, האם יש לו מימון לפרויקט בסדר גודל שהוא מתכנן והאם יש היתכנות לפרויקט הזה.
אם הוא נציג של מוסד - אז מי המוסד, מי אחראי לתשלום, האם יש לו סמכות בכלל להזמין עבודה ולשלם עבורה.
 

AtArA R

תוכן. אש.
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
הדיון הכי רלוונטי פה מאז ימות עולם. בשבילי, לפחות.
כמה מתסכל זה, כמה!!!! (4 סימני קריאה, ספרתי)
לא נתקלתי בדיונים בנושא הזה כאן, אבל אני עוקבת, כאילו זה מה שימחה את הלקוחות המעצבנים מעל פני היקום.
בין היתר, לסנן לקוחות מראש.
לבדוק מול המזמין מיהו, מהו, האם הוא מבין מחייו ומיומו, האם יש לו מימון לפרויקט בסדר גודל שהוא מתכנן והאם יש היתכנות לפרויקט הזה.
אם הוא נציג של מוסד - אז מי המוסד, מי אחראי לתשלום, האם יש לו סמכות בכלל להזמין עבודה ולשלם עבורה.
וואו כמה מדויק! (אימוג'י בוכה)
בעיקר זה- מחילה, אני חייבת לצטט עוד פעם-
האם הוא מבין מחייו ומיומו,
וסליחה אם יצאתי מתנשאת. אני לא, מבטיחה.
אבל זה מעשי רק לגדולים ממש, שיש להם לקוחות כמו יתושים והם צריכים מזכירה מיוחדת לתפקיד המסננת כי גם לזה אין להם דקה.
בשבילי למשל, סינון הוא לא רלוונטי כרגע (לפחות לא כשיטה) ולא כי זה שווה את הכסף, כי זה לא, אלא כדי להכנס לשוק חזק יותר. צריך להתגמש, מה לעשות.

מה שאני למדתי בדם ובדמעות, זה בגדול מה שכבר אמרו פה:
* לקבוע הכל מראש. מהו המחיר המדויק, מהו בדיוק התוצר המתקבל (שיר עם שני בתים, שני פזמונים ומעבר כפול), ואיכות וכמות התיקונים שנכנסים לתוך המחיר המוסכם.
* לקבל מהלקוח מראש כמה שיותר מידע: מה הוא בדיוק רוצה, לאילו סיפורים / שירים / יצירות אחרות הוא מתחבר, ולא פחות חשוב- אם הוא יודע להגדיר גם למה. (אם לא- לנסות להגדיר לבד. אני למשל עשיתי השוואה בין כל השירים שהלקוחה נתנה לי כדוגמאות ל"עוצמתיים", וגיליתי שהמשותף הוא שכולם קלישאות.)
* לשלוח סקיצת תוכן לפני תחילת העבודה, שאותה הלקוח יכול לתקן כאוות נפשו, ורק אחר כך להתחיל את העבודה האמיתית.
* להיות אסרטיבית. אינמלעשות. (זה לא סותר גמישות, בדברים מסוימים. מינון היא מילת הקסם.)
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מצד אחד, מי שמזמין מנה במסעדה משלם גם אם הוא לא אהב את האוכל.
מצד שני, יש כאלה שאחרי שני ביסים מבקשים להחזיר את המנה למטבח ולא מוכנים לשלם על הגועל נפש הזה.

מצד אחד, כן.
מצד שני, לא.
לא נכון.
מי שלא אהב יכול לבקש מנה אחרת ויקבל אותה בשמחה, אבל לשלם הוא יצטרך בכל מקרה.

שאלתי פעם מלצר בבית קפה כמה אחוזים מהסועדים לא אוהבים ומבקשים משהו אחר, הוא ענה לי שמעל 70 אחוז.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בשבילי למשל, סינון הוא לא רלוונטי כרגע (לפחות לא כשיטה) ולא כי זה שווה את הכסף, כי זה לא, אלא כדי להכנס לשוק חזק יותר. צריך להתגמש, מה לעשות.
הפתרון לכך לדעתי:
פניה רצינית לעיתון. שם, זה לא ממש ניהול סיכונים, אלא וודאות על סכום נמוך. (כן, @Natan Galant, אני יודע שאתה חולק עלי. אולי עכשיו תשתכנע?)

אין לי נסיון של חמש אנשים, כי לא זכור לי בדיוק תחילתו של הסיפור בגלגולים הקודמים, אבל מנסיוני הנוכחי: כתיבה בעיתון היא פרסום מעולה, המציף בהזמנות לרוב.
בפעם הראשונה מתחיל הטפטוף, ועם פרסום כתבות נוספות הוא הולך וגובר.

כך, אנו מרוויחים כמה מעלות:
1. עורך ש'מבין מחייו ויודע מה הוא רוצה'.
2. יודעים מראש על כמה כסף מדובר - וזה סכום שבוודאות יגיע [אחרי שהעורך אהב את הכתיבה שלנו, כמובן].
3. תגובות מחכימות, הערות והארות מקהל רחב מאד של לקוחות הקוראים.
4. ריבוי הקוראים גורם לכך, שכמעט תמיד יימצא נתח שוק מסוים שיאהב את הסגנון שלנו.

נותרה רק בעיה אחת: למה שיקבלו אותנו לעיתון?
והתשובה פשוטה: למה לא?

איני מכיר את כל העיתונים החרדיים, אך מהיכרותי עם כמה מערכות, כל עורך שמח עם כותב/ת מוצלח/ת פה ושם. לא קבוע, אבל מספיק כדי להתפרסם. מי שמספק חומר ראוי, נלקח בחשבון. ומי שמתמיד בכך, בסוף גם ימצא את הדרך להשתלב בקביעות.

אז למעשיים שבינינו - ישנם עיתונים שעדיין לא סגרו סופית את חבילת עיתוני החג לפסח הקרוב. זה הזמן למהר ולהצטרף!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
הפתרון לכך לדעתי:
פניה רצינית לעיתון. שם, זה לא ממש ניהול סיכונים, אלא וודאות על סכום נמוך. (כן, @Natan Galant, אני יודע שאתה חולק עלי. אולי עכשיו תשתכנע?)

אין לי נסיון של חמש אנשים, כי לא זכור לי בדיוק תחילתו של הסיפור בגלגולים הקודמים, אבל מנסיוני הנוכחי: כתיבה בעיתון היא פרסום מעולה, המציף בהזמנות לרוב.
בפעם הראשונה מתחיל הטפטוף, ועם פרסום כתבות נוספות הוא הולך וגובר.

כך, אנו מרוויחים כמה מעלות:
1. עורך ש'מבין מחייו ויודע מה הוא רוצה'.
2. יודעים מראש על כמה כסף מדובר - וזה סכום שבוודאות יגיע [אחרי שהעורך אהב את הכתיבה שלנו, כמובן].
3. תגובות מחכימות, הערות והארות מקהל רחב מאד של לקוחות הקוראים.
4. ריבוי הקוראים גורם לכך, שכמעט תמיד יימצא נתח שוק מסוים שיאהב את הסגנון שלנו.

נותרה רק בעיה אחת: למה שיקבלו אותנו לעיתון?
והתשובה פשוטה: למה לא?

איני מכיר את כל העיתונים החרדיים, אך מהיכרותי עם כמה מערכות, כל עורך שמח עם כותב/ת מוצלח/ת פה ושם. לא קבוע, אבל מספיק כדי להתפרסם. מי שמספק חומר ראוי, נלקח בחשבון. ומי שמתמיד בכך, בסוף גם ימצא את הדרך להשתלב בקביעות.

אז למעשיים שבינינו - ישנם עיתונים שעדיין לא סגרו סופית את חבילת עיתוני החג לפסח הקרוב. זה הזמן למהר ולהצטרף!
נכן.
אחד מהכוכבים הכי חרוצים בעיתונות של ימינו, שהביא סקופים טריים ותחקירים ועושה עבודה מאוד יפה, התחיל מפה, קיבל 'תיאבון', הציק למערכות העיתונים עד שנכנס, ואחרי שנכנס ב"ה מצליח מאוד...
(אם ידוע במי מדובר או שיש ניחושים, בבקשה לא להזכיר בפומבי כאן!)
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
כתבתם משהו בתשלום, והלקוח לא מרוצה מהתוצאה, הוא צריך לשלם או לא?
נתחיל מהסוף: בעזרת ה׳ הוא ישלם. (לא מדברת על מקרי קיצון.)

באמצע יש את כל מה שקשור להתכווננות:
מגישים את התוצר כדי שהלקוח יעבור עליו ויציין מה הוא רוצה להוסיף/לדייק/לשנות.
(המילה ׳תיקונים׳ לא קיימת באינטראקציה שלי עם לקוחות.)
בשלב הזה כדאי למקד אותו כדי להבין ממה אינו מרוצה.
כשזה לקוח חדש זה עלול לדרוש קצת יותר סבלנות, אבל עם לקוחות חוזרים זה כבר זורם יותר.

אם יוצאים מתוך הנחה שהלקוח מעוניין להיות מרוצה, ואנחנו פה בשביל לעזור לו, הרבה יותר קל (ואפילו כיף) לעבוד.
כי אז אין כאן שני צדדים שעומדים אחד מול השני, וכל אחד סוחב לכיוון שלו, אלא יש כאן מטרה מסויימת - ששניים חותרים יחד להשיג.

ושני דברים שמורידים דרסטית את כמות סבבי התיקונים:
1. שיחה מקדימה מקיפה.
2. טוב, זה לא לבעלי לב חלש: הצהרה מוקדמת שמכאן לא יוצאים לפני שמרוצים.
ואז הלקוח שואל: כמה סבבי תיקונים?
ואלו עם הלב החזק: אין סבבים. תלך כשתהיה מרוצה.

וכמה באמת מצליח לאכול ההוא שאומרים לו-
׳אכול כפי יכולתך׳?
 
נערך לאחרונה ב:

מכונתכתיבה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הפקות ואירועים
הסוד הוא חוזה חתום בתחילת כל עבודה.
את צודקת, לא מתחילים לפני שהלקוח מאשר את החוזה!
אגב, סוד נוסף,
כשאפשרי כדאי לגבות תשלום מראש.
מנסיון קצר, אחרי כמה פעמים שהעזתי,
זה עבר לגמרי בטוב מבחינת הלקוח
ואני עבדתי בצורה יותר רגועה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כשאפשרי כדאי לגבות תשלום מראש.
שווה ציטוט.
אני חושבת שכדאי לעשות את זה תמיד, לא רק כשאפשרי. לעשות לעצמנו כלל לא להתחיל עבודה לפני שלפחות 30% (או אפילו 50%) שולמו.
זה עוזר לא רק כדי לבטח את עצמנו,
אלא גם כדי להפוך את הגישה של הלקוח משכירת שירות בתאוריה לשירות מעשי.
כשלקוח משלם הוא מחובר הרבה יותר לפרויקט, אכפת לו ממה שאנחנו מגישים לו, והוא איתנו באותה סירה.
כשהוא פסיבי, אנחנו מרוויחים אומנם את השקט מכיוונו, אבל מסתכנים הרבה יותר בסוף הפרויקט עם הסיכוי שהוא ישתמט מאחריות.

עוד בונוס שאנחנו מרווחים מתשלום מראש, הוא האפשרות לאמוד את יכולות התשלום של הלקוח. אם הלקוח מתעכב כבר בתשלום הראשון, אנחנו יודעים להיות זהירים מאוד לפני שליחת התוצר הסופי. אם הלקוח מתקתק את כל פעימות התשלום, הוא יזכה להרבה יותר אמון מכיווננו בסוף הפרויקט.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה