המעלה בציבור שלנו (רובו ככולו) היא שפחות מכירים את הספרות הכללית, ולכן המושג 'ז'אנר ספרות' פחות תופס מקום בחשיבה.
ישנם כל מני ז'אנרים, וסופר שכותב ספר לא אמור להמציא ז'אנר חדש, אלא לכתוב ספר בז'אנר מסוים. ולכן, הגיוני ביותר שספרים שנכתבו על אותם נושאים ידמו אחד לשני מבחינות מסויימות. האם כל סיפורי מושקה והפריץ הם העתקה אחד מהשני? כמובן שלא, כי זה סגנון הסיפורים. מדובר בכל המושק'ס וכל הפריצים ומה שקרה בינהם, ובהתחשב בכך שמושקה תמיד חוכר פונדק מהפריץ, ותמיד אין לו מספיק כסף לשלם, ולכל הפריצים יש בורות מצחינים, קווי העלילה יהיו דומים.
כל סוכני המוסד הם סוכני מוסד, כולם נתקלים בסכנות, מסכלים אותן, נפצעים וממשיכים להסתכן בשביל המדינה, כל האויבים מצויידים בנשק לרב, כל סוכני המוסד אמורים להיות מוכשרים מאוד, לוחמים מעולים וערמומיים, כך קווי העלילה דומים אחד לשני.
כל הנסיכים מקבלים חינוך מוקפד ותובעני והם רוצים שחרור, בכל ממלכה יש את אלה הרוצים לנכס את הכח לעצמם, כל מלחמה היא בין מלכים/שליטים, וכך כל הספרים מאותו ז'אנר ידמו מאוד מבחינה חיצונית.
זה הכל עניין של ז'אנר.
אבל, סופר שמתחיל לכתוב ספר בז'אנר מסויים- מוטב שיכיר את הז'אנר היטב ויקרא הרבה ספרים ממנו, וכך יוכל לשים לב אם הכתיבה שלו היא 'העתק הדבק' או שיש לו מה למכור מעצמו. ואם אין לו- שלא יכתוב.
אנשים נוטים לשפוט ספר ע"פ קווי המתאר הכלליים שלו, וזו טעות. כי אם ספר היה בנוי מקווי עלילה ראשוניים- גיבובי המילים בו היו מיותרים. ספר הוא הרבה יותר מעלילה, ואם הסופר יודע להעביר את המסרים שלו בצורה טובה ורמה גבוהה- העלילה היא בכלל נושא מס' 2 ביצירה. כל כך הרבה קלאסיקות יצאו ביותר מגירסה אחת, וההצלחה שלהן לא הייתה תוצאה של העלילה אלא איכות הכתיבה.
לכן דעתי היא שחיקוי- הוא אכן עלוב. אבל כתיבה בז'אנר מסויים שקיים בשוק- אין בה שום בעיה, והיא אפילו מעלה.