דבר אחד שכדאי לשנות קצת בגישה לעדשות.
אני רואה הרבה צלמים\ות שמנסים להפיק תוצאות טובות [למשל 'בוקה קרמי ורך'],
והצעד הראשון שלהם הוא כמובן לפתוח צמצם למקסימום.
אי אפשר לומר שזו טעות, הרי עומק השדה נגזר ממפתח הצמצם!
נכון, לא רק ממנו. אבל כשמדובר בקומפוזיציה ספציפית, גודל החיישן, אורך המוקד, ויחס המרחק בין המצולם לרקע כבר לא רלוונטיים, מה שמותיר אותנו עם צמצם פתוח.
אז למה לא לפתוח? איפה הקאץ'?
ובכן, בכל עדשה, גם אם היא עולה 12,000 ש"ח, האיכות האופטית בצמצם מקסימלי פחותה. כשסוגרים סטופ או שניים האיכות קופצת, ואם סוגרים ל 8-11 זו האיכות המקסימלית.
כשאני אומר 'איכות אופטית' הכוונה לשני דברים: רזולוציה [חדות והפרדת פרטים טובה], ורוויה ועומק צבע.
את הרזולוציה טיפה יותר קשה למדוד, אבל בטבלאות MTF זה ברור מאד [להעלות? זה מעניין מישהו?].
איכות צבע זה דבר שאפשר לראות בעיניים!
אז בעצם בשביל מה לקנות עדשת F1.8 אם אי אפשר להשתמש בצמצם הזה?
כשמצלמים ב 24-105 בצמצם פתוח לרווחה האיכות נופלת.
בעדשת 85mm F1.8 מאבדים פחות איכות בצמצם פתוח, ופתאום הצבעים רווים והכל חד וטוב
אז כן, ההמלצה היא תמיד לסגור סטופ אחד או שניים, אבל בעדשה טובה אפשר להתפנק ולפתוח מדי פעם!
סליחה על האורך, מקוה שהובנתי
לצורך העניין אני מעלה טבלת MTF של 24-105 [באדיבות Lenstip]:
הנתונים על FF, דגימות מאמצע הפריים.
אני רואה הרבה צלמים\ות שמנסים להפיק תוצאות טובות [למשל 'בוקה קרמי ורך'],
והצעד הראשון שלהם הוא כמובן לפתוח צמצם למקסימום.
אי אפשר לומר שזו טעות, הרי עומק השדה נגזר ממפתח הצמצם!
נכון, לא רק ממנו. אבל כשמדובר בקומפוזיציה ספציפית, גודל החיישן, אורך המוקד, ויחס המרחק בין המצולם לרקע כבר לא רלוונטיים, מה שמותיר אותנו עם צמצם פתוח.
אז למה לא לפתוח? איפה הקאץ'?
ובכן, בכל עדשה, גם אם היא עולה 12,000 ש"ח, האיכות האופטית בצמצם מקסימלי פחותה. כשסוגרים סטופ או שניים האיכות קופצת, ואם סוגרים ל 8-11 זו האיכות המקסימלית.
כשאני אומר 'איכות אופטית' הכוונה לשני דברים: רזולוציה [חדות והפרדת פרטים טובה], ורוויה ועומק צבע.
את הרזולוציה טיפה יותר קשה למדוד, אבל בטבלאות MTF זה ברור מאד [להעלות? זה מעניין מישהו?].
איכות צבע זה דבר שאפשר לראות בעיניים!
אז בעצם בשביל מה לקנות עדשת F1.8 אם אי אפשר להשתמש בצמצם הזה?
- קודם כל כשחייבים, אפשר לפתוח צמצם, זה שיקול של הצלם מה להקריב כדי להשיג שוט מסוים.
- אם בעדשת F1.8 צמצם טוב הוא 4, אז בעדשת F4 צמצם טוב הוא 6.3 זה הבדל ששוה לשלם עליו.
כשמצלמים ב 24-105 בצמצם פתוח לרווחה האיכות נופלת.
בעדשת 85mm F1.8 מאבדים פחות איכות בצמצם פתוח, ופתאום הצבעים רווים והכל חד וטוב
אז כן, ההמלצה היא תמיד לסגור סטופ אחד או שניים, אבל בעדשה טובה אפשר להתפנק ולפתוח מדי פעם!
סליחה על האורך, מקוה שהובנתי
לצורך העניין אני מעלה טבלת MTF של 24-105 [באדיבות Lenstip]:
הנתונים על FF, דגימות מאמצע הפריים.