דיון פנטזיה (חרדית): באיזה דת יאמינו הדמויות

באיזה גת יאמינו בני היקום

  • בדת היהודית

  • בדת חדשה, שונה (בלי קשר ליהדות או למשהו אחר)

  • בשום דת


תוצאות הסקר יוצגו רק לאחר הצבעתכם.

יוסף יצחק פ.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עלה לי רעיון כלשהו לסיפור בסגנון פנטזיה אולי אני אעלה אותו בהמשכים לפורום, עדיין לא החלטתי...
נתקעתי טיפה עם ה'דת'.
מצד אחד, זה ספר לקהל יעד שלנו, חרדי, מן הראוי, לכאורה, שהדת תהיה הדת היהודית.
מצד שני, הפנטזיה מתרחשת ביקום שונה כך שגם אם אני אשתמש בדת היהודית כדת של בני המקום, זה יהיה מורכב.
מצד שלישי, אולי יש כאן בעיה נוספת?

דעתכם?
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אם הפנטזיה מתרחשת ביקום שונה לגמרי - אז אולי אפשר שלא תהיה שום דת לגיבורים.
אבל מבחינתי היהדות היא בסיסית לנפש, ואי אפשר בלעדיה גם בסיפורים שיוצאים מתחום העולם שלנו. אולי לא חובה שהגיבורים יקיימו את כל תרי"ג מצוות, אבל כן שיאמינו בבורא עולם אחד, כלומר בקב"ה, ושיתנהגו לפי הרעיונות הבסיסיים של היהדות.

אני אישית מעדיפה מלכתחילה למקם את הפנטזיה שלי בעולם יהודי, בצורה זו או אחרת.
פעם, לפני הרבה שנים, התחלתי לכתוב פנטזיה שמתרחשת ביקום אחר, אבל היא הייתה מעין אלגוריה לעם ישראל (לא משהו מובהק, אבל זה הרעיון). זה אמנם נתן לי מרחב "להתפרע" עם הדמויות והמקומות, אבל עדיין מיקד אותי בייעוד הכללי שלי כיהודייה. (מעניין אם אמשיך לכתוב את הספר הזה אי פעם...)
 

בובה בובה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
הצבעתי על דת יהודית ואני רוצה לפרט:
לא חושבת שהם דווקא צריכים להיות יהודים או לחבוש כיפה, כי לא זה היהדות שלנו.
כן התכוונתי לנפש, לערכים שהם יאמינו בהם, לבפנוכו של הדברים - שזה יהיה יהודי.
ערכים כמו ציות לבורא, אמונה וכו'.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
תסבוכת, אחת הסיבות לכך שאין פנטזיה חרדית.
דעתי היא שכן יאמינו בדת היהודית, אבל שהם לא יהיו יהודים, כי זה לא אמין (וגם מסבך את הסופר).
 

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קחי לדוגמא את הספרים של אביגיל גדולד וכן את 9 לפנות בוקר- יקום מקביל אבל כן יהודי, את יכולה נראה לי לקחת משם השראה אך עושים את זה , אולי את יכולה לפנות אליה- בטח יש כזאת אפשרות בתחילת הספר
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
קחי לדוגמא את הספרים של אביגיל גדולד וכן את 9 לפנות בוקר- יקום מקביל אבל כן יהודי, את יכולה נראה לי לקחת משם השראה אך עושים את זה , אולי את יכולה לפנות אליה- בטח יש כזאת אפשרות בתחילת הספר
לא קראתי את של גדולד, אבל ב9 לפנות בוקר כל הרעיון הוא שהם יהודים,
אבל מה אם רוצים לכתוב ספר פנטזיה על איזה שהוא רעיון אחר? לדוגמא על כפר חייזרים שנמצא בגלקסיית שביל השוקו, האם גם אז הגיבורים יהיו חייבים להיות יהודים?
זה הרי לא אמין בכלל.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
9 לפנות בוקר
אגב, למה 9 לפנות בוקר נחשב כאן כספר פנטזיה?
הרי אי אפשר לשלול את האפשרות שיש קבוצה של יהודים שחייה במציאות הזו (ח"ו כמובן).

ספרות פנטזיה ע"פ ויקיפדיה:
פנטזיהאנגלית: Fantasyדמיון, דמיוני, בעברית קרויה היזיון) היא סוגה ספרותית, שבה העלילה תלויה בקיומם של דברים שמקובל במדע המודרני לראותם כבלתי-אפשריים או כבלתי-קיימים, כמו שדים, קסמים, דרקונים, חדי-קרן, יצורים ויישויות בני אלמוות, אל-מתים, מפלצות וכיוצא בזה.

היה בעבר אשכול שלם על פנטזיה שדיבר על זה אם אני לא טועה.
 

שמואל י

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אבל מה אם רוצים לכתוב ספר פנטזיה על איזה שהוא רעיון אחר? לדוגמא על כפר חייזרים שנמצא בגלקסיית שביל השוקו, האם גם אז הגיבורים יהיו חייבים להיות יהודים?
זה הרי לא אמין בכלל.
לדעתי גם במקרים שהגיבורים לא יהודים, בספר חרדי נקודת המוצא של אמונה בה' אמורה להיות ברורה לסופר, לקוראים ולמהלך העלילה ( בדרך כלל גם לדמויות).

זה לא אומר בהכרח שהדמויות יהיו יהודים שומרי תורה ומצוות, אבל גם בעלי חיים אומרים פרק שירה, לדוגמא.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
אני אהבתי את מה שעשתה @בתיה ענה בעולם חירש:
בכל הספר לא היה שום אזכור לדת, וגם לא חוסר אזכור שלו.
מקריאת הספר היה די מובן שהגיבורים יהודיים חרדיים, אבל הוא כולו התעלם לחלוטין מקיומם של שבתות, חגים, מצוות וכל דבר אחר, והתמקד רק על העלילה עצמה. אפילו מיקום לא היה בו, כך שבשום מקום לא מצאת רמז לדת. (בסוף, בפרק האחרון, היה פתאום אזכור לשידוכים שאכזב אותי. אבל זה לא גרע מההנאה שלי מקריאת יתרת הספר.)

בספר רגיל זה היה אמור להפריע לי, כי זו לכאורה התעלמות מפרטים בסיסיים בחיי היומיום, אבל דווקא מכיוון שהיה מדובר בפנטזיה אהבתי את זה כל כך: זה נתן לי את האופציה לגלוש לעולם רחוק יותר מעולם המושגים שקיים סביבי, עולם שפחות נתפס למציאות.
חושבת שזאת טקטיקה יפה מאוד לספרות פנטזיה.
 

יוסף יצחק פ.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
קראת את להי נאאר?
כמעט... בסוף לא.
(רוצים לתת לי תקציר?)
מקריאת הספר היה די מובן שהגיבורים יהודיים חרדיים, אבל הוא כולו התעלם לחלוטין מקיומם של שבתות, חגים, מצוות וכל דבר אחר, והתמקד רק על העלילה עצמה.
רעיון טוב, אבל בינתיים, כפי המסתמן, המעמדות בסיפור קשורים לפן הרוחני (או המיסטי, אם תרצו), אבל להתעלם לחלוטין מהפרטים הנ"ל, זה קצת מסובך.
 

בובה בובה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
9 לפנות בוקר הוא לא פנטזיה
 

יוסף יצחק פ.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
"דת חדשה" האין זה כפירה?
זו בדיוק השאלה.
למרות שביקום מרוחק (שאגב, הוא גם לא קיים), די הגיוני שיהיה דבר כזה..

בכל אופן, אני נוטה להסכים עם הבחירה של הדת היהודית. אהבתי את מה ש @שמואל י כתב:
זה לא אומר בהכרח שהדמויות יהיו יהודים שומרי תורה ומצוות, אבל גם בעלי חיים אומרים פרק שירה, לדוגמא.

שבע מצוות בני נח.
מחייב את ברואי כל העולמות שהם בני אדם.
נכון. אבל אם הם חיים לא בעולם שנוח היה בו?
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
למרות שביקום מרוחק (שאגב, הוא גם לא קיים), די הגיוני שיהיה דבר כזה..
לי זה לא הגיוני בכלל.


מוסיפה את דעתי לשאלה, שאת הסימנים החיצוניים לא צריך להכניס (כיפה, תפילין, ברכות ושבת). אבל ההשקפה, אם היא תידרש - אז כן.

בכל הספר לא היה שום אזכור לדת, וגם לא חוסר אזכור שלו.
מקריאת הספר היה די מובן שהגיבורים יהודיים חרדיים, אבל הוא כולו התעלם לחלוטין מקיומם של שבתות, חגים, מצוות וכל דבר אחר, והתמקד רק על העלילה עצמה. אפילו מיקום לא היה בו, כך שבשום מקום לא מצאת רמז לדת. (בסוף, בפרק האחרון, היה פתאום אזכור לשידוכים שאכזב אותי. אבל זה לא גרע מההנאה שלי מקריאת יתרת הספר.)
דוקא לי זה הפריע. יש סיפור ויש חלק ממנו שעוקפים אותו כל פעם שרואים מרחוק.
לדעתי סופר אמור לבחור מה הוא כותב. כאן זה הרגיש לי כמו טמינת הראש בחול.

אולי זה בעצם מעודד, לכל אפשרות יהיה קהל, כנראה.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
שהיהדות תתבטא בנפש של הגיבורים, במחשבה, בדיבור, במעשה.
הם אולי לא צריכים להיות יהודים בהגדרה, אבל לדעתי, הם *חייבים* לשדר את היהדות.
-
(אני כותבת כרגע סיפור של מדע בדיוני, זה מה שאני עושה. אף אחד לא יהודי בטייטל, אבל כל ההתנהגות 'מדברת' את זה).
 

מירי11111

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נראה לי אני דעת יחיד.
אי אפשר לערבב פנטזיה ביהדות!!! זה לא נראה ולא מריח טוב (ויש ספר שניסה... לטעמי יצא תבשיל גרוע..)

מותר לשמור על אופי יהודי. כלומר זה אמור להיקרא על ידי חרדים.

לא להכניס מצוות והלכות לתוך העלילה. זה לא מתחבר ולא עובד....
כלומר, לא לכתוב על דברים שנוגדים ליהדות, לא לאכל טריפות! לא זוגיות אסורה! אבל מוזר לקרא תיאור של שבת קודש תוך רכיבה על מטאטא... (רגע, זה מותר בשבת? טלטול? יציאה מרשות לרשות? מוקצה?)
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
אי אפשר לערבב פנטזיה ביהדות!!!
זה תלוי באיזו פנטזיה מדובר... אני, למשל, מנסה לכתוב פנטזיה שהבסיס שלה בעם ישראל וביהדות (אין שם מטאטאים ודרקונים וכו'...)
אבל מוזר לקרא תיאור של שבת קודש תוך רכיבה על מטאטא... (רגע, זה מותר בשבת? טלטול? יציאה מרשות לרשות? מוקצה?)
זה דווקא אחד הדברים המעניינים ;) יש מעין סוגה שלמה כזו בעקבות הסדרה של הארי פוטר, שבה מעלים תהיות הלכתיות מתוך עולם הקוסמים...
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה