פיקסלים שרופים ותקועים

  • פותח הנושא bris
  • פורסם בתאריך

bris

משתמש סופר מקצוען
היות והציבור הקדוש כאן מתעניין הרבה במסכי LCD לרגל המבצע הנחמד שאירגן לנו חיים (נ.ב. אם לא היה לי כבר מסך 24 די יקר, הייתי הולך על הזירוקס 24 אינטש).

הייתי רוצה להסביר לציבור נושא שלא ברור כ"כ. פיקסלים שרופים.

היות וכל מסך LCD מורכב מהרבה מאוד נורות קטנות, לשם דוגמא מסך 17 אינטש (כבר היום מאוד מיושן) מורכב מ 1280 על 1024 פיקסלים שזה יוצא 1,310,720 פיקסלים.
כל פיקסל מורכב משבב טרנזיסטור ששולט עליו ולידו 3 נורות בשלושת צבעי היסוד. סה"כ יוצר שבתהליך הייצור (הייצור של השבב ושל הנורות מאוד דומה והם מיוצרים כריבוע) יש סה"כ 5.2 מליון אלמנטים.

הנה תמונה
image01.gif

תהליך הייצור מאוד דומה באופן כללי לדפוס אופסט (בערך...) , ומאוד טבעי שיש כמה נקודות זעירות שלא יוצאות בדפוס כמו במקור.
כאן נוצרים פיקסלים פגומים.
אם השבב נפגם, כל שלושת הנורות שלידו לא יתפקדו כמו שצריך, בד"כ ישארו מכובות תמיד. ואז הפיקסל יהיה לבן,
כזה
image02.jpg


כי רק כשהוא הפיקסל דולק ומתפקד הוא מונע מהאור הלבן שבגב המסך להגיע.

מצב הפוך (פחות שכיח)שהוא יהיה שחור, דהיינו סגור כל הזמן למעבר אור.

שני אלו הם פגמים בייצור של השבב ששולט על הפיקסל.
אין אפשרות לתקן כזה פגם, אלא ללמוד לחיות איתו (אדם ריאלי שלא סובל מפדנטיות יתר זה לא אמור בד"כ להפריע לו , סה"כ מדובר על 1 חלקי 2 מליון ממסך מודרני !)

יש מצב דומה שנקרא "פיקסל תקוע". שם הבעיה היא באחד הגוונים ולא בשבב, התוצאה שתמיד צבע אחד יהיה דלוק או מכובה. למשל כשכל הפירסל אמור להיות סגור (שחור) יהיה צבע ירוק וכן הפוך.
להבדיל מפיקסל מת, כאן דווחו הרבה מקרים שפיקסלים "תקועים" הסתדרו לבד או עם קצת עזרה (כל מיני שיטות מדווחות ברשת, אני אישית לא הצלחתי אף פעם...) תוך פרק זמן שנע בין ימים לשנים.

איך מזהים פיקסל בעייתי ?
בד"כ אין לכם הרבה שליטה, כי אתם קונים את המסך ארוז ואין לכם שום דרך לבדוק אותו, אבל אם אתם בכל זאת קונים מסך פתוח או יד-שניה יש תוכנות מיוחדות שצובעות את כל המסך בצבע אחד ואז קל מאוד להבחין. אם כל המסך בצבע לבן אם יש פיסקל צבעוני או שחור עליתם עליו וכנ"ך במסך שחור לגמרי (לא מכובה!).
דרך פשוטה אם אין לכם תוכנה, היא לבטל את הרקע של שולחן העבודה ולצבוע אותו בלבן ואח"כ בשחור. הנה תמונה

image05.jpg


ד.א. במחשבים ניידים, כהיום הזה אין כמעט פיקסלים שרופים, אני אישית לא זוכר שראיתי כבר כמה שנים פיקסל שרוף בנייד. יש לזה כמה סיבות אפשריות אבל אין המקום.

מה עושים אם יש פיקסל שרוף ?
מאוד קשה ובעצם בלתי אפשרי לוודא שלא יהיה פיקסל בעייתי בפאנל שמורכב ממליוני נורות. לכן רוב הייצרנים (או היבואנים) יש להם מדיניות ברורה בנושא (היצרנים מפרסמים באתר שלהם בד"כ והיבואנים בארץ או שנצמדים ליצרן או שיש להם מדיניות משלהם).
בד"כ על פיקסל אחד (ובמיוחד אם הוא לא ממש במרכז המסך) אף אחד לא יחליף, וכל ההבדל בין היצרנים הוא כמה פיקסלים שרופים צריך להיות במסך כדי שיוגדר בעייתי.

יש יצרנים שמבטיחים בסדרות מסוימות שלא יהיה אפילו פיקסל שרוף אחד, מדובר בד"כ בסדרות של מסכים שעולים פי 3 ממסך רגיל והם פשוט בודקים ידנית ו/או באמצעות מיכשור אופטי מיוחד את הפאנלים אחד אחד. וכמובן שגם שם יש פאשלות והם פשוט מתחייבים להחליף אפילו על פיקסל אחד.

האמת שיצא מזמן תקן ISO בינ-לאומי לנושא הזה, כמה פיקסלים לא תקינים יכולים להיות במסך. הם מדרגים את המסך ל-4 רמות. כשברמה 1 אין שום פיקסל בעייתי וכו'
לחובבי גוגל, התקן הוא 13406-2.
רוב היצרנים לא נצמדים יותר מדי לתקן הזה.

חשוב להדגיש גם, שקורה (לא שכיח) שפיקסלים נתקעים (או נשרפים) תוך כדי הבלאי הרגיל של המסך, לכן גם יצרן שיש לו אחריות מסוימת נגד פיקסלים בעייתיים זה בד"כ רק ל-30 יום הראשונים.

עוד נקודה חשובה. ויש הרבה שמשקרים (או גרוע מזה, פשוט לא יודעים מה שהם מדברים, ובמחשבים טיפש גרוע בהרבה משקרן) בפרט הזה.
אין שום קשר בין הפירמה של המסך (או האיכות של הפאנל) לסיכוי שיהיה פיקסל בעייתי.
אין שום קשר*.
והאמת שאיתי שדווקא מהחברות היותר זולות והפופולריות יש הרבה פחות** מקרים של פיקסלים שרופים. ואילו בחברות ידועות מאוד יש מקרים רבים יותר.
חברה שאני עובד איתה, סיפקה חדר מחשבים גדול לסמינר במרכז לפני כחודש, ומתוך כ-40 מסכים של חברת יוקרתית למעלה מחצי!!!! היו עם פיקסלים שרופים שאני הרגשתי מיד. (אני לא רוצה לומר את השם בפומבי, מי שירצה אולי אכתוב לו באישי)

תכל'ס.
אם קנית מסך ואין שום בעיה, שזה בד"כ המצב, היה לך סייעתא דשמיא.
ואם יש לך פיקסל בעייתי, אם זה לא ממש באמצע המסך , אז כמו כל תקלה אחרת בחיים שכח מזה, ואם לא תחשוב על זה זה לא יפריע.
אם זה ממש במרכז המסך, פנה למשווק שמכר לך והסבר לו בדרכי נועם את המצב. פרט לו שאתה יודע שאף יצרן לא מחליף על פיקסל אחד וכו' אבל כאן זה מקרה מיוחד. אולי יחוס עם עני ואביון אולי ירחם.

____________________________________

* העירו לי, שלפעמים יש יצרנים שבודקים קצת הפאנלים שלהם ואת הבררה (אלו שיצאו דפוקים) מוכרים תחת כל מיני שמות אנונימיים המזכירים שמות חבלי ארץ בסין המזרחית. במקרה כזה ודאי שמסכים זולים אלו לא יהיו משובחים. אני מדבר על פירמות ידועות ומוכרות אבל שמוכות באופן רשמי רשמי יותר זול מהיצרנים היקרים.

** יש לזה גם הסבר טבעי. על כל פנל יקר שמיוצר, מייצרים הזולים 10 או 20 פאנלים זולים. ככל שהתליך הייצור המוני יותר התהליך משתפר עם הזמן, היצרן לומד איך לשפר או ולנקות אותו מבעיות מה שמוריד את האחוז של פיקסלים בעייתים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה