עשרת הדיברות ביחיד

גיטי 123

משתמש סופר מקצוען
בלשון יחיד- דיבר או דיברה?

אני יודעת שהצורה התיקנית היא דיבר. 'הדיבר הראשון'.

השאלה עד כמה חמור להשתמש בצורה 'הדיברה הראשונה'?
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

חמור מאד.

כמובן המשמעות היא דיבור, עשרה דיבורים. לכן עדיף מ"הדיברה הראשונה" לומר "הדיבור הראשון", אך עדיין, המקובל הוא כמו שאמרת.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ביחיד - דיברה.
ברבים - עשר הדיברות או 'עשרת הדיברות' - הגרשי'ים באות כדי לסמן ציטוט מהמקורות.
 

גיטי 123

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י תמר21;2132720:
ביחיד - דיברה.
ברבים - עשר הדיברות או 'עשרת הדיברות' - הגרשי'ים באות כדי לסמן ציטוט מהמקורות.

יש לך מקור לדברים?
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

מקור הביטוי הוא בפסוק שמות לד כח "וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִֽים", ושם ודאי שזה זכר, כי "עשרת" הוא לזכר ו"עשר" לנקבה.
דיבור נקרא במקרא לרוב "דָּבָר", כמו "היה דבר ה' אל אברם במחזה לאמר..." וכמו עוד הרבה הרבה.
אגב, ייתכן שבמקורות התנאיים אמרו עשרת הַדְּבָרוֹת... (שזה עדיין זכר, כמו מסעות.)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יש שם עצם 'דִּבֵֹּר' ׁ(ירמיהו ה,יג: וְהַנְּבִיאִים יִהְיוּ לְרוּחַ וְהַדִּבֵּר אֵין בָּהֶם ובסמיכות בסגול - הושע א,ב: תְּחִלַּ֥ת דִּבֶּר-יְהוָ֖ה בְּהוֹשֵׁ֑עַ), והוא זכר, ובריבוי - דִּבְּרוֹת. יש 'דברה' בבי"ת רפה והיא נקבה ('על דברתי'), אבל אין לה קשר לעשרת הדברים/הדיברות.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י גיטי 123;2132747:
יש לך מקור לדברים?

כמו שכתבו למטה - כשאומרים "עשרת הדברות" עם חיריק - כמו שאומרים בדרך כלל, זו טעות דקדוקית. למה?
כי דיברות זה ריבוי של דיברה (בפועל זה עם חיריק חסר, אך בגלל שאין לי אפשרות להוסיף כאן ניקוד, העדפתי כך).
וכשרוצים לומר עשרת הדיברות - חובה לכתוב ביחיד "דיבר" - כלשון הזכר. ואז נכון לרבות זאת בדרך הזו - דברות (דגש, חיריק וחולם מלא)
יש אפשרות לומר עשרת הדברות - כמו שהציעו למעלה (דגש, שווא, קמץ, חולם) ואז זה בא מלש' דבר (דגש, קמץ קמץ) ובנסמך - דיברות (חיריק חסר וב' רפה)
או לבחור בדיברה - האפשרות המוכרת, אך אז משתמשים בשם מספר בנקבה - עשר הדיברות.
הרעיון לשים 'עשרת הדיברות' כך, שיראה כציטוט - זה רעיון של המורה שלי לדקדוק ע"ה...
אני כותבת לך ותוך כדי מחפשת לך מקורות כמו שביקשת, לבינתים רק צירפתי את הדברים כמו שלמדתי אותם.
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אוקי, יש מקור לזה - שלא היתי מציעה לך להיכנס אליו, אם לא לצורך אמיתי וחוסר ברירה אחרת - אתר האקדמי'ה העברית
אם תרצי את המאמר הספציפי הזה (קובץ PDF) אשלח לך למיל (לא מצליחה להעלות לכאן... ): )
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י גיטי 123;2132747:
יש לך מקור לדברים?

כמו שכתבו למטה - כשאומרים "עשרת הדברות" עם חיריק - כמו שאומרים בדרך כלל, זו טעות דקדוקית. למה?
כי דיברות זה ריבוי של דיברה (בפועל זה עם חיריק חסר, אך בגלל שאין לי אפשרות להוסיף כאן ניקוד, העדפתי כך).
וכשרוצים לומר עשרת הדיברות - חובה לכתוב ביחיד "דיבר" - כלשון הזכר. ואז נכון לרבות זאת בדרך הזו - דברות (דגש, שוא, קמץ, חולם מלא)
או לבחור בדיברה - האפשרות המוכרת, אך אז משתמשים בשם מספר בנקבה - עשר הדיברות.
הרעיון לשים 'עשרת הדיברות' כך, שיראה כציטוט - זה רעיון של המורה שלי לדקדוק ע"ה...
אני כותבת לך ותוך כדי מחפשת לך מקורות כמו שביקשת, לבינתים רק צירפתי את הדברים כמו שלמדתי אותם.
 

גיטי 123

משתמש סופר מקצוען
תמר 21,
קודם כל תודה על כל הפירוט.

השאלה שלי היא,
אני עורכת מסמך ובו מפורטים עשרת הד... (הדברים / הדברות / הדיברות)
אפשר לכתוב שם:
הדיברה הראשונה : "...."
הדיברה השניה : "..."

בלי לכתוב בכותרת "עשר (ת) הדיברות"
כלומר, בלי להשתמש בצורת רבים כזו או אחרת שמגבילה אותי

?
 

תמר21

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
עריכה והפקת סרטים
כן, את יכולה
ברגע שאת לא מגיעה לרבות את הדיברות (ההרגל... :) ), את יכולה לבחור בצורה המוכרת שהיא גם עדיפה בעיני מבחינת השמיעה שלה.. - דיברה.
ובאמת, שימי לב שבמידה ואת לא מנקדת - תהפכי את החיריק החסר ב - ד' למלא, דיברה.
בשמחה רבה (אוי, זה הי'ה מרתק!) ובהצלחה,


אני לא מהמשוגעות האלו שהולכות לשנות את צורת הדיבור של אחרים (התנפלו עלי מספיק לפני שהגעתי לדרגה הזו... ;) ) אבל בהחלט אוהבת להתעסק בעומק השפה המיוחדת שלנו.
תודה רבה על ההזדמנות, החכמתי מהדיון..
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה