עומס מידע בספרי קריאה חרדיים

לבן

משתמש סופר מקצוען
מזה זמן קיימת אצלי דילמה לגבי נושא קניית מידע.
כטיפוס שוחר ידע, ועיסוק בתחום הכתיבה, פיתחתי דפוס של מעקב אחר הרגלי הקריאה בציבור.
בגדול, בציבור החרדי אנשים שוחרי ידע מוגבלים ביכולתם להשיג מידע איכותי לגבי היסטוריה, מחלות, ידע עולם כללי ועוד. ילדנו מנותקים מאינטרנט, אינם מכירים את ויקיפדיה, ומטבע הדברים – יכולתם להגיע למידע, מוגבלת. גם חלק רחב מציבור הבגירים מוגבל מרצונו ביכולתו להרחיב את המידע.
כאן נכנסים לתמונה הסופרים, ובשנים האחרונות נראה שהתופעה צוברת תאוצה. הסופרים מעמיסים את ספרי הקריאה בכמויות אדירות של מידע. מידע היסטורי, גאוגרפי, מידע לגבי מחלות שונות, טיפולים רגשיים ועוד.
המידע הוא חיוני, הוא חשוב, ואני מודה שרוב המידע שיש לי (כמויות אדירות, יחסית לסביבה ההרמטית בה גדלתי) מוקדשים לכמויות הספרות המטורפות שקראתי. (ספרות חרדית וספרות מידע בלבד, למעט ז'ול ורן ודומיו, המצונזרים בקווי לורד...)
הדבר התחדד אצלי כאשר קראתי את אחד מספריה של צוובנר, הופתעתי לגלות עולם שלם של עלילה ללא גלישה למחוזות ידע כלל. עלילה שלוקחת את האדם למקום של לראות את עצמו מול עצמו, כאשר בסוף הספר הסופרת עצמה מתייחסת לספרים כאידאל, וטוענת שספרות אינה שירותי מידע כללי להמונים, ומי שרוצה להרחיב אופקים, יתכבד ויפתח ספרי מדע/ אינצקלופדיה. הספרות נועדה לשרת מטרות נפשיות, הליכים פנימיים, ולעורר מודעות כעין סוג של "מראה" להתנהגות.
כיוון שיש לי אמביוולנטיות רבה בנושא זה, רציתי לקבל חוות דעת נוספות בעניין.
מה אתם חושבים כאשר אתם קוראים ספרות על ילד הסובל מADHD, למשל. האם אתם חשים שעומס המידע מכביד עליכם? האם עומס מידע כללי מכביד ומסיט את הספור מטרותיו? האם לעיתים נראה לכם שעומס המידע מחפה על המסר, או שהמסר איננו נמצא כלל והמידע הוא מטרת העל של סופר? האם תופעה זו קיימת בספרים חרדיים דווקא? (מלבד ז'ול ורן המוזכר להלן, שהיה חוקר-סופר-איש מסעות יוצא מן הכלל)
יתרה מכך, האם, כמו אצל ורן הדבר תלוי פשוט בסגנון הכתיבה של הסופר, ואם הסגנון מרתק, המידע גולש ללא הפרעות או הכבדות? או שורן היה פשוט סופר אמן גאון שהצליח וכל חיקוי שלו מועד לכשלון?
 

נוי

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
בספרות ילדים ונוער יש הרבה מקום להוספת מידע כללי, השאלה היא האופן בו הוא מוכנס.
אין חביבים עלי כלל אותם ספרים בהם אפשר להכניס מידע בתוך מסגרת, ואפשר לעקוף אותם בקלות כמו את הנמשל שמתחת המשל, או הקטע ההוא של המוסר השכל.
לטעמי זה חייב להיות משולב יפה כחלק מהעלילה, ושעצם המידע ייתן חוויה כמו הספרות עצמה.
אבל לא פסול בעיני הרעיון לכתוב למשל סיפור על תקופה היסטורית במטרה לתת מידע היסטורי. או מסע מרתק בעולם בשביל מידע גאוגרפי וכד'.

לגבי ספרות מבוגרים? שילוב מידע בסיפור זה עשוי להיות מעניין אבל אך ורק אם הוא משרת את העלילה הספציפית.
אם לא?
במחילה, עדיף לי לקרוא כתבות מסודרות ולעיין בספרי מידע במקום לקבל את זה מטושטש ומעורבב על ידי סופר שלא בטוח שתמיד הוא באמת למד את הסוגיה לעומק.
 

mig

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
צילום מקצועי
ספרים בהם הידע משרת את העלילה, נהדר.
 

א-ירושלמית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
ידע הוא נפלא, אבל כתבלין. לא כעומד בפני עצמו.
אחרת ספר הקריאה מחטיא את מטרתו כספר לקריאה, להנאה ולחויה.
 

במבה נוגט

משתמש סופר מקצוען
גם ספר עלילתי בלבד וללא שום ידע מקצועי עלול להיות מאוד משעמם.
ואפרופו נעמי צוובנר יש לה ספר אחד כזה (אולי אליו התכוונת :) ) - על בנות הדודות שהיו באותה כיתה - בעיני הוא ספר נורא משעמם.
יש בזרקור סיפור בהמשכים על נערה חולת כליות שעוברת דיאליזה, כשהסופרת משלבת באומנות בין העלילה המרתקת לפרטים הטכניים (וסליחה שאני לא זוכרת את שמה). לעומת זאת היה לאחרונה סיפור אחד במשפחה, על חולה כליות, ששם אין דגש על השילוב ואכן יש שם קטעים נטו מקצועיים - שמעניינים רק את מי שזה מעניין אותו.
לדעתי, מי שכבר קורא ספרים, ובפרט תולעי ספרים - מה טוב אם הם יכללו גם מידע וירחיבו את אופקיו.
 

היוש

משתמש מקצוען
נכתב ע"י א-ירושלמית;1957716:
ידע הוא נפלא, אבל כתבלין. לא כעומד בפני עצמו.
אחרת ספר הקריאה מחטיא את מטרתו כספר לקריאה, להנאה ולחויה.

לגמרי..
קרה כבר שבאמצע קריאת ספר הצצתי בכריכה
בכדי לבדוק שהספר שבידי הינו סיפורת ולא
ספר הסטוריה/אינצקלופדיה/פסיכולגיה/רפואה (מחקי ת'מיותר..)
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
לדעתי, ישנם סופרים שמיטיבים להעמיק ברבדי הנפש ומסתריה, וביכולתם להנגיש זאת באומנות ובאופן ציורי ומוחשי לקוראים, וישנם סופרים ששולטים בתחומי ידע אוניברסליים, ויודעים לקשר נושאים מרתקים, ולהנגיש אותם לקוראים באופן מופלא החושף אותם למידע החדש או מעמיק את הידע שלהם בתחומים קיימים.

באופן אישי, אני מכורה לידע. בילדותי אהבתי מאוד לקרוא את ספריהם של מאיר ברעם, מאיר להמן ואבנר גולד, ובהמשך את ספרי מ. ארבל (בעיקר, אלו בהם מוצג ידע היסטורי כמו "שם נרדף" ו"הצתה מאוחרת"). היום אני נהנית לקרוא הן ספרים של חיים גרינבוים, והן ספרים של לאה פריד, חיה הרצברג ויעל רועי. החוויה היא אכן שונה.

בעיניי, ספר (לאו דווקא עלילתי) צריך לחדש דבר מה עבור הקורא. זו יכולה להיות תובנה בין אישית חדשה, או ידע קוגניטיבי חדש או אפילו מיומנות חדשה. "לעורר מודעות" - זו רק מטרה אחת בין שלל המטרות האפשריות לחומר קריאה.

אני קוראת גם ספרים ומאמרים מקצועיים, גם כחלק מחובות לימודיים וגם להעשרה אישית. בחומרים אלו אין חווית קריאה, ואני עסוקה בלדלות את הרעיונות המרכזיים מבין השורות. מידע בספר עלילתי הכתוב באופן מושך, מכניס אותי לחוויה/לתקופה, ומחבר אותי לנושא החדש בצורה משמעותית הרבה יותר.

הייתי שמחה לקרוא ספרי מידע עלילתיים איכותיים חדשים, שגורמים להתפעמות מעולם נסתר שנגלה לי, אבל אני לא מכירה כאלו, וליתר דיוק, למי יש זמן לקרוא ספרים...
 

היוש

משתמש מקצוען
נכתב ע"י במבה נוגט;1957766:
גם ספר עלילתי בלבד וללא שום ידע מקצועי עלול להיות מאוד משעמם.
ואפרופו נעמי צוובנר יש לה ספר אחד כזה (אולי אליו התכוונת :) ) - על בנות הדודות שהיו באותה כיתה - בעיני הוא ספר נורא משעמם.
יש בזרקור סיפור בהמשכים על נערה חולת כליות שעוברת דיאליזה, כשהסופרת משלבת באומנות בין העלילה המרתקת לפרטים הטכניים (וסליחה שאני לא זוכרת את שמה). לעומת זאת היה לאחרונה סיפור אחד במשפחה, על חולה כליות, ששם אין דגש על השילוב ואכן יש שם קטעים נטו מקצועיים - שמעניינים רק את מי שזה מעניין אותו.
לדעתי, מי שכבר קורא ספרים, ובפרט תולעי ספרים - מה טוב אם הם יכללו גם מידע וירחיבו את אופקיו.

מתלבטת אם להגיב, ובכל אופן צורם לי;
הדיון כאן ענייני, לא חושבת שיש צורך לציין דוגמאות לשלילה.
אין בעיה לחשוב כך-אך לכתוב זאת בפורום....
זה קצת.....:cool:

ו.. שהדיון כאן לא יוסט האם אפשר לציין או לא......
 

...Naomi

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
שכחת סוג נוסף של ספרים,
כל אלו שמזלזלים באינטליגנציה של הקוראים
(איך הבת של ניצולת מחנות ההשמדה בת עשרים????)
 

מלבב

משתמש צעיר
נכתב ע"י לבן;1957041:
כיוון שיש לי אמביוולנטיות רבה בנושא זה, רציתי לקבל חוות דעת נוספות בעניין.
מה אתם חושבים כאשר אתם קוראים ספרות על ילד הסובל מADHD, למשל. האם אתם חשים שעומס המידע מכביד עליכם? האם עומס מידע כללי מכביד ומסיט את הספור מטרותיו? האם לעיתים נראה לכם שעומס המידע מחפה על המסר, או שהמסר איננו נמצא כלל והמידע הוא מטרת העל של סופר? האם תופעה זו קיימת בספרים חרדיים דווקא? (מלבד ז'ול ורן המוזכר להלן, שהיה חוקר-סופר-איש מסעות יוצא מן הכלל)
יתרה מכך, האם, כמו אצל ורן הדבר תלוי פשוט בסגנון הכתיבה של הסופר, ואם הסגנון מרתק, המידע גולש ללא הפרעות או הכבדות? או שורן היה פשוט סופר אמן גאון שהצליח וכל חיקוי שלו מועד לכשלון?
שפת ספרות העם זהו דבר המשתנה כל העת. הספרות הישנה לא כל כך מדברת אל הצעירים כבעבר, למשל. העולם מחפש חידוש, יותר כפי מאווי חייו.
 

עדן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
עימוד ספרים
אני כבר הגעתי למסקנה, לקרוא רק ספרים שמיועדים גם לגברים.
ספרי הנשים הפכו לחטטניים וטיפוליים וגם משעממים מאד.

בלי לציין שמות, יש לי הרגשה שלכל סופר יש תקופת זוהר בספרים הראשונים ואח''כ משהו קורה...

אני חייבת לציין לטובה את רותי קפלר שאני ממש נהנית מהעלילות הלא שגרתיות שלה, הידע שהיא מכניסה בין השורות והכתיבה הקולחת והנעימה.
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י nyb;1958010:
שכחת סוג נוסף של ספרים,
כל אלו שמזלזלים באינטליגנציה של הקוראים
(איך הבת של ניצולת מחנות ההשמדה בת עשרים????)

התכוונת אלי?

יש אוהדי מזון ביתי עם מרכיבים טבעיים וטריים, ויש אוהדי מזון מולקולרי,

וגם ל"פלאפל של ציון" יש הרבה קליינטים...
 

אסתי H

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה והפקת סרטים
ואני דווקא מעדיפה או דימיון לגמרי או הכי אמין שבעולם-קרי ספר מדעי ממש
 

nechamizak

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מוריהלי;1958124:
ואני דווקא מעדיפה או דימיון לגמרי או הכי אמין שבעולם-קרי ספר מדעי ממש

"ספר מדעי ממש" – אני לא יודעת למה את מתכוונת בדברייך אלו. יש שיחשיבו גם את ספריו של הרב זמיר כהן כספר מדעי (מבלי להוריד מערכה של עבודת הקודש שלו).

הפסקה הבאה, למשל, לקוחה מתוך טקסט מדעי מתורגם:

מחקר יישומי אינו יכול ברוב המקרים להגיע לשליטה יהירה וברורה מעין זו בהתנהגות חשובה. ולכן, כדי שהיישום ייחשב ניתוחי הוא מציג שליטה במידת האפשר ולפיכך מעמיד בפני הקוראים את ההחלטה השיפוטית לגבי משמעותו. הבעיה היא כמובן האם החוקר הראה מספיק שליטה החוזרת על עצמה כדי להעיד על אמינות. מחקרי מעבדה עושים זאת על ידי חזרות מרובות או על ידי רמת הסתברות מקובלת הנובעת ממבחנים סטטיסטיים של נתונים מקובצים ומאפשרים שיפוט שהוא יותר בלתי ישיר מאשר ישיר. כפי שמציין סידמן (Sidman,1960), נותרת תמיד בעיה של שיפוט בכל מקרה אך עדיף כשהוא נעשה באופן ישיר.

אני מפיקה מהטקסט מידע חשוב, אבל קריאתו לא מסיבה לי עונג צרוף.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

לאחרונה ניקדתי שלושה ספרי קומיקס דתי-לאומי ונהניתי מאד מהבדיחות, והרבה פעמים הייתי בטוח שמי שלא גדל בציבור הזה לא ייהנה כמוני, כי בוודאי הוא לא מבין הרבה מהבדיחות.
לענ"ד גם לסופר שכותב הרבה מיקרו-ביולוגיה בספר עלילתי, יש סיבה שהוא כתב, והיא שהיתה לו עצמו הנאה מסוימת כאשר הוא כתב. ואם כך סביר מאד שהוא לא היחיד. ואם כך לא נותרה ברירה אלא או ליהנות מכתיבה של אנשים שדומים לי בתחומי העניין, או ליהנות מלהכיר את השונים ממני (שגם בכך יש הנאה אבל מסוג אחר, מסוג מקבל).
 

לבן

משתמש סופר מקצוען
תודה לכל העונים והמגיבים.
המסקנה העולה מהדברים היא שבכל הנוגע לסיפורי ילדים רובכם מעדיפים את אלו העשירים בידע. ואילו כיום, כמבוגרים, אתם מעדיפים לקרוא עלילות הנוגעות יותר לחיים וללב.
הגיל הבעייתי ביותר הוא גיל העשרה, בו הקוראים (קוראות בעיקר) זקוקות גם לזה וגם לזה יחד.
באופן אישי, אני עדיין תוהה אם יקום איזה ז'ול ורן בן דורנו, או שבאמת ספרות זו שייכת לעבר בלבד... בעיני מיה קינן היא איזה שהיא נחמה. המדהים אצלה שהיא לא "מלמדת" את הקורא על הידע אלא פשוט מניחה אותו בתוך העלילה, מי שרוצה לקלוט, לוקח, מעבד, ומי שלא, מפסיד. (חיי הטבע של חיות בר שונות, למשל).
לגבי זלזול באינטלגנציה של הקורא :mad: זה נושא לאשכול נפרד.
לפעמים נדמה שמרוב לחץ של הסופר להעמיס ידע, הוא זורק לתוך הספר את כל מה שצבר בראשו, כולל דעות קדומות, אגדות עם מופרכות, ועוד.
 

בקבוק

משתמש רשום
אני חושבת שהזלזול בידע הוא יותר צרה של מתחילות, קראתי ספר אחת הסופרות הידועות שאני מאוד אוהבת את הספרים שלה והתפלאתי לראות שדמויות הרקע בסיפור התחלפו בצורה לא מסודרת- בתחילה דובר על משפחה של בנות, באיזה שהוא שלב נהיתה בת יחידה, בפרק א' הבת שמרה על הקטנים ובסוף היא נהיתה הקטנה בבית וכדו, אח"כ ראיתי שהספר הזה היה הראשון שהוציאה לאורה והבנתי, כמו שהשתפשפה בכתיבה כך גם בדברים האלו.
 

גן עדן

משתמש רשום
לדעתי ספר טוב הוא מעין סרט טוב
לציבור שאינו צופה בסרטים התועלת מחודד פי כמה אבל לא רק
הספר אינו צריך להביא לידי הקורא מידע
אלא א"כ הוא מוגדר מלכתחילה ככזה
הספר מעביר רגשות אנושיות דחפים אנושיים הקיימים בכל אחד מאיתנו
ואנו יכולים להזדהות איתם
ישנם סופרים שעושים את זה בצורה מעולה ויוצאת דופן
 

ETStudio

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
נכתב ע"י לבן;1960228:
באופן אישי, אני עדיין תוהה אם יקום איזה ז'ול ורן בן דורנו, או שבאמת ספרות זו שייכת לעבר בלבד... בעיני מיה קינן היא איזה שהיא נחמה. המדהים אצלה שהיא לא "מלמדת" את הקורא על הידע אלא פשוט מניחה אותו בתוך העלילה, מי שרוצה לקלוט, לוקח, מעבד, ומי שלא, מפסיד. (חיי הטבע של חיות בר שונות, למשל).
לגבי זלזול באינטלגנציה של הקורא :mad: זה נושא לאשכול נפרד.
לפעמים נדמה שמרוב לחץ של הסופר להעמיס ידע, הוא זורק לתוך הספר את כל מה שצבר בראשו, כולל דעות קדומות, אגדות עם מופרכות, ועוד.

אם יקום איזה ז'ול ורן...
אני מאמין שיש מה ללמוד מהאיש. נדמה לי שיש סופרים וסופרות שטובים בהחלט בכתיבה אך לא לגמרי מחוברים לאינטליגנציה המאד רחבה שהם משדרים בספר. כמובן, צריך להוסיף ידע מקצועי לספר כדי להעלות את רמתו, אך בחירת הנושאים ואופן הצגתם, איך לומר, מלאכותית.

אריך קסטנר כינה את עבודת השטח הזאת של הסופר "קריאת ספרי בישול", נכון? אבל כדי לבשל ממש טוב ומקצועי לא די במתכון, ומי שמחובר לעולם הקולינארי יפיק תוצאות טובות פי כמה...

אולי זה היתרון של הסופרת מיה קינן, ואני עדיין מצפה לספרי ילדים [לא קומיקס חלילה!] עדכניים, יהודיים, בניחוח של ז'ול ורן ודומיו.
כתיבה איכותית, לשון תקינה, עלילה קולחת, וים של ידע מאלף!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה