בואו ניזהר שלא לגלוש לרכילות שאין בה תועלת. ברשותכם כמה מלים בקווים כלליים. [רק התייחסות קצרה לעוז והדר, כמו שכבר נאמר לא מעט, יש שם המון מערכות ועורכים ראשיים ומנהלי פרויקטים. יש מוצלחים יותר ויש מוצלחים פחות. פעם קיבלתי מספר עבודות של עורכים כדי לתת חוו"ד אם אפשר לקבל אותם. כמוני מן הסתם היו עוד רבים שקיבלו. מה הפריע לי לחפף ולהתרשם מחיצוניות ולאשר את עורך פלוני ולפסול את אלמוני?! אני רק בא לומר שאי אפשר לשפוט לפי תשובה שקיבל א' או ב', כי זה יכול להיות תלוי בקפריזה של מבקר מסוים. כך בדיוק לגבי טיב העבודות, לא הרי ספרי חז"ל כספרי ראשונים, לא הרי ראשונים כאחרונים, ולא הרי ספרי הלכה כספרי מוסר או חסידות, ובכל תחום יש מקצועיים ויש בורים ועמי ארצות שבכל הקשת מקלדת הם עושים נזק איום ונורא. כל מכון מעסיק מגוון אנשים ולא תמיד נופלים על האדם הנכון. חשוב לציין שגם בעו"ה יש חלקים מוצלחים ומקצועיים מאוד, ומאידך יש מכונים יוקרתיים שנחשבים מוצלחים שלעתים נופלים בחלק מהדברים.]
מי שמבין קצת בכלכלה יודע שיש כזה מושג 'שוק חופשי', כלומר שככל שהשוק יתנהל חופשי יותר לפי מודל של היצע וביקוש, וככל שתפחת הרגולציה והממשל יתערב פחות במחירים ובמוצרים, כך יפרח השוק באופן המיטבי ביותר וללא עיוותים מלאכותיים לא הוגנים [בדרך כלל זו עמדה ששייכת לימין כלכלי ולימין בכלל, אבל אין כאן המקום]. אני רגיל להשתמש במשל זה גם לגבי איכות הספרים. השוק חופשי וכל מו"ל יכול להוציא מה שהוא רוצה, אם הוא יביא איכות - הציבור יצביע ברגליים.
לא נעים לומר, אבל השוק היום מלא בספרים באיכות נמוכה. זה לא רק בתחום ספרי הקודש, אלא גם בספרות הכללית. יש אינפלציה של קומיקסים, גם ירודים ביותר, אבל אלו שנמכרים בזול זוכים להצלחה. יותר משזה מעיד על הסופרים, זה מעיד על מצב הצרכנים. אם הצרכנים קונים ומצדיקים את התוצר, אז כנראה שזה הביקוש, ואין לנו להתלונן על המו"לים. גם בספרי קודש, אם הציבור מתרשם יותר מכריכה יפה, מעימוד יפה ומאיר עיניים, ופחות מכך מהתוכן, אז זה מצב הציבור.
כשמדברים על איכות, מדברים על דיוק בהעתקה מהמקור, בחיבור עתיק מדברים על בחירת קורפוס מוצלח יותר של כת"י ודפוסים מדויקים יותר, מדברים על דיוק במלים, דיוק בפענוח ראשי תיבות או מקורות, נדרשים גם ידע ומקצועיות בהפניות נכונות [למשל לדעת שיש מדרשי רבה שרש"י לא ראה ולכן צריך לציין בהם לתנחומא וזו רק דוגמה קלה שנתקלתי בה היום], בחומרים מבוארים מדברים על ביאור אמתי ומדויק, מדברים על כתיבה ברמה גבוהה של ניסוח ותחביר, ועוד ועוד.
מנסיוני, תשאל אדם מן השורה עד כמה הדברים האלו חשובים לו אל מול הקריאה הנעימה בעימוד משובב עיניים, יתכן והוא יביט בך כתרנגול בבני אדם. מבחינת לא מעט אנשים, זה לעשות עסק משטויות. אז מה לעשות, אולי באמת אין כאן אסון כ"כ גדול מבחינת רמת השוק, אולי באמת לרוב הציבור זה מה שחשוב, ולפי הביקוש בא ההיצע.
אין לכם מושג אלו חיבורים הזויים יש בשוק, ואלו חיבורים עומדים בקנה. אני מוצא את עצמי אומר הרבה ללקוחות: אני לא רואה עצמי ראוי לחוות דעה בעניין חיבורך, אישית קשה לי אתו, אבל תשאל אנשים מהשוק. השוק חופשי, ואם אתה חושב שיהיה לזה ביקוש, תוציא. לבריאות.
הכלל, זה הדור בו אתם חיים. מי שמעיק עליו מצב הזוועות שנעשות היום בשוק המדרשים, שיחפש את המדרשים הישנים שרק וגשל מדפיסים עדיין. מי שחשוב לו הדיוק בדברי חז"ל או ראשונים, שיחפש את ההוצאות המדעיות יותר [וזה יכול להיות גם בהוצאת מוה"ק]. מי שחשובות לו הרחבות והפניות מוצלחות בהערות שוליים לספרי חסידות, שיברר אצל המומחים איזו מהדורה נחשבת למוצלחת, וכן בכל ספר וספר. בינתיים הציבור רוצה את היופי והחיצוניות, אין לציבור מבחן של איכות והוא לא מגלה את הפאשלות, גם התורמים לא מבינים מה אתם - הנודניקים - רוצים, העסק ממשיך לחגוג, והמו"לים ממשיכים לצחוק בדרך אל הבנק.