עבירה | במצולות | ויתקיים

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שלום רב!

עֲבֵירָה (עֲבֵרָה)
בִּמְצוּלוֹת (בִּמְצֻלוֹת)
וְיִתְקַיֵּים (וְיִתְקַיֵּם)

1. האם זו שגיאה לכתוב מילים אלו בכתיב מלא בכתיב מנוקד?
2. האם זו שגיאה לכפול יו"ד עיצורית באמצע מילה, בכתיב מנוקד?

בברכה מרובה!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"עבירה" ו"יתקיים" - כשהן מנוקדות, היו"ד הנוספת היא שגיאה. "מצולות" - הוא"ו צריכה להימצא שם גם בניקוד, אא"כ אתה מצטט פסוקים, במיוחד את זה מזכריה, ששם יש קובוץ תחת הצד"י והלמ"ד דגושה.
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
1. יישר כחך!
2. במצולות אין זה פסוק, אך זו מליצה על משקל הפסוק (במיכה ז, וכנראה כצ"ל גם בהודעתך). כיצד לדעתך ראוי לנהוג בכה"ג.
3. הפסוק במיכה אמנם בקובוץ, אך בלא דגשות הלמ"ד. ובאמת התקשיתי בדבר. (עדיין לא בדקתי בכל הספרים).

4. האם לעולם יו"ד עיצורית שנכפלת באמצע מילה, נשמטת בכתיב מנוקד?
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אם זה על משקל הפסוק במיכה כי אז בלי ספק הלמ"ד רפה. המצולה הדגושה היחידה במקרא (על פי הקונקורדנציה שלי...) נמצאת בזכריה א, ח: בין ההדסים אשר בַּמְּצֻלָּה.
במקרא תמצא הרבה מלים חסרות (דהיינו, בכתיב חסר) ועל כן אין תמה על המצֻלות שבהן הלמ"ד רפה. אתה מוצא הרבה כיו"ב חיריק חסר, קובוץ במקום חיריק מלא ושורוק כאשר הכתיב חסר, ואין אחריהן דגש (גם כאשר ההברה אינה סגורה בשווא נח)
לגבי היו"ד העיצורית המוכפלת - היא מוכפלת רק כאשר אין ניקוד, כדי שלא תיקרא כאם קריאה. מובן שיש להשמיט את הנוספת בכתיב מנוקד.
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
שאלות נוספות לי.

1. המלה לעומתם , האם זו שגיאה לכותבה בוא"ו בכתיב מנוקד?

2. המלה ליכנס , וכיוצא בה, האם היו"ד נשמטת בכתיב מנוקד?

3. המלה שֶׁיְּקוּיָם, האם צורה זו נכונה? או שצ"ל שֶׁיְּקֻיָּם?

תודות רבות!
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אלחנן אריאל;1340723:
שאלות נוספות לי.

1. המלה לעומתם , האם זו שגיאה לכותבה בוא"ו בכתיב מנוקד?
כן

2. המלה ליכנס , וכיוצא בה, האם היו"ד נשמטת בכתיב מנוקד?
כן

3. המלה שֶׁיְּקוּיָם, האם צורה זו נכונה? או שצ"ל שֶׁיְּקֻיָּם?
לא זה ולא זה. כמו השני אבל בפתח ביו"ד השניה.

תודות רבות!
...
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ר' איפכא תודה רבה מאוד!
(נמצאתי למד, כי ספרים מנוקדים רבים, מנוקדים שלא כפי הכללים).


ושאלות נוספות לי.

1. מלת ושכינתיה בכתיב מנוקד, האם ביו"ד (אחר התי"ו), או בלעדיה?

2. מלות בדחילו ורחימו בכתיב מנוקד, האם ביו"ד או בלעדיה?

3. מלת ישלוט בכתיב מנוקד, האם זו שגיאה לכתוב בוא"ו?

תודה רבה!
מקווה שאיני מגזים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אלחנן אריאל;1340862:
ר' איפכא תודה רבה מאוד!
(נמצאתי למד, כי ספרים מנוקדים רבים, מנוקדים שלא כפי הכללים).


ושאלות נוספות לי.

1. מלת ושכינתיה בכתיב מנוקד, האם ביו"ד (אחר התי"ו), או בלעדיה?
ביו"ד

2. מלות בדחילו ורחימו בכתיב מנוקד, האם ביו"ד או בלעדיה?
שתיהן ביו"דין

3. מלת ישלוט בכתיב מנוקד, האם זו שגיאה לכתוב בוא"ו?
לפי כללי העברית החדשה זו שגיאה, אבל יש כו"כ פעמים במקרא מלא בוא"ו.

תודה רבה!
מקווה שאיני מגזים.
הגזמת, אבל ביקשת יפה;)
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אלחנן אריאל;1340862:
ר' איפכא תודה רבה מאוד!
(נמצאתי למד, כי ספרים מנוקדים רבים, מנוקדים שלא כפי הכללים).
אכן. לעתים הסיבה היא מחוסר ידע, אך לעיתים הסבה היא מתוך רצון לשמור על הכתיב המקורי של הספר. אני באופן אישי לרוב נמנע מעבודות כאלה ואומר למו"לים שדורשים זאת שיחפשו נקדנים אחרים. אני לא מוכן לנקד בשגיאות בגלל הסיבה הלא מוצדקת הזאת.
(יוצאים מן הכלל הן מלים מסוימות שאותם יש עניין לכתוב דוקא בכתיב ה"לא נכון", למשל בספרים העוסקים בגימטריות של מילים אלו לפי הכתיב המלא שלהן וכד' (וגם אז - רק כשזה בהקשר הזה, ולא במקומות אחרים בספר)


נכתב ע"י אלחנן אריאל;1340862:
ושאלות נוספות לי.

1. מלת ושכינתיה בכתיב מנוקד, האם ביו"ד (אחר התי"ו), או בלעדיה?

האמת היא שלפי כללי הארמית צריך להיות ללא י', אולם נהגו להשאיר (כנראה בגלל הסיבות שציינתי למעלה...)
באופן אישי - אוהב להשמיט כשיכול, אם המחבר/המו"ל מתעקשים - במקרים כאלה אני מבטל דעתי (בניגוד למקרים הקודמים שציינת, שבהם אני אומר "או אני או הכתיב המלא"
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
האם יש מלים, שאפשר לכותבן גם מלא וגם חסר, במנוקד?
(אבר איבר, מסופקני אם עונה לשאלה).
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י אברהם;1341135:
האמת היא שלפי כללי הארמית צריך להיות ללא י', אולם נהגו להשאיר (כנראה בגלל הסיבות שציינתי למעלה...)
באופן אישי - אוהב להשמיט כשיכול, אם המחבר/המו"ל מתעקשים - במקרים כאלה אני מבטל דעתי (בניגוד למקרים הקודמים שציינת, שבהם אני אומר "או אני או הכתיב המלא"

מלמד במילון הארמי עברי משאיר את היו"ד ב"שכינתיה".
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1341431:
מלמד במילון הארמי עברי משאיר את היו"ד ב"שכינתיה".

המילון לא נמצא לידי עכשיו, ייתכן ובכל המילים הוא מנקד כמו שמופיע בגמרא
אך אפשר לראות בספר דניאל ובספר נחמיה וכו' איך מנוקדות מילים כגון זו
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה