????
המון סופרות הן חסידיות
לא יודעת איך זה הסתדר ככה
אבל כל הסופרות האלו-
שלא השכילו להבין שחסידי\ ליטאי זה לא הציר המרכזי שסביבו סובבים החיים
ושמותר לכתוב על ליטאים גם אם את חסידית
רוב הספרים שאני קוראת משומה הם חסידים.
אני חושבת שהבעיה מתחילה בזה שבציבור שלנו הכל מאוד מאוד משויך...
ואם סופרת רוצה להיות אמינה, היא לא יכולה לקרוא לבן משפחה אחד "שעיהלה" ולאחיו "איתמר". (יש יוצאי דופן, כן? אני מתכוונת בגדול.)
היא חייבת כחלק מהרקע לקבוע אם הדמויות הן חסידיות או ליטאיות, לקחת את הספר שלה לצד אחד.
וכמובן שכפועל יוצא מכך- ההתנהגות שלהם, המראה, השמות, מקום המגורים...
יחד עם זאת, יש הרבה ספרים טובים שהשיוך המגזרי של הדמויות לא "צועק" מתוכם.
ניסיתי, לדוגמא, להיזכר לאן שייכות הדמויות של דבורי רנד בספריה האחרונים. לקח לי כמה דקות. זה לא הנושא, אז זה הרבה פחות בולט או משמעותי.
אני לא חושבת שיש פה ענין של אפליה או רצון לכתוב "דווקא" על הציבור החסידי.
שימי לב שהציבור הספרדי עוד הרבה פחות מוזכר בספרים בצורה שולית. כשהוא מוזכר, כשאת מזהה סממנים "ספרדיים", זה כמעט תמיד "בכוונה". וזה באמת חבל.