מידע סוגי משקל

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
בס"ד
כבר הרבה זמן שאני מנסה להבין את סוגי המשקלים איך מגדירים אותם מה בדיוק ההבדל בין 3/4 (וולס) ל 6/8
וכן סוגי המשקלים כמו 'רגאי' 'גאז'
אשמח שתשתפו על מה שאתם יודעים בענין תודה
(לא ניכנס לסולמות. תווים,ודברים אחרים שלא קשורים לקצב..)
 

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
במילים קצת קשה להסביר... אנסה:
לכל משקל יש הדגשה בפעמה הראשונה יותר מפעמות אחרות. (כמו שבשפת דיבור מלעיל אומר הדגשה בתחילת מילה)
בקצב וואלס או 3/4 יש הדגשה בפעמה ראשונה ואח"כ שתיים חלשות יותר.
אחת, שתים, שלש. אחת, שתים, שלש..
בקצב 6/8 יש הדגשה בפעמה הראשונה מתוך 6 (למרות שיש הדגשה חלשה יותר בפעמה הרביעית)
אחת, שתים, שלש, אחת, שתים, שלש... אחת, שתים, שלש, אחת, שתים, שלש...
כמו סירה שמתנדנדת מצד לצד.
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
במילים קצת קשה להסביר... אנסה:
לכל משקל יש הדגשה בפעמה הראשונה יותר מפעמות אחרות. (כמו שבשפת דיבור מלעיל אומר הדגשה בתחילת מילה)
בקצב וואלס או 3/4 יש הדגשה בפעמה ראשונה ואח"כ שתיים חלשות יותר.
אחת, שתים, שלש. אחת, שתים, שלש..
בקצב 6/8 יש הדגשה בפעמה הראשונה מתוך 6 (למרות שיש הדגשה חלשה יותר בפעמה הרביעית)
אחת, שתים, שלש, אחת, שתים, שלש... אחת, שתים, שלש, אחת, שתים, שלש...
כמו סירה שמתנדנדת מצד לצד.
תודה האמת שהתיאוריה הזה שמעתי כבר מזמן
ולא בדיוק הצלחתי להבין אותה
אני ישאל אותך באופן אחר יש שירים שאתה יכול להגדיר אותם כ'וולס' (ולא 6/8) או הפוך ?!
לדוגמא: השיר כולם אהובים ( באלבום מדריגות - שמילי אונגר )
חייב לקבל קצב וולס
בקטע השני של השיר אתה יכול להכניס 6/8 (וכולם עושים באימה וביראה....)
השיר הזה נקרא וולס ?
או שאני לא יכול להדביק משקל על שירים....
 

אינסטרומנט

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
השיר "כולם אהובים" הוא ממש וואלס. אתה שומע את ההדגשה בכל תחילת תיבה.
השיר "בני היכלא" באותו אלבום נראה לי 6/8. שים לב להבדל ותבין.
 

משה זאב

משתמש פעיל
מוזיקה ונגינה
לדוגמא השיר 'רבון העולמים - ידעתי' ששר אברהם פריד הוא דווקא 6/8 ואי אפשר להתבלבל פה, (יש שירים שאפשר להסתפק..), וכן השיר 'מרחוק' של משולם גרינברגר הוא דווקא 6/8.
 

יחזקאל בן יצחק

משתמש רשום
מוזיקה ונגינה
תודה האמת שהתיאוריה הזה שמעתי כבר מזמן
ולא בדיוק הצלחתי להבין אותה
גם אני התקשיתי הרבה בזה.......
שאלתי הרבה מוזיקאים והתשובה הכי ברורה הייתה כנ"ל שזה ענין של הדגשים - כלומר, כל מקצב בנוי מבית ומתוכן הנקישות שבבית..... כמו שאדם ילך ארבע פסיעות ויעצור, ושוב ארבע פסיעות ויעצור, קצב הליכה כזה שחוזר על עצמו, מדגיש ש'הבית' (גודל היחידה בקצב/גודל 'קבוצת' פסיעות/גודל מסגרת פסיעות המודגשות שהם בפני עצמם לא כהמשך לפסיעות הקודמות ולא כתחילת הפסיעות הבאות......) במקרה זה הוא בית של 4 פסיעות, מה שאומר שכל ארבע פסיעות עוברים לבית הבא.........
שלב שני, כל פסיעה מהפסיעות הנ"ל יכולה להיות פסיעה רגילה, או פסיעה מהירה או פסיעה איטית וכו', מקובל לומר שאורך זמן של תו 'רבע' הוא כזמן הליכת פסיעה רגילה, או בספירה פשוטה בקצב קלאסי - אחת, שתים, שלוש ארבע.....
באם קצב השיר בנוי מ'בית' הכולל בתוכו ארבע פעמות רגילות, כלומר שכל ספירת ארבע פעמות רגילות הוא בית לעצמו וההמשך הוא בנפרד, לזה יקראו משקל 4/4 המוכר. באם הבית מתחלף בכל שלוש פעמות רגילות יקראו לו 3/4, ובאם הבית מורכב מפעמות לא רגילות, כמו פסיעות מהירות בדוגמה הנ"ל, ולדוגמה באם הפעמות הם באורך של שמינית (חצי מרבע) וניקח קבוצה של 6 פעמות כאלו ונייחד אותם כבית (שיודגש כנ"ל שהם בפני עצמם לא כהמשך לפעמות הקודמות ולא כתחילת הבאות...) כאן קיבלנו קצב 6/8.......
ועכשיו לעיקר השאלה - איך להבחין בין 6/8 ל3/4..... חייבים למצוא את ההדגשים.... (הכי כיף לענות ככה, נכון?:))
הנקודה הכי חשובה היא להבחין מתי מתחיל בית נוסף, האם אחרי 3 פעמות או אחרי 6, ואת זה מבחינים ע"י הוא ע"י הבייס דראם (הקיק) שהוא תמיד יהיה בתחילת בית.....
מה שחשוב לדעת, שיש באמת שירים שהם חייבם להיות 6/8 מכיון שהשיר עצמו בנוי מתווים של שמיניות (ר-בון-ה-ה-לו-מים) כך שמודגש בשיר שהקצב מורכב משמיניות, אבל! הרבה פעמים יש במקצבים מצילות שמיניות וזה נראה כמו 6/8 אבל זה לא נכון כי הבייס דראם נכנס כל 3 ולא כל 6!
וככלל, בדרך כלל אם מנגנים 3/4 וזה עומד על מהירות גבוהה (160 וכו') יש מקום לחשוד שמתאים יותר 6/8.....
הארכתי בכוונה כי אולי משפט מסוים יסביר יותר טוב............
מקווה שעזרתי....
 

בשבילי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
מוזיקה ונגינה
יקראו לו 3/4,
שמעתי שהספרה השניה (4) מציין את כמות התיבות במחזור
4/4 - 4 תיבות של 4 פעמות (16 פעמות ביחד)
ובדר"כ אין כזה דבר בית של שיר שמורכב רק מ 3 * 4/4
או 6 * 4/4
וכן 3/4 לא נראה שיר שמורכב מ 3 * 3/4
או 6 * 3/4
לדוגמא:
השיר כולם אהובים
משקל : 3/4
בית מס' 1 : כולם
בית מס' 2 : כולם
בית מס' 3 : אהובי
בית מס' 4 : יייייייייים......

אבל לפי התיאוריה הזה מה מסמן הספרה 8 במשקל 6/8 ????
 

יחזקאל בן יצחק

משתמש רשום
מוזיקה ונגינה
אבל לפי התיאוריה הזה מה מסמן הספרה 8 במשקל 6/8 ????
אכן, שאלה טובה!
ברור ששיר עם משקל כזה לא חייב שיהיו בו 8 בתים.............
ואגב, בכל מטרונום אפשר לראות מקצבים של כל הסוגים - גם הספרה העליונה יכולה להיות מ1 עד 16 וגם התחתונה.... ולצורך הענין יתכן שיהיה מקצב 2/16 או 13/8...... בכולם המשמעות היא שהבית מורכב מהסוג שבספרה התחתונה בכמות של הספרה העליונה, ולדוגמה - 13/8 יהא בו דגש על כל 13 שמיניות, וכל 13 שמיניות יתחיל בית חדש.
אכן, המקצבים המוכרים הם 4/4 2/4 3/4 6/8.... אבל אפשר למצוא גם מקצבים אחרים!
צרפתי כאן עמוד הספר 'תיאוריה של המוזיקה לתלמידי התיכון' שם גם מסבירים ככה........
כדי 'להרגיש' את המקצב, צריך לקחת שירים בולטים שבהם מודגש בשיר עצמו את המקצב, קח את רבון העולמים שמורגש בשיר את השמיניות, או שירים פשוטים כמו 'ימים' המורכב מ4/4 רגיל ואפשר להרגיש את הרבעים בשיר עצמו - ימים על ימי מ-לך-תו-סיף - מרגישים את הרבעים.
צרפתי גם תווים של 'ימים'.......
 

קבצים מצורפים

  • ימים על ימי מלך תוסיף.pdf
    KB 60.4 · צפיות: 38
  • תיאוריית המוזיקה.pdf
    KB 83.7 · צפיות: 66

מוזיקאית בנשמה

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
יש את וולס - זה שלושה רבעים- כלומר 3 פעימות מתוך 4 בשירים אחרים.
6/8- קצת שונה - מתאים לשירים מסוימים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  55  פעמים

לוח מודעות

למעלה