תודה האמת שהתיאוריה הזה שמעתי כבר מזמן
ולא בדיוק הצלחתי להבין אותה
גם אני התקשיתי הרבה בזה.......
שאלתי הרבה מוזיקאים והתשובה הכי ברורה הייתה כנ"ל שזה ענין של הדגשים - כלומר, כל מקצב בנוי מבית ומתוכן הנקישות שבבית..... כמו שאדם ילך ארבע פסיעות ויעצור, ושוב ארבע פסיעות ויעצור, קצב הליכה כזה שחוזר על עצמו, מדגיש ש'הבית' (גודל היחידה בקצב/גודל 'קבוצת' פסיעות/גודל מסגרת פסיעות המודגשות שהם בפני עצמם לא כהמשך לפסיעות הקודמות ולא כתחילת הפסיעות הבאות......) במקרה זה הוא בית של 4 פסיעות, מה שאומר שכל ארבע פסיעות עוברים לבית הבא.........
שלב שני, כל פסיעה מהפסיעות הנ"ל יכולה להיות פסיעה רגילה, או פסיעה מהירה או פסיעה איטית וכו', מקובל לומר שאורך זמן של תו 'רבע' הוא כזמן הליכת פסיעה רגילה, או בספירה פשוטה בקצב קלאסי - אחת, שתים, שלוש ארבע.....
באם קצב השיר בנוי מ'בית' הכולל בתוכו
ארבע פעמות
רגילות, כלומר שכל ספירת ארבע פעמות רגילות הוא בית לעצמו וההמשך הוא בנפרד, לזה יקראו משקל 4/4 המוכר. באם הבית מתחלף בכל
שלוש פעמות
רגילות יקראו לו 3/4, ובאם הבית מורכב מפעמות לא רגילות, כמו פסיעות מהירות בדוגמה הנ"ל, ולדוגמה באם הפעמות הם באורך של שמינית (חצי מרבע) וניקח קבוצה של 6 פעמות כאלו ונייחד אותם כבית (שיודגש כנ"ל שהם בפני עצמם לא כהמשך לפעמות הקודמות ולא כתחילת הבאות...) כאן קיבלנו קצב 6/8.......
ועכשיו לעיקר השאלה - איך להבחין בין 6/8 ל3/4..... חייבים למצוא את ההדגשים.... (הכי כיף לענות ככה, נכון?
)
הנקודה הכי חשובה היא להבחין מתי מתחיל בית נוסף, האם אחרי 3 פעמות או אחרי 6,
ואת זה מבחינים ע"י הוא ע"י הבייס דראם (הקיק) שהוא תמיד יהיה בתחילת בית.....
מה שחשוב לדעת, שיש באמת שירים שהם חייבם להיות 6/8 מכיון שהשיר עצמו בנוי מתווים של שמיניות (ר-בון-ה-ה-לו-מים) כך שמודגש בשיר שהקצב מורכב משמיניות, אבל! הרבה פעמים יש במקצבים מצילות שמיניות וזה נראה כמו 6/8 אבל זה לא נכון כי הבייס דראם נכנס כל 3 ולא כל 6!
וככלל, בדרך כלל אם מנגנים 3/4 וזה עומד על מהירות גבוהה (160 וכו') יש מקום לחשוד שמתאים יותר 6/8.....
הארכתי בכוונה כי אולי משפט מסוים יסביר יותר טוב............
מקווה שעזרתי....