יו"ר המטה למען ארץ ישראל, עו"ד אביעד ויסולי, פנה במכתב לראש הממשלה, שר הביטחון וחברי הקבינט בדרישה לחקירת המחדל ביחידה 8200 אשר לא העבירה את "מסמך סינוואר" לידיעת ראש הממשלה באורח בהול, מיד עם קבלתו:
" העובדה ש"מסמך סינוואר" לא הופץ מיחידת 8200 לצרכני המודיעין, ולא הגיע לידיעת ראש הממשלה עד שהודלף על ידי נגד ביחידה, מהווה כשל מודיעיני חמור ביותר של אגף המודיעין בכלל ושל יחידת 8200 בפרט."
עו"ד ויסולי מציין במכתבו כי "מבלי להיכנס להיבטים המשפטיים של הפרשה, העובדות שנחשפו מעוררות חששות כבדים למחדל חמור ביותר ביחידת 8200. לכאורה היחידה נכשלה בהעברה מסודרת של מידע מודיעיני מהותי לצרכניו, ובראשם ראש הממשלה והקבינט – הצרכנים המהותיים והחשובים ביותר של המודיעין.
גם בימי שלום, מידע מודיעיני על אסטרטגיה של האויב כנגד מדינת ישראל היה אמור לצאת מיחידת 8200 באופן בהול ולהגיע בתוך דקות ספורות לשולחן ראש הממשלה והקבינט הביטחוני.
אם כך בימי שלום, הרי שבימי מלחמה הדבר קריטי על אחת כמה וכמה. הרמטכ"ל, ראש אמ"ן וראש השב"כ היו אמורים להגיע לישיבת הקבינט עם המסמך ולהסביר את משמעותו והשלכותיו."
עו"ד ויסולי, אשר שירת כקצין ביחידת 8200 כותב כי "לא ניתן לדמיין מצב שבו היחידה לא תפיץ מידע אסטרטגי לצרכני המודיעין החשובים ביותר בכל האמצעים ובמהירות המרבית."
לדבריו, האירוע מזכיר פרשה ממלחמת יום הכיפורים כאשר קצין מודיעין זוטר, סגן בנימין סימן-טוב, העביר התראה על כוונות המלחמה של מצרים לקמ"ן פיקוד דרום, אך ההתראה לא הועברה לדרגים שמעליו. סגן סימן-טוב זכה לציון לשבח מוועדת אגרנט על פועלו, ו"נוהל סימן-טוב" שנוצר ונקרא על שמו, מאפשר לכל איש מודיעין לעקוף את דרגי הפיקוד שמעליו ולהעביר מידע התרעתי ישירות לצרכנים הבכירים ביותר. מתוך האירוע נולד גם "
פורום איפכא מסתברא", שויסולי היה בין מייסדיו.
עוד מוסיף עו"ד ויסולי במכתבו: "הכשל המודיעיני של אי הפצת "מסמך סינוואר" מיחידת 8200 ללשכת ראש הממשלה דורש חקירה עמוקה ויסודית ב - 8200. יש לבדוק מי חסם את הפצת המסמך ללשכת ראש הממשלה ואילו גורמים היו מעורבים בהסתרת המידע (השב"כ?). בנוסף, יש לברר אילו נהלים ובקרות כשלו ואפשרו את אי הפצתו, ובמיוחד האם קיימים מסמכים אסטרטגיים נוספים שלא הועברו לצרכני המודיעין.
כשל זה של 8200, במיוחד בעת מלחמה, הוא בלתי נתפס ואינו נסלח לכל מי שעסק במודיעין באופן מקצועי. על אותם מפקדים לשאת באחריות חמורה למחדלם - פיקודית, משמעתית ואף פלילית, כולל עונשי מאסר ממושכים.
בדומה לפרשת סגן סימן-טוב, יש להעניק ציון לשבח לנגדים שהעבירו את המסמך ללשכת ראש הממשלה, שכן חשיפת המסמך תרמה למימוש זכותם של צרכני המודיעין הבכירים לקבל את המידע. מדינה שבה מודיעין מוסתר מראש הממשלה היא מדינה הנמצאת בתהום אנרכיה.
יש להדגיש שראש הממשלה, שר הביטחון והקבינט הם הצרכנים האולטימטיביים של המודיעין. הם זכאים לקבל כל מידע חיוני, ללא הגבלה, ולהחליט על אופן הפצתו. ראש הממשלה אף רשאי להחליט על פרסום מידע מסווג בציבור, כפי שקרה בפרשת ארכיון הגרעין האיראני.
העובדה ש"מסמך סינוואר" עשוי להיות בעל הקשרים פוליטיים בישראל רק מחמירה ומעצימה את הכשל. יחידת 8200 אמורה לפעול ללא כל זיקה לפוליטיקה. אם שיקולים פוליטיים השפיעו על אי הפצת המידע, יש לפטר מיידית את כל המעורבים בכך ולהעמידם לדין פלילי."
עו"ד ויסולי מבקש מחברי הקבינט למנות צוות ביקורת חיצוני לחקירת מחדל אי הפצת "מסמך סינוואר" לדרג המדיני, תוך בדיקת עומק לאיתור מסמכים נוספים שהוסתרו ממכם. על הצוות להמליץ על לקחים ומסקנות ולהטיל אחריות אישית על המעורבים בכשל זה.
העתק המכתב נשלח לרמטכ"ל, לראש אמ"ן, למבקר המדינה ולמבקר מערכת הביטחון.
המכתב מצורף.