נספח לאתגר דו שבועי - הקונספירציה

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ואל תאמרו שאף פעם לא תהיתם משהו בסגנון של מי אמר שאני קיים
תהייה דומה לזו הייתי שומע השכם והערב מידיד בישיבה, פילוסוף במהותו, שהיה משוכנע כי העולם אינו באמת קיים, ואין מציאות אמתית של חי וצומח, חפצים ועצמים, אלא הכל דמיון אחד גדול. וכשתמהתי בפניו האם אינו סבור שמחשבה זו גובלת ב'כפירה', שהרי לדבריו לא ברא השי"ת כלום בששת ימי בראשית ח"ו, ענה לי כי 'זה גופא הבריאה' - הדמיון הזה שידמיין כל אדם את העצמים והחפצים אותם הוא רואה, זה זה הבריאה.
שיערב לו. מקווה שהתפקח.

ומידי דברי בו, אעלה כאן טענה נוספת מהגיגיו, אף היא חתיכת קונספירציה לא מבוטלת.
ה'לומדים' שבינינו יבינו אותה יותר...
מאחר ובכמה מקומות הגמרא והראשונים כתבו דברים מוקשים, ומחמת הקושיא הוצרכנו לומר שדבריהם אינם כפשוטם, ואין כוונתם באמת למה שנראה במושכל ראשון. אם כן, מעתה מנין לנו שבמקום שדבריהם מובנים לנו ואין קושיות ותמיהות - הבנו אותם נכונה, שמא אף שם התכוונו כלל לומר משהו אחר לגמרי ממה שנראה. והמונח הזה היווה עבורו בסיס לרוב חידושי תורתו.
טוב, זו כבר קונספירציה שאולי יהיה מי שימצא מקום לדון באמתותה.
 

לילך אור

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
צילום מקצועי

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
@יאן כמדומני שמנהג צליפת המגבות נועד לשמחת חתן נטו.
אבל מנהג ההבטה ביין - קודש הוא.
מצאתיו בספר 'שומר שבת' ממהר"ד לידא זיע"א (נמצא באוצר החכמה) סימן ח סעיף ח.

להביט בכוס ההבדלה.jpg
להביט בכוס ההבדלה.jpg
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
@יאן , עליך אני סומך שלא התכוונת להשוות בין ה'מנהגים'.
אך למען הסר ספק:
מנהג ההבטה בכוס מגיע מגורי האר"י כפי שמצויין בהערה.
מנהג המגבות הוא ככל הנראה מנהג 'וילנא', שברבות השנים נתעטר בטעמים מוצלחים ומוצלחים פחות, כמנהג ישראל לחבב מנהגי אבותיהם.
 

miri012

משתמש מקצוען
אמת.
אז מי שחולם אותו, חושב את כל המחשבות הללו, של אי הקיימות...

אם כך מי שחולם אותו קיים...

נהניתי מהכתיבה ומההתייחסות לשאלה שהתעוררה אצל רובנו מתישהו בחיים.
הזכיר לי גם את השאלות הפילוסופיות: אם נופל עץ ביער נטוש, האם הוא משמיע קול? וגם, איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהסובבים אותנו רואים את העולם כפי שאנחנו רואים אותו (צבעים וכו')?
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הקונספירציות המנצחות:
איראן: ישראל ייצרה את הקורונה כדי לתקוף את איראן.
סין: מקור נגיף הקורונה הוא בנשק ביולוגי אמריקני.
רוסיה: יש לנו רק 500 נדבקים בקורונה.
סוריה: אין דבר כזה קורונה.

*נכון, טענות רוסיה וסוריה אינן קונספירציה. הבאתי את זה לבדוחי בעלמא...
 
נערך לאחרונה ב:

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית

לילך אור

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
צילום מקצועי
ם נופל עץ ביער נטוש, האם הוא משמיע קול?
צומח שומע קול.
העצים סביב העץ הנופל שמעו אותו. ואם אין עצים, יש את הגזע שנותר עומד, ששומע.
זו דעתי בעניין :)
גם, איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהסובבים אותנו רואים את העולם כפי שאנחנו רואים אותו (צבעים וכו')?
אחד הדברים שאין לך דרך לבדוק, ומותיר אותך חסר אונים ומתוסכל...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
איך אנחנו יכולים להיות בטוחים שהסובבים אותנו רואים את העולם כפי שאנחנו רואים אותו (צבעים וכו')?
נניח שלא.
מה שאמור לעניין אותנו וזה גם בר-וידוא, הוא שכולנו מגיבים באותה צורה לגירוי שבצבע זה או אחר.
 

miri012

משתמש מקצוען
נניח שלא.
מה שאמור לעניין אותנו וזה גם בר-וידוא, הוא שכולנו מגיבים באותה צורה לגירוי שבצבע זה או אחר.
זה באמת לא משנה ברמה המעשית, אלא מסקרן או מעורר מחשבה שברגע הראשון יכולה להיות אפילו קצת מערערת (בכל מקרה, זאת היתה התחושה שלי כילדה כשהשאלה התעוררה אצלי. הרגשה כזאת ששום דבר לא ברור ובטוח).
ולמעשה זה אותו הדבר גם בהקשר של החלום. מה זה משנה אם חלום או מציאות? משנה שגם אם אני חלום אני אמורה להמשיך לתפקד, לתקשר, לחיות, כאילו אני מציאות.
 

אי פה אי שם

משתמש מקצוען
נניח שלא.
מה שאמור לעניין אותנו וזה גם בר-וידוא, הוא שכולנו מגיבים באותה צורה לגירוי שבצבע זה או אחר.
מוכן לקבל את העובדה שחברי רואה את מעבר החציה הלבן, בצבע שאני מחשיב כוורדרד.
אבל אל תגידו לי שבתפוז הוא מרגיש את הטעם של מגנום שוקולד..
 

miri012

משתמש מקצוען
מוכן לקבל את העובדה שחברי רואה את מעבר החציה הלבן, בצבע שאני מחשיב כוורדרד.
אבל אל תגידו לי שבתפוז הוא מרגיש את הטעם של מגנום שוקולד..
אולי זה יכול להסביר את סוגיית "על טעם ועל ריח..."
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  17  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה