דיון נספח איזהו השיר #9 - ציטוטים ומשלב

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני כל הזמן חושבת על האתגר, האמת.
הוא המורכב מכל מה שהיה עד עכשיו, מבחינתי. הוא דורש יותר השקעה ופחות ספונטניות. (וזה נפל בדיוק בבין הזמנים שיש פחות פניות) מתכוונת להגיע לזה בעז"ה כי הוא אתגר ממש שווה!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
האם אפשר להעלות שיר שכתב בעלי? הוא "מומחה" בסוג השירים הללו...
(כמובן, צריכה קודם לקבל את אישורו לכך...)
אולי, מי יודע, אצליח לכתוב גם כן משהו שמתקרב לתכלית הרצויה של האתגר... (בתנאי שיוארך הזמן)
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יש לי משהו... יש מצב שאעלה, אם אצליח לערוך אותו בזמן.
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
טוב, ניסיתי..

מה לשמחה בספינה
זו מן הלמין היא מפלגת*
באילו ימים היא ספונה
על ולמה חוגגת?

וכי בכה גם תבכה
אך הבל בילתה ימותיה
כשלושה וכארבעה* תנוקה
לעולם לא תירשנה

התתהלך את האלוקים*, שמא?
תשרוד סערות ורוחות?
או אולי בשעה עולמה
תקנה לכל הפחות*


1.אמר ר' לוי:
משל לשתי ספינות, שהיו פורשות לים הגדול, אחת יוצאת מן הלמין ואחת נכנסת ללמין. זו שיוצאת, היו הכל שמחין בה, זו שנכנסת לא היו הכל שמחין בה.
פיקח אחד היה שם, אמר: חלופי הדברים אני רואה כאן, זו שהיא יוצאת מן הלמין, לא היו הכל צריכים לשמוח, שאינן יודעין באיזה פרק היא עומדת, ומה ימים מזדווגין לה, ומה רוחות מזדווגות לה. וזו שנכנסת ללמין, היו הכל צריכין לשמוח, לפי שהם יודעים שנכנסת בשלום, ויצאה בשלום מן הים.
כך אדם נולד מונין לו למיתה. מת מונין לו לחיים, ועליו אמר שלמה (קהלת ז): ויום המות מיום הולדו.
טוב שם משמן טוב, טוב היה שמותן של חנניה מישאל ועזריה, משמן המשחה שנמשחו נדב ואביהוא.
למה?
שאלו נכנסו להקריב ויצאו שרופין, ואלו נכנסו לכבשן האש ויצאו בשלום.
הוי, טוב שם משמן טוב.

2.שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להם חלק לעולם הבא.

3. הכוונה לעולם הבא:ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ(ישעיה פרק ס')

4.
וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים (בראשית פרק ה' פס' כא-כה) עפ"י הרלב"ג הוא לא מת כי השלים נפשו והגיע אל שלמותו

5.אמר: שמים וארץ, בקשו עלי רחמים!
אמרו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר[2] כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ וְהָאָרֶץ כַּבֶּגֶד תִּבְלֶה.
אמר: חמה ולבנה בקשו עלי רחמים!
אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר[3] וְחָפְרָה הַלְּבָנָה וּבוֹשָׁה הַחַמָּה.
אמר: כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים!
אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר[4] וְנָמַקּוּ כָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם.
אמר: אין הדבר תלוי אלא בי.
הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו.
יצתה בת קול ואמרה: רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא.

תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף י"ז, עמוד א'
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
רואה שהקדימוני... ב"ה.
מקווה שגם אני מקדימה לאחרים...
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עכשיו אני מגלה טעות, המילה שמא משמעותה שלילית והתכוונתי בדיוק להיפך...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
וואו, הייתי מנותק לפרק זמן,
והנה, ריקם הלכתי ולאשכול מלא השיבני ה'.
שימחתם!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
טוב, ניסיתי..

מה לשמחה בספינה
זו מן הלמין היא מפלגת*
באילו ימים היא ספונה
על ולמה חוגגת?

וכי בכה גם תבכה
אך הבל בילתה ימותיה
כשלושה וכארבעה* תנוקה
לעולם לא תירשנה

התתהלך את האלוקים*, שמא?
תשרוד סערות ורוחות?
או אולי בשעה עולמה
תקנה לכל הפחות*


1.אמר ר' לוי:
משל לשתי ספינות, שהיו פורשות לים הגדול, אחת יוצאת מן הלמין ואחת נכנסת ללמין. זו שיוצאת, היו הכל שמחין בה, זו שנכנסת לא היו הכל שמחין בה.
פיקח אחד היה שם, אמר: חלופי הדברים אני רואה כאן, זו שהיא יוצאת מן הלמין, לא היו הכל צריכים לשמוח, שאינן יודעין באיזה פרק היא עומדת, ומה ימים מזדווגין לה, ומה רוחות מזדווגות לה. וזו שנכנסת ללמין, היו הכל צריכין לשמוח, לפי שהם יודעים שנכנסת בשלום, ויצאה בשלום מן הים.
כך אדם נולד מונין לו למיתה. מת מונין לו לחיים, ועליו אמר שלמה (קהלת ז): ויום המות מיום הולדו.
טוב שם משמן טוב, טוב היה שמותן של חנניה מישאל ועזריה, משמן המשחה שנמשחו נדב ואביהוא.
למה?
שאלו נכנסו להקריב ויצאו שרופין, ואלו נכנסו לכבשן האש ויצאו בשלום.
הוי, טוב שם משמן טוב.

2.שלשה מלכים וארבעה הדיוטות אין להם חלק לעולם הבא.

3. הכוונה לעולם הבא:ועמך כולם צדיקים, לעולם יירשו ארץ(ישעיה פרק ס')

4.
וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים (בראשית פרק ה' פס' כא-כה) עפ"י הרלב"ג הוא לא מת כי השלים נפשו והגיע אל שלמותו

5.אמר: שמים וארץ, בקשו עלי רחמים!
אמרו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר[2] כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ וְהָאָרֶץ כַּבֶּגֶד תִּבְלֶה.
אמר: חמה ולבנה בקשו עלי רחמים!
אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר[3] וְחָפְרָה הַלְּבָנָה וּבוֹשָׁה הַחַמָּה.
אמר: כוכבים ומזלות בקשו עלי רחמים!
אמרו לו: עד שאנו מבקשים עליך נבקש על עצמנו שנאמר[4] וְנָמַקּוּ כָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם.
אמר: אין הדבר תלוי אלא בי.
הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו.
יצתה בת קול ואמרה: רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא.

תלמוד בבלי, מסכת עבודה זרה, דף י"ז, עמוד א'
מושלם!
אם אפשר להוסיף את הבחנתי הראשונית -

מה לשמחה בספינה - לשמחה מה זו עושה (קהלת)
זו מן הלמין היא מפלגת
באילו ימים היא ספונה
- משחק נפלא במשמעות הכפולה של 'ימים' (וכן בבית הבא)
על ולמה חוגגת?
'למין-ימים' = מצלול מצוין!

וכי בכה גם תבכה
- בכה תבכה בלילה (איכה)
אך הבל בילתה ימותיה - ויכל בהבל ימיהם (תהלים)
כשלושה וכארבעה תנוקה - מעבר לכוונה הנזכרת לעיל, קיים כאן שימוש בסגנון התוכחה בספר עמוס "על שלשה פשעי X ועל ארבעה לא אשיבנו".
לעולם לא תירשנה - הערה טרום בדיקה: 'תירשנה' משמשת לנוכח זכר על נסתר נקבה. על נסתר נקבה צריך לומר 'תירשה', לכאורה.

התתהלך את האלוקים, שמא?
- נח
תשרוד סערות ורוחות?
או אולי בשעה עולמה
- עברה על חוק "לא תחרוז דווקא באבקה, כי אם דווקא ברב-קו, ואבקה ברבקה"
תקנה לכל הפחות

עבודה מצוינת!
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מיוחד במינו!
כמה מעלות טובות...
א. עמידה מלאה בשני תנאי האתגר.
ב. המיקוד של השיר מאד גבוה -
מתחיל בקריאה להתבוננות (נטה ידך, שים עיניך), ממשיך בבית המתמקד בחסרונות העיר (ראה את מגדלי השן), אחריו בית המעלות (צפה אל אנשיה), ולסיום הפאנץ' המסב את ההתבוננות אל האדם פנימה (הבט אל תוכך).
ג. גיוון בפעלים. בקלות היה אפשר ליפול כאן ללעיסה של אותן מילים. שאפו.
ד. שימוש בדימוי חוזר - 'בהמות'.
ה. תוכן מעניין.
ו. הבתים הראשון והאחרון מזכירים את מלותיו של הרב קוק "בן אדם, עלה למעלה עלה".
הסגנון מלוטש וחלק.
שירה ישנה נושנה בתבנית מודרנית!
תודה רבה על המחמאות והזכייה!
(כרגע זה השיר היחיד שעלה לפרוג מפירות עטי, כך שהזכייה מפתיעה אף יותר...)
 

הזדמנות

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
באמת חבל שאתגרי השירה מפסיקים, אני לא כל כך כותבת שירה והאתגרים האלה הם ממש בית ספר לשירה!
@דיונון תודה על הניתוח המושקע במיוחד
רק מלקרוא את הניתוח המקצועי של כל השירים אפשר ללמוד המון
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
@דיונון - תודה רבה על הביקורת על השיר. בעלי דווקא ישמח לשמוע ביקורת מפורטת... אבל אולי בשביל זה אני צריכה לשכנע אותו לפתוח פה משתמש משל עצמו... (ואז הוא גם יוכל לפרסם את שאר שיריו. אם כי כרגע חלקם פורסמו בבמות תורניות כלשהן, וכולם נכתבו בעבור אירועים משפחתיים - זה היה דבר התורה שלו באירוע...)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה