שיר נחשון

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בֵּין פַּטִּישׁ לְסַדָּן,
בֵּין רֵחַיִם וָרֶכֶב.
מִצְרָיִם מִיָּם,
בְּסוּסִים וָרֶכֶב.
וּמִקֶּדֶם הַיָּם,
לֹא יֶחֱשֶׁה.
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה -
סְעוּ!
וְהַיָּם יִקָּרַע.

בֵּין טֶבַע לְנֵס,
בֵּין חֶרֶב לְאֹמֶן.
אִם שְׁקִיעָה בִּמְצוּלוֹת,
אוֹ לָאָרֶץ כְּדֹמֶן.
עַל לֹבֶן חוֹלוֹת,
כָּאֲרִי מִתְנַשֵּׂא,
דַּרְכּוֹ עוֹשֶׂה.
הַמֵּימָה!
נַחְשׁוֹן קָרָא.

בֵּין נְשִׁימָה לִנְשִׁימָה,
בֵּין חִיּוּת לְמָוֶת.
לוֹחֵשׁ לוֹ הַפֶּגַע -
הֲלֹא הִגְבִּיהַּ לָשָׁבֶת!
עוֹד רֶגַע! עוֹד רֶגַע!
הִנֵּה זֶה בָּא,
חֲדַל הַדִּבָּה!
וְאָז...
כְּלוּם לֹא קָרָה.

בֵּין חֲרָטָה לְתִקְוָה,
בֵּין יֵאוּשׁ לְיַחֵל.
לֶכְתִּי אַחֲרֶיךָ -
בְּתֹם, כְּרָחֵל.
נְגַהּ לִי אוֹרֶךָ,
עָדֶיךָ אָרוּצָה,
בֵּיתָה אוֹ חוּצָה.
בִּבְרִיתִי -
לֹא אֲשַׁקְּרָה.
 

nechama ro

משתמש מקצוען
מבנה השיר יפהפה! וכמובן גם כל השאר. קטונתי מלהחמיא
בֵּין פַּטִּישׁ לְסַדָּן,
בֵּין רֵחַיִם וָרֶכֶב.
מִצְרָיִם מִיָּם,
בְּסוּסִים וָרֶכֶב.
סתם בשביל להשביע את סקרנותי, האם המילה רכב חוזרת על עצמה, או שהמשמעות שונה?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
מבנה השיר יפהפה! וכמובן גם כל השאר. קטונתי מלהחמיא

סתם בשביל להשביע את סקרנותי, האם המילה רכב חוזרת על עצמה? או שהמשמעות שונה?
המילה חוזרת על עצמה אבל במשמעות שונה.
רחים ורכב הן שתי האבנים שעל ידיהן היו טוחנים חיטים בשנים ההן. רחיים היא האבן התחתונה והאבן העליונה היא 'רכב' כי היא רוכבת על התחתונה.
בתורה נאמר שהמלוה כסף תמורת משכון - לא יחבול רחיים ורכב כי נפש הוא חובל. כלומר, שללוה העני לא תהיה מטחנה לטחון חיטים כדי לאכול מהן.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הסבר השיר:

השיר מתאר את הרגעים שבין קפיצתו ההרואית של נחשון בן עמינדב למי ים סוף עד לקריעת הים, כשהים טרם נבקע, ונחשון מתחיל לאט לאט לטבוע.

בית ראשון – תיאור עם ישראל העומדים על שפת הים כשמאחוריהם מתקדמים המצרים.
מצב שבו הם נדחקים בין שתי סכנות, כמו בין פטיש לסדן, או בין אבני הריחיים. המצרים ממערב והים ממזרח. ומשה אומר לפסוע אל הים. (בפסוקים כתוב שהשם אמר למשה שהים יקרע, אך לא כתוב שיאמר זאת לבני ישראל, אלא רק שיסעו ויסמכו על ישועת ה').

בית שני – תיאור ההתלבטות שעוברים בנ"י והחלטת נחשון.
האם לסמוך על הנס ולהכנס למים הגועשים, או להתבונן בסיטואציה בעינים טבעיות שאומרות להם שהם הגיעו לסוף המר.
מהשורה החמישית השיר עובר להתמקד בנחשון. הפוסע על חולות חוף ים סוף הלבנים בגבורה הישר אל תוך המים – כי כך ה' אמר!

בית שלישי – המים גוברים על נחשון ומטביעים אותו.
בשלב זה מגיע היצר הרע (הפגע) ומנסה להדיח את נחשון מן האמונה והבטחון בה' – 'הלא הגביה לשבת' - כלומר, הרי ה' בשמים שכח ממך. הציטוט הוא כמובן רק חלקי מהפסוק 'המגביהי לשבת', אך את ההמשך 'המשפילי לראות' – היצר לא טורח לומר לו.
בתגובה, נחשון ברגעיו האחרונים, בקושי מצליח לפלוט מילים מפיו, עונה לו – עוד רגע... בציפייה שהנה תכף יקרה הנס שיגאל אותו מהצרה אליה נקלע עקב הליכתו אחר רצון השם. אך לא! שום נס לא קורה, הוא ממשיך לשקוע ולטבוע.

בית רביעי – במצב קשה זה, פונה נחשון לה'.
ואומר: הלכתי אחריך בתמימות (כמו רחל - כבשה), גם אם אני אמור לטבוע (ביתה או חוצה) – האר לי את אור האמונה בך, כדי שלא אתפס ברגעי האחרונים לרשת היצר המדיח לכפור בך.

סיטואציה זו פוגשת אותנו במהלך החיים, כשאנחנו 'מתעלים' על עצמנו ובטוחים שמגיע לנו עולם ומלואו והנה תכף זה יבוא - אבל לא, כלום לא בא. הנסיון אז הוא להתחזק באמונה שהנכון והראוי יקרה כאשר יקרה אם בכלל יקרה. והכל מאת השם - הרע והטוב.

חג שמח.
 

nechama ro

משתמש מקצוען
זה שיר או כתב חידה?
שיר, במהותו ובמבנהו המקוצר, עשוי לעתים לתמצת משפט שלם במילה אחת.
שלא כמו קטעים ספרותיים אחרים, בשיר - בדרך כלל דרוש מאמץ כלשהו על מנת להבין מה עומד מאחורי כל מילה. לגיטימי שמשורר ירצה לפרש את כוונותיו ואת הרבדים העומדים מאחורי כל מילה ביצירתו.
בעיני השיר היה מובן וברור בפני עצמו , וההסבר הוסיף עוד מספר פרטים שנעלמו מעיני בעת קריאת השיר.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
גם שירים של גדולי המשוררים בדורות עברו, שהיו מלאים בשיבוצים תנ"כיים, מצריכים הסברים ולו לפחות למי שלא מכיר או מודע להם בשלוף.
 

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בֵּין רֵחַיִם וָרֶכֶב.
מִצְרָיִם מִיָּם,
בְּסוּסִים וָרֶכֶב.
וּמִקֶּדֶם הַיָּם,
אהבתי את המשחק במילה ים. ומנגד צרם לי קצת השימוש הכפול במילה רכב, כנראה שבשונה מהים שיש שינוי באות השימוש והשיר מתנגן, הרכב נתקע בפקק מפני שזו אותה מילה בדיוק.
בֵּין חֶרֶב לְאֹמֶן
אוֹ לָאָרֶץ כְּדֹמֶן
מלעיל ומלרע
כחמור ובעל הפרה

תודה על הביאור, הבתים הראשונים היו ברורים, האחרונים היו זקוקים לו.
ואחר כך קוראים שוב מהתחלה, ופשוט נהדר.
עכשיו משהו על שירת הים, בבקשה
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אהה... הבנתי אותך!
טעית.
אומן מלשון אמונה ולא במשמעות של אומן הנושא את היונק.
באמת חשבת שנפלתי בזה?!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ומנגד צרם לי קצת השימוש הכפול במילה רכב, כנראה שבשונה מהים שיש שינוי באות השימוש והשיר מתנגן, הרכב נתקע בפקק מפני שזו אותה מילה בדיוק.
נקודה למחשבה ולדיון.
כתבתי פעם שיר שכמעט כל חרוזיו היו מאותה המילה, למשל - מועדים, מועדים. זה היה אתגר!
אגב כך אני נזכר בשיר ישן שלי, שהוא יותר יצירה לשם משחקי המילים שבו.
עוד מעט אעלה.
 
נערך לאחרונה ב:
  • תודה
Reactions: 2u2

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
נקודה למחשבה ולדיון.
כתבתי פעם שיר שכמעט כל חרוזיו היו מאותה המילה, למשל - מועדים, מועדים. זה היה אתגר!
אגב כך אני נזכר בשיר ישן שלי, שהוא יותר יצירה לשם משחקי המילים שבו.
עוד מעט אעלה.
שם זה המבנה של השיר, פה זה דובדבן לקישוט
 

סיפורים

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
הפקות ואירועים
שיר מיוחד!
תוכן מיוחד שלא מגיע על חשבון הכתיבה הזורמת.

ותודה על ההסבר.
הוא שווה לא פחות מהשיר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה