משה מיכאל צורן |
המפות עדיין על השלחן
כשנכנסנו לבית הכנסת, נתקלנו בשקיות ממתקים שהוכנו לחלוקה לילדי המתפללים ב...שמחת תורה, והתאריך שהיה מצוין על השקיות היה בדיוק לפני 5 שנים.
גם המפות הלבנות היו עדיין פרוסות על השולחנות, כאילו עזבו המתפללים זה עתה את היכל בית הכנסת.
עכשיו שוו בנפשכם שיהודים חרדיים שיגיעו להתגורר בדירות הנמכרות בסביבה, יזכו חינם אין כסף בהיכל מפואר שיעמוד לרשותם, על כל הציוד והריהוט שבו! וזאת כמובן רק דוגמא אחת ממכלול ההיבטים, היתרונות והמעלות, של נוף הגליל, שבה אפשר למצוא עשרות רבות של בתי כנסת במצב דומה כמו זה של גיבורי ישראל..
השמועות על כך שמצב הנדל"ן אינו בכי־טוב, מגיעות מכל הכיוונים.
ואם לא היה די במחירים הגבוהים המזנקים מתקופה לתקופה, הרי שבמגזינים היוקרתיים פורסם מידע שלילי נוסף, לפיו בעוד תקופה קצרה לא תהיינה דירות למכירה בארץ.
פשוט כך... מלאי הדירות יגמר, ובשל הסערות השונות העוברות על הארץ הזו, לא יתומרצו הקבלנים להמשיך ולבנות.
כל זה גם כאשר מדובר בלקוחות שאינם משתייכים בדווקא למגזר החרדי, שגם הם, בבואם לרכוש דירה, עלולים להיתקל בדילמה לא פשוטה, שלא תוכל להיפתר ביזבנג וגמרנו'.
על אחת כמה וכמה כאשר מנסים לבחון את מצב הנדל"ן ושוק הדירות אצל אנ"ש, הבעיה בכפליי כפלים.
על קניית דירה בריכוזים החרדיים הוותיקים, הרי כבר מזמן אין מה לדבר; גם מצד המחיר, ולא פחות מכך משום שכמעט אף דירה לא מתפנית... אבל גם כאשר מגיעים כבר להסכמה לרכוש דירה בפריפריה, הדברים אינם פשוטים כלל ועיקר.
שהרי מדובר בגלגל אחד, המתגלגל מהערים הגדולות אל הפריפריות.
כיון שהדירות בריכוזים הוותיקים אינן בנות־השגה, רצים כולם לערי השדה, מה שיוצר את הבומרנג שעל כל דירה יש כמה קופצים, והשלב הבא, שהוא העלאת המחירים גם בעיירות המרוחקות מגיע אף הוא מהר מאוד.
מומחי הנדל"ן המכירים את המצב במגזר החרדי, לא אומרים זאת במפורש, כדי לא לייאש את הלקוחות הפוטנציאליים.
אבל מי שמכיר את העניינים מקרוב יודע, שהבועה הזו מתקפלת אל תוך עצמה, ונעשית בעייתית יותר ויותר.
בכתבה זו, הרואה אור בפרסום ראשון, אנחנו רוצים לתת עצה פרקטית המגוּבָּה בנתונים מן השטח.
מה הייתם אומרים אם בוקר אחד היה מגיע אליכם מידע על אלפי דירות העומדות למכירה, לא מהיום למחר אלא מהיום להיום; והדירות - חלקן הגדול חדשות למדי, ואפילו משופצות, ונבנו בסך הכל לפני 25־30 שנה; וסמוך מאוד לדירות אלה עומדים עשרות בתי כנסת ריקים, בכל הגדלים, כולם מפוארים, ובכולם יש גם ספריות תורניות, וכתליהם כמו קוראים לציבור רק תבואו ותאכלסו את בתי מקדש המעט הללו בתפילות ובשיעורי תורה'; ובנוסף לכל זה יש במקום ההוא גם נוף עוצר נשימה, אוויר הרים צלול, מרכזי מסחר ותעשיה המספקים הרבה מקומות עבודה, ומה שהכי חשוב – בסמוך לכל ההיצע הזה יש ריכוז חרדי גדול במיוחד, עם כל מוסדות החינוך הדרושים לילדים! מי לא היה קופץ על המציאה הבלתי־תיאמן הזו?! איך אמרנו.
'אם בוקר אחד הייתם שומעים'...
אז הנה הבוקר הזה הגיע, וזו בשום אופן לא כתבת־פרסום, אלא עדכון דרמטי מן השטח על אפשרות נדירה להשגת דירות טובות במחיר סביר, ובדרך אגב' להביא גם להפיכתה של עיר למקום ריכוז חרדי, על כל מה שכרוך בכך.
וכבר עכשיו, עוד בטרם נפרוס את הנתונים, ננענע באצבענו ל'אות אזהרה', ונאמר בוודאות, שמי שלא יחשוב פעמיים, וימהר אל העיר הגלילית הזו, ירוויח.
ברוכים הבאים ל'נוף הגליל (נצרת עילית לשעבר).
כדי להמחיש את מה שכתבנו על בתי כנסת מפוארים הממתינים לבואם של המתפללים החרדיים, נפתח במה שקורה בבית הכנסת גיבורי ישראל' ברחוב גולן 5 בנוף הגליל'.
ואגב, שמו של בית הכנסת אינו גזור ממוטיבים צבאיים, כפי שמקובל בשכונות בהן מתגוררים קציני צבא.
בית הכנסת גיבורי ישראל' נקרא על שמו של הבעש"ט זי"ע, לא פחות ולא יותר.
כן, נוף הגלילי היתה בעבר עירם של אלפי חסידים ויראים שעלו מארצות אשכנז ובחרו בנצרת עילית, עיר ממוזגת באקלימה, לישב בה.
היתה זו קהילה של יהודים יראים ושלמים, שהקימו כאן את ביתם עם קום המדינה, ואף בנו את עצמם מבחינה כלכלית בצורה יעילה.
בית הכנסת 'גיבורי ישראלי נחשב לאחד הגדולים והמפוארים בנוף הגליל, ובשנותיו היפות הוא היה מלא מפה לפה.
ב-5 השנים האחרונות הוא עומד ריק.
ואיך אנחנו יודעים שמדובר ב־5 שנים? פשוט מאוד...
בניגוד למה שחושבים, הדרגה הסוציו-אקונומית של העיר היא גבוהה.
עיר זו מדורגת - לפי העיתונים הכלכליים הגדולים בין 10 הערים הפיננסיות במדינה, המחזיקות את עצמן מבחינה תקציבית, כשהסיבה לכך בין היתר הם המפעלים הגדולים הרבים הממוקמים באיזורי התעשיה שלה.
לעיר יש 3 איזורי תעשיה גדולים ומפותחים, ולמי שאינו יודע, נמצאים כאן גם שני מפעלים גדולים בהכשר הבד"ץ, הלא הם 'קפה עלית', בו מתפרנסים כ־900 עובדים, והביסקוויטים של 'הדר', שמנהליהם כבר הודיעו שהם מחכים לתושבים החרדיים בכליון עיניים, כיון שהם יודעים שמדובר באוכלוסיה איכותית מאוד.
מלבד זאת, הבטיחה הממשלה להקים איזורי תעשיה נוספים שיספקו עבודה לאלפים מתושבי העיר.
מלבד מקומות העבודה הרבים הקיימים בעיר עצמה, סמיכותה של נוף הגליל לערים הצפוניות הגדולות והמרכזיות כמו חיפה [מרחק 20 דקות נסיעה, ללא פקקים], עפולה, מגדל העמק וטבריה, מאפשר לתושבים המקומיים להתפרנס בכבוד משלל המשרות המגוונות המצויות בעיקר בערים הגדולות.
אי אפשר להתעלם גם ממזג האוויר הנוח השורר כאן בכל ימות השנה, שכן נוף הגליל ממוקמת בגובה רב מעל פני הים.
במכונית בה נסענו מותקן מד גובה מיוחד, המודד את הגובה מעל פני הים שבו נוסע הרכב.
המספר שעליו הצביע השעון היה למעלה מ־600 מטרים מעל פני הים.
תל אביב ובני ברק, למשל, הם בגובה פני הים..
במזג אוויר בהיר ניתן לצפות מהר יונה על כיפתו המושלגת של החרמון מצד אחד, ועל העיר חיפה מן הצד השני; על רכסי הגליל והגולן מצד שלישי, ועל הגבעות המובילות עד ליצומת גולני' מן הצד הרביעי.
בכתבה זו אנחנו מדווחים על התופעה היחודית המתרקמת לאחרונה במרכז העיר 'נוף הגליל', שאין לה אח ורע בישובים אחרים, והיא, שהתושבים , המבוגרים המהווים את רוב האוכלוסיה המקומית, מעונינים למכור את דירותיהם, ומחפשים קונים פוטנציאליים, ולא מוצאים..
• התארגנות שֶׁחָמָה ממש באלה הימים קוראת למשפחות חרדיות להגיע לעיר, ולרכוש דירות שמחיריהן מוזלים במיוחד .
אחד היתרונות הבולטים מתבטא גם בדמות בתי הכנסת המפוארים שנבנו בעשרות השנים בעיר, ובשל התמעטותו של ציבור המתפללים, הם עומדים שוממים לחלוטין, והקהילות שתגענה יקבלו אותם על מגש של כסף •
מרבית בתי הכנסת נמצאים במצב מצוין, חלקם שופצו וסוידו מחדש, ואפילו הריהוט שלהם נראה כחדש, וכמתאים לקלוט קהילה צעירה ותוססת •
מה שמוסיף לאידיליה הזו הוא היחס החם והלבבי של ראש העיר, רונן פלוט, לקהילות החרדיות בעירו ולצרכיהן הספציפיים •
בשיחה שקיימנו עמו בלשכתו הוא אומר: "אני רואה שהציבוריות החרדית נמשכת לנוף הגליל, וממילא גם אצלי מתחזקת ההכרה בצדקת המגמה שבה נקטנו בשנים האחרונות, באכלוסו של המגזר ההגון הזה' למקום ב־50 דקות.
מבחינתה של נוף הגליל כביש 6 עושה עבורה את השירות הטוב ביותר.
הנסיעה מתאפשרת כיום עד מחלף סומך, ומשם לוקחים ימינה ועוד 15 דקות עד לנוף הגליל.
אחת הבשורות הגדולות ששמענו השבוע בהר יונה, היא סלילתו המוגמרת של כביש 6500 שיחבר את נוף הגליל ואת המטרופולין החיפאי כולו עם צומת גולני.
הכביש יעניק את האפשרות הנוחה להגיע מאיזור הצפון וטבריה אל נוף הגליל בתוך זמן קצר.
יתרון נוסף בכביש זה יהיה בדמות ההגעה המהירה, בשמחות, מהעיר בה ביקרנו לבתי החולים פוריה' בטבריה ו'העמק' בעפולה.
כפי שהזכרנו, לאורך הכביש אמורה להיבנות הקשת הגדולה', ובה 18,000 יחידות דיור נוספות, שאם גם הן תאוכלסנה על ידי המגזר החרדי, תהיה זו ללא ספק העיר החרדית הגדולה ביותר.
לא יותר מ-50,000 תושבים מתגוררים כיום בנוף הגליל, ואין ספק שמבחינת המשפחות החרדיות שתגענה לכאן זו מעלה, ולא חסרון..
הם לא ייבלעו בתוך מאסה של תושבים, וגם לא ייאלצו להתמודד עם בעיות של חוסר צניעות, אבל מלבד זאת, מספר התושבים והצפיפות, זה בדיוק הנושא עליו ביקשנו לכתוב בסקירה זו.
לא רק שמספר התושבים אינו מטפס, אלא מתוך 50,000 התושבים – רק 3,000 הם מתחת לגיל 18.
היחס של הילדים ובני הנוער במצבת כלל האוכלוסיה של נוף הגליל הוא אפסי, ביחס לערים אחרות.
בניגוד ליתר ערי הסביבה, עפולה, כרמיאל, ואפילו מגדל העמק, שם יש גידול במספר הצעירים הבוחרים להתיישב בערים אלה, בנוף הגליל מספרם מצומצם, והוא אף יורד משנה לשנה.
בעיר המזדקנת יש מספר מועט של לידות בשנה.
אפשר למנות כמה וכמה סיבות לתופעה זו, שהיא לכשעצמה תמוהה, כיון שמדובר בעיר עם פוטנציאל ענק.
יתכן שהדבר נובע מהעדרם של פרויקטים חדשים לבניה; אולי בגלל ה'עבר' של העיר, שהיה קשור בטבורו לערבים; גם הסמיכות לנצרת הערבית לא היטיבה עם נוף הגליל, והרחיקה ממנה את הצעירים, שאף פעם לא ראו בעין יפה את הקשר בין שתי הערים.
לא תכירו את העיר.. הן היום בנינים שלמים עומדים ריקים
- על החשיבות האסטרטגית שמייחסים קובעי המדיניות לעיר, אפשר ללמוד מן העובדה שקרית הממשלה, המספקת את שירותי המשרדים השונים לכל איזור הצפון, הוקמה דווקא בלב ליבה של העיר הזו. כל משרדי הממשלה מיוצגים בנוף הגליל, ולתושביה אין כל צורך לנדוד לערים אחרות, ואדרבה - הכל עושים את הדרך אליה.
קרית הממשלה נבנתה סמוך לבניין העיריה, שגם הוא סותת והוקם בצורה משופרת מאוד, ואם ניקח בחשבון גם את כל יתר מבני הציבור הנאים שנבנו כאן, כמו בנין בית המשפט המחוזי, ועוד, הרי שלפנינו עיר המצוידת במבחר הכלים המודרניים, האמורים לשרת נאמנה את כל תושביה.
פשוט לא תכירו אותה, את נוף הגליל של היום.
הכבישים החדשים והמורחבים הנסללים בכל מקום, השדרות הנוצצות והככרות העגלגלות, שלא היו כאן עד היום, הם רק חלק מזערי ממכלול השינויים הרדיקליים הנעשים בעיר.
דברי חז"ל "הכל תלוי במזל אפילו ספר תורה שבהיכל" משמשים בדרך כלל כביטוי להפסדו הצורב של מקום־ ישוב, או של ספר תורני שלמרות הציפיות הגדולות לא נחל הצלחה.
במקרה של השידוך המוצלח בין נוף הגליל לציבור החרדי, הביטוי יהיה הפוך לחלוטין.
שכן, מי יכול היה לצפות שעיר כזו תיהפך לפתע פתאום כְּמוּשָׂא להתיישבות חרדית בת אלפי משפחות?! ואגב, לא נוכל שלא לגלות, שהאחראי למהפך הלא-צפוי הזה הוא 'המודיע', שהיה הראשון שדיווח עליו על ידי כותב השורות בכתבת ענק בחג הסוכות לפני כעשור.
בניגוד לכתבות שפרסמנו בעבר על ההתיישבות החרדית ב'הר יונה', עילת הכתבה הנוכחית היא לתת בפני הציבור את המפה הנכונה על העיר נוף הגליל עצמה, ואת אפשרויות הדיור הנרחבות הנפרסות שם לפני הציבור החרדי, וראשית צריך לדעת, שאם עֲבָרֶה של העיר התקשר תמיד עם שכנים ערביים ועם ישובים ערביים, יש להשתחרר מהסטיגמות המקובלות, ולדעת שהדברים פשוט אינם נכונים.
כל ראשי העיר ידעו, שאם ברצונם לייהד את עירם, צריכים להביא לכאן, ובמהירות האפשרית, ציבור כזה שגם לאחר שירכוש את הדירות, הוא ישאר בהן, ולא ימכור אותן לערבים.
ציבור בעל ערכים שכאלה, כך יודעים הכל, קיים רק ביהדות החרדית.
ומשהגיעו לתובנה זו, הם הלכו על זה' בכל המרץ.
תופעת ההשתלטות של הערבים על העיר הציקה להם יותר מכל דבר אחר, והם החליטו להיאבק נגדה בכל התוקף החוקי שעמד לרשותם.
כשביקשו הסוחרים הערביים לפתוח חנויות בשבת ובחג, הודיעו להם ראשי העיר 'לא', ובאל"ף רבתי.
לא יקום ולא יהיה'.
נוף הגליל ! היא, לפני הכל, עיר יהודית, וככזו אנחנו מחויבים לכבד את ערכי הדת שלנו, בדיוק כשם שאנחנו מקפידים לכבד את צרכיהם של הערבים בעיר', אמרו.
יש מי שסבור שהסיבה העיקרית שגרמה לצעירים לנטוש את עירם נעוצה בהצעות המפתות שמעניקים כיום הקיבוצים והמושבים להתיישבות הקהילתית.
כדי להימנות על חברי הקיבוץ, אינך צריך להיות כיום חבר משק, רפתן או בעל מטע.
כל מי שבא, ברוך הבא.
מה יש להם לחפש בעיר, אם הקיבוצים באיזור 'קורצים' להם הרבה יותר? אי אפשר לזלזל בבעיה זו, שהותירה בנינים שלמים כשהם ריקים מאדם.
היו רחובות שהתרוקנו כמעט לחלוטין, והתופעה השלילית עשתה את שלה, והוציאה את שמה של העיר לכיוונים לא טובים.
עקב ההגירה השלילית, מעונינים תושבים רבים למכור את דירותיהם, ו'נתקעים'.
כמעט אף אחד לא מגיע להתעניין על הדירה, ואם כבר מגיעים המחיר שהוא מציע נמוך בעשרות אחוזים.
לבד מהרצון לעזוב, מצויים רבים מהתושבים בקשיים כלכליים, והם מעונינים למכור את דירותיהם.
בעיקרון, נוף הגליל מספקת רמת איכלוס ובינוי גבוהה, המתבטאת בדירות נאות ומטופחות, המצויות בסביבה נופית נדירה.
בשיחות שקיימנו השבוע עם עסקני הדיור בעיר, ובהם הרב יהודה לוי והרה"ח רבי שלמה ברלין, אנחנו שומעים על לא פחות מ-500 דירות העומדות למכירה במחירים שאי אפשר אפילו לחלום עליהם באף עיר אחרת.
המצב הוא, שלא רק הצעירים נוטשים את העיר, אלא גם הורים לילדים, ההולכים בעקבות ילדיהם.
המצב הגיע עד כדי כך שגם כאשר העיריה מחליטה להשקיע בפרויקטים יוקרת- יים, שעלותם מגעת להון רב, והמיועדים לגילאים הצעירים, אין דורשים לפרויקטים אלה, וגם הם נתקעים, או לחילופין עומדים ריקים ונטושים.
1 רק 3,000 מתחת לגיל 18 גם הדרך לעיר התקצרה לאחרונה באופן משמעותי.
מרגע היציאה מביתנו שבבני ברק עד ההגעה לנוף הגליל, לא עברה אלא שעה אחת, 60 דקות בדיוק.
וגם זאת בנסיעה שיגרתית במהירות של 100 קמ"ש, לא יותר.
אפשר להכפיל את הדירה
לפני שנגיע לענינם של בתי הכנסת הפזורים בכל רחבי העיר, צריך להדגיש שהדירות אינן בנוסח הישן נושן הנראות בשכונות לוויין הסמוכות לריכוזים החרדיים הוותיקים.
חלק גדול מהדירות הינן בנות לא יותר מ־15 שנה, אבל זה לא הכל.
הדיור בנוף הגליל מתאים במיוחד למגזר החרדי, וזאת בשל העובדה שכל הבניינים הוקמו על רבע מגרש, או חצי מגרש, מה שאומר שכל מי שרוכש כיום דירה קטנה, גם אם היא בת 2 חדרים בלבד, יוכל עד־ מהרה להכפיל ולשלש את גודל הדירה, ללא אישור תב"ע.
כל מה שיהיה עליו לעשות הוא לבקש את אישור העיריה.
ואכן, בסיור בשכונות העיר נוכחנו לראות, שבין בניין לבנין אפשר להכניס כמעט בנין שלם נוסף...
וזה הרי בדיוק מה שהמגזר החרדי זקוק לו.
דהיינו, לרכוש דירה קטנה במחיר מוזל מאוד, עם אפשרות להרחבה מיידית.
בין הדירות המוצעות למכירה יש, כמובן, גם דירות גדולות בנות 5-4 חדרים, ויותר, והכל במחירי מציאה.
בסיור הנרחב שעשינו השבוע בנוף הגליל נתקלנו גם בדירות רבות שעברו שיפוץ ושדרוג על ידי התושבים הקודמים, שכנראה הבינו מלה או שתיים במושגים כמו קרמיקה וריהוט.
כאן, בנוף הגליל, רק מחכים לכם....
זהו הזמן להזכיר את יחסו החם והלבבי של ראש העיר, רונן פלוט, לכל דבר שבקדושה.
אוּכַל להצהיר כאן בפה מלא: לא נתקלתי באישיות ציבורית היודעת להתאים את עצמה, ואת מהלכיה, לכל רבדי האוכלוסיה, כמו רונן פלוט.
האיש הזה כמו נולד בגלקסיה אחרת, ואם היינו מעבירים את כסאו ללשכות־שרד ממשלתיות, שיש להן השפעה על הפוליטיקה הארצית, היינו חווים פוליטיקה אחרת....
אבל מה לעשות אם הוא כבר היה שם, בכמה משרות ממשלתיות בכירות, ובשנים האחרונות הוא יושב על כסאו בלשכת ראש העיר בנוף הגליל', ומעוניין להזניק את העיר הזו אל־על.
והוא עושה זאת בדרך מיוחדת כל־כך, תוך יישור ההדורים עם כל סוגי התושבים, יהודים וערבים, חרדים ושאינם כאלה.
את הראיה המוחצת לאמון המוחלט שיש לפלוט בקרב כל תושבי עירו אפשר לקחת מכך, שבבחירות המוניציפאליות זכה ראש העיר, ש'רץ' מטעם הליכוד, ביותר מ-98 אחוז מקולות הבוחרים, שיא השיאים שנדמה שאף ראש רשות אחרת לא הגיע לכך! כאשר הפוליטיקאים בארץ הזו רָבִים ומתקוטטים, הוא יודע לפשר, ללכת בין הטיפות, אבל יודע גם לעמוד על שלו.
כל התושבים בנוף הגלילי יודעים, שמשימה העומדת מול עיניו של פלוט, תושג בכל מחיר, ולא עוד אלא שכל חברי המועצה יצביעו בעדה, גם אם הם ידועים כמתנגדים לה....
ולא, הוא לא מושל בכפיה.
פלוט איננו האיש המשליט את דעתו על כולם.
אבל, יש בידו מטה קסמים, באמצעותו הוא מצליח לשכנע את כולם להסכים לו.
בית העיריה הגיעו הדברים לידי כך, שאפילו בבחירות המוניציפאל- יות אין ענין לערבים הנוצרים תושבי העיר להקים מפלגה משלהם, והם נסמכים על הנציגים הערביים ברשימתו של ראש העיר הנמרץ, רונן פלוט, שבלשכתו התארחנו השבוע.
הערבים הנוצרים המתגוררים בנוף הגליל הם עורכי דין ורופאים, ונושאי משרות אחרות בנוסח הצווארון הלבן.
ערבים אלה באו להתגורר בנוף הגליל, בשל רצונם להתרחק ממוקדי המתח של זירות הירי בכפרים הערביים.
כיון שכך, הם עצמם בוודאי מעונינים בשמירת החוק והסדר בעיר.
אי אפשר גם להתעלם מהעובדה, שניטרולה של הבעיה הבטחונית בנוף הגליל נובע גם מהיד הקשה שמפעיל ראש העיר נגד כל מי שמנסה להרים את הראש.
אם יישב לו ערבי על ספסל במרכז העיר, בצורה מחשידה, תוקפצנה אליו מיידית ניידות פיקוח עירוני שיבדקו את מעשיו במקום, ויוודאו שלא מדובר במפגע בטחוני.
כל מי שמתמצא מעט בעניני דיור יבין, שבמצב כזה שבו הצעירים נוטשים את העיר לחלוטין, הרי שבשעת־ ערב מוקדמת למדי כבר שורר שקט ברחובות, והמחזות הלא צנועים הנראים בערים אחרות הם בבחינת בל יראה ובל ימצא בנוף הגליל, וזו כמובן עוד סיבה להתאמתה של העיר למגורי המשפחות החרדיות.
ברדת החשיכה לא תמצא בעיר הזו אפילו קיוסק פשוט לרכישת בקבוק סודה.
ואם בישובים מקבילים קיימת נהירה בשבתות לאתרי בילוי, רח"ל, מה שמשבית את המנוחה המקודשת, הרי שבנוף הגליל גם זה לא קיים.
התחבורה כמובן שאיננה פעילה, החנויות סגורות בפיקוח העיריה, וברחובות עצמם שקט ושלווה.
יודגש, שבנוף הגליל יש קניונים הסגורים בשבתות, זאת לאחר שקיבלו הכשר.
ההתחשבות של הגורמים העירוניים, כמו גם של בעלי העסקים, בציבור שומרי המצוות, גם היא נחשבת כתופעה מיוחדת במינה.
למשל, אחד הקניונים הגדולים הסגור בשבתות [למרות שסניפיו בערים אחרות פועלים בשבת, רח"ל], עשה זאת לאחר לחץ מהעיריה, ומלבד העובדה שהוא ממוקם בלב העיר, בתוך מרכז העסקים שלה, הוא נמצא גם סמוך מאוד לשכונה בה מתגוררות משפחות דתיות, ואת זה אני לא מוכן להתיר בשום אופן', אומר ראש העיר.
יש בתי כנסת שאמנם אין בהם תפילות, בוודאי לא שיעורי תורה, אבל הגבאים הוותיקים שלהם, אלה שעוד ראו את ההדר והפאר של בית מקדש המעט, מגיעים מדי פעם לפתוח את המבנה, לאווררו, ולסדרו.
הם מרגישים בכך פורקן מה להרגשת העצב המלווה אותם מאז נעילתו של בית הכנסת.
אבל סיור שאנחנו עושים בשטח מלמד, מעל לכל ספק, שמרבית בתי הכנסת בעיר סגורים, וגם כאן חוזרת על עצמה התופעה הנראית בבתי המגורים העומדים למכירה.
בניגוד למה שקורה בערים אחרות, שגם בהם נסגרים בתי כנסת, אבל המבנים המקודשים הם ישנים נושנים, ובמקרים רבים אינם יכולים כבר לשמש כבתי תפילה, ואפילו עומדים להריסה, הרי שבנוף הגליל המצב שונה לחלוטין.
מרבית בתי הכנסת נמצאים במצב מצוין, חלקם שופצו וסוידו מחדש, ואפילו הריהוט שלהם נראה כחדש, וכמתאים לקלוט קהילה צעירה ותוססת.
הסיוד והצביעה התבצעו כתוצאה מתקציב מיוחד של העיריה, שתקצבה את הפעולות החשובות הללו.
יש מהם המתאימים לקיום משנה שם, משנה מזל...
גם כאשר החליט אחת ולתמיד לשנות את שמה של עירו, ובכירי משרד הפנים אמרו לו שהוא מורשה מבחינה חוקית לעשות זאת על ידי העברת החלטה במועצת העיר, העדיף פלוט לבצע את השינוי על ידי משאל בין כל תושבי העיר.
כדי שלא יגידו שעשיתי זאת בכפיה, הוא אומר לנו השבוע, בלשכתו.
ואכן, בכניסה ללשכה מוצב שלט גדול ועליו חתימותיהם של כל חברי מועצת העיר, יהודים וערבים כאחד, המאשרים את שינוי השם.
יצוין, שלפני ביצוע השינוי ביקר ראש העיר בבתיהם של כמה מגדולי התורה והחסידות, וביקש את הסכמתם לכך.
מאז שהוכרז על שינוי השם של העיר, יצא ראש העיר ב'מירוץ' כדי שהשינוי הזה ייקלט כמה שיותר מהר...
מה הוא לא עשה בהקשר זה? שילוטים ומודעות רחוב, הדפיס כובעים וחולצות ועליהם המילים נוף הגליל'...
ולמרות הכל, גם אני לא האמנתי שזה ילך כל כך מהר', הוא אומר; השם נטמע חזק חזק אצל כולם'...
יחסיו של רונן פלוט עם המגזר החרדי הם נדירים במיוחד.
במשך שעה ארוכה ישבנו השבוע בלשכתו, ואפשר לומר בוודאות גמורה שהדברים שיצאו מפיו אינם נשמעים במקומות אחרים.
ולא מדובר רק ב'שיחה נאה', אלא - כפי שמעידים בפנינו ראשי הקהילות החרדיות בביצועים למעשה בשטח.
כאשר יש ראשי ערים שאינם מעונינים' בתושבים חרדיים, פלוט מוכן לקלוט אותם בהמוניהם, ולתת את כל מה שמגיע להם.
ולא עוד אלא שראש העיר מגיע בעצמו לכינוסים הנערכים בריכוזים החרדיים ומשתדל למשוך את הקהל החרדי לעירו, ואף מעמיד אוטובוסים חינם לצורך עריכת סיורים ברחבי העיר.
המושג 'אפליה' לא נשמע במסדרונותיה של עיריית נוף הגליל, ויש שיטענו שהאפליה הזו עובדת הפוך...
יתירה הגר"י הרצל, רב העיר, מגיע להתרשם מבית מדרשם החדש של חסידי תולדות אברהם יצחקי מרבית בתי הכנסת - סגורים שטיבלעך, ממש כמו בבני ברק ובירושלים; יש המיועדים לקהילות גדולות במיוחד, בהן יש ציבור של מאות חסידים; ויש את בתי הכנסת הרגילים, בגודל ממוצע, המותאמים לכל ציבור שהוא.
קחו למשל את בית הכנסת אליהו הנביא' ברחוב 'הגבעה', השוכן בסמוך לבית הכנסת המרכזי של רב העיר, הגר"י הרצל, בית כנסת זה היה בזמנו אחד המאוכלסים ביותר, ותפילות ושיעורי תורה התקיימו בו מבוקר עד ערב.
היום התרוקן המקום, ואין בו אפילו מנין.
עד כדי כך, כפי שמספר לנו המרא דאתרא, שבשבת האחרונה התאספו שם רק 8 יהודים, ובלית ברירה הצטרפו למנין בבית הכנסת המרכזי.
אחת המתנות הגדולות ביותר שיקבלו הקהילות החרדיות שתתבססנה בנוף הגליל, תהיה בדמות בתי הכנסת המפוארים שנבנו בעשרות השנים בעיר, ובשל התרוקנות התושבים והתמעטותו של ציבור המתפללים, הם עומדים שוממים לחלוטין.
ראש עיר עם אמון מוחלט סורג נבנה גם בתי הכנסת "רמח"ל', 'רמב"ם' ואחרים, כולם התרוקנו לחלוטין, והם מצפים וממתינים לגאולה, ולגואלים, שיבואו ויתפללו בין כתליהם כבימים עברו.
המציאות בשטח מלמדת, שכאשר מגיעה קהילה חדשה, שחבריה מתבססים בבית כנסת מסוים, הם אינם זקוקים לאישורים על כך מאף גורם.
באים ומתפללים, ובתוך זמן קצר הופך בית הכנסת למקום התפילה שלהם.
כותב השורות היה עֶד למאבקים רבים בין הקהילות החדשות לרשויות המקומיות, שסרבו להקצות להם שטחים ומבנים לבתי כנסת ולבתי ספר, וגם אם היה לקהילה המדוברת את כל הלגיטימציה לקבל את המגיע להם על פי כל אחד מבתי הכנסת הריקים
יתירה מזאת; אם אמרנו קודם שראש העיר פועל בשיטת הפשרות, יש דברים שהוא אינו מוכן לשמוע על ויתור כלשהו, אלא הולך בכל הכוח.
וזה דווקא בעניינה של שבת קודש.
כל עוד אני ראש העיר'..
לחב"ד יש בעיר ישיבה לצעירים השוכנת בבנין חדש ומפואר שניתן על ידי העיריה, סמינר תיכון 'בית רבקה', שהמנהלת שלו היא הרבנית של המרא דאתרא הגר"י הרצל, וכן בתי ספר נפרדים לבנים ולבנות.
כמו כן אפשר למצוא כאן גם את ת"ת 'אומץ' של יוצאי גוש קטיף, ובית ספר ממ"ד.
תנועת התשובה לא פסחה אף היא על נצרת עלית.
כבר בדקות הראשונות לאחר שהגענו השבוע לעיר, הוזעקנו לבית הכנסת המרכזי, כדי להיות נוכחים בחופתם של בני זוג מבוגרים, שבאו מחדש בקידושין כדת משה וישראל, על ידי הגאון רבי ישעיהו הרצל, רבה של העיר.
מה התברר.
בני הזוג הללו התחתנו לפני עשרות שנים שלא כדת משה וישראל.
ילדיהם, שחזרו זה עתה בתשובה, התחננו לפני הוריהם שיעמידו חופת נישואין, וייתקדשו' כדת משה וישראל.
ההורים הסכימו, והחופה הועמדה בחצר בית הכנסת, וגם הגר"י הרצל, שכבר היה במעמדים רבים כאלה, לא יכול היה לכבוש את התרגשותו.
מיד לאחר מכן מיהר המרא דאתרא ל-3 הרצאות בבתי הספר החילוניים של העיר, כשההזמנות הגיעו מהנהלות בתי הספר.
"אי אפשר לתאר מה קורה כאן", אומר הרב הרצל ל'המודיע', ומתאר את הצמאון העז לתורה וליהדות שהחל לפעם ברחבי העיר, ולא פסח גם על קהיליית העולים.
הוא לוחם מלחמת חרמה נגד המכוניות ללימוד נהיגה המגיעות לעיר בשבת קודש.
רכבים אלה, אומר ראש העיר, משתייכים לציבור הערבי, וכיון שבכפריהם אין תשתיות סבירות ללימוד נהיגה, הם מגיעים אלינו, ואני לא מאפשר להם לנצל את העיר היהודית ולחלל בה את השבת.
רוצים לשמוע על אקט נוסף של פלוט, הקשור ליום הכיפורים.
לכפר הערבי הגדול עין מאהל' יש רק יציאה אחת העוברת דרך העיר היהודית.
כפר זה סגור ומסוגר ביום הכיפורים, אין יוצא ואין בא.
'אינני מוכן להרשות שמכוניות תיסענה ברחובות עירנו ביום הקדוש, גם אם הן של ערבים', הוא אומר בטון לוחמני.
שינוי השם הביא לשינוי מזל..
כיון שהעיר נוף הגליל היתה מאוכלסת עד היום בתושבים מבוגרים, השכונות החרדיות מביאות לכאן רוח צעירה, עם ילדים רבים בלעה"ר, והדבר מְחַיה את כל הנוף שלנו", אומר ראש העיר, שעל קירות לשכתו תלויים לצד תמונות עם נשיאים וראשי ממשלות מכל רחבי תבל גם מכתבי תודה ותמונות מכל הקהילות החרדיות והדתיות של נוף הגליל, והמכתבים מנוסחים בחמימות רבה.
ויש עוד דברים שראש העיר עומד עליהם בעקשנות רבה, למשל: ליד השכונות החרדיות היתה יוזמה של קבלן ערבי להקים שכונה לערבים.
פלוט הבין שבמקרה כזה לא תהיה תקומה לאכלוס החרדי בהר יונה.
הוא בא אל הקבלן ואמר לו כל עוד אני משמש כראש העיר, לא תוכל לבצע את משימתך'.
הקבלן נדהם, ואמר לפלוט שהוא פועל נגד החוק...
למותר לציין שראש העיר לא התחשב בדברים, והשכונה הערבית לא נבנתה, למרות שהנושא הגיע לבג"ץ...
בהמשך שיחתנו עם פלוט, מְפָרֵט ראש העיר ואומר, שאחת הסיבות לעיכובים שהיו בתחילת הדרך בהתפתחות השכונות החרדיות בהר יונה היתה נעוצה בכך, שקודמי בתפקיד הבטיחו להם הרים וגבעות, ולא קיימו את הדברים בפועל.
כיום, מעידים גם ראשי הקהילות עצמם, מהלך העניינים השתנה מן הקצה אל הקצה.
צריך לזכור שגם במרכז העיר יש כבר כמה קהילות, כמו הקהילה החרדית בהנהגת הגרא"ז פישר (בנו של הגאון רבי מאיר שליט"א, המרא דאתרא של השכונה הליטאית בהר יונה), המאגדת בתוכה את כל החוגים, חסידים וליטאים, ספרדים ואשכנזים.
קהילה זו פועלת רבות לקירוב יהודים בתוככי העיר.
ראש העיר מגלה לנו, שבעתיד הקרוב מתכוננת אחת הקהילות החרדיות להתיישב בתוככי העיר.
למשפחות החרדיות שתתיישבנה במרכז נוף הגליל לא תהיה כל בעיה בהשגת המוצרים הכשרים, וזאת באמצעות חנות ענק של אושר עד' במרכז העיר, המאוישת כולה בעובדים חרדיים.
אין ספק, שהאכלוס החרדי של נוף הגליל ישנה את פניה התורניות של העיר כולה.
ל'המודיע' נודע, שיהודים חרדיים החלו כבר להשקיע ברכישת דירות בעיר עצמה, מתוך ידיעה שמניותיה של העיר יעלו בתקופה הקרובה.
מגיעים לסיור מהן הסכמתו של שר השיכון אם איש לא חלם שבנוף הגליל יוקם אי פעם בית ספר של החינוך העצמאי, החלום הזה קם והתגשם למול עינינו, ודוקא אצל אוכלוסיית העולים.
פעילי תשובה מכל התנועות, הפוקדים את בתי העולים, הביאו לחזרתן בתשובה שלמה של משפחות רבות.
בעקבות כך, התעורר הצורך לפתיחת בית ספר לילדי העולים הללו, שהתקרבו ליהדות.
בשמחה מופגנת אפשר להצביע על העובדה, שבבית הספר ישובו לומדים כיום מאות תלמידים, ברובם המוחלט מילדי העולים, תופעה שאי אפשר היה לחלום עליה עד לפני שנים ספורות.
גם בשיעורי התורה יש השתתפות ניכרת, ובאחד השיעורים של הדף היומי במרכז העיר משתתפים כ־80 איש, ואסור לשכוח שמדובר בנוף הגליל, ולא באחד הריכוזים החרדיים בארץ...
תופעות ברוכות אלו הביאו לכך, שבבחירות האחרונות גרפה 'יהדות התורה' מאות קולות.
חשוב לציין, שלאחרונה מגיעים נציגי קהילות חרדיות מכל החוגים לסיור במרכז העיר, כדי לבחון האם תיתכן התיישבות במקום.
הם מתפעלים בין היתר גם מן העובדה שהעיר ופרבריה מספקים מקומות עבודה רבים לנשים, מה שלא מוצאים כל־כך בריכוזים החרדיים הוותיקים.
לא גוזמאות כתבנו כאן, ולא הפרחנו מספרים באוויר.
המדובר בנתונים עובדתיים המגובים במסמכים רשמיים.
נוף הגליל מתעתדת לקלוט משפחות חרדיות, והציבור המגלה עניין הוא מן האיכותיים ביותר, ממש סולת־ שבסולת, מה שמוסיף לשמה הטוב של העיר.
התוכנית היא, כפי שאומרים לנו העסקנים, להקים בנוף הגליל קהילה שמורה, שתשמור על עצמה ועל גדריה בכל הענינים, קהילה מאוחדת שחבריה ירגישו את עצמם מחוברים למקום ולבית המדרש.
האיכויות הניכרות בקהילות החרדיות שכבר התיישבו כאן, וההתפתחויות המשמעותיות הבאות לידי ביטוי במעברן של קהילות שלמות המתכוננות לאכלס את המקום, מצב זה מפיח תקוה בלב, שהעיר הצפונית תתפתח בעז"ה בצעדי ענק.
חסידי ויז'ניץ בערב גיבוש בבית הכנסת המרכזי בנוף הגליל תנועת התשובה לא פסחה יחסו האוהד במיוחד של ראש העיר מסייע כמובן לקליטתה הטובה של כל משפחה חרדית המגיעה לנוף הגליל, וזו גם אחת הסיבות העיקריות להתארגנות החדשה לקליטת משפחות נוספות, שתתגוררנה לא בהר יונה, אלא בלב העיר, ותזכינה לכל ההטבות שהוזכרו, בדמות הדירות הגדולות והמשופרות במחירים מוזלים, בתי כנסת שיוענקו להם על מגש של כסף, ועוד.
"אני רואה שהציבוריות החרדית נמשכת לנוף הגליל, אומר פלוט, וממילא גם אצלי מתחזקת ההכרה בצדקת המגמה שבה נקטנו בשנים האחרונות באכלוסו של המגזר ההגון הזה'.
ראש העיר מזכיר בשיחתנו את ההסכמה שנתן שר השיכון, זאב אלקין, בביקורו בעיר לפני מספר שבועות, להוספת אלפי יחידות דיור בהר יונה למגזר החרדי, ואני מאוד מקווה שלא ירחק היום שנראה את הדירות הללו בנויות לתפארה, הוא אומר.
כמובן שהמשפחות החדשות שתגענה תסתמכנה על ה'יש' הקיים והמבורך בשכונות החרדיות בהר יונה, בכל מה שקשור למוסדות התורה והחינוך, וצרכים נוספים 1 מי שמסייע רבות להתפתחותם של חיי הדת בעיר, על כל היבטיהם, הוא כמובן המרא דאתרא המפורסם, הגאון רבי ישעיהו הרצל שליט"א, שלאחר עשרות שנות רבנות בכפר תבור, הגיע לפני 25 שנים לנוף הגליל והפך את פני העיר, וכיום הוא תורם לראשי הקהילות, ולרבניהן, מנסיונו העצום ומעצותיו המחכימות.
אחד המאפיינים היותר בולטים בחיי הקהילות של שומרי המצוות בעיר, אומר הגר"י הרצל, מתבטא בשיתוף פעולה הדוק ופורה בין כולם.
כאשר מאוגדים יחדיו, ואין פרץ ואין יוצא, גם העיריה מתייחסת לדרישות הקהילות ביתר תשומת לב, כך גם לדברי ראש העיר, שציין בהרחבה את התאגדותן של כל הקהילות יחדיו.
בית הכנסת הפעיל ביותר בעיר הוא זה המרכזי, בו מתפלל הגר"י הרצל, ויש בו 3 מנינים בשעות נפרדות מדי בוקר, גם בימי החול וגם בשבתות.
מנחה קטנה בימי החול, ושיעורי תורה מגוונים.
בבית כנסת זה לומדים אברכי הכולל של הגרא"ז פישר.
יש לציין, שבנוף הגליל יש גם קבוצה של הגרעין התורני', ופועלת גם קהילת יוצאי גוש קטיף, וכן 'הסדר' בראשו עומד הרב דני סיגליס.
בין חברי מועצת העיר נמנה גם נציג חרדי אחד, הרב מנחם גנדל, המשתייך לחסידות חב"ד, ומייצג את אינטרסים של כל הקהילות החרדיות בנוף הגליל.