מצליחים בעסקים? תפסיקו להתנצל • שיעור בביזנס

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
מה אנחנו חושבים על הכסף?

אני שומע לא מעט אנשים שנוהגים להתבטא: "תאוות בצע היא הדבר הגרוע ביותר - טוב לי עם מה שיש לי".

אחרים מרחיקים לכת – וטוענים כי "כסף הוא הבסיס לרוע".

הקו השווה שבהם: שלל ביטויים שמטרתם לתת לשומע להבין שאיש שיחם סולד מהכסף.

לא מעט אנשים יראי-השם, שהצליחו בחיים הכלכליים, פוחדים שמא יידעו מהצלחתם. הם מרגישים כאילו עשו משהו רע. הם הרוויחו – שומו שמים – כסף.

אפשר להבין את מי שחושש מצרות עין או קנאה, אבל כוונתי לאלו שנוטעים בעצמם את התחושה: "לא נעים. איך ייתכן שעשיתי כסף. הרי תאוות בצע היא דבר פסול".

נכון, תאוות בצע היא מידה גרועה ומגונה, אבל המרחק עצום - בין שאיפה למצוינות של כל אחד בתחומי עסקיו - לתאוות בצע. יש הבדל גדול בין תאוות בצע לבין שאיפה לרמת חיים אחרת. ויש גם הבדל בין מי שמנקר עיניים לבין מי שבא לו לחיות ברמת חיים טובה.

ומה אומר 'המשגיח' הליטאי?

הבעיה מתחילה ביחס שלנו כלפי הכסף.

אברך שיוצא מהכולל לטובת עסקים (בעצת רבותיו, כמובן) אם הוא מרגיש שהוא עושה מעשה לא טוב בכך שהוא יוצא לפרנס את משפחתו, או שהוא מרגיש לא טוב עם העובדה שהוא מרוויח כסף ואחרים לא, שיידע שכישלונו כמעט מובטח מראש.

אדם שרואה את הכסף והרווח כפסולים בתכלית, יתקשה מאוד להגיע לפסגה. גם אם הוא יעבוד בהתמדה, התת-מודע שלו שאינו שלם עם מעשיו, יחסום אותו בדרך לפסגה.

נהניתי לקרוא במוסף 'מקרו' של עיתון 'בקהילה' את דבריו של הגר"מ סלומון, משגיח ישיבת לייקווד, בפני מאות אברכים.

"הרבה אנשים טועים וחושבים שפרנסה זה דבר גשמי", אמר המשגיח הליטאי, "בעוד הפרנסה, אם היא כשרה, היא הופכת לקשר יום יומי עם הקב"ה כאשר האדם מבקש כל יום מחדש עבור פרנסתו".
אנחנו רואים זאת גם כאשר הכהן הגדול נכנס לפני ולפנים ביום הכיפורים – ומתפלל: "ולא יצטרכו עמך בית ישראל זה לזה". הוא מתפלל ביום הקדוש ביותר, במקום הקדוש ביותר, על הפרנסה של עם ישראל.

במקום להתנצל, כדאי להביט על הפרנסה והעבודה ככלי המחבר בינינו לבין בוראנו.

המשנה אומרת שהספנים, יראי שמים הם. מדוע? משום שהם מודעים לכך ששלוותם תלויה בחסדי שמיים. ברגע אחד יכולה להתרחש סערה שתהפוך את ספינתם, ומשכך נושאים הם עיניהם למרום ונמצאים בקשר תמידי עם מלך מלכי המלכים.

אם אדם המפרנס את משפחתו בדרך ישרה וטובה יפנים היטב שהוא עושה דבר רוחני וטוב, לא רק שהוא לא יתבייש בהצלחתו - הוא אף יחלוק אותה עם אחרים וינחה אותם בניסיונו להגיע להצלחה.

אל לנו להתבייש. אל לנו להרגיש שאנו לא בסדר בכך שאנחנו רוצים להשיג כסף, או לחיות ברמת חיים טובה. מותר לנו ומגיע לנו, כל עוד זה נעשה בדרך ישרה ונכונה.


(יצחק גפני, בחדרי חרדים)
 

שמח לעזור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
מצאו משהו ללמוד מהמשגיח...
דע לך: מי שמרגיש רע, יש לו סיבה טובה! אל תפריע לו...
לפעמים הוא מעמיס את זה על הכסף בגלל בעיה אמיתית ממש ליד, אין צורך לנחם.
 

שמח לעזור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
אני מסכים שיש כאלו המרגישים בושה להיות בעלי אמצעים, כמו כל גוי סוציאליסטי, וע"ז מאוד נכון המשפטים האחרונים.
מקור הבושה הוא, שאדם מדמיין את כל העושר בצלחת מרכזית, וכולם מגיעים לקחת. יש מדינות בו צועקים: "כל אחד לוקח רק שתי בורקסים!", והוא למזלו נמצא במדינה בה לא צועקים רק כל מי שאין לו מסתכל עליך בעיניים: "מה לקחת לי את הכל, אפי' אחד לא נשאר לי" אז הבן אדם מרגיש קצת גנגסטר.
רק שיהודי מאמין יודע את האמת שיש אין סוף בורקסים, ואחד לא ע"ח השני, ואין כזה דבר "לתפוס", אלא ישנה חלוקה מדוקדקת בתכלית מאת מפקח רואה כל.

מי שיודע שאין לו יד בהעמדת רכושו, אלא כך גזר ד', לא נותר לו אלא לדאוג על שימושו הראוי בתכלית, וכמובן לעשות בו חייל ולשמרו כפי שצריך.
 

דניאל נ

משתמש מקצוען
כסף זה כמו סוכר במידה הנכונה זה מצוין וממתיק את החיים אבל יותר מידי גורם בחילה..
( פתגם שלי תנסו להפיץ:))
 

*לאה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
נכתב ע"י דניאל נ;525253:
כסף זה כמו סוכר במידה הנכונה זה מצוין וממתיק את החיים אבל יותר מידי גורם בחילה..
( פתגם שלי תנסו להפיץ:))
יותר מדי גורם בחילה או צִמאון...;):)
 

nchmeya

משתמש צעיר
א. בחדרי חרדים נאסר ע"י הרבנים החרדים.
ב. הכסף הוא כלי להשיג את המטרה הרוחנית ולא מעבר לזה
ג. אם אדם עובד מעבר למה שהוא צריך כדי לחיות חיים נורמלים, בשביל יותר מזה ובזמן הזה היה יכול ללמוד קצת יש לו סיבה להתבייש.
ד. מה שנאמר" אל לנו להתבייש שברצונינו להשיג כסף.... "נשמע כמו הפרוש כסף =ע"ז

השאלה מה עושים איתו ומה עושים כדי להשיג אותו

שאלוקים יתן לכולם שפע עד איין סוף:
 

שמח לעזור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נכתב ע"י nchmeya;528498:
א. בחדרי חרדים נאסר ע"י הרבנים החרדים.
ב. הכסף הוא כלי להשיג את המטרה הרוחנית ולא מעבר לזה
ג. אם אדם עובד מעבר למה שהוא צריך כדי לחיות חיים נורמלים, בשביל יותר מזה ובזמן הזה היה יכול ללמוד קצת יש לו סיבה להתבייש.
ד. מה שנאמר" אל לנו להתבייש שברצונינו להשיג כסף.... "נשמע כמו הפרוש כסף =ע"ז

השאלה מה עושים איתו ומה עושים כדי להשיג אותו

שאלוקים יתן לכולם שפע עד איין סוף:

אני ממש מסכים רק... הנוסח תואם סוג לא יפה של אנשים, כאילו שאין אחרים.
כמו שנכתב בסוף.
א. הבאת המשגיח בהקשר כה מעניין, באמת אופיינית לשם....
ב. כמה נכון! יש משהו בעולם יוצא מהגדרה זו?
ג. מעבר למה שהוא צריך -
אם בן אדם מצטמצם בצרכיו (אוכל בית רהיטים) ומשתמש עם הכסף כמנוף לפעולות מצוה, אז זה בדיוק כמו עסקן חסד שתאמר לו שיתבייש.
צריך להתבייש -
כל מי שתורתו איננה אומנותו הוא נמוך בדרגה מזה שהיא אומנותו, ועליו להרגיש בהתאם.
ד. נכון רק לחריגי הסעיף הקודם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה