מעשה שהיו מסובות

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הוא שם.

מסב, כאילו הוא בן חורין. שליו, בחברת חבריו-רבותיו. דורש, כאילו אין מחר אחר מלבד ההלכה.

היא כאן.

מוקפת בילדיה. מוקפת בשכנותיה הבזות לה בסתר. מגניבה מצה דקה בשביל אפיקומן. שיראו הילדים. שלא יראו זרים.

"לפני שנים רבות יצאו אבותינו ממצרים," היא לוחשת, מקרבת אליה את ילדי השכנות גם-כן, "ולראשונה מזה שנים רבות היו בני חורין."

"בני חורין?" עיניים גדולות נפקחות מולה. "הם יכלו לעשות כל שברצונם?"

"הכול." היא פושקת את שפתיה לחיוך.

"אף לקיים מצוות?" שואל התלמיד-חכם הקטן שלה, זה שליווה את אביו בתחילת לימודיו.

"בתחילה היו להם מצוות מעטות, אבל אז, במדבר, הם קיבלו את התורה. ואז – קיימו את המצוות כולן."

"ולא היה מי שיאמר להם שאסור?" מצייצת הבת של שכנתה, קולה צורמני כמו של אמה השותקת כעת.

"לא היה. הם היו חופשיים!"

"אולי תניחי לנו לאכול?" שואלת שכנה אחרת. "הילדים רעבים."

הילדים משתוקקים לשמוע עוד. היא נקרעת בין רצונם לבין רצון אימהותיהם חסרות הסבלנות לבין רצונה שלה המסוכסך בעצמו.

רוצה שיהיה כאן, יסביר היטב, ידרוש גם להם.

רוצה שיהיה שם, שילמד, שידע עוד. שילמד עוד. העולם זקוק לו כעת.

וגם היא זקוקה לו, בדרכה.

היא ממשיכה בדרכה, בדרכו, בדרכם של הילדים, בדרך אבותיהם.

ותמשיך כך עד שיפציע האור בחלון, ותישמע הקריאה לשחר חדש.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
גם זה סיפור על אשת רבי עקיבא, שמתקשר גם לזמן שבו אנו נמצאים.
אשמח להערות, גם בפרטים הטכניים של הסיפור. (האם באמת היו חמשת הרבנים המסובים בבני ברק בלי בני משפחותיהם?)
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
צק צק צק... בשביל לכתוב ביוגרפיה צריך קצת רקע!
בני ברק היא עירו של רבי עקיבא! סנהדרין לב:
מבחינת התיארוך של הסיפור אני עוד לא סגור אבל אתן כמה נקודות ציון לדון בהן:
א. בתחילה ר"ע היה גר ליד חותנו - לכאורה בירושלים (כלבא שבוע וכו' וכו').
ב. כתוב באבדר"נ שהלך ללמוד אצל רבי אליעזר ורבי יהושע, לכאורה אחרי החורבן. שהרי רבן יוחנן בן זכאי - רבם של ר"א ור"י חי עוד אחרי החורבן ביבנה ותיקן תקנות כידוע, ואם ר"ע התחיל ללמוד תורה לפני החורבן - למה לא הלך לריב"ז?
ג. בין המסבים היה רבי אלעזר בן עזריה, שחלק את הנשיאות עם רבן גמליאל (אחרי ריב"ז) משום מעשה שהיה (מסכת ברכות) ובאותו מעשה היה בן 18, וזה היה אחרי תקופת נשיאות מסוימת של ר"ג לבדו. א"כ מסתבר שכשהסב עם ר"א ור"י ור"ט ור"ע כבר היה אח"כ, וממילא אחרי החורבן.
בקיצור, התבלבלתי.

כרגיל כתוב יפה.
חבל שלא כהמשך אחד עם הקודמים.
לדעתי כדאי שתפתחי אשכול בשם 'רחל' או משהו קצר וקולע אחר, תעבירי לשם את הקודמים או לחילופין תשימי קישור לקודמים, וכל פעם תקפיצי.
להן
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כתוב יפה מאד. מרגש בהחלט.

הסיפור בנוי - כמובן - על השאלה מה הפירוש 'מעשה ברבי עקיבא וכו' שהיו מסובים בבני ברק', ומה עם משפחותיהם?

בפשיטות אפשר לומר שאכן הם אכלו את הסדר עם בני משפחותיהם, ולאחר שסיימו את הסדר, הלכו להפגש עם הרבנים האחרים, שנקלעו לאותה העיר.

אך לא מסתבר כן. הרי כל אחד מהתנאים התגורר בעיר אחרת. רבי אליעזר התגורר בלוד (סנהדרין לב ע"ב), רבי יהושע גר בפקיעין, ולא עוד, אלא שדעת רבי אליעזר שאסור לצאת בחג לעיר אחרת, ואיך בדיוק נקלעו כל התנאים לבני ברק בליל הפסח?

ועל כן מסתבר שהחכמים יצאו בשליחות מיוחדת, והלכו לעירו של רבי עקיבא, הלא היא בני ברק.

כך שאין סיבה לומר שהיא לא השתתפה בסדר, גם אם במרחק מועט, בגלל כבוד האורחים החשובים שהגיעו.

כמו כן,
"ולא היה מי שיאמר להם שאסור?" מצייצת הבת של שכנתה, קולה צורמני כמו של אמה השותקת כעת.
למה שיהיה מישהו שיאמר אסור?
גם לאחר חורבן הבית, היה מותר לקיים מצוות.
שעת השמד החלה רק לאחר שנפל מרד בר כוכבא, בעזרתו הפעילה של רבי עקיבא, שנהרג בסיום המרד.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
י כדאי שתפתחי אשכול בשם 'רחל' או משהו קצר וקולע אחר, תעבירי לשם את הקודמים או לחילופין תשימי קישור לקודמים, וכל פעם תקפיצי.
אולי אעשה זאת - אחרי שאעבוד על הנכונות ההיסטורית של הקטעים.
מקבלת את כל הביקורת לעיל. אמנם זו לא אמורה להיות ממש ביוגרפיה, אלא יותר סיפורים מחייה שמעוררים בי משהו, אבל אני כן רוצה להתבסס על עובדות נכונות. תודה!
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כך שאין סיבה לומר שהיא לא השתתפה בסדר, גם אם במרחק מועט, בגלל כבוד האורחים החשובים שהגיעו
בהתחלה אכן חשבתי לכתוב את הסיפור מנקודת מבט כזו... אז אני מבינה שעליי לשוב אליה.
למה שיהיה מישהו שיאמר אסור?
גם לאחר חורבן הבית, היה מותר לקיים מצוות.
שעת השמד החלה רק לאחר שנפל מרד בר כוכבא, בעזרתו הפעילה של רבי עקיבא, שנהרג בסיום המרד.
תודה על החידוש!
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אלא יותר סיפורים מחייה שמעוררים בי משהו,
קשה לי להתחבר לסיפור זה כ'משהו מחייה שמעורר משהו', בעוד שכל העובדה הזו אין לה מקור. לא לכך שהיא ערכה את הסדר לבד, וכפי שהעירו קודמי, ובוודאי שלא לצורת הסדר המתוארת כאן.
מה המקור שערכה היא 'סדר' לשכנותיה?
מה המקור שהיא סיפרה להן?
וכו' וכו'.
ולמרות שהמסר מועבר כאן בצורה מאוד חיה וברורה - ההקרבה שלה למען תורת בעלה, אך תיאור העובדה מאיר אותה באור מסויים של ה'רבנית של הקהילה'. האם אכן הייתה כזו?
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
קשה לי להתחבר לסיפור זה כ'משהו מחייה שמעורר משהו', בעוד שכל העובדה הזו אין לה מקור. לא לכך שהיא ערכה את הסדר לבד, וכפי שהעירו קודמי, ובוודאי שלא לצורת הסדר המתוארת כאן.
מה המקור שערכה היא 'סדר' לשכנותיה?
מה המקור שהיא סיפרה להן?
וכו' וכו'.
ולמרות שהמסר מועבר כאן בצורה מאוד חיה וברורה - ההקרבה שלה למען תורת בעלה, אך תיאור העובדה מאיר אותה באור מסויים של ה'רבנית של הקהילה'. האם אכן הייתה כזו?
אני לא רואה פסול בהשלמת סיפור חייה של הדמות מתוך הדמיון.
כפי שציינת הוא מתבסס על הקרבתה לתורת בעלה. ואשר ל'רבניותה', אמנם אין לה מקור מפורש, אבל אחד ועוד אחד שווה שתיים - כלומר, ידוע לנו ממה שכתוב שהיא היתה עם אישיות מאד עצמתית, ערכית, עקשנית, דבקה בעקרונותיה, יצירתית, מעשית וכו', בנוסף, חיי השכנות שם היו די 'מאה שערים' כמובא בגמרא. בקיצור, שרה שנירר כנראה שאבה מדמותה הרבה השראה...
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
קשה לי להתחבר לסיפור זה כ'משהו מחייה שמעורר משהו', בעוד שכל העובדה הזו אין לה מקור.
כל אחד וגישתו הספרותית...
אני כן רוצה להתבסס על מציאות נכונה, אבל לוקחת אותו למקום האישי שלי, למה שאני רוצה ללמוד מהדמויות שעליהן אני כותבת...
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
השאלה אם את לומדת מהדמויות או את מלמדת אותן את מה שאת שואפת אליו.
אותן כבר אי אפשר ללמד גם אם היינו ברי כך.
אפשר ללמוד מהן, או לחילופין לרתום אותן שישמשו כמשל לאמונות שאנו מאמינים בהן.
או סתם לעבות את העלילה... או איך שלא נגדיר.
בסופו של דבר @7שבע7 עושה את זה טוב ובחינניות, לפי אמונתה והשקפתה.
ובמחילה,
לי אישית קצת צרמה (אוי, איזו מילה קטלנית! אין משהו רך יותר?) הבקורת המופנית כלפי התנאים הקדושים. גם אם זה היה הסיפור המקורי.
לתחושתי, זה כמו שאבקר את התנהלות גנרל בכיר בקרב, כשאין לי שמץ מושג איך מחזיקים רובה...
רבי עקיבא וחבריו... שלמי הנפש, מהם אנו למדים ארחות חיים ולא רק הלכות שבת...
כדי לסבר את האוזן ורק בשביל כך - ההיינו שמים מילים כאלו בפי רעיית הגאון מוילנא? הרבי ר' מיילך? הבן איש חי? והם בסך הכל תלמידי תלמידי תלמידיהם. יעויין בבא מציעא פה: מה ששח רבי יוסי בר חנינא לרבי זירא.
נקודה למחשבה.
לא כתבתי זאת בתחילה, כי זה פורום ספרות ולא השקפה. והכותבת ממש לא חרגה מגבולות הטעם הטוב - בכלל לא!
ובכלל, כשמתערבים בכתיבה זה לא טוב...
לכל אחד הסגנון שלו, שבא מהמקום שהוא רואה ומחובר, לא כדאי לשנות זאת.
אבל כבר נגעת בזה ראשון - אז גם אני הושטתי יד...
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
השאלה אם את לומדת מהדמויות או את מלמדת אותן את מה שאת שואפת אליו.
לומדת מהן לפי איך שאני רואה אותן.
(אוף, זה נשמע על גבול הכפירה... זה לא! כשאני כותבת על דמויות תנ"כיות ומשנאיות אני באה מתוך כבוד עצום ומתוך תחושה של רצון לדבוק במידותיהן הטובות. ולפעמים זה גם מתוך "סקרנות" - לנחש את חלקי הסיפור שלא נכתבו בעבורנו...)
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
למה שאני רוצה ללמוד מהדמויות שעליהן אני כותבת...
השאלה היא האם אכן הדמויות הללו רצו ללמד את המסר הנ"ל.
כי בדרך הזו אפשר גם ללמוד מהן את מצות הפרשת חלה, כי מסתמא הפרישו חלה.

זה קצת מזכיר לי את האמרה הידועה:
מנין שצריך ללכת עם כיפה?
שהלא כתוב "וילך משה", היעלה על דעתך שהלך גלוי ראש?! מכאן רמז לכיפה מן התורה.

זה נקרא ללמוד מהדמויות הכל, בלי קשר למה שהן עשו או לא עשו.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
השאלה היא האם אכן הדמויות הללו רצו ללמד את המסר הנ"ל.
כי בדרך הזו אפשר גם ללמוד מהן את מצות הפרשת חלה, כי מסתמא הפרישו חלה.

זה קצת מזכיר לי את האמרה הידועה:
מנין שצריך ללכת עם כיפה?
שהלא כתוב "וילך משה", היעלה על דעתך שהלך גלוי ראש?! מכאן רמז לכיפה מן התורה.

זה נקרא ללמוד מהדמויות הכל, בלי קשר למה שהן עשו או לא עשו.
אבל יש דברים שמאפיינים במיוחד דמויות מסוימות... כמו אהבת התורה ומסירות הנפש לתורה של אשת רבי עקיבא.

בכל אופן, זה פורום כתיבה, לא השקפה. לדעתי עדיף לסיים את הדיון הזה כאן...
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לדעתי עדיף לסיים את הדיון הזה כאן...
דגל לבן וצחוח כקיטל מבהיק מתנוסס לו מעל לראשי, מתנופף ברוח נעימה כל כך של בידוד ארוך ומייגע.
בדוד בודדתי מכל עסקיי וידידיי, ותהי לי המקלדת למשיב נפש בדקות בודדות שבין כתיבת מאמר לניקיון עמודת ספרים.
וכשירים מאן דהו את כפפתו ויקים כאן פורום השקפה לתפארה, אשוב להרים קרנה של ההשקפה במלוא עוזה.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
דגל לבן וצחוח כקיטל מבהיק מתנוסס לו מעל לראשי, מתנופף ברוח נעימה כל כך של בידוד ארוך ומייגע.
בדוד בודדתי מכל עסקיי וידידיי, ותהי לי המקלדת למשיב נפש בדקות בודדות שבין כתיבת מאמר לניקיון עמודת ספרים.
וכשירים מאן דהו את כפפתו ויקים כאן פורום השקפה לתפארה, אשוב להרים קרנה של ההשקפה במלוא עוזה.
זכור לי משהו שההנהלה לא בקטע...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  17  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה