מעשה ביהודי תמים

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
בין הזמנים אב.

נופש בעיירה פריפריאלית מנומנמת, גדושת 'עמך' למיניהם.

נכנס להתפלל מנחה באחד מבתי הכנסת המזוהים על פי ה'מגן דוד' שבפתחיהם. שליח הציבור מנעים בקולו בנוסח שלא שמעתי אי פעם, הצבור שמוט על הספסלים, מי בנמנומו ומי באייפונו.

נשאר לאחר התפילה ללמוד משהו, למלא את הנשמה. בית הכנסת חשוך למחצה, אני לבדי, מלבד טיפוס שנראה 'צדיק' אמיתי, מסוגף, צנום, פאות ארוכות וזקן מדובלל.

לפתע מופיע בפתח זקן מקומט, בורר כיפה מהסלסילה שבפתח ומניח על ראשו.

בלי שהיות, נוטל סידור ונעמד ל'עמידה', לאחר שסיים ברכת 'מחיה המתים' הוא פונה אלי ושואל 'אומרים את זה?' כשהוא מצביע על ה'קדושה'...

אני גוער בו 'שה! לא מדברים באמצע התפילה! לא, לא אומרים את זה, את זה אומרים רק בציבור'. הוא, נעבאך, לא שומע טוב, וזקוק שאני אסביר לו כמה פעמים...

לאחר גמר ה'תפילה' הוא נזכר. 'היי! אני צריך להניח תפילין!'... תכף ומיד הוא שואל אותי 'תוכל לעזור לי להניח את התפילין?'

אין לי שום נסיון בהנחת תפילין של עדות המזרח, ולאחר שטעמתי את נודניקיותו, סירבתי בנימוס 'לא, אני לא יודע איך מניחים'.

הזקן לא התייאש, הוא גילה בפינה הרחוקה את אותו 'צדיק'. 'היי, אתה שם, תוכל לעזור לי? אני צריך להניח תפילין!' היהודי כמובן ננער מתלמודו, ונפנה בסבר פנים יפות לעזור לו לגלגל את התפילין סביב זרועו וראשו. נבוך, הוא פונה אלי 'אתה יודע איך מגלגלים אצלם את התפילין, מבחוץ לפנים או להפך?!' אני מחוה לו בתנועת 'אין לי מושג', וחוזר ללימודי, כשמזוית העין אני עוקב אחר הזוג המעניין.

לאחר שהסתיימה סאגת התפילין, הצדיק מתעניין אצל הזקן על חייו, ועל הרגשתו, כשהוא בתורו שמח לפרט לו את כל סאת צרותיו, איך שהרופא הרשע ההוא לא הסכים לתת לו את המרשם, ושאשתו עושה לו את המוות בבית, וכן הלאה.

כשסוף סוף הסתיימו הסיפורים וכל המסתעף, נזכר הצדיק שיש גם צורך ללמד זכות על עם ישראל. כשבוודאי עולים בראשו סיפורי רבי לוי יצחק מברדיטשוב, נפנה הוא אל הזקן 'בכמה כסף אתה מוכן למכור את המצווה של הנחת התפילין?!', אוזניי התחדדו כדי לשמוע את תשובת הזקן.

'למכור?! למה למכור?! קח בחינם! אתה יהודי כל כך טוב, אני מוכן לתת לך בחינם את זכות המצווה'!
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אולי רצה לחדד לו כמה המצווה חשובה?
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הלוואי...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה