דרוש מתכון מנה עיקרית בשבת למשפחה צעירה

%IOO

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
אבל זה דורש חשיבה מחודשת מה כן מכינים למנה עיקרית
קודם כל חשוב לגוון...
אצלי גם אוכלים כמויות קטנות, אני אכתוב לך מה אני מכינה*
  • פרגית על שיפוד קטן (3 קוביות, זה יוצא בערך חצי פרגית)
  • שניצלונים קטנים
  • כנפיים ברוטב צילי (לא אוכלים אצלי יותר מ2)
  • בקר פרוס (אני אופה בקר ומקפיאה מנות אחרי הבישול, מוציאה כמה שאני צריכה)
  • כבד ביין
  • חצי חזה ממולא בקישקע/אורז
ותוספת בקטנה ממש

*הרבה פעמים אני מכינה כמות גדולה יותר גם ליום ראשון בלי לבשל או חצי מבושל
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
מדורי דורות הדרו את השבת בבשר ודגים וכל מטעמים
בוודאי יש ענין בסעודה בשרית
לא מצליחה להבין את מי שכתבה שאוכלים בשישי בצהרים בשרי
ואז בליל שבת חלבי
הסבה לכך שלא אוכלים אחרי חצות ביום שישי היא כדי להגיע תאב לסעודת השבת
בעיני לא יהודי לאכול בשרי בשישי בצהרים וחלבי בליל שבת
טעים- אולי, אבל לא מתאים ולא מכבד את השבת.
כמו"כ מנהגי ישראלי יסודתם בהררי קודש אם תחקרו
תמצאו סבה למה מפה לבנה בדווקא, למה קרש חיתוך ולא סלסלת לחם,
למה דגים ואפילו למה ביצה עם כבד...
למה ליצור מסורת חדשה? למה לא להתחבר לדורות קודמים?
מה תנחילו לילדים? חלבי כי אמא יותר אוהבת
או בשרי כי....
אם נשים בצד את העניין ההלכתי, שיש בו דעות שונות וכל אחד יעשה כמנהגו, ונתייחס רק לעניין המסורות והחיבור לדורות הקודמים -
אין לי עניין לשכנע, כי כל אחד ונקודת המבט שלו, אז אני רק אנסה להציג נקודת מבט שונה.
נקודת המחלוקת העיקרית היא כנראה איך מגדירים מה זה "מכובד". האם יש הגדרה קבועה למה נחשב מכובד, או שכל אחד ומה שמכובד בעיניו? או כל דור ומה שמכובד בעיניו?
אם הולכים לפי הגישה השניה, אז חלבי כי אמא יותר אוהבת (או כי אמא יותר טובה בקינוחים חלביים מאשר בבשר) זה בכלל לא גנות, אלא שבח. מכבדים את השבת באוכל הכי טוב שיש לנו להציע.
מתחברים לדורות הקודמים ברעיון העקרוני של שבת, לא במאכל כזה או אחר. לפעמים גם במאכלים, אבל לא בכוח. אנחנו משלבים את המאכלים המסורתיים בתפריט, לא כבולים אליהם.
סבתא שלי הכינה רגל קרושה כשהמחותנים הגיעו פעם ראשונה, כי זה מה שהמסורת אומרת להגיש לאורחים הכי המכובדים, אפילו שאצלם בבית לא אכלו את זה אף פעם. כולם נגעלו בטירוף.
יש לנו חומרי גלם אחרים ומגוונים יותר ממה שהיה לדורות הקודמים, יש לנו הרבה יותר אפשרויות במטבח. יש לנו גם תפיסות אחרות מה בריא וטוב ומה לא. ביום יום אנחנו לא אוכלים כמו שלושה דורות קודם. אם ננסה בשבת לאכול כמו שלושה דורות קודם, זה לא יהיה לנו טעים כמו שזה היה להם (בהנחה שהם אכלו את זה כי טעים להם, ולא בגלל שאין משהו אחר).
 

%IOO

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
נקודת המחלוקת העיקרית היא כנראה איך מגדירים מה זה "מכובד". האם יש הגדרה קבועה למה נחשב מכובד, או שכל אחד ומה שמכובד בעיניו? או כל דור ומה שמכובד בעיניו?
אני לא רוצה ולא מעוניינת להיכנס לוויכוח
רק שאלה
ראית פעם חתונה בכל מגזר שהיא עם סעודה חלבית?
 

א. אדם

משתמש מקצוען
אגב מענין לראות
מה שנכתב בשבח ש"לא שינו שמם לשונם ולבושם"
על אוכל לא נכתב...
וכן, מלבושם? מתי התחילו ללכת עם הכובעים והחליפות בגרסה הנוכחית?
שלא לדבר על כל הניואנסים והסוגים
 

א. אדם

משתמש מקצוען
אני לא רוצה ולא מעוניינת להיכנס לוויכוח
רק שאלה
ראית פעם חתונה בכל מגזר שהיא עם סעודה חלבית?
כי אצל הרב המוחלט (וגם אצלי) יותר מהנה ומשובח לאכול בשרי (אין שמחה אלא..) אבל מכירה לא מעט אנשים שפשוט לא סובלים בשרי
 

ילילי

משתמש מקצוען
מדורי דורות הדרו את השבת בבשר ודגים וכל מטעמים
בוודאי יש ענין בסעודה בשרית
לא מצליחה להבין את מי שכתבה שאוכלים בשישי בצהרים בשרי
ואז בליל שבת חלבי
הסבה לכך שלא אוכלים אחרי חצות ביום שישי היא כדי להגיע תאב לסעודת השבת
בעיני לא יהודי לאכול בשרי בשישי בצהרים וחלבי בליל שבת
טעים- אולי, אבל לא מתאים ולא מכבד את השבת.
כמו"כ מנהגי ישראלי יסודתם בהררי קודש אם תחקרו
תמצאו סבה למה מפה לבנה בדווקא, למה קרש חיתוך ולא סלסלת לחם,
למה דגים ואפילו למה ביצה עם כבד...
למה ליצור מסורת חדשה? למה לא להתחבר לדורות קודמים?
מה תנחילו לילדים? חלבי כי אמא יותר אוהבת
או בשרי כי....
אשמח לראות מי כתב שאוכלים בשישי בצהריים בשרי ואז בסעודה חלבי. כנראה פספסתי את זה. למרות שלא רואה בעיה. יש אנשים שקשה להם ולא טוב להם לאכול בשרי בשעות הערב.
כתבתי ואכתוב שוב. אשמח למקור לזה שיש עניין בסעודת ליל שבת בשרית.

ומי אמר לך שאוכל חלבי לא מכבד את השבת? כי זו דעתך? ומי שלא אוהב בשרי? אז ש"יתענג" על בשרי בכוח? זה מה שהתורה דורשת?

ועם כל הכבוד, יש הרבה אנשים שלא שמים דווקא מפה לבנה לשבת.
דגים וביצה זה מנהג עם סיבה ומקור. לא הרגל של מישהו וזה משהו אחר לחלוטין.

אנחנו מחנכים ילדים שמענגים את השבת, טורחים לכבודה ומכינים מטעמים. זה לא אמור להיות דווקא בשרי.
וכתבת "בשרי כי...." כי פשוט אין לך סיבה ומקור כלשהוא שיש עניין.

ועם כל מה שכתבתי כאן, אצלינו אוכלים בשרי בליל שבת. וכן בכל משפחתי המורחבת מכל הצדדים.
כי זה טעים לנו ומתאים לנו. ואני עדיין לא מבינה למה אנשים הופכים הרגלים למנהגים קדושים. זה לא דבר בריא.
 

א.ד.מ.

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כתוב במשנה ברורה שהתקבל אצל כל תפוצות ישראל בפירוש שיש עניין לענג את השבת לפי מזגו כלומר כל אחד כמו מה שהוא אוהב, וכן שיש עניין בדגים, אלא שאם לא אוהבם או אינם לפי מזגו או אם התייקר השער פטור,
ובשר בקר לפי הגמרא יש עניין רק בג רגלים שנאמר ושמחת בחגך ואין שמחה אלא בבשר ויין.
ועוד מובא במשנה ברורה שמי שלא אוכל חמין בודקים אחריו שמא מין הוא, עד כדי כך נשתרש המנהג.
עד כאן הדין,
אבל עם מסורת ומנהג והרגל קשה לשנות,
אני בא מבית מאוד מסורתי שמרני ועדתי, אשתי מבית שהוא קיבוץ גלויות מזרח ומערב, ומימלא יותר מגוון באוכל וכו היה לי קשה להתרגל לסעודות שבת מסוג אחר, ולמעשה המשכנו עם הקו של בית הוריי, ולפעמים מכינים שבת מסוג אחר. אבל זה היופי בעם ישראל לכל אחד יש את המסורת והמנהג שלו.
 

א. אדם

משתמש מקצוען
בלי קשר לנושא
הבעיה הכי גדולה בלקחת הרגלים ישנים ו"מסורות" (שאגב, אם תחקרו למה אנשים עשו דברים מסוימים או אכלו מאכלים מסוימים, בהרבה מקרים תופתעו כמה הסיבה היא כי מטעמים שאינם קשורים ליהדות)
הבעיה היא- שכשאנשים מסכימים לעצמם להקפיד פחות אז הם לא מבדילים בין "מסורת" ל"מנהג" ל"הרגל" ל"איסור תורה"!!!!
 

נישטא נייעס

משתמש פעיל
ובהרבה בריתות חלבי,
בהחלט יש עניין שהסעודה בברית תהיה בשרית
מכירה מישהו שהחליט ללכת על סעודה חלבית בברית
לאחר מעשה בירר את העניין וגילה שזה ממש לא מלכתחילה לעשות חלבי
לא זוכרת מה היה המקור והסיבה יכולה לברר למעוניינים
אבל כל העניין סביב סעודת מצווה חלבית זה ממש לא ברור
(לפחות אצל חלק מהציבור)
 

ילילי

משתמש מקצוען
בהחלט יש עניין שהסעודה בברית תהיה בשרית
מכירה מישהו שהחליט ללכת על סעודה חלבית בברית
לאחר מעשה בירר את העניין וגילה שזה ממש לא מלכתחילה לעשות חלבי
לא זוכרת מה היה המקור והסיבה יכולה לברר למעוניינים
אבל כל העניין סביב סעודת מצווה חלבית זה ממש לא ברור
(לפחות אצל חלק מהציבור)
יש הבדל בין סעודת ברית לבין סעודת ליל שבת.
מוזמנים לבדוק.
 

א.ד.מ.

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אכן מובא מהחיד"א שיש עניין שסועדת הברית תהיה בבקר דווקא, וזה סגולה לפוח את לב התימוק לחוכמה ולתורה,
ומובא כמדומני שהאריזל התאמץ בזה מאוד.
כל זה לא משנה רת העובדה שרבים עושים סועודות חלביות, ולא מרגישים שהם מזלזלים באורחים...
לגבי שבת גבר הבאתי לעיל את דברי המשנה ברורה בתחילת חלק ג
 

בר אילן

משתמש צעיר
כמה שחצנות שהיא למעשה בורות...

כל מנהג שאתם לא מכירים הוא 'הרגל'?
יש מנהג לאכול בליל שבת דגים, מרק עוף, בשר, פתיתים, צימעס ותפוח.
לא כולם נוהגים את כולם, אל מנהגים אלו קיימים, ונאמרו בהם טעמים.
אדרבא, גגלו נא.
 

English Tech

משתמש פעיל
כמה שחצנות שהיא למעשה בורות...

כל מנהג שאתם לא מכירים הוא 'הרגל'?
יש מנהג לאכול בליל שבת דגים, מרק עוף, בשר, פתיתים, צימעס ותפוח.
לא כולם נוהגים את כולם, אל מנהגים אלו קיימים, ונאמרו בהם טעמים.
אדרבא, גגלו נא.
מנהג אכילת ה'פארפל' זהו מנהג לאכול פתיתים העשויים מאטריות ביצים, ולא לאכול את הפתיתים של אוסם (או כל חברה אחרת) שנולדו בתקופת הצנע כתחליף לאורז.
 

ילילי

משתמש מקצוען
כמה שחצנות שהיא למעשה בורות...

כל מנהג שאתם לא מכירים הוא 'הרגל'?
יש מנהג לאכול בליל שבת דגים, מרק עוף, בשר, פתיתים, צימעס ותפוח.
לא כולם נוהגים את כולם, אל מנהגים אלו קיימים, ונאמרו בהם טעמים.
אדרבא, גגלו נא.
אדרבה, גלה לנו את הסוד.
דווקא חיפשתי בגוגל על מרק ובשר בליל שבת ולא מצאתי.

דגים זה בוודאי מנהג ברור. לא מתכוונת לזה.
 

ח.ג.ג'.

משתמש מקצוען
כמה שחצנות שהיא למעשה בורות...

כל מנהג שאתם לא מכירים הוא 'הרגל'?
יש מנהג לאכול בליל שבת דגים, מרק עוף, בשר, פתיתים, צימעס ותפוח.
לא כולם נוהגים את כולם, אל מנהגים אלו קיימים, ונאמרו בהם טעמים.
אדרבא, גגלו נא.
יש מנהגים, ויש הרגלים, ושכל משפחה תברר לעצמה מה מהדברים שהם עושים הוא מנהג ומה הוא הרגל.
לאכול בדיוק כמו שאכלו אצל ההורים זה כנראה לא מנהג אלא הרגל. פרטים מסוימים (אפילו רבים) מתוך זה אכן יכולים להיות מנהגים.
לא שיש רע בהרגלים, כל עוד טוב איתם.
 

אינסוף

משתמש מקצוען
הדיון פה מרגיש ממש ברמה של למה חרדים לובשים דווקא שחור לבן/ כובע/ שטריימל כי ככה הלכו לפני דורות באירופה וכו'
מה הבעיה בסנדלים לגברים וכדו'
וכמו שהתשובה על כל עניני ההשתייכות שלרובם יש הסבר ומקור או לכל הפחות הגיון
ומי ששיך לציבור החרדי מתנהג בקודים אלו
אם כי כאשר יש סבה ניתן לשנות וזו לא הלכה ויש רבים שמשנים.
בדומה לכך לצביון סעודות השבת יש הסבר ומקור
וברור שאם מישהו אלרגי לדגים אין ענין לאוכלם
או מי שבקצוניות מתנזר מבשרי שימצא תחליף
אבל כטרנד להפוך את הסעודות לחלביות יש בזה טעם לפגם, גם אם זה לא אסור.
יש סעודת שבת מסורתית שהיא דווקא בשרית
ויש בה ענין של חשיבות יתר וזו הסבה לסעודת ברית/ חג/ לאיסור אכילת בשר בתשעת הימים ועוד.
הרבה פעמים הרצון לשנות את הסעודות המסורתיות מגיע עם רצון לשנות עוד הרבה מוסכמות חרדיות
ופתיחות מסוימת שעלולה לפעמים להתבלבל בין ביטול קוד למנהג להלכה ואפילו מחוסר ידע.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  37  פעמים

אתגר AI

הצבע הירוק • אתגר 23

לוח מודעות

למעלה