שיתוף - לביקורת מכתב תודה לברסלב אחד

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אתמול הלכתי ברחוב יפו, כפוף קומה ונטול מצב רוח. עיני מנו את הלכלוכים שעיטרו את המדרכה, את הזכוכיות והסיגריות שהושלכו בפינות הרחוב.

התמונות צפו מול עיני בזו אחר זו: התמונה של שבי ששבוע הבא תחגוג שלושים בבית שלנו. התמונה של מאיר חוזר בשתיים בלילה שריח אלכוהול חריף דבוק בבגדי. התמונה של איציק דורש את השכר דירה שאין לי מאיפה לתת לו.

ספרתי את הכתמים שעל הרצפה. ספרתי את הלכלוכים שבחיי.

ופתאום, ראיתי אותך. פתחת את החלון ושרת: "נ נח נחמ נחמן מאומן".

בתחילה אפילו לא חשבתי להזיז את האישונים מהרצפה. 'עוד משוגע אחד', אמרתי לעצמי והמשכתי ללכת.

אבל אתה, לא ויתרת לי כל- כך מהר.

ירדת מהמכונית והתחלת לרקוד. שני פאותיך, זהובות בקצותיהן, התבדרו עם הרוח הירושלמית. נעלי הבלנסטון זזו בקצב מושלם. רגל ימין נעה קדימה. השמאלית - אחורה. הרמת את שתי זרועותיך אל השמים, שרק לאחר מכן גיליתי עד כמה היו בהירים, ושרת: הקב"ה אנחנו אוהבים אותך. צלילים נשבו בין אצבעותיך.


חייכתי חיוך עגום והמשכתי ללכת.

האיש מאחורי מרח את כף ידו על ההגה, צפר לך ארוכות וצעק: "יא משוגע, תזוז כבר אתה עוצר פה את כל התנועה!!" האישה שלפני קראה לך שיכור. הנער שלצדי הזכיר לך שרבי נחמן לא היה שמח לראות אותך ככה - עם מכנסי הג'ינס וחולצת הבוב ספוג.

אבל אתה, לא התרגשת מ"החמאות". עלית על הטויוטה עמוסת הסטיקרים וצעקת: "רבי נחמן, רבינו הקדוש. באתי עד אלייך סדר לי את הראש".

המשכתי ללכת בפנים חתומות.

אך רגע לפני שהתרחקתי מהאופק ראיתי את דמותך הצבעונית מתקרבת אלי. תפחת לי על השכם, התעקשת שאחייך. אף אחד לפנייך לא עשה את זה. משהו חם, מחשמל, זרם בעורקיי. מן תחושה מוזרה, מלטפת, שאפילו אני לא יודע להסביר.

ופתאום, מבלי משים, צעדי נעשו קלילים יותר.

המשכתי ללכת לכיוון הבית. הפחדים כבר לא כרסמו את תאי המח שלי. כבר לא חששתי מהשידוך של שבי, האמנתי שיום יבוא ומאיר יחזור אל הסטנדר.


הדרך אל הבית הייתה קצרה יותר. ירדתי במורד הרחוב שחיוך גדול מרוח על פני. אנשים מסביבי הרימו גבה. חלקם אף התלחששו בעונג - שהרי לא בכל יום יוצא להם לראות מחזה שכזה: גבר בשנות החמישים לחייו הולך בצעדים קלילים, כמעט דילוגים, שקו מעוקל חוצה את פניו.

המשכתי לחייך לעצמי כל הדרך חזרה אל הבית. המבטים המוזרים שנשלחו לעברי כבר לא הטרידו את מנוחתי. שיאמרו מה שיאמרו. שידברו מה שידברו. והלא אתה בעצמך אמרת: עדיף להיות משוגע שמח מאשר נורמלי עצוב.
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
תודה רבה, כתוב מצויין! (אפשר להעיר אגב?)

בכלל, הנ נחים תורמים המון לשמחה הכללית ברחוב, חבל שהם לא זוכים להערכה חוצת מגזרים ועדות:)
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
מספר הערות כתיב, חלקם טעויות הקלדה...
מ"המחמאות"
טפחת
לפניך


ועכשיו לעצם הנושא... המורכב...
ניקח את משפט ה'מחץ', וננסה להעמיד אותו מול המציאות.
גבר בשנות החמישים לחייו הולך בצעדים קלילים, כמעט דילוגים, שקו מעוקל חוצה את פניו.
ההוא המדוכא, השבור, שכל חייו הרוסים ומלאים מכאוב, ראה מספר תימהוניים המרקדים ברחוב, ופתאום הוא נהפך לאיש מאושר, חדש, 'משוגע שמח'...
האמנם? האם החיוך אינו נמחק כעבור 20 שניות, כשהמראה המגוחך עבר, והמציאות הקשה חוזרת לעמוד מולינו במלוא עצמתה?
האם עצם כך, שאותם הרוקדים ברובם, אינם ידועים בחייהם הפרטיים כאנשים שמחים, ללא עזרת סממנים שונים... לא מעידה שזה חיצוני, רדוד, שטוח ואינו מביא לשום תועלת אמתית בחיים?

זה לא כמו שיחה מעודדת מלאת אמונה והשגחה, שיכולה להפוך את המבט לזמן מסוים, שיכולה לגרום למבט חדש על החיים. זה סתם. שיגעון של מספר אנשים, שאמנם העלו חיוך על פני כמה מדוכאים, ויש בזה ערך גדול, וכבודם במקומם מונח, אך אי אפשר לקחת את זה לכיוון של 'להוציא אנשים מדיכאון'...
הייתי פעם בנסיעה ציבורית עם בחורצ'יק מוכר, שלמד אנגלית בקולי קולות... לא היה מי שלא צחק מהמחזה המגוחך, איך הוא חוזר לעצמו מילים ושברי משפטים, ומנסה לפנות לאנשים שונים באנגלית... האם למישהו השתנה בזכות זה המבט על החיים?!
בכלל, הנ נחים תורמים המון לשמחה הכללית ברחוב, חבל שהם לא זוכים להערכה חוצת מגזרים ועדות:)
אהדתך @Natan Galant לקהל הנ"ל ידועה זה מכבר. אך האם תעריך אברך שיחליט ללכת מהיום במכנס בורדו, וכובע קש, ויעלה חיוך על פני כולם?! האם על זה ראוי ל'הערכה חוצת מגזרים ועדות'?...

קחו פורפורציות.
חמוד - כן.
מצחיק- לפעמים.
מפריע - הרבה פעמים.
מעלה חיוך - בדרך כלל.

משנה מבט - ממש לא.
מוציא מדיכאון - חחח. עכשיו הצחקתם.

ורק הערה חשובה.
ברסלב זו חסידות שיש בה הרבה יותר מאשר סטיקרים וריקודים תמהוניים.
יש בה המוני מבקשים שהוגים בתורת ה' ובתורת ר' נחמן, המוני עובדים תלמידי חכמים רציניים ששקועים בתורה ובמצוות. וחבל שבסוף אלו שעושים הכי הרבה רעש, מורידים את הדיבור עליהם לכן לרקוד על רכבים או לא לרקוד...
 
נערך לאחרונה ב:

לוטם

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
חזק!
אף פעם לא יצא לי להיות בכזו סיטואציה..., ובלי להיכנס עכשיו לשפיטות מיותרות, הם באמת עושים דברים חשובים שאף אחד אחר לא עושה.
וצריך אנשים כאלה בעולם שלנו.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
למה @הודיה לוי. כותבת בלשון זכר? אותי זה קצת בלבל.
אני כמעט תמיד כותבת בגוף ראשון. כפי שניתן לראות כאן וכאן וכאן ובעוד מקומות.

את הקטע הנ"ל לא היה שייך לכתוב בלשון נקבה. מניחה שזה מובן למה:
טפחת לי על השכם, התעקשת שאחייך.
בכללי, אין ברסלביות שרוקדות ברחובות ולכן...
 
נערך לאחרונה ב:

פרפרזה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
אני כמעט תמיד כותבת בגוף ראשון. כפי שניתן לראות כאן וכאן וכאן ובעוד מקומות.

את הקטע הנ"ל לא היה שייך לכתוב בלשון נקבה. מניחה שזה מובן למה:

בכללי, אין ברסלביות שרוקדות ברחובות ולכן...
אני מבין.

אבל כשקוראים פוסט שנכתב בגוף ראשון תחת ניק נשי, אוטומטית המוח מצפה ללשון נקבה, וכשזה לא כך לוקח לו זמן לקלוט שהכותבת לא מדברת על עצמה.

הפתרון הוא - או לבחור בניק סתמי או לוותר על טפיחת השכם.

בהצלחה!
 
  • חחח
Reactions: RPO

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אני מבין.

אבל כשקוראים פוסט שנכתב בגוף ראשון תחת ניק נשי, אוטומטית המוח מצפה ללשון נקבה, וכשזה לא כך לוקח לו זמן לקלוט שהכותבת לא מדברת על עצמה.

הפתרון הוא - או לבחור בניק סתמי או לוותר על טפיחת השכם.

בהצלחה!
חולק עליך לחלוטין.
מקובל מאוד לכתוב מכל זווית אפשרית.
כבר במילה החמישית ניכר שהכתיבה ממבט גברי. הכל בסדר מהבחינה הזאת.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
למה @הודיה לוי. כותבת בלשון זכר? אותי זה קצת בלבל.
אבל כשקוראים פוסט שנכתב בגוף ראשון תחת ניק נשי, אוטומטית המוח מצפה ללשון נקבה, וכשזה לא כך לוקח לו זמן לקלוט שהכותבת לא מדברת על עצמה.

הפתרון הוא - או לבחור בניק סתמי או לוותר על טפיחת השכם.
בפורום הזה יצא לי לראות כמה וכמה ניקים שהציגו סיפור שנכתב כ-POV של אישה. (לאו דווקא בגוף ראשון).
ובכלל אפשר סיבה אחת למה לא? יש איזה איסור כלשהו ולא ידעתי?
אפשר להתווכח על האמינות בכתיבה של POV של גבר על ידי אישה ולהפך אבל אני לא חושבת שיש כאן משהו הדורש 'פתרון' כמו בחירת ניק סתמי או וויתור על שיתוף.
 

פרפרזה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
ובכלל אפשר סיבה אחת למה לא?
אני חושב שהסברתי. זה בסדר לא להסכים, אבל למה להתעלם מדברים מפורשים??

אותי זה בלבל. התחלתי לקרוא חוויה אישית של אישה ופתאום באמצע אני מבין שזה בכלל גבר.

גם אני כתבתי בנקודת מבט נשית, אבל הניק שלי לא מסגיר את היותי גבר, כך שלא נוצר בלבול אצל הקורא.

בסך הכול כוונתי היתה לעזור. אם את לא מסכימה אפשר לכתוב בצורה מכבדת, כמו שעשה @שלחן עורך.

וזה בכלל מרתיח:
יש איזה איסור כלשהו ולא ידעתי?
למה להכניס לי מילים לפה??
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
גם אני כתבתי בנקודת מבט נשית, אבל הניק שלי לא מסגיר את היותי גבר, כך שלא נוצר בלבול אצל הקורא.
אפשר לומר שאולי בגלל זה הבלבול יהא יותר גדול.
אבל גם שם הניק שלי לא מסגיר במידית את היותי אישה אז אני מנועה מלחוות דעה.
בסך הכול כוונתי היתה לעזור. אם את לא מסכימה אפשר לכתוב בצורה מכבדת, כמו שעשה @שלחן עורך.
יכול להיות שלא הבנתי את כוונתך אבל מכיוון שהצעת לוותר על 'טפיחות השכם' תהיתי עד כמה זה מפריע וחשוב כדי לוותר על השיתוף.
בעיני התגובה הייתה מכבדת. אם בעיניך לא אני מתנצלת.
למה להכניס לי מילים לפה??
לא אמרתי שציינת שיש איסור. שאלתי האם יש איסור כזה.
 

שלחן עורך

מהמשתמשים המובילים!
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אותי זה בלבל. התחלתי לקרוא חוויה אישית של אישה ופתאום באמצע אני מבין שזה בכלל גבר.
במילה החמישית זה כבר בלשון זכר. מעניין אותי איך הגעת עד האמצע בלי להבין? חשבת שאלו שגיאות כתיב, או שלא שמת לב?
 

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אני רוצה להעיר על הכותרת דווקא.
הרי אף אחד לא יגיד שהוא ראה בעלז אחד מתפלל בדביקות
או גור אחד מציית באדיקות.

ברסלב זה שם עצם, שם של חסידות, ואפשר להטות אותה לפי הצורך.
ראיתי ברסלב'ר וכדומה.
 

היהלומן

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
מספר הערות כתיב, חלקם טעויות הקלדה...

מ"המחמאות"

טפחת

לפניך


ועכשיו לעצם הנושא... המורכב...
ניקח את משפט ה'מחץ', וננסה להעמיד אותו מול המציאות.

ההוא המדוכא, השבור, שכל חייו הרוסים ומלאים מכאוב, ראה מספר תימהוניים המרקדים ברחוב, ופתאום הוא נהפך לאיש מאושר, חדש, 'משוגע שמח'...
האמנם? האם החיוך אינו נמחק כעבור 20 שניות, כשהמראה המגוחך עבר, והמציאות הקשה חוזרת לעמוד מולינו במלוא עצמתה?
האם עצם כך, שאותם הרוקדים ברובם, אינם ידועים בחייהם הפרטיים כאנשים שמחים, ללא עזרת סממנים שונים... לא מעידה שזה חיצוני, רדוד, שטוח ואינו מביא לשום תועלת אמתית בחיים?

זה לא כמו שיחה מעודדת מלאת אמונה והשגחה, שיכולה להפוך את המבט לזמן מסוים, שיכולה לגרום למבט חדש על החיים. זה סתם. שיגעון של מספר אנשים, שאמנם העלו חיוך על פני כמה מדוכאים, ויש בזה ערך גדול, וכבודם במקומם מונח, אך אי אפשר לקחת את זה לכיוון של 'להוציא אנשים מדיכאון'...
הייתי פעם בנסיעה ציבורית עם בחורצ'יק מוכר, שלמד אנגלית בקולי קולות... לא היה מי שלא צחק מהמחזה המגוחך, איך הוא חוזר לעצמו מילים ושברי משפטים, ומנסה לפנות לאנשים שונים באנגלית... האם למישהו השתנה בזכות זה המבט על החיים?!

אהדתך @Natan Galant לקהל הנ"ל ידועה זה מכבר. אך האם תעריך אברך שיחליט ללכת מהיום במכנס בורדו, וכובע קש, ויעלה חיוך על פני כולם?! האם על זה ראוי ל'הערכה חוצת מגזרים ועדות'?...

קחו פורפורציות.
חמוד - כן.
מצחיק- לפעמים.
מפריע - הרבה פעמים.
מעלה חיוך - בדרך כלל.

משנה מבט - ממש לא.
מוציא מדיכאון - חחח. עכשיו הצחקתם.

ורק הערה חשובה.
ברסלב זו חסידות שיש בה הרבה יותר מאשר סטיקרים וריקודים תמהוניים.
יש בה המוני מבקשים שהוגים בתורת ה' ובתורת ר' נחמן, המוני עובדים תלמידי חכמים רציניים ששקועים בתורה ובמצוות. וחבל שבסוף אלו שעושים הכי הרבה רעש, מורידים את הדיבור עליהם לכן לרקוד על רכבים או לא לרקוד...
מותר לי לחלוק?

נכון שהחיוך הרגעי לא באמת מרפא את הכאב.

אבל כבר ידועה זה מכבר שיטתו של רבי נחמן מברסלב לגבי 'מילתא דשטותא' ולפיה השטות שמעלה חיוך על הפנים (רק לרגע!) היא הדרך לצאת מהעצבות.

שהרי פעמים רבות הקושי הגדול לצאת מהדיכאון הוא בעיקר חוסר המוטיבציה, אבל ברגע שמגיע מישהו ונותן לך להרגיש טוב אפילו רק לשניה זה נותן את הכוח להתחיל מחדש, להילחם בדיכאון, ולהפוך את החיים לטובים יותר.

וזהו גם המטרה של 'המשמחים' השונים בבתי החולים, הם לא מגיעים לרפא את המחלה (על אף שהשמחה בעצמה בכוחה לרפא, כך בכל אופן לפי כתבות שונות שקראתי) אלא בעיקר לתת לחולה ל"ע את הכוח והמוטיבציה לרצות ולא להתייאש.
 

RPO

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
האם עצם כך, שאותם הרוקדים ברובם, אינם ידועים בחייהם הפרטיים כאנשים שמחים, ללא עזרת סממנים שונים..
אחרי המעשים נמשכים הלבבות.
זה לא משפט ברסלבי...

אף אחד לא אמר לבחור ישיבה לצאת וללבוש מכנס בורדו.
הנחמנים, בתור מי שהם, עושים חיוך, זה עובדה. זה קורה. זה מחייך בעד עצמו...

לא כולם אוהבים\מתחברים\מחיכיים..
אבל לצאת נגד- לא כדאי.
בתכלס אין הרבה נחמנים- ככה שאין מה לחשוש מענין ההדבקה


ולמעישה:
אהבתי מאוד את הטקסט!
כתוב יפהפה, תיאורים מיוחדים!
 

Sara led

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אני חושב שהסברתי. זה בסדר לא להסכים, אבל למה להתעלם מדברים מפורשים??

אותי זה בלבל. התחלתי לקרוא חוויה אישית של אישה ופתאום באמצע אני מבין שזה בכלל גבר.

גם אני כתבתי בנקודת מבט נשית, אבל הניק שלי לא מסגיר את היותי גבר, כך שלא נוצר בלבול אצל הקורא.

בסך הכול כוונתי היתה לעזור. אם את לא מסכימה אפשר לכתוב בצורה מכבדת, כמו שעשה @שלחן עורך.

וזה בכלל מרתיח:

למה להכניס לי מילים לפה??
אם זה היה בפורום איש את רעהו, אתה צודק לחלוטין. פוסט שמישהו משתף מחוויותיו האישיות אמור להלום את המגדר של שם הניק.
כאן זו קהילת כתיבה. אנשים מעלים יצירות שכתבו ואין שום חובה ששם הניק יהיה קשור לתוכן. בדיוק כשם שציירת ששם הניק שלה הוא נקבה לא צריכה להעלות בקהילת האיור רק ציורי נשים
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ההוא המדוכא, השבור, שכל חייו הרוסים ומלאים מכאוב, ראה מספר תימהוניים המרקדים ברחוב, ופתאום הוא נהפך לאיש מאושר, חדש, 'משוגע שמח'...
'להוציא אנשים מדיכאון'...
שהרי פעמים רבות הקושי הגדול לצאת מהדיכאון
אני חייבת לדעת מהיכן הבנתם שהאיש המדובר לוקה בדיכאון כבד. עברתי על הטקסט שוב ושוב בניסיון למצוא רמזים קלושים להשערה המצערת הזו, אך לא מצאתי.

כפוף קומה ונטול מצב רוח.
אז נכון, לא היה לו מצב רוח באותו היום. וכידוע צרות באות בצרורות - נכון גם למחשבות על צרות. אבל מכאן ועד לדיכאון, הדרך ארוכה.

בכללי הנח נחים מקבלים תגובות לא הכי נלהבות מבחוץ. והעובדה הזו, שיש מישהו שמוכן להתבזות על מנת לשמח אחרים פשוט מדהימה בעיני.

לגבי הלבוש - מי שופט אנשים לפי מראה חיצוני? טיפשי לשפוט אנשים לפי מראה חיצוני.

לסיכום:
צריך אנשים כאלה בעולם שלנו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  9  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה