כמו תמיד
תלוי.
בכתיבה בעיקר.
כולם בעד איסתרק, הרוב לא בעד ליהי נאאר.
ובספרות הכללית, אין הרבה רע להגיד על הארי פוטר, אין טוב להגיד על שיר של אש ושל קרח.
1. לגמרי בחירה של הסופר האם וכמה אלימות, האם וכמה מוזרות (גם בשמות),
עד כמה העולם ההוא יהיה מנותק מהעולם שלנו, או יהיו לו נקודות הקשה.
2. המון תלוי עד כמה הדמויות בנויות אמינות ועקביות באופי,
עד כמה אפשר להזדהות עם הגיבור,
בצורה שהעולם הפנימי שלו עובד ואין הוא מדבר את עצמו.
3. לא צריך להמציא המון יצורים והמון חידושים.
אפשר לשנות לא הרבה דברים, אפילו פרט מרכזי אחד, אבל שכל המסתעף ממנו (הרבה מאוד שינויים מלהיבים) יהיה הגיוני בהגיון הפנימי של הספר.
הרבה ספרי פנטזיה בעולם החילוני הם ספרי נוער, קלים מאוד לקריאה, שעובדים כך
איך?
שלא מעמיסים על הקורא בלי סוף. משאירים נקודות אחיזה.
בחלקם העולם הטכנולוגי הוא העולם המודרני שלנו, ולא עולם עתיק או מקביל.
בחלקם יש בית ספר, גם אם אחר עם חוקי אחרים.
בחלקם השמות נשארו מודרנים
בחלקם הבגדים.
זה נקרא פנטזיה אורבנית.
אפשר לכתוב פנטזיה אפית מענינת ולא מכבידה, אבל צריך יותר שימת לב והשקעה (וכשרון).
4. בהמשך לקודם
לשמור על עקביות החוקים!
ככה אפשר לא לשנות הרבה, אבל לשנות המון, רק עם הפועל יוצא של אותם חוקים והמסתעף.
למשל:
האם המסע בזמן עוברים עם אותם בגדים? איך הבגדים שלי מתקבלים הזמן האחר? כמה פעמים כמעט עלו עליי בגלל השוני בבגדים? איך מסתכלים עלי חברתי בגלל השוני בבגדים?
ואם הבגדים התחלפים - מה עם מה שהיה לי בכיס? נעלם? אז איך אני מעביר חפצים מעולם לעולם? וכמה אני חרד כל המסע שלעולם לא יחזור אליי החפץ? או נעלם? כמה בעיות, חשדות, הגבלות, הזדמנויות יוצרים מהחפץ הזה שהעברתי?
ואם אני נותן יד למישהו - אני יכול להעביר אותו איתי? ואם הוא לא ישמור על סודיות? האם אדם האויבים יכול גם?
האם אני שולט במסעות? האם זה תלוי ברצוני? בחפץ מסוים? בזמן? במקום? באיש?
אז מה קורה אם נאבד לי החפץ/אני לא יכול להגיע למקום/ישנתי ונגמר לי הזמן? אני תקוע לנצח בזמן אחר?
מה קורה לזמן כשאני בזמן האחר - האם הוא ממשיך, עוצר? אני חוזר לאותה שניה? או ששמו לב שנעלמתי?
האם מאמינים לי, כשאני מספר?
זה היה כמה מהדילמות הידועות על מסע בזמן, כל ספר מתמודד את זה אחרת בתתי חוקים אחרים וזה היופי.
מנסיוני, זה הרבה יותר מחבר את הקורא. הופך את הספר ליחידה אחת, ולא אוסף המצאות.
5. יש מהלך מובנית בד"כ לספרי פנטזיה
בד"כ הגיבור הוא צעיר, שצריך איך שהוא להתנתק מהוריו,
ואז הוא פוגש דמות בוגרת שמגלה לו את האמת של עצמו ומדריכה אותו.
חפשו בויקיפדיה לי זה חסום.
6.ותמיד. תמיד, צריך להיות רגש, שיחבר את הקורא לעולם המוזר ההוא.
לא חייבים להתמוסס בדמעות, אבל אי אפשר להתחבר לתצוגת אומנות של יצורים חמודים ככל שיהיו.
והדילמות, תמיד יהיו אנושיות. מוכרות לנו. הטריגרים היו אחרים, הנפש, אותה נפש.
וסיכום, אני חושבת לי,
שככל שתיה השקעה בדמויות, בעלילה מענינת ותפורה היטב, הספר היה מוצלח יותר.
פה יבחן הסופר, האם הוא יותר באמת להוציא תחת ידיו יצירת אומנות,
ולא רק להלהיב עם שמות אנשים ערים ויצורים איש לא ידעם.
אותו כנ"ל על ספרי מתח, צריך קצת יותר מאקדח, שב"כ, הרוג אנונימי ובית משפט
כדי להחזיק קורא שאינו זכר בין הגילאים 15-35
וואי,
ממש נהניתי לכתוב את זה!