דרוש מידע מישהו יודע מי היו התלמידים של רבי חנינא בן דוסא ומי הי-ה באותו דור שלו.

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
החדשות המרעישות הן (ותודה לנסיך אוסטרי) שהיה בן לרבי חנינא בן דוסא
עיין אבות דר' נתן ספ"ח וז"ל "מעשה בחמורו של ר״ח בן דוסא שגנבוהו לסטים וחבשו את החמור בחצר והניחו לו תבן ושעורין ומים ולא היה אוכל ושותה. אמרו למה אנו מניחין אותו שימות ויבאיש לנו את החצר עמדו ופתחו לה את הדלת והוציאוה והיתה מושכת והולכת עד שהגיעה אצל ר׳ חנינא בן דוסא כיון שהגיעה אצלו שמע בנו קולה א"ל אבא דומה קולה לקול בהמתנו א״ל בני פתח לה את הדלת שכבר מתה ברעב עמד ופתח לה הדלת והניח לה תבן ושעורים ומים והיתה אוכלת ושותה. לפיכך אמרו כשם שהצדיקים הראשונים היו חסידים כך בהמתן חסידות כמותן:
ועוד כידוע כתב הראב"ד בספר הקבלה דרב סעדיה גאון הוא מזרע רחב"ד ובנו של רס"ג ר' דוסא קרוי על שמו וכ"כ המאירי בהקדמה למסכת אבות. אלא שזה יכול להיות מבתו כמבואר המעשה בתענית שם.
 

טקטית

משתמש פעיל
היה גם בסוף בית המקדש השני כקהלת רבה א,א ובזמן החורבן כמובן.
ארבעים שנה קודם חורבן הבית גלתה סנהדרין מלשכת הגזית.
מכיון שמוזכר שם בקהלת רבה שנכנס ללשכת הגזית ושאל יש להסיק שהיה בזמן בית שני ולא רק סמוך לחורבנו.
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
לרחב"ד היה בן ושמו רבי חמא.
ב. והוא (רבי חמא) אביו של רבי חנינא, תלמידו של רבינו הקדוש שהנהיג הישיבה אחריו
ועוד מעיר שזה רחוק, שהפרש גדול ביניהם, שרחב"ד היה בזמן הבית וחורבנו, (כברכות לד: וקה"ר א,א) ונכדו תפס ישיבה אחר רבי.

ארבעים שנה קודם חורבן הבית גלתה סנהדרין מלשכת הגזית.
מכיון שמוזכר שם בקהלת רבה שנכנס ללשכת הגזית ושאל יש להסיק שהיה בזמן בית שני ולא רק סמוך לחורבנו.
עיין ירושלמי תענית פ"ד ה"ב כל המעשה שם שרבי לא מינה את רבי חמא בר חנינא וכו' ובאמצע מוזכר שם שרבי חנינא זכה לאריכות ימים דהיינו שבהתחלה דיברו על רבי חמא ועברו לרבי חנינא. ועיין בקהלת רבה (פ"ז ט"ז) ששם הגירסא היא רק רבי חנינא. והדברים מפליאים מי זה אותו רבי חנינא שזכה לאריכות ימים (ויש שרצו לומר שרחב"ד זכה לאריכות ימים מופלגת עד לאחר פטירתו של רבי ???) אולי הנחמדה :) יכול לעזור בעניין. אני אצרף פה את שני המדרשים למי שיכול לעזור בעניין תודה רבה.
 

קבצים מצורפים

  • ירושלמי תענית.PDF
    KB 384 · צפיות: 23
  • קהלת רבה.PDF
    KB 832.4 · צפיות: 14

ניק 9970

משתמש פעיל
ודאי הכוונה רק לר' חנינא בר חמא תלמידו הגדול של רבי,
וכמבואר בקהלת רבה, וחלק מזה בכתובות ק"ג,
וגם בירושלמי רואים כן, ובתחילת הירושלמי הוא ט"ס ופשוט,
ומסתמא כבר העירו שם המגיהים כן,
ולדעת רבינו חננאל הנזכר (לגי' היוחסין) הוא נכדו של רחב"ד.
 

ניק 9970

משתמש פעיל
ארבעים שנה קודם חורבן הבית גלתה סנהדרין מלשכת הגזית.
מכיון שמוזכר שם בקהלת רבה שנכנס ללשכת הגזית ושאל יש להסיק שהיה בזמן בית שני ולא רק סמוך לחורבנו.
יפה מאד.
רק להעיר מסנהדרין לז: תוס' ד"ה מיום, וע"ז ח: בתוס' שמשום צורך שעה היו חוזרין.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כט

א מִזְמוֹר לְדָוִד הָבוּ לַיהוָה בְּנֵי אֵלִים הָבוּ לַיהוָה כָּבוֹד וָעֹז:ב הָבוּ לַיהוָה כְּבוֹד שְׁמוֹ הִשְׁתַּחֲווּ לַיהוָה בְּהַדְרַת קֹדֶשׁ:ג קוֹל יְהוָה עַל הַמָּיִם אֵל הַכָּבוֹד הִרְעִים יְהוָה עַל מַיִם רַבִּים:ד קוֹל יְהוָה בַּכֹּחַ קוֹל יְהוָה בֶּהָדָר:ה קוֹל יְהוָה שֹׁבֵר אֲרָזִים וַיְשַׁבֵּר יְהוָה אֶת אַרְזֵי הַלְּבָנוֹן:ו וַיַּרְקִידֵם כְּמוֹ עֵגֶל לְבָנוֹן וְשִׂרְיֹן כְּמוֹ בֶן רְאֵמִים:ז קוֹל יְהוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ:ח קוֹל יְהוָה יָחִיל מִדְבָּר יָחִיל יְהוָה מִדְבַּר קָדֵשׁ:ט קוֹל יְהוָה יְחוֹלֵל אַיָּלוֹת וַיֶּחֱשֹׂף יְעָרוֹת וּבְהֵיכָלוֹ כֻּלּוֹ אֹמֵר כָּבוֹד:י יְהוָה לַמַּבּוּל יָשָׁב וַיֵּשֶׁב יְהוָה מֶלֶךְ לְעוֹלָם:יא יְהוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן יְהוָה יְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

הווי משפחתי • 4

לוח מודעות

למעלה