דרוש מידע מישהו יודע מי היו התלמידים של רבי חנינא בן דוסא ומי הי-ה באותו דור שלו.

צריכה לחשוב...

משתמש מקצוען
יש לוח שבו כתוב את כל הדורות- הרבנים התלמידים וכו'
נראה לי שקונים בפלדהיים.
אולי למישהו פה יש את הלוח הזה והוא יוכל לעזור לך...
 

pnekodot

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
יש לנו ספר על כך, אם אני לא טועה
אם זה יעזור מחר בערב מישהו יוכל לבדוק
אם תרצו תשלחו לנו מייל להזכיר
nekodot02
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
צירפתי קטע מתוך האנציקלופדיה לבית ישראל
1656454264693.png
 

שנים

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברכות לד רבי יוחנן בן זכאי
ורבן גמליאל היו בזמנו
 

טראמפ 2024

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
למד אצל ר' יוחנן בן זכאי,
זה אומר שהיה קצת לפני חורבן בית שני, ואולי אף בזמן החורבן...
 

ניק 9970

משתמש פעיל
למד אצל ריב"ז כברכות לד: וכ"מ.
היה בערב היא עראבה כיום ושם קברו.
במס' שבת פעמיים מעשה בא לפני ריב"ז בערב ואמר וכו'
ובירושלמי חמרים מערב אצל ר' חנינא לציפורי.
אין בחז"ל כמעט דברי הלכה ושו"ט.אלא בעיקר חסידות והנהגות טובות.
בערב לא היו ת"ח כמבואר בירושלמי שבת שם.
היה גם בסוף בית המקדש השני כקהלת רבה א,א ובזמן החורבן כמובן.
הספר הכי מוצלח בעניינים כאלה ובפער הוא "דורות הראשונים".
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
בספר כפתור ופרח לרבי אשתורי הפרחי פרק מ"ד כתב שרבי דוסא בן הרכינס היה אביו של רבי חנינא שהיה עשיר אמנם עיין בסדר הדורות שכתב שבדרך החיים הסתפק בזה ועיין שם באורך בכל מה שכתב ובסוף דבריו שם כתב שבספר יוחסין כתב שראה פני הבית אני מצ"ב קובץ pdf
 

קבצים מצורפים

  • סדר הדורות.PDF
    KB 426.6 · צפיות: 26

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ספר כפתור ופרח לרבי אשתורי הפרחי פרק מ"ד כתב שרבי דוסא בן הרכינס היה אביו של רבי חנינא שהיה עשיר אמנם עיין בסדר הדורות שכתב שבדרך החיים הסתפק בזה ועיין שם באורך בכל מה שכתב ובסוף דבריו שם כתב שבספר יוחסין כתב שראה פני הבית אני מצ"ב קובץ pdf
שכחתי להוסיף שבסוף הוא כתב שר' ישעיה שהתענה פ"ח תעניות למה זכה הכלב לומר שירה היה תלמידו
 

ניק 9970

משתמש פעיל
מחילה אך כל הכתוב שם באות ב הוא ניחושים פרועים ולא נכונים.
וידוע שיש בסדר הדורות הרבה דברים לא נכונים.
רבי חנינא בן דוסא היה תלמיד ריב"ז מסוף זמן הבית ותחילת חורבנו, ושם בספר עלה ונסתפק אם ר' דוסא בן הרכינס היה אביו כיון שמצאנו מדבריהם בסמיכות באבות, אך זה ניחוש ואולי,
ורבי חנינא שהיה רופא חולין ז. וכמה מקומות הוא תלמידו של רבי ככתובות ק"ג רבי חנינא ישב בראש, ורבי כמה דורות אחר חורבן ומעולם לא שמענו על קשר בין שני ר' חנינא הללו והוא משייכם.
 

נסיך אוסטרי

משתמש פעיל
עריכה תורנית
רבי חנינא בן דוסא היה תלמיד ריב"ז מסוף זמן הבית ותחילת חורבנו, ושם בספר עלה ונסתפק אם ר' דוסא בן הרכינס היה אביו כיון שמצאנו מדבריהם בסמיכות באבות, אך זה ניחוש ואולי
לכן ציינתי לספר כפתור ופרח שהוא כתב באופן וודאי שהיה אביו ולא רק ניחוש. אמנם ביעב"ץ בעץ אבות פ"ג כתב על הכפתור ופרח שטעה בזה שאם אביו הוא רדב"ה למה היה עני וכו' ע"ש, ולפני שאתה כותב פה על הספר יוחסין לרבי אברהם זכות (בעל האצטרולב) שהוא כותב ניחושים פרועים כדי שתעיין קודם בהקדמת הספר יוחסין
 

ניק 9970

משתמש פעיל
יישר כח לנסיך אוסטרי.
לא הבנתי, בהקדמת היוחסין (קראתיו) מה מצאת שים כה.
ולא ידעתי מה אתה מצטט מהיוחסין ומה סדר הדורות מצטט בשמו.
אם כבודו יואיל להאיר את עיני מה אומר היוחסין ועל מה זה מתבסס אודה מאד.
 

צ ב י

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שכחתי להוסיף שבסוף הוא כתב שר' ישעיה שהתענה פ"ח תעניות למה זכה הכלב לומר שירה היה תלמידו
הדברים מובאים במדרש

ילקוט שמעוני תורה פרשת בא
רבי ישעיה תלמידו של ר' חנינא בן דוסא היה מתענה שמונים וחמש תעניות
 
נערך לאחרונה ב:

ניק 9970

משתמש פעיל
החדשות המרעישות הן (ותודה לנסיך אוסטרי) שהיה בן לרבי חנינא בן דוסא.
וזה בנוי על היוחסין מאמר שני אות ח', שהביא את דברי הגמרא בקידושין עא. לפי גירסתו (יש גירסא כזו בדקדוקי סופרים, ולפנינו רבי חנינא בר חמא) שרבי שלח אנשים לרבי חמא ברבי חנינא, שאמר להם כך מקובלני מרבי ישמעאל ברבי יוסי וכו', ורבינו חננאל כתב (לא זכינו לאורו. יש רבינו חננאל עד דס"ט) שהוא בנו דרחב"ד.
(אגב, יתכן לפענ"ד דט"ס ביוחסין וצ"ל דהוא בנו דרבי חנינא בר חמא ונתחלף חמ ב דוס יעו"ש היטב).
נמצא מחודש לפי"ז.
א. לרחב"ד היה בן ושמו רבי חמא.
ב. והוא (רבי חמא) אביו של רבי חנינא, תלמידו של רבינו הקדוש שהנהיג הישיבה אחריו.
ג. ורבי חנינא בן דוסא היה כהן, לפי שידענו מכבר על בן-בנו שהיה כהן.
והרב בעל סדר הדורות מעיר שהרמב"ם לא ס"ל כן, שלא מנאו לרחב"ד בכלל הכהנים (בהקדמה לפיהמ"ש).
ועוד מעיר שזה רחוק, שהפרש גדול ביניהם, שרחב"ד היה בזמן הבית וחורבנו, (כברכות לד: וקה"ר א,א) ונכדו תפס ישיבה אחר רבי.
וליישב הדברים. הנה בקינה של ר"א הקליר איכה ישבה חבצלת השרון וריח לא ערב מאכלה ערב. והוא פרבר בערב.
ומשמרת פתחיה התיישבה שם, וריב"ז הכהן (אגב, גם בזה מחלו'), ומסתבר שגם רחב"ד היה כהן עמם.
ולגבי הזמנים, הנה ריב"ז היה בערב 18 שנה כירושלמי בשבת פ"י ה"ו, ושם למד אצלו רחב"ד תלמידו (ברכות לד:) כירושלמי תענית מאבל לציפורין ואמרו כבר שבת רחב"ד בעירו, וזה היה אחר החורבן (גם זה מחלו' בין רש"י לספר הכריתות אם היה מ' שנה אחרי החורבן או שנה שנתים), ורבי חנינא עיקר פועלו בערב, ושם לא היה ת"ח כמעט כירושלמי שבת הנ"ל, ותוספתא גיטין פ"ב יעו"ש, ושם מנוחתו כבוד.
ורבי נולד 52 שנה אחר החורבן, ויתכן מאד ששלח לרבי חמא ברבי חנינא, ורבי חנינא היה נכד רחב"ד.
שאין כ"כ הרבה שנים ביניהם אע"פ שזה כמה דורות מצד רבי.
ועיין בספר דורות הראשונים מתי תקופת רבי.
ובפרקא דרחב"ד מצאנו אות ט' מי גבאי בעיר, בני, מי ראש בעיר חותני.
ומצאנו לו בת בסיפור הידוע מי שאמר לשמן וידלק וכו' בתענית.
ותלמידיו, מצאנו לו בהקדמת פרק שירה את רבי ישעיה,
וברוקח נדה שי"ח את רבי חייא,
ועוד תלמידים שלא נתפרשו שמותיהם (כפ"ה דברכות בבלי וירושלמי).
והיה תלמיד ריב"ז והלך לרפא לר"ח בן תרדיון, ובזמן המקדש ואחר חורבנו.
ובאותו דור (זה כמה דורות כמובן) היה את רבי עקיבא וחבריו, ראה הקדמת הרמב"ם לפיהמ"ש.
מחילה על האריכות הרבה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה