עזרה מה עניתם שהילד/ה שאל?

  • פותח הנושא rere
  • פורסם בתאריך

אימפריה

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
אימפריה -בהקשר למה שכתבת על יצר הרע ויצר הטוב
זה לא איזהשהו מלאך לבן או מלאך שחור
זה פשוט המנגנון הפנימי שלנו ,יצר=רצון .יצר טוב -משיכה לעשית הטוב . יצר רע -משיכה לעשיית הרע ,או העדפה של מה שנוח על פני מה שנכון
וסך ההחלטות וההתגברויות של האדם הן הן מה שמעצבות את האישיות והזהות של האישיות וקומתו הרוחנית
(דוגמה: מישהי רוצה לדבר לשון הרע,יש את הקול הפנימי (יצה"ר) שלוחש זה שווה זה יהיה רכילות מעניינת תהיי במוקד הענינים ,ואז מבליח הקול הפנימי הנגדי (יצר טוב ) זה לא פייר ע"פ הלכה זה אסור יש שם מאבק פנימי את מה להעדיף ואדם בחור למה ליחס חשיבות מיריבית ובחירה הזאת ממצבת את פיתוח החלק הטוב(יצר טוב ) או למוטב

זה לא שיעור מוסר חלילה רק אפרופו
שאם ישאל ילד גדול על המושג יצר טוב יצר רע שתהיו מוכנים אם תשובה ריאלית
תודה על הדאגה הכנה, אך מה נראה לך?! שאני לא יודעת את כל זה?! אני דיברתי על הילדים! מבחינתם היצר הרע זה ישות שחורה כזו שאומרת לעשות עבירות, הם חושבים שיש בלב כל אחד שני אנשים קטנים שאינם נראים - יצר טוב ויצר רע.
אני גדלתי ב"ה...
 

היסמין יר

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
ח"ו
אבל התכוונתי גם לכל מי שמעונין להתחדד בנושא
 

חרש עץ

מטבחים ונגרות יוקרה, מפעל cnc חדשני, עבודה עברית.
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
אני חושב שחלק גדול מהכותבים / כותבות פה צריכים לעשות שיעורי בית כלפי עצמם, לא בשביל לענות לילדים.
שאלות:
איפה כתוב שה' נמצא בכל מקום?
איפה כתוב שהוא בתוכנו והוא הנשמה שלנו וכו'?
איפה כתוב שהוא המציאות?
אני לא רוצה לשחוט פרות קדושות, אבל זה כלל לא מוסכם על כל המקובלים, ביניהם רמח"ל, הגר"א, ר' יוסף אירגאס, הלשם, ועוד.
זו אמונה פשוטה שמשום כל ילד יודע בשנים האחרונות, והרבה מגדולי חכמינו כתבו במפורש להפך.
מלא כל הארץ כבודו, לא הוא עצמו.
חלק אלוקה ממעל, כמו כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו,
קוב"ה אורייתא ומשראל חד הוא, ששמו נקרא על ישראל, ושמו זה לא מהותו אלא רצונו הפועל,
ועוד ועוד, כבר הארכתי יותר מדי, ולא דנים בדברים אלו מחוץ לבית המדרש (ולכן האשכול הזה שטחי כמו שהוא).
ומי שקצת יותר מתעניין יש על זה דם ואש בפורום אוצר החכמה, ועוד יותר בבתי המדרש של המקובלים.
 

חרש עץ

מטבחים ונגרות יוקרה, מפעל cnc חדשני, עבודה עברית.
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים

דבר סתר

משתמש פעיל
מעניין שדוד ושלמה התירו לעצמם לומר דברים לא נכונים לשיטתך, וגם הגמרא בברכות מח ע"א רואה את זה כדבר חיובי שכך ילד מבין.
זה לא נכון לומר שלא רואים את ה כי הוא בשמים היות וגם מי שיעלה לשמים לא יכול לראות אותו
 

חרש עץ

מטבחים ונגרות יוקרה, מפעל cnc חדשני, עבודה עברית.
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
זה לא נכון לומר שלא רואים את ה כי הוא בשמים היות וגם מי שיעלה לשמים לא יכול לראות אותו
הבנתי.
חשבתי שאתה אומר חלילה שלא נכון שה' בשמים, כידוע זה לא אפנתי כיום.
 

מגנום

משתמש סופר מקצוען
שמעתי הסבר מענין עבורנו מה הכוונה שה' נמצא בכל העולם?
נניח אם מישהו (לצורך הדוגמא משה) מחזיק בכף היד גולה קטנה ונגיד על הגולה יש המון חיידקים
חיידק אחד אומר לשני: משה נמצא כאן? והוא אומר לו: כן.
בצד השני של הגולה חיידק אחר אומר לחבר שלו: משה נמצא כאן? ועונים לו: כן.
כך הקב"ה כאילו כל העולם מונח בכף ידו, מרוב שהוא עצום ואנחנו כל כך פצפונים לעומתו, אז הוא יכול הכל ונמצא ומשגיח על הכל.
חשבתי על זה פעם והסתחררתי. על הגולה הזאת נמצאים מליוני אנשים (וחיות וצמחים אבל נסתפק באנשים), לכל אחד תחושותיו, רגשותיו, מחשבותיו, לו"ז, תוכניות, מאווים. והקב"ה משגיח על כל אחד בהשגחה פרטית כבן יחיד ומרכיב את הפאזל המורכב הזה לדקויות של: "הוציא מטבע לא מתוכנן מהכיס וכו'". X יצאה מהבית דקה מאוחר והפסידה את קו 304, ובקצה השני של העולם Y יצא 5 דקות קודם ומצא קונה ליאכטה שלו.
משגיח מחייה ומפרנס את כולם, שומע את התפילות שלנו, ואכפת לו מכל צער או קושי של כל אחד. לא הצלחתי לחשוב על זה זמן ממושך מהעוצמה.
ולגבי ילדים, מסבירה שה' רואה כל מה שאנחנו עושים, ושומר עלינו, ואוהב אותנו. ואנחנו מתפללים אליו כי רק הוא יכול לעזור ולעשות כל דבר למשל שיבריאו חולים. ואנחנו לא רואים אותו כי הוא ענק וקדוש ואי אפשר לראות אותו.
 
נערך לאחרונה ב:

חרש עץ

מטבחים ונגרות יוקרה, מפעל cnc חדשני, עבודה עברית.
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים

אסתי H

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה והפקת סרטים
לא כדאי לנסות אם יצליח או לא.
ילדים קטנים יכולים להיות עקשנים גדולים...

העצה הזו, מלבד הסכנה שיש בה - כי אם הוא יתעקש וירצה לראות את ה' הוא יתאמץ מאוד ויסבול בשביל זה, ויסתכל על השמש הרבה זמן - וזה מסוכן

אך מלבד זאת, זה עלול להצטייר אצלו שהקב"ה הוא בשמש ח"ו, והיא עבודה זרה, ויתעוות אצלו האמונה הברורה.

לפעמים כשלא יודעים להסביר בצורה רחבה, עדיף לענות בצורה הכי פשוטה וברורה (בסגנון כמו: שבן אדם שעשוי גם מגוף - לא יכול לראות את ה', שאת זה גם ילד מבין את זה), ולא לנסות לענות דברים לא נכונים שיכולים לעוות לו את האמונה.

אפשר גם לענות לילד כי משה רבינו ביקש מה': "הראני נא את כבודך", והשיב לו ה': "לא תוכל לראות את פני כי לא יראני האדם וחי" (שמות לג, כ)

עניתי לו את זה כבדרך אגב, כמשהו שבידו לגלות. ברגע שזה לא ככ מיוחד ומסקרן הוא שכח מהשאלה מהר-כי התשובה "נגישה" לו אז כבר לא דחוף לו.
לילד בן 6 ומעלה היתי מסבירה אחרת
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
הבנתי.
חשבתי שאתה אומר חלילה שלא נכון שה' בשמים, כידוע זה לא אפנתי כיום.
הרמבם במורה נבוכים אומר שהמונח שמים מבטא דבר גבוה מבחינת הרעיון, גבוה מעל גבוה. ולא פיזית בשמים.
 

ביג דיל

משתמש רשום
אבל זה כלל לא מוסכם על כל המקובלים
והרבה מגדולי חכמינו כתבו במפורש להפך
לא מוסכם על כולם, אבל על חלקם כן...
יש על זה דם ואש בפורום אוצר החכמה, ועוד יותר בבתי המדרש של המקובלים.
אם יש דם ואש דהיינו שיש צדדים לכאן ולכאן, ויש המצדדים בזה ויש המצדדים בזה.
אז אי אפשר באמת לשחוט פרות קדושות אם יש סברות שמצדיקות אותן.
צריך להיזהר לא לקטול ולתת כבוד.
וכשם שעשית מחקר מעמיק ומרשים על הצד האחד, צא ועשה כזה גם על השני.
 

y&m

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
שכל אחד יברר מה אוחזים אצלם. ולפי זה יחנך את ילדיו.
כי יש בזה בהחלט גישות שונות ביהדות עוד בין הגדולים.
(למשל הדרך של החסידות אוחזת כך וכנראה שיש כאן די חסידים...)

בכל מקרה בהמחשה לילדים לא צריך להמחיש את הדבר או לתת לו דוגמאות שאכן לא תמיד השכל יכול להכיל.
אלא להמחיש את קטנות ההשגה, כמו הדוגמא עם השמש.
 
נערך לאחרונה ב:

חרש עץ

מטבחים ונגרות יוקרה, מפעל cnc חדשני, עבודה עברית.
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
בתהילים כתוב : ”אם אסק [אעלה] שמיים, שם אתה; ואציעה שאול, הִנֶךָ!”.‏לא מובן מזה שהוא בכל מקום?
השאלה היסודית היא מי הוא ה' שמוזכר בכל מקום.
לדעת רוב המקובלים לא מדברים על עצמותו אלא על הנהגתו, זה נושא עמוק ולא מתאים באמת לפה. רק חשוב לזכור שזה לא שיש מהות נפרדת חלילה שעליה מדברים, אלא על פעולותיו של ה' עצמו, וכשמתפללים מתפללים אליו עצמו בתור בעל פעולותיו, ולא להנהגותיו.
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הבסיס הוא:
"... שהבורא יתברך אינו גוף, ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל".

הנברא אינו מסוגל כלל לתאר את בוראו. דבר זה הוא בלתי הגיוני, כשם שעיוור צבעים לא יכול להבין ולתאר צבעים.

כמובן שהדרך הטובה ביותר היא להבין כי הדמיון האנושי אינו כלי להשגתו.
את ה' יתברך מכירים באמצעות כח-השכל הנותן ידיעה על קיומו, וכח-הלב הנותן רגש ואהבה אליו.
מעשיו הם שמעידים עליו שהוא הבורא ונותן התורה, אך עלינו להכיר בעובדה שמציאותו אין לה גבול ומידה שנוכל לצייר בדמיוננו החומרי. (גם תאור פעולותיו נעשה בשפה שלנו)

הרמב"ם על שלילת התארים:
"דע שאין לו יברך' תיאר עצמי בשום פנים ולא בשום עניין, וכמו שנמנע היותו גשם, כן נמנע היותו
בעל תיאר עצמי" (מורה נבוכים פרק נ)

יחד עם זאת,
- ר' חיים מוואלאז'ין בנפש החיים פ"ג מסביר את הנקודה של הצימצום שבין היתר באה לידי ביטוי בכינויים ובתאורים וציורים אלה אינם בהכרח שליליים כאשר אנו מבינים שהם רק משל. ה' הרי התגלה לנביאים בדמויות אנושיות-למראה כמו מלך היושב על כס מלכותו. לכן אל יפחד האדם מדמיונות כוזבים, ולא יחשוב עצמו לכופר בגללם, רק יזכור שדמיונו מוגבל ולא יחשיבו לאמת.
 
נערך לאחרונה ב:

היסמין יר

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
כי לא יראני האדם וחי אבל השאיר לנו "טביעות אצבע "
כל התכנון והסדר והקיום בעולם
מי חוקק את כל החוקיות שיש בטבע ?
(לחומר אין שום יכול רצון עצמאית)
האם המשקפים של מישהו עליו כי הם רוצים להיות עליו ?
האם האספלט על הכביש כי זה דווקא מתאים לו להיות שם ?
מהות החומר איננה שונה בשום מקום מבחינה מהותית אז אם כן
כל התבוננות בנפלאות הבריאה יכולה להביא להכרה ראו מי ברא אלה ...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ק'

קמה קָרָאתִי בְכָל לֵב עֲנֵנִי יי חֻקֶּיךָ אֶצֹּרָה:קמו קְרָאתִיךָ הוֹשִׁיעֵנִי וְאֶשְׁמְרָה עֵדֹתֶיךָ:קמז קִדַּמְתִּי בַנֶּשֶׁף וָאֲשַׁוֵּעָה (לדבריך) לִדְבָרְךָ יִחָלְתִּי:קמח קִדְּמוּ עֵינַי אַשְׁמֻרוֹת לָשִׂיחַ בְּאִמְרָתֶךָ:קמט קוֹלִי שִׁמְעָה כְחַסְדֶּךָ יי כְּמִשְׁפָּטֶךָ חַיֵּנִי:קנ קָרְבוּ רֹדְפֵי זִמָּה מִתּוֹרָתְךָ רָחָקוּ:קנא קָרוֹב אַתָּה יי וְכָל מִצְוֹתֶיךָ אֱמֶת:קנב קֶדֶם יָדַעְתִּי מֵעֵדֹתֶיךָ כִּי לְעוֹלָם יְסַדְתָּם:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

הסוואה • אתגר 21 • אתגר נושא פרסים 🎁

לוח מודעות

למעלה