שיתוף - למה מוח של מתכנת שווה יותר ממוח של פרסומאי? (רפי טל)

גבריאל פ.

שירותי קופירייטינג ופרסום - הפקת דפוס והפצה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
״היי רפי, מדברת מנהלת השיווק של XXXX
קיבלנו עליכם ים המלצות ואני הייתי מאד שמחה שנעבוד יחד!״
ככה מתחילות עשרות שיחות בכל חודש לנייד שלי.

זה מרגש מצד אחד לשמוע מי המותגים שפונים אלינו
ומצד שני אני מזהה מכנה בעיתי משותף לרובם.
כשלדעתי הוא אחד הקשיים שמאיימים על תעשיית הפרסום שלנו.
זו שאני כל כך אוהב.

רוצים לנחש? אני אעזור לכם...
התמחור. התגמול. איך שלא תרצו לקרוא לו -
כן החלק הזה שאנחנו עובדים מאד קשה ומגיע לנו גם להרוויח?

הרבה לקוחות לא מרוצים מסתובבים בתעשיה, מתקשרים אליי עייפים מהמשרד איתו הם עובדים ורוצים לעזוב בגלל שהם לא מרוצים.

כשאני שואל ממה אתם לא מרוצים הם אומרים מגוון תגובות:

*הקריאיטיב לא ברמה - > ראיתי אבל את האתר שלכם והוא מדהים!
* העיצובים לא ברמה - > אבל אתם ליגה- יש לכם סטודיו פנימי?
*אין חשיבה מעבר - > אתם כאלה? אני לא רוצה יס מנים
*אין יוזמות - לא מצליחים להרים דברים שהם מעבר לעבודה השוטפת
ובכלל באופן כללי- הם איטייים, לא שירותיים, לא כיף איתם.

ואז אני מסביר בנעימות שמהר עולה כסף. יפה עולה כסף. חכם עולה כסף, מבריק - עולה המון כסף! המוחות הטובים שלנו עולים כסף.

כשאני שואל מה התקציב שלכם? או מה אתם משלמים?
הלב שלי מצטמק. המוח שלי עושה ריסטרט ומהר מאד עולה לשיחה בשנית.

מרביתם עונים לי תשובות בין - אין לנו תקציב ממש מוגדר או יש לי 10,000 שח או 15,000 שח לריטיינר בחודש.
אבל אני צריכה שתעשו הכל ! עיצובים, אסטרטגיה, קופי, מדיה, אופטימיזציות - כל מה שצריך כדי להיות 24/7 על התקציב.

על המדיה? אני מוכנה לשלם 10% .. ואני שואל - 10% ממה? מתקציב של כמה? עונים לי נגיע לזה בהמשך. או נוקבים בתקציב מצחיק.

״היתי גם שמחה לתת לכם בריף... כדי לבדוק איך אתם רואים אותנו..״.
רגע אני רוצה להבין...
את רוצה לעבוד איתנו כי המליצו לך כרגע.
את רואה את האתר שלנו עם תיק העבודות המהמם
ואת רוצה שנעבוד על בריף שלכם?
אנחנו בשמחה נעשה את זה אבל לא בחינם אני עונה. אנחנו מחייבים על העבודות שלנו.

תגידו רגע - שאתם הולכים למסעדה כי המליצו לכם? או מדקר סיני או פסיכולוג? אתם גם מבקשים ממנו לראות איך הוא מנתח את הבעיות בחיים שלכם ומבקשים ממנו לעשות את זה בחינם?

ואז זה היכה בי. יותר מידי שנים, עבדתי במשרדים ושמעתי ״כן כן כן ״ על כל מה שלקוחות ביקשו. אבות התעשיה הזו השאירו לנו אדמה חרוכה מכל כך הרבה אופנים שיקח שנים לסדר את הכאוס הזה.

הקמנו את HapPpy כי רצינו ליצור משרד פרסום אחר. רצינו לשנות את התעשיה. את מערכת היחסים בין הלקוח למשרד. רצינו ליצור מקום שלעובדים שלנו כיף בו והם מתוגמלים מנטאלית וכספית. רצינו ליצור שקיפות. רצינו לגרום לאנשים להבין שהמוחות שלנו שזה הדבר הכי חשוב שלנו - עולים כסף! למה מוח של מתכנת שווה יותר ממוח של פרסומאי? הכי לא. והגיע הזמן לתקן את זה.

לקוח מסוגל לשלם על זכויות לשיר מאות אלפי שח
לטלנט /סלב - מאות אלפי שח למרות שרמת המחייבות שלו למותג היא מינמלית (כמה שעות צילום!) בזמן שאנחנו (צוות של 30 אנשים) נתאבד, נקרע, נחקור, נלמד, נכתוב, נעצב, נקדם, נמכור כל יום במשך כל התקופה שאנחנו מלווים את הלקוח.
בלילות, נחשוב עליו בסופי שבוע ונהיה הכי לוייאלים ונעשה הכל על מנת שהוא יהיה מרוצה ובסוף בא עומר אדם או משפיענית שיש לה מאות אלפי עוקבים ולה הם יהיו מוכנים ברגע לשלם את הסכום
בעוד אנחנו - עם כל הצוותים שנקרעים מסביב לשעון - בעיינים שלהם לא ראויים לתגמול מספק.

אז אני מסביר בעדינות שאת לא מרוצה מהמשרד כי את משלמת להם ריטיינר שהוא הפסדי עבורם. משרד פרסום שמעסיק מעצבים מוכשרים, אנשי קופי מבריקים, ניהול לקוח, אנשי מדיה ופרפורמנס, הפקה, קריאיטיב ואסטרטגיה לא יכול להרוויח מ15 אלף שח וגם לא מ25 אלף שח בחודש.

ומי שאומר שכן - הוא פשוט מתמחר לא טוב את העסק ואז אחרי כמה זמן אתם תיפרדו. כשאתה מעסיק אופרציה והלקוח מצפה ממך - לחשוב בגדול, להבריק, לחשוב מחוץ, ליזום, לרוץ, לקפוץ ועוד אי אפשר לעשות את זה ללא תגמול ראוי.

אני התחייבתי לעצמי. מרגע זה אני אעשה את העבודה הזו כדי שהתעשיה הזו תוכל להתקיים. לטובת כלל המשרדים. שאנשים שעובדים אצלנו ישארו פה כי נוכל להציע להם שכר ראוי. ההסברה מול הלקוחות (ואני לא מדבר על הלקוחות שלנו אלא על כלל הלקוחות בתעשיה הזו) חייבים להבין שבסוף לכל הבקשות והבריפים, לכל החלומות שלהם יש תג מחיר.
יש שעות עבודה ושעות נוספות ועובדים שמנסים לעשות הכל כדי לנצח את מירוץ העכברים הזה וגם רוצים שיהיו להם חיים מחוץ למשרד.

ריטיינר הוא לא בופה חופשי. אין עסק שיכול לתת הכל בלי הגבלה -אתם אנשי שיווק ואתם צריכים לדעת את זה! את יכולה לחלק סניקרס בלי הגבלה? וההיא יכולה לחלק תכשיטים בלי הגבלה? וההם? יכולים לחלק בירה בלי הגבלה? התשובה היא לא! אז גם במשרד פרסום זה ככה - אין מתנות חינם. אין בלי סוף תוצרים.
בסוף אתם יורים למשרד ברגליים ובסוף זה מתגלגל אליכם בחזרה.
ואז אתם לא מרוצים ורוצים לעזוב.

אז אני אומר המון פעמים - תודה. אבל בתקציב הזה אנחנו לא נעשה את זה ואני גם נותן להם טיפ - תיצרו שיחה בתוך הבית ותבינו שאם לא תגדילו את התקציב ותפתחו את הראש שלכם ככה שתעריכו יותר מכל סלב או פרזנטור את השותף המרכזי שלכם את צוות המשרד
ותהיו מוכנים לשלם להם כמו שצריך על הרעיונות, העבודה הקשה והלויאליות שלהם, אתם תמשיכו להיות לא מרוצים. מהמשרד ההוא, מההיא או אפילו (חס וחלילה) מאיתנו.

I Love my Job.

(רפי טל)
 

Ari 3d

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
מי אני שאאשר...
יופי של כתיבה.
חשיבה נכונה. ישרה. מכבדת.
תודה לך!
 

כוכב מבריק

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
ממתין בראש כבר כמה שבועות לשחרר בדיוק את זה-

היא (יועצת עסקית): שלום לך, שמעתי עליך דברים טובים מחברה שעשית לה עבודה משגעת.
אני: שמח לשמוע.
היא: אני צריכה מודעה
אני: בשמחה
היא: כמה עולה?
אני: עיצוב בלבד X קופי לבד Y שניהם יחד Z
היא: אני רוצה את העיצוב לבד ואני אביא את הטקסטים, אבל עדיין זה מחיר יקר.
אני: תסלחי לי, אבל אפשר לשאול שאלה מעצבנת?
היא: בכיף
אני: כמה עולה אצלך פגישת ייעוץ?
היא: 350 ש"ח לשעה
אני: אז זה אומר ששעה שלך שווה 350 ש"ח... נכון?!
לי לוקח לעצב מודעה כמה שעות כשמה שלא יהיה המחיר לא יתקרב ל-350 לשעה...
אז למה את חושבת שהשעה שלך שווה יותר מהשעה שלי?!

ורק לחשוב שזאת יועצת עסקית...


היא עדיין לא חזרה עם תשובה.
 

גבריאל פ.

שירותי קופירייטינג ופרסום - הפקת דפוס והפצה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
אם עשיתי לך עבודה בחצי שעה זה בגלל שעבדתי שנים ללמוד איך לעשות אותה בחצי שעה.
אתה חייב לי על השנים. לא על הדקות..


(מוקדש לכל אלו שחושבים שהידע הוא בחינם)
 

"פרוגית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
ממתין בראש כבר כמה שבועות לשחרר בדיוק את זה-

היא (יועצת עסקית): שלום לך, שמעתי עליך דברים טובים מחברה שעשית לה עבודה משגעת.
אני: שמח לשמוע.
היא: אני צריכה מודעה
אני: בשמחה
היא: כמה עולה?
אני: עיצוב בלבד X קופי לבד Y שניהם יחד Z
היא: אני רוצה את העיצוב לבד ואני אביא את הטקסטים, אבל עדיין זה מחיר יקר.
אני: תסלחי לי, אבל אפשר לשאול שאלה מעצבנת?
היא: בכיף
אני: כמה עולה אצלך פגישת ייעוץ?
היא: 350 ש"ח לשעה
אני: אז זה אומר ששעה שלך שווה 350 ש"ח... נכון?!
לי לוקח לעצב מודעה כמה שעות כשמה שלא יהיה המחיר לא יתקרב ל-350 לשעה...
אז למה את חושבת שהשעה שלך שווה יותר מהשעה שלי?!

ורק לחשוב שזאת יועצת עסקית...


היא עדיין לא חזרה עם תשובה.
הכל נכון אבל תכלס פספסת אותה..
 

כוכב מבריק

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
הכל נכון אבל תכלס פספסת אותה..
אני שמח.

אגב, איפה הגבול שאני אמור לרדת אליו כדי לא לפספס?
200?150?60?30?20?


לא יודע למה, אבל משום מה מרגיש לי מהניסיון
שאלו שמדברים על המחיר היקר בהתחלה
גם לוקח לי יותר זמן לעשות להם מודעה...
 

"פרוגית

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אגב, איפה הגבול שאני אמור לרדת אליו כדי לא לפספס?
200?150?60?30?20?
אתה לא אמור לרדת לשום גבול
ממליצה מאד לקרוא קצת על 'עולם המכירות'
טכניקות פשוטות כמו "פתיחת התנגדויות" של הלקוח, הצגת הצורך שלה להתקדם בעסק והפתרון שאתה נותן לה ועוד.. מועילות מאד בסגירת עסקאות גם עם הלקוחות האלו, בלי צורך לרדת במחיר.
 

כוכב מבריק

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
אתה לא אמור לרדת לשום גבול
ממליצה מאד לקרוא קצת על 'עולם המכירות'
טכניקות פשוטות כמו "פתיחת התנגדויות" של הלקוח, הצגת הצורך שלה להתקדם בעסק והפתרון שאתה נותן לה ועוד.. מועילות מאד בסגירת עסקאות גם עם הלקוחות האלו, בלי צורך לרדת במחיר.
לא שאלתי,
רק הסברתי למה
חלק מהטכניקות בעולם המכירות זה 'לזהות' אנשים שתשמח שהם לא יגידו כן...
 
נערך לאחרונה ב:

hershy sh

עיצוב | מיתוג | פרסום
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
@כוכב מבריק
אני מחזק את ידיך!
לא פספסת ולא בטיח...
לא יודע למה, אבל משום מה מרגיש לי מהניסיון
שאלו שמדברים על המחיר היקר בהתחלה
גם לוקח לי יותר זמן לעשות להם מודעה...
זוהי תובנה שכנראה נכונה...
וזו הסיבה שאפי' אם היית עושה -
טכניקות פשוטות כמו "פתיחת התנגדויות" של הלקוח, הצגת הצורך שלה להתקדם בעסק והפתרון שאתה נותן לה ועוד.. מועילות מאד בסגירת עסקאות גם עם הלקוחות האלו, בלי צורך לרדת במחיר.
עדיין כדאי היה לברוח ממנה.
ורק לחשוב שזאת יועצת עסקית...
זה התפקיד שלהם!
לעזור ללקחוחות ששכרו את שירותיהם...

אם אתה היית שוכר אותה, היא הייתה עושה את אותה שיחה עם הצד השני...
ו @"פרוגית הייתה כותבת לה תגובה, שהיא צודקת אבל תכל'ס היא פספסה... ;)
 

כוכב מבריק

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי

גולד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
בסופו של יום צריך שבקופת העסק יהיה כסף, והרבה..
זה לא כ"כ משנה מאיזה צינור זה נכנס.

האדמה החרוכה שמדבר פותח האשכול, קוראים לזה 'עמלות מדיה'.
משרדי הפרסום הגדולים סיגלו לעצמם שיטות הכנסה גדולות בהרבה מאשר תמחור פרויקט לפי מוצר, כשיש לקוח עם הרבה מדיה הם אפי' לא לוקחים תמחור על עבודת הסטודיו, וכאשר מגיע משרד קטן או עצמאי שלא עובד בשיטת 'עמלות מדיה' הוא נופל מול הלקוח, כי מושגי התמחור של העבודות ברצפה אם בכלל.. הלקוחות התרגלו כביכול לקבל מתנות חינם (הם פשוט לא מבינים שזה עולה להם ביוקר מהצד השני...).
זה בעצם מונע מכל השוק להתרומם למקום האמיתי שהוא היה צריך להיות, כי אותם לקוחות 'נפגעי משרדי הפרסום' שחוזרים למשרדים הקטנים או לעצמאיים אמנם יכולים לקבל עבודה ברמה מאוד גבוהה, אבל פסיכולוגית הם לא מסוגלים לשלם על סעיף שנקרא עיצוב וכד'

כבר היה לי כמה פעמים עסקאות שנפלו מול הלקוחות על תמחור גבוה כביכול, במקרים שהיה לי את האפשרות לבדוק מה קרה בחוזה של המתחרה שכן סגר מול הלקוח, הבנתי שהלקוח קיבל תמחור נמוך בהרבה ממה שאני הצעתי, אבל הכל היה מבוסס עמלות מדיה...
תבינו, מדובר בהההההמון כסףף...

השאלה בסוף חודש שנשאלת (שוב שוב) האם אני נכנס לחינוך שוק, ואני כבר יסביר לכל העולם ואשתו שעל עבודה איכותית צריך לשלם, או שפשוט מצטרפים למועדון המרויחים בצורה שבה השוק עובד כיום, גם אם זה לא הכי נחמד מלכתחילה..
 

itzuvim

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
שופט/ת באתגר דריבל
אם עשיתי לך עבודה בחצי שעה זה בגלל שעבדתי שנים ללמוד איך לעשות אותה בחצי שעה.
אתה חייב לי על השנים. לא על הדקות..


(מוקדש לכל אלו שחושבים שהידע הוא בחינם)

גבר פגש ברחוב את הצייר האגדי 'פיקאסו' וביקש - תצייר אותי.
פיקאסו הוציא דף ועיפרון, וצייר את הפרופיל שלו תוך שני דקות.
הוא שואל: כמה זה עולה?
פיקאסו: אלף דולר
הוא שואל: אבל זה לקח לך רק שני דקות...
פיקאסו: אתה משלם על עשרות שנים שהתאמנתי בשביל שני הדקות הללו!
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
״היתי גם שמחה לתת לכם בריף... כדי לבדוק איך אתם רואים אותנו..״.
רגע אני רוצה להבין...
את רוצה לעבוד איתנו כי המליצו לך כרגע.
את רואה את האתר שלנו עם תיק העבודות המהמם
ואת רוצה שנעבוד על בריף שלכם?
אנחנו בשמחה נעשה את זה אבל לא בחינם אני עונה. אנחנו מחייבים על העבודות שלנו.
הכל נכון.
רק לגבי הנקודה הזאת.
לא מקובל היום בחברות גדולות שנותנים בריף לכמה קופירייטרים או חברות פרסום
וכל אחד מהם שולח חזרה תכנית בקווים כללים והצעת מחיר?
שמעתי שיש כאלו שעושים את זה,
אבל כנראה מדובר באמת רק בפרוייקטים גדולים מאד.
 

רות גולדבלט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
צילום מקצועי
לקוח מסוגל לשלם על זכויות לשיר מאות אלפי שח
לטלנט /סלב - מאות אלפי שח למרות שרמת המחייבות שלו למותג היא מינמלית (כמה שעות צילום!) בזמן שאנחנו (צוות של 30 אנשים) נתאבד, נקרע, נחקור, נלמד, נכתוב, נעצב, נקדם, נמכור כל יום במשך כל התקופה שאנחנו מלווים את הלקוח.
בלילות, נחשוב עליו בסופי שבוע ונהיה הכי לוייאלים ונעשה הכל על מנת שהוא יהיה מרוצה ובסוף בא עומר אדם או משפיענית שיש לה מאות אלפי עוקבים ולה הם יהיו מוכנים ברגע לשלם את הסכום
בעוד אנחנו - עם כל הצוותים שנקרעים מסביב לשעון - בעיינים שלהם לא ראויים לתגמול מספק.
זה.
ברגע שאתה לוקח קייס אתה חי אותו כל הזמן.
פרייס לס.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה