דרוש מידע למה אומרים י"ג מידות הרחמים רק בציבור?

ניקיאל

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
עריכה תורנית
יוצרי ai
מכיוון שעיקר אמירת י"ג מידות היא בציבור, הרי זה כדבר שבקדושה, ולכן אין אומרים אותן ביחיד "דרך תפילה ובקשת רחמים".
 

ישראל סגל

משתמש פעיל
בבית יוסף כתב שהמקור לכך הוא מכיון שכתוב במשה רבינו כשאמר את הי"ג מידות נתעטף הקב"ה כשליח ציבור, למדו משם שצריך עשרה לכך.
 
נערך לאחרונה ב:

אנטוריום

משתמש מקצוען
להלכה אפשר לומר גם ביחיד, רק שיהיה במנגינה ולא בצורה של בקשה...
מקור שו"ע תקס"ה ["אבל אם בא לאמרם בדרך קריאה בעלמא אומרם" עכ"ל]
 

ישראל סגל

משתמש פעיל
עיקר השאלה של השואל היה באמת למה אי אפשר לאומרו רגיל ביחיד, ושאלתו נכונה וככה שואל גם הטור בסימן תקסה-

"כתב רב נתן שאין מנהג ליחיד המתענה לומר י"ג מדות, ואיני יודע מה חשש יש בדבר, שהרי אינו אלא כקורא בתורה, שהרי לא אמרו חכמים אלא כל דבר שבקדושה כגון קדיש וקדושה וברכו."

ובהסבר כתב הבית יוסף:

"כתב רב נתן שאין מנהג ליחיד המתענה לומר י"ג מדות כך היא דעת הרשב"א (סי' רי"א) שכתב בתשובה וז"ל מסתברא דכל שאומרה דרך תפלה ובקשות רחמים אין נאמרין ביחיד דדבר שבקדושה הן וכמו שאמרו (ר"ה יז, באגדה נתעטף הקב"ה כש"צ ואמר להם כשישראל עושין לפני כסדר הזה וכו' אבל אם בא לאומרן דרך קריאה בעלמא אומרן כדרך שאומרים האופנים וקראי דקדושה דרך קריאה עכ"ל ואע"פ שכתב הר"ד אבודרהם שה"ר יונה כתב כדברי רבינו לא נהוג עלמא הכי. "
 

משה 05276

משתמש מקצוען
מישהו יודע?
לפי הטעם שהם "דבר שבקדושה": קולא, שיכולים להצטרף לאמירת י"ג מידות באמצעות שמיעה ברדיו. חומרא, שנשים אינן אומרות י"ג מידות בציבור של נשים.

ולפי הטעם שבגלל שעיקר התקנה היתה לציבור יש לאומרם רק בציבור: החומרא, שצריך להיות בפועל עם הציבור האומר את י"ג המידות, ואינו יכול להצטרף כששומע ברדיו. והקולא, שגם נשים יוכלו לאומרם ברבים [אך לפי שיטת המאירי הנ"ל, צ"ע בדבר].

ולפי שני הטעמים, אין להפסיק באמצע התפילה לאומרם. אך אם יושב ולומד, פסק האגרות משה שיאמר עם הציבור, ואילו באמצע לימוד לרבים לא יפסיק.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיא

א הַלְלוּיָהּ אוֹדֶה יי בְּכָל לֵבָב בְּסוֹד יְשָׁרִים וְעֵדָה:ב גְּדֹלִים מַעֲשֵׂי יי דְּרוּשִׁים לְכָל חֶפְצֵיהֶם:ג הוֹד וְהָדָר פָּעֳלוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זֵכֶר עָשָׂה לְנִפְלְאֹתָיו חַנּוּן וְרַחוּם יי:ה טֶרֶף נָתַן לִירֵאָיו יִזְכֹּר לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ:ו כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם:ז מַעֲשֵׂי יָדָיו אֱמֶת וּמִשְׁפָּט נֶאֱמָנִים כָּל פִּקּוּדָיו:ח סְמוּכִים לָעַד לְעוֹלָם עֲשׂוּיִם בֶּאֱמֶת וְיָשָׁר:ט פְּדוּת שָׁלַח לְעַמּוֹ צִוָּה לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ קָדוֹשׁ וְנוֹרָא שְׁמוֹ:י רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת יי שֵׂכֶל טוֹב לְכָל עֹשֵׂיהֶם תְּהִלָּתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:
נקרא  9  פעמים

לוח מודעות

למעלה