2.1.9 משקל הַפְעָלָה בגזרת ע"ו והכפולים
1. הה"א במשקל הַפְעָלָה בגזרת ע"ו ובגזרת הכפולים מנוקדת בסגול כשפ' הפועל גרונית. למשל: הֶאָצָה, הֶחָלָה, הֶעָזָה, הֶעָרָה.
2. שמות במשקל הַפְעָלָה מגזרת הכפולים מנוקדים על דרך שם הפעולה בגזרת ע"ו – בלא דגש. למשל: הֶאָטָה, הֲגָנָה, הֲזָמָה, הֲסָבָה.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1918609:הסיבה היא - שימו לב לשלבים:
א. כאשר צריך לבוא חטף פתח לפני א', ה', ח' או ע', הוא הופך לפתח (ר' בתנ"ך: העידותי לעומת הקימותי, החילות ועוד - חפשו בקונקורדנציה, וכמובן - ה' השאלה ב'האם').
ב. כאשר צריך לבוא פתח לפני האע"ח קמוצה הוא הופך לסגול: פחה ('הקריבהו נא לפחתך'), נהג, שֶען, בהלה (לעומת סכנה).
היוצא מזה: הארה, הערה - בסגול תחת הה"א.
ובהזדמנות זו אציין, שהיה לי ויכוח נוקב עם מו"ל אחד, שהשיג עלי על שניקדתי "לְהַאִירָהּ" וטען בתוקף שצריך קמץ בה"א, שהרי כך מנוקד מפורש בסידור (בפיוט 'שימו לב אל הנשמה'). הסברתי לו את השלבים הנ"ל, ויש לקוות כי נחה דעתו...
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1918609:הסיבה היא - שימו לב לשלבים:
א. כאשר צריך לבוא חטף פתח לפני א', ה', ח' או ע', הוא הופך לפתח (ר' בתנ"ך: העידותי לעומת הקימותי, החילות ועוד - חפשו בקונקורדנציה, וכמובן - ה' השאלה ב'האם').
ב. כאשר צריך לבוא פתח לפני האע"ח קמוצה הוא הופך לסגול: פחה ('הקריבהו נא לפחתך'), נהג, שֶען, בהלה (לעומת סכנה).
היוצא מזה: הארה, הערה - בסגול תחת הה"א.
ובהזדמנות זו אציין, שהיה לי ויכוח נוקב עם מו"ל אחד, שהשיג עלי על שניקדתי "לְהַאִירָהּ" וטען בתוקף שצריך קמץ בה"א, שהרי כך מנוקד מפורש בסידור (בפיוט 'שימו לב אל הנשמה'). הסברתי לו את השלבים הנ"ל, ויש לקוות כי נחה דעתו...
שלום וברכה,
בשמות הפעולה בבניין הפעיל משורשי ע"ו (וע"ע) הה"א מנוקדת בחטף-פתח: הֲבָנָה, הֲקָמָה וכו'. ואולם כשפ' הפועל היא עיצור גרוני אמור החטף לבוא בין שתי גרוניות. במקרים כאלה החטף הופך לתנועה מלאה.
כך למשל ניקודה הרגיל של ה"א השאלה הוא חטף-פתח (הֲרָאִיתָ?), אבל פתח לפני עיצור גרוני (הַאִם?).
במקרה של שם הפועל של בניין הפעיל שתי תנועות באות בחשבון: פתח או סגול. סגול רגיל לפני עיצור גרוני בקמץ. למשל עם ה"א השאלה: הֶאָנֹכִי (במדבר יא, יב), ולכן נקבעה תנועה זו גם במקרה ששאלת עליו: הֶעָרָה וכו'.
בברכה,
ברק דן
לבירור נוסף באותו עניין אנא ציינו פנייה חוזרת ואת מספר הפנייה.
שימו לב! אין להשיב ב"השב" או ב"reply" אלא באמצעות הקישור הזה:
http://hebrew-academy.huji.ac.il/Pages/haveQuestion.aspx
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n4980591:העלית רעיון מעניין. אין לי פנאי כרגע לערוך מחקר, אבל לגבי תעודה מזהה אין ספק - מְזַהָה ולא משהו אחר (בבניין פיעל אין תשלום דגש לה"א).
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכג
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים: