מאמר לך תנגן לו סיפור

קומפיוטרית

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תרשו לי רגע.
תסכימו איתי שלמילים יש מנגינה.
בתור אדם שאוהב לכתוב, אני יודעת שטבע האדם לנגן את המשפטים שהוא קורא.
לא לא, לא, זה לגמרי לא תחילתו של מאמר פיוטי ומשתפך.
ח'ברה, זה מאמר לפנים. תנשמו עמוק. קחו משהו קר, זה הולך להיות כואב.
ו-ב-כ-ן רבותי, היום נציג בפניכם את הקוראים שלנו, האלו שאנחנו לגמרי לא מכירים אבל דואגים שיקבלו חומר קריאה משובח.
לדאבוני גיליתי שהקוראים שלנו מגוונים להחריד, ונוטים להחריב בריצת עין כל מילה כתובה, להפוך כל מרגש – למותח, מבכי – למצחיק.
מפחיד - ללא מענין בעליל.
אוף איתם.

הנה הם, יעלו ויבואו!

הקורא המנוטוני:
ככה זה כתוב: "השקט הזה גומר אותו, הוא מזיע ומצטמרר לסירוגין."
ככה הוא קורא: "השקט. הזה. גומר. אותו. הוא. מזיע. ומצטמרר. לסירוגין."

מילה של סופר:
תתעורר אח'שלי, מישהו הולך למות במשפט הבא, אתה יודע?

הקורא ה"סוּפֶּר" מתלהב:
ככה זה כתוב: "המעלית נעצרה והאור בה כבה. בהצתה מאוחרת היא הבינה שהיא תקועה בקופסת ברזל בין קומה רביעית לחמישית"

ככה הוא קורא: "המעלית נעצרה" ברקים רעמים צרחות. "והאור בה כבה" התעלפויות, דום נשימה מוות מוחי.
"בהצתה מאוחרת היא הבינה שהיא תקועה בקופסת ברזל בין קומה רביעית לחמישית" ולעולם לא יבואו להציל אותה.

מילה של סופר:
אמא'לה הבהלת אותי, על אמת, אני שתי דקות מוציאה אותה משם, אל תיקח קשה. שיואוו.

הקורא הביקורתי:
ככה זה כתוב: "המורה כבר היתה בכיתה, עסוקה בלנתח את משפט פיתגורס לעומקו.
לשוש היו ארבע שניות של חסד להתגנב למקום שלה בלי שהמורה תבחין. אבל היא הבחינה, וזה היתה כבר הפעם השלישית השבוע."


ככה הוא קורא: "המורה כבר היתה בכיתה" נוו תמשיך.
"עסוקה בלנתח את משפט פיתגורס לעומקו" לא מענין. מי זה בכלל הפיתגורס החוצפן הזה שהיא מייחסת אליו משפטים?
"לשוש היו ארבע שניות של חסד להתגנב למקום שלה בלי שהמורה תבחין. אבל היא הבחינה, וזה היתה כבר הפעם השלישית השבוע." זהו? שתגלגל אותה מכל המדרגות, שתעמיד את משטרת ישראל על הרגלים! מי לימד את הסופר הזה לכתוב?

מילה של סופר:
עזוב את הספר מיד! מיד אמרתי, עכשיו ספר לנו את הסיבה האמתית לכך שרק אשתך כותבת פתקי איחור/חיסור לילדים.

הקורא שחושב שהוא מצחיק:
ככה זה כתוב: "לראשונה הוא מרגיש כמה הדק על רקה זה קר, קר מאד. הוא מודע לכך שבעל הנשק נולד ללא לב או מצפון, אז הוא מתחיל להיפרד"

ככה הוא קורא: "לראשונה הוא מרגיש כמה הדק על רקה זה קר, קר מאד." גם קרטיב על האצבע זה קר חחחח.
"הוא מודע לכך שבעל הנשק נולד ללא לב או מצפון" חחחחח מצפון מגיע עם לב, לא? אז הוא מתחיל להיפרד" ביי, תמסור ד"ש לסבא רבא קלוצבכר, הוא מאד אהב אותי.

מילה של סופר:
טוב נו דיי, מה הקטע?

הקורא הרגשן:

ככה זה כתוב: "אמא הסתכלה עליה, הביטה בה מבט חדש. מבט כזה שהיא מעולם לא ניסתה. היה אמון במבט הזה, הוא מחק סלילים ארורים של עבר"


ככה הוא (היא?) קורא: "אמא הסתכלה עליה" והיא געתה בבכי. "הביטה בה מבט חדש." מצועף בדמעות.
"מבט כזה שהיא מעולם לא ניסתה. היה אמון במבט הזה, הוא מחק סלילים ארורים של עבר" ומאז הם חיו באושר ועושר.

מילה של סופר:

נסחפתתת.... זה מרגש, אבל הלו???

איי איי איי, העולם שלנו מלא באנשים, אל תיקחו אותם קשה. אתם כותבים מצוין!
קבלו רק ביקורת בונה, ואל תעופו על מחמאה סוּפֶּר מתלהבת. פרופורציה מכירים?
בסוף בסוף, הכל זה ענין של נימה. מנגינה כמו שאמרנו.

תמשכו לנגן להם מילים, תנו להם להלחין מנגינה חדשה. כמו שהם אוהבים.
כי את המנגינה הזו אי אפשר להפסיק... עד לדף האחרון.

The End
 

רותי רפפורט

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
התכוונת קנה...

חמוד מאוד.
אני לפעמים מפסקת עם המון רגש, ויודעת שאנשים ידלגו בקלילות על הפסיק שלי ויקראו בלי להתייחס...
רגע, הלו, שמתי שם פסיק!!!
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לפעמים מפסקת עם המון רגש, ויודעת שאנשים ידלגו בקלילות על הפסיק שלי ויקראו בלי להתייחס...
רגע, הלו, שמתי שם פסיק!!!
לפעמים זה בכלל ככה - (לא טרחתי על דוגמאות. @קומפיוטרית, עזרה)
קורא מתוסכל:
אויש, איך המשפט לא מנוסח טוב. ממש הרס לי את הדרמה.
עוצם עיניים, מדמיין שאין פסיק, משנה את סדר המילים. וואו, זה ממש סיפור טוב.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
זו מטרתם הרשמית של סימני הפיסוק.

בשיחה בעל פה נעזרים באמצעים שונים: מגביהים את הקול ומנמיכים אותו, מאטים את קצב הדיבור, מדברים בקול פסקני, מבליעים, מדגישים, נעזרים בתנועות גוף: בידיים, בהבעות העיניים, בתנועות השפתיים ובמשיכת כתף.
בזמן ההבעה בכתב כל האלמנטים הללו לא קיימים, לכן אנו מסתייעים בסימני פיסוק.

ובלשון האקדמיה ללשון העברית (כסלו, תשט"ז):

"סימני הפיסוק מסייעים בידי הקורא לקרוא דברים שבכתב על דרך אמירתם בפה. הם מורים אפוא על הפסקה בדיבור,
על הרמת קול והשפלתו ועל הטעמת המשפט בכללו. נוסף על כך הם מועילים להבהיר לעיני הקורא, במקום הצורך, מבנהו של משפט לחלקיו.
הואיל וכמה מן הדברים תלויים בטעמו, במזגו ובסגנונו של אדם, מסור השימוש בסימני הפיסוק במידת מה לרצונו של הכותב.
אף על פי כן כבר נתגבשו הרגלים מסוימים בדרך האמירה ואופן הדיבור, שהם משותפים לציבור כולו, ולשם ציונם בכתב נקבעת מערכת הכללים שלהלן..."
 

בונבוניירה פיקנטית

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
המשך-

הקורא המפולסף

ככה זה כתוב: "הוא הפנה את המבט, עצם את עיניו, וקפץ אל התהום, הד הגלים לווה את הניתור, הסלעים שתקו למולו"

ככה הוא קורא: "הוא הפנה את המבט" רגע, לאיזה צד, ימין או שמאל? או בכלל קדימה -או אחרורנית? טוב, "עצם את עיניו, וקפץ אל התהום" מה? מה היה עומק התהום? הוא לא עשה תנופה? והיחס של הגובה והמשקל שלו? תגידו, הסופרת הזו חושבת מטר קדימה? או רק על תהומות לא הגיוניים? "הד הגלים לווה את הניתור" ולפני רגע היא כתבה קפיצה, אז מה ההבדל בין קפיצה לניתור? "הסלעים שתקו למולו" באיזה משמעות של שתיקה? למה זה משל? ולמה הדבר דומה?

מילה של סופר:
מעדיף לטפס על הרים, מאשר להתעמק בבורות בלי תחתית.

הקורא התמים
ככה זה כתוב: "השמש מחייכת אליו מבין העננים, העולם פורש לו שטיח אדום, זה היום שלו,היום".

ככה הוא קורא: "השמש מחייכת אליו" מה? איך שמש יכולה לחייך? וואו, מעניין. "מבין העננים, העולם פורש לו שטיח אדום" מה זה, אדם שקוראים לו עולם? משהו פה לא מסתדר לי...! "זה היום שלו, היום". ברור שההיום זה היום שלו ולא אתמול, אוף, לא מבין כלום.

מילה של סופר:
צר לי, אבל לא לכאלה ושכמותך נכתב הספר.
 

קומפיוטרית

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
התכוונת קנה...
צודקת, משום מה אני לא יכולה לערוך, אז תסלחו לי, טוב?

בשיחה בעל פה נעזרים באמצעים שונים: מגביהים את הקול ומנמיכים אותו, מאטים את קצב הדיבור, מדברים בקול פסקני, מבליעים, מדגישים, נעזרים בתנועות גוף: בידיים, בהבעות העיניים, בתנועות השפתיים ובמשיכת כתף.
בזמן ההבעה בכתב כל האלמנטים הללו לא קיימים, לכן אנו מסתייעים בסימני פיסוק.
לגמרי.
פיסוק טוב עושה סיפור טוב.
אבל אני חושבת שזה אפילו מעבר לפיסוק...
שני אנשים יכולים לקרוא אותו משפט, (מפוסק היטב) וכל אחד "ינגן" אותו אחרת.
 

הוריקן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
וואי זה כזה טוב!!! וכזה נכון!
אני נפגשת עם זה כל כך הרבה פעמים בחיים עד שבפעם הבאה שאצטרך להסביר את זה למישהו אני פשוט אגיד לו
"לך לפרוג- תבין!"
כל הכבוד!!!
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
וזה היתה כבר הפעם השלישית השבוע."
וזו.
נאם הקורא המבקר.

זה נהדר, וכל כך נכון.
בהתכתבויות זה הרבה פעמים ממש קריטי. המנגינה הופכת משפט תמים לפוגע או משפט כועס לרך ונעים... בשביל זה גם באו האמוג'י לעזרת ה' בגיבורים.
זו מטרתם הרשמית של סימני הפיסוק.

בשיחה בעל פה נעזרים באמצעים שונים: מגביהים את הקול ומנמיכים אותו, מאטים את קצב הדיבור, מדברים בקול פסקני, מבליעים, מדגישים, נעזרים בתנועות גוף: בידיים, בהבעות העיניים, בתנועות השפתיים ובמשיכת כתף.
בזמן ההבעה בכתב כל האלמנטים הללו לא קיימים, לכן אנו מסתייעים בסימני פיסוק.

ובלשון האקדמיה ללשון העברית (כסלו, תשט"ז):

"סימני הפיסוק מסייעים בידי הקורא לקרוא דברים שבכתב על דרך אמירתם בפה. הם מורים אפוא על הפסקה בדיבור,
על הרמת קול והשפלתו ועל הטעמת המשפט בכללו. נוסף על כך הם מועילים להבהיר לעיני הקורא, במקום הצורך, מבנהו של משפט לחלקיו.
הואיל וכמה מן הדברים תלויים בטעמו, במזגו ובסגנונו של אדם, מסור השימוש בסימני הפיסוק במידת מה לרצונו של הכותב.
אף על פי כן כבר נתגבשו הרגלים מסוימים בדרך האמירה ואופן הדיבור, שהם משותפים לציבור כולו, ולשם ציונם בכתב נקבעת מערכת הכללים שלהלן..."
אחחח... קרה לי ממש לא מזמן פה, ואילץ אותי לערוך ולהוסיף אימוג'י קורץ. וגם אז זה לא כ"כ עזר. :(
הבעיה היא שכשמישהו רוצה לכתוב בציניות, או סוג הומור מסוים, הוא לא יכול לסיים משפט עם שלוש נקודות, ובוודאי שלא עם סמלון כזה או אחר, כי ברגע שהוא עושה את זה, הוא הוציא את רוב המיץ אם לא את כולו. מה עושים?
 

הוריקן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הבעיה היא שכשמישהו רוצה לכתוב בציניות, או סוג הומור מסוים, הוא לא יכול לסיים משפט עם שלוש נקודות, ובוודאי שלא עם סמלון כזה או אחר, כי ברגע שהוא עושה את זה, הוא הוציא את רוב המיץ אם לא את כולו. מה עושים?
בעיה...
אבל אני חושבת שגם ללא שלוש נקודות או סמלון אם הכתיבה עצמה מנוסחת בצורה כזו ששומעים את קולו של המדבר כולל כל ההתבטאויות הנלוות למשפט שכזה, אפשר להבין את רוח הדברים.
אבל גם פה זה שוב בעיה של "לך תנגן לו סיפור..."
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
בעיה...
אבל אני חושבת שגם ללא שלוש נקודות או סמלון אם הכתיבה עצמה מנוסחת בצורה כזו ששומעים את קולו של המדבר כולל כל ההתבטאויות הנלוות למשפט שכזה, אפשר להבין את רוח הדברים.
אבל גם פה זה שוב בעיה של "לך תנגן לו סיפור..."
לכן הבאתי את הדוגמה שקרתה לי. הייתי סבור לתומי שהציניות וההומור בולטים מספיק, אבל אחרים שמעו את המנגינה אחרת.
 
נערך לאחרונה ב:

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
לכן הבאתי את הדוגמה שקרתה לי. הייתי סבור לתומי שהציניות וההומור בולטים מספיק, אבל אחרים שמעו את המנגינה אחרת.
בעיה, אנחנו תלויים בדעת אחרים.
זה יכול אגב לקרות גם אם אנשים שאנחנו מתכתבים איתם המון ומכיום שהם לא לפנינו ואין לנו מושג מה עובר עליהם באותו רגע דברים יכולים להתהפך ברגע. וכבר היו דברים מעולם. אם אין מספיק כנות ורצון לפתוח ולדבר על הכל בכל רגע נתון זה עלול להיות מאוד מסוכן.
במיוחד מי שידו קלה על האנטר...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה