שיתוף - לביקורת ... לבעל פעור

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
ב"ה

חסדא האהיל בידיו על עיניו וצפה אל האופק, חולות מדבר פארן החזירו אליו את החום שקיבלו מהשמש והוא תהה לעצמו האם כל הימים חמים כמו היום או שמא זו קבלת פנים מיוחדת שנועדה להלך היגע.

"נראה שהעיר בַּכָּה כבר קרובה", הרהר לעצמו.

מאחוריו קרץ אליו הנילוס בנצנוץ אחרון, בטרם ייעלם אל שדות מצרים.

"אהה, בכה, ובכן אליה נוהרים הישמעאלים לתיפלתם, שם במחוז מכה נמצאת 'האבן השחורה' אליה סוגדים הם ביראה".

"בשנים עברו אכן לא היתה כל גישה ליהודי למקום טמא זה, אך בשנים האחרונות נראה כי השמירה פחתה. ובכן, אין לי כל ענין להשתתף באידם, אך לכל הפחות מרגיש אני חובה בעצמי למחות על קיום מקום נפסד זה. כאשר אחון את פני העיר אמצא לי אבן, אותה אטיל בכח רב על 'האבן השחורה', אין כל חשש כי אי מי מהעולים לרגל יחוש במעשיי, כה רבה היא הצפיפות. חייב אני להביע מחאה על אוילותם".

***

"יש במיכ"א שיקוץ עד היום והלא מרקוליס שאליו יחוגו כל ישמעאל ממזרח וממערב לזרוק אבנים שם".

(אבן עזרא דניאל יא, ל)

***

"הזורק אבן למרקוליס - זו היא עבודתו, אף על גב דמיכוין למירגמיה [- שהוא מתכוון להכותו].

(סנהדרין דף סד ע"א וברש"י)

***

פרופסור גמזו פער את פיו בגסות נגד הוראתו של מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א, העיתונים ואתרי החדשות למיניהם הרימו קול זעקה מרה. יכול להיות שזה תפקידם וזו ההצדקה לקיומם.

אך, האם אין קול זעקה זה כזורק אבן למרקוליס? האם אין בזעקה זו בכדי להראות קשר מסוים לאוילות הנוראית?

כל תגובה, בין מגנה או מגננה, הרי היא כמודה בסמכותו של מר גמזו, והמביע תגובה זו הרי זה כמי ששם את רום מעמדו של מר גמזו כמשקל נגד לגדלותם וסמכותם של מאורי הדור ומנהיגיו.

האם ניתן בכלל להשוות בין הוראותיו של פרויקטור הקורונה המוגבלות בהבנת המצב והציבור, משולבות בבורות מדהימה ובחוסר התעניינות, לדעת תורה היוצאת מבית מדרשו של הגר"ח בדעת התורה הבלתי מעורערת והבלתי מוגבלת?
 

@Simcha

משתמש מקצוען
יסלחו לי הכותבים המלומדים,
בלא להתייחס למהותם של דברים רק למבנה הלוגי. פספסתי את ההקשר הלוגי בין המשל לנמשל.

במשל,
הזורק אבן על המרקוליס עושה את אותה הפעולה שעושים עובדי הע"ז. על כן יש טעם לפגם בעושה מעשה זה אף כאשר כוונותיו שונות משלהם.

בנמשל,
אין שום דבר המזכיר את הסברה הזו, יש רק טענה חדשה הטוענת כי אם נתעלם מאנשים מסוימים והתבטאויותיהם, נצליח למחוק את קיומם ואת יכולת ההשפעה שלהם.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יסלחו לי הכותבים המלומדים,
בלא להתייחס למהותם של דברים רק למבנה הלוגי. פספסתי את ההקשר הלוגי בין המשל לנמשל.

במשל,
הזורק אבן על המרקוליס עושה את אותה הפעולה שעושים עובדי הע"ז. על כן יש טעם לפגם בעושה מעשה זה אף כאשר כוונותיו שונות משלהם.

בנמשל,
אין שום דבר המזכיר את הסברה הזו, יש רק טענה חדשה הטוענת כי אם נתעלם מאנשים מסוימים והתבטאויותיהם, נצליח למחוק את קיומם ואת יכולת ההשפעה שלהם.
לדעתי יש בהחלט הקשר לוגי.
כשם שלגבי עבודה זרה אין מתייחסים לכוונותיו, אלא למה שמעשיו מביעים, כך לגבי גינוי, אין משנה מהי כוונת המגנה, מה שחשוב הוא כיצד מתקבלת הודעת הגינוי.
ולדעתי האישית - כל מקהלת הגינויים מגוחכת להחריד. האם גמזו הוא חרדי, שעליו ליישר קו עם הדעה החרדית?

"יש במיכ"א שיקוץ עד היום והלא מרקוליס שאליו יחוגו כל ישמעאל ממזרח וממערב לזרוק אבנים שם".

(אבן עזרא דניאל יא, ל)
חשוב להזכיר את דברי הרמב"ם באגרתו לעובדיה הגר, שסיפר לו כיצד אמר לרבו שהישמעאלים אינם עובדי עבודה זרה, ורבו כעס עליו וטען לו שהם עובדי ע"ז, והאבנים שהם משליכים במכה הם למרקוליס, והשיב לו בלשון זו:
אלו הישמעאלים אינם עובדי ע"ז כלל, וכבר נכרתה מפיהם ומלבם, והם מייחדים לא-ל יתעלה יחוד כראוי, יחוד שאין בו דופי, ואם יאמר אדם שהבית שהם מקלסין אותו בית ע"ז הוא, וע"ז צפונה בתוכו, שהיו עובדין אותה אבותיהם, מה בכך? אלו המשתחוים כנגדו היום אין לבם אלא לשמים!
ובאמת שהיה לישמעאלים מקודם באותם המקומות שלשה מיני ע"ז, פעור ומרקוליס וכמוש, והם עצמם מודים בדברים אלו היום וקוראים להם שמות בלשון ערבי... ומרקוליס עבודתו ברגימת האבנים... אבל הישמעאלים היום אומרים - זה שנשליך האבנים - בפני השטן אנו משליכים אותם, כדי לערבבו.
ואחרים מפיקחיהם נותנים טעם ואומרים - צלמים היו שם, ואנו רוגמים במקום הצלמים כלומר שאין אנו מאמינים בצלמים שהיו שם, ודרך בזיון להם אנו רוגמין אותן. ואחרים אומרים - מנהג הוא.
כללו של דבר אף על פי שעיקר הדברים יסודם לע"ז - אין אדם בעולם משליך אותם האבנים ולא משתחוה לאותו המקום ולא עושה דבר מכל הדברים לשם ע"ז, לא בפיו ולא בלבו, אלא לבם מסור לשמים.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
רעיון יפה, אבל כל קשר בין המשל לנמשל מקרי בהחלט.
מה באנו לומר בעצם? שכל מי שמגנה, לא משנה מה - דבק בו הגינוי?
רעיון מעניין. בפרט למול הגינויים המפורשים בכתובים, בספרי המוסר ובדברי גדולי ישראל לדורותיהם.

אפשר להתפלסף לא מעט על כמה חשוב ונצרך לגנות את המכוער,
אבל נדמה לי שפשוט יותר לשאול:
אם אי מי יבזה את הילד שלכם במילים הבוטות והשפלות ביותר - לא תגנו?
או כמו שאמרו לאיוב: כשכואב, צועקים.

השאלה רק על מה כואב.

האם גמזו הוא חרדי, שעליו ליישר קו עם הדעה החרדית?
ואם גמזו לא חרדי, מה שאמר ואיך שאמר לא צריך להפריע לנו?
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואם גמזו לא חרדי, מה שאמר ואיך שאמר לא צריך להפריע לנו?
אנשים בוגרים יודעים שהחילונים חושבים אחרת מאיתנו, וזה לא מפריע להם.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
אנשים בוגרים יודעים שהחילונים חושבים אחרת מאיתנו, וזה לא מפריע להם.
אהה.
אבל אם תשאלו אותי, טוב שיש בעולמינו עוד כמה אנשים לא בוגרים, לא מפותחים, ולא נאורים בעליל -
שפשוט עדיין כואב להם כשמישהו פוגע בתורה וגדוליה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אהה.
אבל אם תשאלו אותי, טוב שיש בעולמינו עוד כמה אנשים לא בוגרים, לא מפותחים, ולא נאורים בעליל -
שפשוט עדיין כואב להם כשמישהו פוגע בתורה וגדוליה.
לעניות דעתי אף אחד לא פגע.
מישהו ציין את דעתו על מה שעלול לבוא בעקבות אמירה מסוימת, וגם אם לדעתנו הוא טועה, אין כאן שום פגיעה.
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
לעניות דעתי אף אחד לא פגע.
מישהו ציין את דעתו על מה שעלול לבוא בעקבות אמירה מסוימת, וגם אם לדעתנו הוא טועה, אין כאן שום פגיעה.
המילה "גינוי" בנשימה אחת עם שמו של ר' חיים - - - ואין כאן שום פגיעה???
נסכים שלא להסכים.
 

קנקן חדש

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מסדר הגינויים אינו יותר מאשר הודאה בכך שדברי גמזו נחשבים.
המגנים נוהגים בדיוק כפי שגמזו ציפה מהם, הוא רצה יחס.
ואסביר: האם חלקו העיקרי בתפקידו של פרויקטור הוא לפזר הצהרות לאומה?
בעיקרון, לא?
תפקידו הוא בעיקר 'מאחורי הקלעים', להציג מתוה להורדת התחלואה וכדומה.
איש לא ביקש ממנו להביע את דעתו על התנהגות קהלים שונים באוכלוסיה.
להשיב ציוצים על ציוציו אין זו אלא 'דבר שעבודתו בכך'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה