ועל אותן שיש בהם רוגז כשבא אלול ומתמרמרין עליו ביותר ואומרין מי יתן ויעבור כבר, וגם מתלוצצין ממנו וכו' ועל הדגים שרועדין בו וכו' ענה ואמר, שזוהי מדרגה של תשובה
וכמו שאומרין העולם שהפך האוהב אינו השונא אלא מאן דלא אכפת ליה,
ועל כן השונא לימים הנוראים זה דייקא תשובה שלו,
כי באמת אינו נאנח על אלול, כי מה יזיק לו אלול ועל מה יש לו להתקצף כל כך.
אלא שעל עצמו הוא כועס, והגם שלא יודע זה, בודאי הוא בלי שום ספק כלל שעל עוונות שלו הוא מתרעם, שבשבילן הוצרך אלול לבוא.
ואף שאין מסתכל כלל ואין רוצה לתקן וכו', עם זה מר לו מר, וזו בחינת חרטה ותשובה
ויש ליצנין שמבזין לימי הדין ובזה דייקא נחתמין לחיים.
וכמו שאומרין העולם שהפך האוהב אינו השונא אלא מאן דלא אכפת ליה,
ועל כן השונא לימים הנוראים זה דייקא תשובה שלו,
כי באמת אינו נאנח על אלול, כי מה יזיק לו אלול ועל מה יש לו להתקצף כל כך.
אלא שעל עצמו הוא כועס, והגם שלא יודע זה, בודאי הוא בלי שום ספק כלל שעל עוונות שלו הוא מתרעם, שבשבילן הוצרך אלול לבוא.
ואף שאין מסתכל כלל ואין רוצה לתקן וכו', עם זה מר לו מר, וזו בחינת חרטה ותשובה
ויש ליצנין שמבזין לימי הדין ובזה דייקא נחתמין לחיים.
נערך לאחרונה ב: