כתיב מלא וכתיב חסר

מגדים

משתמש צעיר
אבקש את עזרתכם:
אני יודע שכתיב מלא (עם המון יודים ווואוים) מסרבל את הקריאה.
בכל אופן - אני מרגיש הרבה פעמים, שבלעדיהם המילים לא תהיינה קריאות, או שיקראו אותן במשמעות הלא נכונה.

האם יש איזה כלל לכתיב חסר ומלא?

תודה מראש
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
הכתיב המקורי של לשה"ק הוא כתיב חסר בד"כ, כפי שמופיע במקרא.
במשך השנים כשכתבו בלי ניקוד הוסיפו במילים מסויימות את אמות הקריאה י' ו' במקום חיריק, צירה, חולם חסר וקובוץ ולעיתים גם קמץ קטן וחטף קמץ.
בעבר לא היו כללים מתי להשתמש בכתיב מלא ומתי בכתיב חסר, ולכן במשנה, בתלמוד וכו' אפשר למצוא פעמים רבות את אותה מילה שנכתבת פעם עם ו' ופעם בלי ו', פעם עם י' ופעם בלי י'.
כיום האקדמיה קבעה כללים לכתיב חסר ניקוד, ויש שמשתדלים ללכת על פיהם, גם כשהתוצאה לא נוחה לקריאה ולעיתים אף מגוחכת קמעא.
במילון רב מילים למשל, אף שהשתדלו ללכת כפי כללי האקדמיה, החליטו (ובצדק) במילים מסויימות להתעלם מהכללים
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
פעמים שאין לחסר את הו' או הי' גם בטקסט מנוקד. בבנין הפעיל אין הי' נופל, כי הוא לסימן הבנין. וכמו כן לפעמים אם השרש מתחיל בי' (נחי פ"י), אזי אין לחסר את הו' המחליף את הי'. לדוגמה, השורש י.ס.ד. בהטיות השונות הי' מתחלף לו' "מוסד". וכן כאשר י' מאותיות אית"ן (הן האותיות המורות על גוף פועל בעתיד) מתחבר לי' השרש בראש התיבה, גם אז אין נופל הי'. לדוגמה, יירש, ייראו.
 

מגדים

משתמש צעיר
תודה למגיבים. אך קצת התבלבלתי.

בצורה יותר קלה, האם אפשר לסמוך על בדיקת האיות של וורד? ואם לא, מישהו יודע מתי לא?
 

מגדים

משתמש צעיר
תודה למגיבים. אך קצת התבלבלתי.

בצורה יותר קלה, האם אפשר לסמוך על בדיקת האיות של וורד? ואם לא, מישהו יודע מתי לא?
 

אברהם

מהמשתמשים המובילים!
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
D I G I T A L
עימוד ספרים
נכתב ע"י מגדים;576386:
תודה למגיבים. אך קצת התבלבלתי.

בצורה יותר קלה, האם אפשר לסמוך על בדיקת האיות של וורד? ואם לא, מישהו יודע מתי לא?

נכתב ע"י אפכא מסתברא;576431:
אתה יכול לסמוך על בדיקת האיות של וורד.

רק כדאי להגדיר אותה לפני כן על "כתיב מעורב תקני"
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בהחלט אי אפשר לסמוך על בדיקת האיות של וורד.
אין לי הסבר מתי למלא ומתי להחסיר, צריך לפעול לפי ההרגשה. כל אחד לפי יכלתו.
המילה "יכלתו" לדוגמא, לא מזוהה ע"י וורד. כי אם "יכולתו" - זוהי שגיאה ברורה. וכהנה רבות.
 

עדיאל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לאחר כתיבת ההודעה שלעיל, הגדרתי את המילון כהוראת אברהם מנהלינו הנכבד. נראה לי שבאמת השתפר המצב. אדווח לאחר שימוש רציף.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
היכן הגדרת המילון של וורד (באופיס 2007)? רציתי לראות מה מוגדר בו, אך ביקשתיו ולא מצאתיו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיב

א הַלְלוּיָהּ אַשְׁרֵי אִישׁ יָרֵא אֶת יי בְּמִצְוֹתָיו חָפֵץ מְאֹד:ב גִּבּוֹר בָּאָרֶץ יִהְיֶה זַרְעוֹ דּוֹר יְשָׁרִים יְבֹרָךְ:ג הוֹן וָעֹשֶׁר בְּבֵיתוֹ וְצִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד:ד זָרַח בַּחֹשֶׁךְ אוֹר לַיְשָׁרִים חַנּוּן וְרַחוּם וְצַדִּיק:ה טוֹב אִישׁ חוֹנֵן וּמַלְוֶה יְכַלְכֵּל דְּבָרָיו בְּמִשְׁפָּט:ו כִּי לְעוֹלָם לֹא יִמּוֹט לְזֵכֶר עוֹלָם יִהְיֶה צַדִּיק:ז מִשְּׁמוּעָה רָעָה לֹא יִירָא נָכוֹן לִבּוֹ בָּטֻחַ בַּיהוָה:ח סָמוּךְ לִבּוֹ לֹא יִירָא עַד אֲשֶׁר יִרְאֶה בְצָרָיו:ט פִּזַּר נָתַן לָאֶבְיוֹנִים צִדְקָתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד קַרְנוֹ תָּרוּם בְּכָבוֹד:י רָשָׁע יִרְאֶה וְכָעָס שִׁנָּיו יַחֲרֹק וְנָמָס תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

דף חדש • אתגר 121

לוח מודעות

למעלה