כתיב חסר ניקוד

חולדי 2

משתמש רשום
למה בכתיב חסר ניקוד נטייה עם 2 י', ואילו קיום עם י' אחת? הרי בשני המקרים הי' ליד אם קריאה?
 

חולדי 2

משתמש רשום
שאלה נוספת:
חניה חציה או חנייה חצייה? [הכוונה בכתיב חסר ניקוד]
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חולדי 2;n5044905:
למה בכתיב חסר ניקוד נטייה עם 2 י', ואילו קיום עם י' אחת? הרי בשני המקרים הי' ליד אם קריאה?
כי כך החליטה האקדמיה (מתוך הכללים החדשים):

2. כותבים יו"ד לציון תנועת i שאין אחריה אות בשווא נח, כגון גיבור,פיקח, זיכרון, עיקרון, עיקר, קידוש, יישוב, ייסורים, ביקורת,עילי, עיתון, חיטה, אישה, כיתה, מילה, מסיבה, תפילה, חינם,כיתתי, ריבוני, הינה (הִנֵּה); ראייה (רְאִיָּה), הגייה (הֲגִיָּה), שנייה,עירייה עיריית־; דיבר דיברו, צייר (צִיֵּר); ציירה, חיכה חיכתה,ריענן (רִעֲנֵן), ניתן (נִתַּן) ניתנו, ניזון, ייתן ייתנו, תיקח תיקחו,ייצור (יִצֹּר) ייצרו, ליפול, ייבנה (יִבָּנֶה), תישמר (תִּשָּׁמֵר); עימי עימך.
אבל לא תיכתב יו"ד במקרים האלה:
(ג) לפני הרצף יו המציין yu או yo, כגון דיון, קיום, טריות (טְרִיּוּת);גיורת, בריות, נטיות.

למה? ככה... אין הסבר.
לגבי חניה, חציה - אם הכוונה לשם פעולה - כמו 'ראייה' לעיל.
אם שם עצם - בי' אחת:


2. בתוך המילה כופלים את היו"ד אם אין לפניה או אחריה אם קריאה, כגוןבניין, עניין, לווייתן, צייר (צַיָּר), התיישבות; קריית־, בעיית־ בעייתי; יופייך (יָפְיְךָ, יָפְיֵךְ), אופייה (אָפְיָהּ); מניין (מִנַּיִן), רגליים, אופַניים,שמיים, דברייך (דְּבָרַיִךְ), עלייך (עָלַיִךְ); מייקר,
לייצר,הסתיים, מעוניין, שהחיינו, הייתה.

אבל ליד אם קריאה אין כופלים את היו"ד, כגון עוין, קריה, בעיה,ראיה (רְאָיָה); דיון, גיורת; אופיו (אָפְיוֹ); חיה (חַיָּה), היה, יהיה,יחיה (יִחְיֶה, יְחַיֶּה), החיה (הֶחֱיָה), החיו; מסוים, מעוין, גילויו (גִּלּוּיוֹ),תיירה (תִּיָּרֶה).
כך גם צייר (צִיֵּר), ראייה (רְאִיָּה)ראיית־ (רְאִיַּת־), מטרייה מטריית־, עירייה עיריית־ (בדוגמאות האלה ובמילים כיוצא בהן היו"ד העיצורית [השנייה] אינה נכפלת בשל סמיכותה לאם קריאה).

מי שעיין בכל הכללים החדשים לכתיב חסר הניקוד ולא סמרו שערותיו - כנראה יש לו לב חזק...
 

קדיתא

משתמש פעיל
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5045460:
כך גם צייר (צִיֵּר), ראייה (רְאִיָּה)ראיית־ (רְאִיַּת־), מטרייה מטריית־, עירייה עיריית־ (בדוגמאות האלה ובמילים כיוצא בהן היו"ד העיצורית [השנייה] אינה נכפלת בשל סמיכותה לאם קריאה).

עד היום סברתי שהיו"ד השנייה אינה נכפלת במילים הנ"ל, כדי שלא ליצור רצף של שלוש יודי"ן.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י קדיתא;n5045718:
עד היום סברתי שהיו"ד השנייה אינה נכפלת במילים הנ"ל, כדי שלא ליצור רצף של שלוש יודי"ן.

אם רצונך לפלפל בהחלטות האקדמיה, אז אפשר גם וגם...
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בעזהי"ת

ואני חשבתי שהיו"ד השניה כן נכפלת, והראשונה לא נכתבת כלל אלא זהו חיריק חסר. דהיינו, צִיֵּיר ולא צִייֵּר. ועדיין אני חושב כך.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י חגי פאהן;n5046349:
בעזהי"ת

ואני חשבתי שהיו"ד השניה כן נכפלת, והראשונה לא נכתבת כלל אלא זהו חיריק חסר. דהיינו, צִיֵּיר ולא צִייֵּר. ועדיין אני חושב כך.

אם כן, לא ירדת לסוף דעתה המלומדת של האקדמיה:
"אבל ליד אם קריאה אין כופלים את היו"ד, כגון עוין, קריה, בעיה,ראיה (רְאָיָה); דיון, גיורת; אופיו (אָפְיוֹ); חיה(חַיָּה), היה, יהיה,יחיה (יִחְיֶה, יְחַיֶּה), החיה (הֶחֱיָה), החיו; מסוים, מעוין, גילויו (גִּלּוּיוֹ),תיירה (תִּיָּרֶה).
כך גם צייר (צִיֵּר)," (ציטוט מהכללים החדשים)
בעברית פשוטה: הי' הראשונה בצייר היא אם קריאה, והשניה עיצור שאינו נכפל. דו"ק והבן...:)
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5046537:
אם כן, לא ירדת לסוף דעתה המלומדת של האקדמיה:
"אבל ליד אם קריאה אין כופלים את היו"ד, כגון עוין, קריה, בעיה,ראיה (רְאָיָה); דיון, גיורת; אופיו (אָפְיוֹ); חיה(חַיָּה), היה, יהיה,יחיה (יִחְיֶה, יְחַיֶּה), החיה (הֶחֱיָה), החיו; מסוים, מעוין, גילויו (גִּלּוּיוֹ),תיירה (תִּיָּרֶה).
כך גם צייר (צִיֵּר)," (ציטוט מהכללים החדשים)
בעברית פשוטה: הי' הראשונה בצייר היא אם קריאה, והשניה עיצור שאינו נכפל. דו"ק והבן...:)

ירדתי במימיה העמוקים והעליתי פנינים, חגי בתראה ופליג.
כמו שתמיד במקרא כאשר יש אם קריאה או כל אות שלא נשמעת (כמו ש' דיששכר. ואולי גם היא נקראת אם קריאה, אני לא יודע.) רק האות הראשונה מנוקדת, כמו לְמַלֹּאות, יִשָּׂשכָר, גְּדָיִים.
ואם תקשו עלי שזה לא דומה כי פה יש שתי סיבות לשים את היו"ד, אענה שלמרות זאת חז"ל בכתיב המלא בחרו תמיד להוסיף מינימום אותיות כדי שהכוונה תובן, ולכן גם במילה "שייך" שמו שתי יו"דין ולא מפני חיריק כלשהו; ואיך הייתם מנקדים פְיֵיר? הוא הדין כאן, לא משנה אם יש חיריק או לא.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י קדיתא;n5046805:
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5046268:
אני חושב דווקא שהפרט הזה הוא הגיוני למדי. יש דברים חדשים שבאמת קשים לעיכול.

לא ברור לאיזה פרט הכוונה.
כן, יש פרטים שהם הגיוניים, אבל המכלול איום ונורא, כי העמידו כמיליון כללים וכנגדם הציגו עשרה מיליון יוצאים מן הכלל...והדבר הבלתי הגיוני ביותר הוא כללי הניקוד החלקי. אם יש צורך בניקוד חלקי - הניחו אותו, לכל הפחות, על אמתתו! למה לנקד 'ניקוד חלקי' צִייֵּר? אם כבר צריך בלאו הכי לנקד - כי אז כתבו את המלה ככתבה וכניקודה: צִיֵּר
בפרק שלהם: 'דרכי שילוב הניקוד בכתיב המלא' מופיעה, דרך משל, הפנינה הזו: חֳורָפִים.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5047149:
בפרק שלהם: 'דרכי שילוב הניקוד בכתיב המלא' מופיעה, דרך משל, הפנינה הזו: חֳורָפִים.

נראה איזו הוצאה לא תעיף אותי בבעיטה אם אכניס להם כזה דבר בספר...
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ככל הידוע לי, יש כמה וכמה נקדנים/ות ועורכי/ות לשון שאינם מתכוונים לפעול לפי הכללים החדשים.
 

רפי מוזס

משתמש חדש
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5045460:
כי כך החליטה האקדמיה (מתוך הכללים החדשים):

2. כותבים יו"ד לציון תנועת i שאין אחריה אות בשווא נח, כגון גיבור,פיקח, זיכרון, עיקרון, עיקר, קידוש, יישוב, ייסורים, ביקורת,עילי, עיתון, חיטה, אישה, כיתה, מילה, מסיבה, תפילה, חינם,כיתתי, ריבוני, הינה (הִנֵּה); ראייה (רְאִיָּה), הגייה (הֲגִיָּה), שנייה,עירייה עיריית־; דיבר דיברו, צייר (צִיֵּר); ציירה, חיכה חיכתה,ריענן (רִעֲנֵן), ניתן (נִתַּן) ניתנו, ניזון, ייתן ייתנו, תיקח תיקחו,ייצור (יִצֹּר) ייצרו, ליפול, ייבנה (יִבָּנֶה), תישמר (תִּשָּׁמֵר); עימי עימך.
אבל לא תיכתב יו"ד במקרים האלה:
(ג) לפני הרצף יו המציין yu או yo, כגון דיון, קיום, טריות (טְרִיּוּת);גיורת, בריות, נטיות.

למה? ככה... אין הסבר.
לגבי חניה, חציה - אם הכוונה לשם פעולה - כמו 'ראייה' לעיל.
אם שם עצם - בי' אחת:


2. בתוך המילה כופלים את היו"ד אם אין לפניה או אחריה אם קריאה, כגוןבניין, עניין, לווייתן, צייר (צַיָּר), התיישבות; קריית־, בעיית־ בעייתי; יופייך (יָפְיְךָ, יָפְיֵךְ), אופייה (אָפְיָהּ); מניין (מִנַּיִן), רגליים, אופַניים,שמיים, דברייך (דְּבָרַיִךְ), עלייך (עָלַיִךְ); מייקר,
לייצר,הסתיים, מעוניין, שהחיינו, הייתה.

אבל ליד אם קריאה אין כופלים את היו"ד, כגון עוין, קריה, בעיה,ראיה (רְאָיָה); דיון, גיורת; אופיו (אָפְיוֹ); חיה (חַיָּה), היה, יהיה,יחיה (יִחְיֶה, יְחַיֶּה), החיה (הֶחֱיָה), החיו; מסוים, מעוין, גילויו (גִּלּוּיוֹ),תיירה (תִּיָּרֶה).
כך גם צייר (צִיֵּר), ראייה (רְאִיָּה)ראיית־ (רְאִיַּת־), מטרייה מטריית־, עירייה עיריית־ (בדוגמאות האלה ובמילים כיוצא בהן היו"ד העיצורית [השנייה] אינה נכפלת בשל סמיכותה לאם קריאה).

מי שעיין בכל הכללים החדשים לכתיב חסר הניקוד ולא סמרו שערותיו - כנראה יש לו לב חזק...

חניה וחציה טובות בדיוק כמו חנייה וחצייה.
 

רפי מוזס

משתמש חדש
חניה וחנייה משמעויותיהן שוות (ומשמשות הן לציון שם הפעולה, הן לציון המקום).
חציה וחצייה משמעויותיהן שוות.
 

קדיתא

משתמש פעיל
נכתב ע"י רפי מוזס;n5057896:
חניה וחנייה משמעויותיהן שוות (ומשמשות הן לציון שם הפעולה, הן לציון המקום).
חציה וחצייה משמעויותיהן שוות.

זה שמשמעותן שווה, לא אומר שאין צורך לכתוב אותן כראוי. אם הכותב מתכוון שתקרא חניה בקמ"ץ, המגיה/מנקד אינו יכול להוסיף יו"ד.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
כמדומני שיש בכ"ז הבדל בין חניה לחנייה ובין חציה לחצייה, כמו ההבדל בין אתראה להתראה.
ובין ראיה לראייה יש הבדל שגם מי שיש לו כשל לוגי יכול להבין...
כל זה כתוספת על דבריה הנכונים של קדיתא בהודעה שלעיל.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה