כי כך החליטה האקדמיה (מתוך הכללים החדשים):נכתב ע"י חולדי 2;n5044905:למה בכתיב חסר ניקוד נטייה עם 2 י', ואילו קיום עם י' אחת? הרי בשני המקרים הי' ליד אם קריאה?
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5045460:כך גם צייר (צִיֵּר), ראייה (רְאִיָּה)ראיית־ (רְאִיַּת־), מטרייה מטריית־, עירייה עיריית־ (בדוגמאות האלה ובמילים כיוצא בהן היו"ד העיצורית [השנייה] אינה נכפלת בשל סמיכותה לאם קריאה).
נכתב ע"י קדיתא;n5045718:עד היום סברתי שהיו"ד השנייה אינה נכפלת במילים הנ"ל, כדי שלא ליצור רצף של שלוש יודי"ן.
נכתב ע"י חגי פאהן;n5046349:בעזהי"ת
ואני חשבתי שהיו"ד השניה כן נכפלת, והראשונה לא נכתבת כלל אלא זהו חיריק חסר. דהיינו, צִיֵּיר ולא צִייֵּר. ועדיין אני חושב כך.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5046268:אני חושב דווקא שהפרט הזה הוא הגיוני למדי. יש דברים חדשים שבאמת קשים לעיכול.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5046537:אם כן, לא ירדת לסוף דעתה המלומדת של האקדמיה:
"אבל ליד אם קריאה אין כופלים את היו"ד, כגון עוין, קריה, בעיה,ראיה (רְאָיָה); דיון, גיורת; אופיו (אָפְיוֹ); חיה(חַיָּה), היה, יהיה,יחיה (יִחְיֶה, יְחַיֶּה), החיה (הֶחֱיָה), החיו; מסוים, מעוין, גילויו (גִּלּוּיוֹ),תיירה (תִּיָּרֶה).
כך גם צייר (צִיֵּר)," (ציטוט מהכללים החדשים)
בעברית פשוטה: הי' הראשונה בצייר היא אם קריאה, והשניה עיצור שאינו נכפל. דו"ק והבן...
נכתב ע"י קדיתא;n5046805:נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5046268:אני חושב דווקא שהפרט הזה הוא הגיוני למדי. יש דברים חדשים שבאמת קשים לעיכול.
לא ברור לאיזה פרט הכוונה.
כן, יש פרטים שהם הגיוניים, אבל המכלול איום ונורא, כי העמידו כמיליון כללים וכנגדם הציגו עשרה מיליון יוצאים מן הכלל...והדבר הבלתי הגיוני ביותר הוא כללי הניקוד החלקי. אם יש צורך בניקוד חלקי - הניחו אותו, לכל הפחות, על אמתתו! למה לנקד 'ניקוד חלקי' צִייֵּר? אם כבר צריך בלאו הכי לנקד - כי אז כתבו את המלה ככתבה וכניקודה: צִיֵּר
בפרק שלהם: 'דרכי שילוב הניקוד בכתיב המלא' מופיעה, דרך משל, הפנינה הזו: חֳורָפִים.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5047149:בפרק שלהם: 'דרכי שילוב הניקוד בכתיב המלא' מופיעה, דרך משל, הפנינה הזו: חֳורָפִים.
נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5045460:כי כך החליטה האקדמיה (מתוך הכללים החדשים):
2. כותבים יו"ד לציון תנועת i שאין אחריה אות בשווא נח, כגון גיבור,פיקח, זיכרון, עיקרון, עיקר, קידוש, יישוב, ייסורים, ביקורת,עילי, עיתון, חיטה, אישה, כיתה, מילה, מסיבה, תפילה, חינם,כיתתי, ריבוני, הינה (הִנֵּה); ראייה (רְאִיָּה), הגייה (הֲגִיָּה), שנייה,עירייה עיריית־; דיבר דיברו, צייר (צִיֵּר); ציירה, חיכה חיכתה,ריענן (רִעֲנֵן), ניתן (נִתַּן) ניתנו, ניזון, ייתן ייתנו, תיקח תיקחו,ייצור (יִצֹּר) ייצרו, ליפול, ייבנה (יִבָּנֶה), תישמר (תִּשָּׁמֵר); עימי עימך.
אבל לא תיכתב יו"ד במקרים האלה:
(ג) לפני הרצף יו המציין yu או yo, כגון דיון, קיום, טריות (טְרִיּוּת);גיורת, בריות, נטיות.
למה? ככה... אין הסבר.
לגבי חניה, חציה - אם הכוונה לשם פעולה - כמו 'ראייה' לעיל.
אם שם עצם - בי' אחת:
2. בתוך המילה כופלים את היו"ד אם אין לפניה או אחריה אם קריאה, כגוןבניין, עניין, לווייתן, צייר (צַיָּר), התיישבות; קריית־, בעיית־ בעייתי; יופייך (יָפְיְךָ, יָפְיֵךְ), אופייה (אָפְיָהּ); מניין (מִנַּיִן), רגליים, אופַניים,שמיים, דברייך (דְּבָרַיִךְ), עלייך (עָלַיִךְ); מייקר,
לייצר,הסתיים, מעוניין, שהחיינו, הייתה.
אבל ליד אם קריאה אין כופלים את היו"ד, כגון עוין, קריה, בעיה,ראיה (רְאָיָה); דיון, גיורת; אופיו (אָפְיוֹ); חיה (חַיָּה), היה, יהיה,יחיה (יִחְיֶה, יְחַיֶּה), החיה (הֶחֱיָה), החיו; מסוים, מעוין, גילויו (גִּלּוּיוֹ),תיירה (תִּיָּרֶה).
כך גם צייר (צִיֵּר), ראייה (רְאִיָּה)ראיית־ (רְאִיַּת־), מטרייה מטריית־, עירייה עיריית־ (בדוגמאות האלה ובמילים כיוצא בהן היו"ד העיצורית [השנייה] אינה נכפלת בשל סמיכותה לאם קריאה).
מי שעיין בכל הכללים החדשים לכתיב חסר הניקוד ולא סמרו שערותיו - כנראה יש לו לב חזק...
נכתב ע"י רפי מוזס;n5057896:חניה וחנייה משמעויותיהן שוות (ומשמשות הן לציון שם הפעולה, הן לציון המקום).
חציה וחצייה משמעויותיהן שוות.
'דבריו'.נכתב ע"י אפכא מסתברא;n5058320:כל זה כתוספת על דבריה הנכונים של קדיתא בהודעה שלעיל.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
18.11
י"ז חשוון
וובינר מרתק!
המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג
הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.
הכניסה חופשית!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
19.11
י"ח חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכג
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים: