שיר כשהעננים בכו

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כְּשֶׁהָעֲנָנִים בָּכוּ
נָדַמּוּ הַקּוֹלוֹת
הַפְּרָחִים שָׁתְקוּ בְּפֶה קָפוּץ
בְּרֹאשׁ מֻרְכָּן
עַד יִתְּנוּ הָעֲנָנִים פוּגַת לָהֶם
עַד קֶרֶן אוֹר תִּלְטֹף בְּרֹךְ
תְּיַבֵּשׁ נַחֲלֵי דִּמְעָה
וְיַחְזְרוּ הַיְּלָדִים לָרוּץ בִּרְחוֹבוֹת
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כְּשֶׁהָעֲנָנִים בָּכוּ
נָדַמּוּ הַקּוֹלוֹת
הַפְּרָחִים שָׁתְקוּ בְּפֶה קָפוּץ
בְּרֹאשׁ מֻרְכָּן
עַד יִתְּנוּ הָעֲנָנִים פוּגַת לָהֶם
עַד קֶרֶן אוֹר תִּלְטֹף בְּרֹךְ
תְּיַבֵּשׁ נַחֲלֵי דִּמְעָה
וְיַחְזְרוּ הַיְּלָדִים לָרוּץ בִּרְחוֹבוֹת
יפהפה!
משאיר אותנו עם כמיהה ותקווה.
השיר נכתב על אירוע ספציפי, או המצב באופן כללי?

פוּגַת לָהֶם
מה זה פוגת? פוגה עם הטייה? נסמך למה?
ומי זה להם?
המשמעות לא מובנת.
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
מה זה פוגת? פוגה עם הטייה? נסמך למה?
ומי זה להם?
המשמעות לא מובנת.
אני הבנתי 'פוגת' מלשון הפסקה ובהטייה, הפוגה (וכמש"כ)
ונסמך לפרחים שממתינים שמטח הגשמים (מהעננים) שמולו התגוננו בהרכנת הראש, יפסק
אני חושב שזה כוונת המשורר, אם כי מסתבר שאתם מעירים על הסמיכות והדיוק
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
הוֹרִידִי כַנַּחַל דִּמְעָה יוֹמָם וָלַיְלָה אַל תִּתְּנִי פוּגַת לָךְ (איכה ב יח)
@דיונון מדהים!ר
ראיתי שיש ויכוח בין הרמב"ן ורש"י איך לפרש את המילה פוגת, מלשון "חלף והלך" או מלשון שביתה והפסקה
והגברת @מ. י. פרצמן העירה ובצדק לפי הפירוש הראשון, מה שייך 'פוגת להם'
ומנגד לרמב"ן (וכך גם אני אתה והוא פירשנו) שפירוש המילה פוגת מלשון הפסקה, זה אכן עולה יפה, וטעם השיר לא פג בשני המובנים..

רמב"ן (בראשית מה, כו) ויפג לבו נחלף לבו והלך מלהאמין, לא היה לבו פונה אל הדברים, לשון מפיגין טעמן, לשון משנה (גמ' ביצה יד), וכמו מאין הפוגות (איכה ג מט), וריחו לא נמר (ירמיה מח יא) מתורגם וריחיה לא פג, לשון רש"י ואיננו נכון, כי לשון פוגה שביתה וביטול, כמו אל תתני פוגת לך (איכה ב יח), וכן עיני נגרה ולא תדמה מאין הפוגות (שם ג מט), שנגרה תמיד מאין שביתה והפסק, וכן מפיגין טעמן, שמפזרין אותו ומתבטל וכן על כן תפוג תורה (חבקוק א ד), תבטל ותפסק:
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
השיר נכתב על אירוע ספציפי, או המצב באופן כללי?
באופן כללי, על השלב הראשוני בכל טרגדיה שבו אין מילים שיכולות להיאמר.
כמובן בהקשר של התקופה הנוכחית, בשילוב עם מפגש בגשם עם פרחים שסוגרים את עלי הכותרת (נראה לי שאלו היו חרציות)...
מה זה פוגת? פוגה עם הטייה? נסמך למה?
כפי שכבר כתבו, פוגת=פוגה/הפוגה. (ותודה ל @הספרן על שני הפירושים!)
פוגת היא מהמילים שהנסמך שלהן יכול לעמוד בפני עצמו כמו יבשת למשל. https://www.prog.co.il/threads/מתחפש-לנסמך.533362/
וכמו בפסוק המקורי 'אל תתני פוגת לך'.
ומי זה להם?
לעננים. כמו אל תתני פוגת לך. כלומר - עד שיתנו לעצמם הפוגה מהבכי.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
שיר מיוחד!
כְּשֶׁהָעֲנָנִים בָּכוּ
נָדַמּוּ הַקּוֹלוֹת
הַפְּרָחִים שָׁתְקוּ בְּפֶה קָפוּץ
בְּרֹאשׁ מֻרְכָּן
עַד יִתְּנוּ הָעֲנָנִים פוּגַת לָהֶם
עַד קֶרֶן אוֹר תִּלְטֹף בְּרֹךְ
תְּיַבֵּשׁ נַחֲלֵי דִּמְעָה
וְיַחְזְרוּ הַיְּלָדִים לָרוּץ בִּרְחוֹבוֹת
אני ראיתי כאן שילוב של רפרנסים מנבואות נחמה וחורבן, בהקבלה לרעיון הפריחה שמגיע אחרי הגשם.

הַפְּרָחִים שָׁתְקוּ בְּפֶה קָפוּץ - עלי הכותרת של פרחים שצומחים דווקא בחורף בד"כ פונים לכיוון מטה, סגורים יותר, כדי להגן על עצמם מפני הגשם (בְּרֹאשׁ מֻרְכָּן - יש כאן גם הקבלה פשוטה לאבל).

"צָעַק לִבָּם אֶל...חוֹמַת בַּת צִיּוֹן הוֹרִידִי כַנַּחַל דִּמְעָה יוֹמָם וָלַיְלָה אַל תִּתְּנִי פוּגַת לָךְ אַל תִּדֹּם בַּת עֵינֵךְ". - גשם שאפשר לראות בו הקבלה לדמעות. (כְּשֶׁהָעֲנָנִים בָּכוּ, עַד יִתְּנוּ הָעֲנָנִים פוּגַת לָהֶם, נַחֲלֵי דִּמְעָה).

עַד קֶרֶן אוֹר תִּלְטֹף בְּרֹךְ - זמן הפריחה האידיאלי של הפרחים הוא באביב, כשמגיע אור השמש.

ועד להקשר מנבואת הנחמה:
"וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ."
וְיַחְזְרוּ הַיְּלָדִים לָרוּץ בִּרְחוֹבוֹת

יכול להיות שכתבתי כאן את המובן מאליו... אבל מעניין לדעת אם לזאת הייתה הכוונה בכתיבת השיר.

עריכה,
עכשיו רואה את הציטוט הזה:
בשילוב עם מפגש בגשם עם פרחים שסוגרים את עלי הכותרת (נראה לי שאלו היו חרציות)...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה