שיר כפשע

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני אשמח להסבר
לדעתי, זה מסוג השירים שכל אחד מפרש אחרת. אבל בהחלט אשמח לקבל הסבר לשיר היפיפה הזה.

השיר בכללו מדבר על מצב של ריחוק מהמקום האמיתי, הקושי והרצון לשוב.
הכותרת פותחת במשחק מילים - כפשע. פשע לשון חטא, ופשע לשון פסיעה (כפשע היה בינו ובין...). כמובן, המשמעות הכפולה מסתדרת - הפשע גורם לריחוק מהאמת, אך בו בזמן הריחוק אינו אמיתי, אלא רק כפשע.
השיר עצמו פותח במבט אל הדרך אותה על הדובר לעבור.

דרכי לא דרוכה - דרוכה ב2 משמעויות: 1. איש לא דרך בה עדיין, והיא לא סלולה. 2. היא אינה דרוכה ומוכנה לפעולה.
פעמיי לא כפעם - צעדיו של הדובר כבדים משהיו בזמן בו התרחק, וכעת הוא מתקשה לחזור.
עיניי יוני בית - אך מצד שני, עיניו יונים (ע"פ שה"ש "עינייך יונים"). כלומר, יש בו תשוקה לחזור אל הבית.

חכי לא חכם - חך כמטונימיה לדיבור. כלומר - דבריי אינם חכמים, מכיוון ש:
ביתי לא תבונה - "בינה" בתורת הקבלה רומזת על קליטת פרטים של הדבר, כך שהוא מעשה מוחשי יותר ומופשט פחות. כיוון שהבית כרגע אינו במצב של תבונה, אלא מרוחק - קשה יותר לדובר לרצות לחזור אליו.
בלב ילבלב הפחד - ומן הצד שני, מתחזק הפחד מהדרך עד לבית, ומהבלתי נודע.

אסער כשאור - הסערה הפנימית דומה לשאור (חמץ). ב2 מובנים: 1. "מי מעכב? שאור שבעיסה". הדובר רומז כי בעצמו הוא כבר היה מצליח, אך השאור גורם לו לסערה ומקשה עליו. 2. הדרך בה הסערה הזו נוצרת, היא על ידי הגזמה וניפוח (כמו ההבדל בין חמץ ומצה). היצר מגזים לו את הקשיים, ולכן הוא מתקשה להתגבר.
אקדר – לו אדור - הוא מצטער (פניו קודרות, בביטוי המוכר יותר) ומתפלל כי יצליח יום אחד לחזור ולדור.
בגנון, כגן קדם - בשיר השירים רבה (פרק ה' סימן א') מוזכר הביטוי "גנון" כ"מקום שהיה עיקרי בתחילה", כלומר המקום ממנו התרחקנו. שם מדובר על גן העדן שבו היה אדם הראשון. בשורה הזו מבקש הדובר לחזור אל גן העדן הפנימי שלו, לאותו מקום בראשיתי ונקי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה