דיון כמה שאלות על לימודי 'עריכה' למיניהן:

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
א.
איך אני יכול ללמוד (ברמה שאני אגיד לעצמי לאחר מכן, 'אני מוכן גם לקחת תשלום מלא על עבודות במקצוע הספציפי שלמדתי, לאחרים'):
1. עריכת לשון.
2. עריכה ספרותית.
3. עריכה (תוכן, טכנית).

ב.
יודעי דבר יכולים לומר עד כמה יש ביקוש לעבודות הללו, ועד כמה הן נצרכות (כלומר, יש כאלו שסופר מדלג עליהן / שהם לא ממש חשובות)?

ג.
כמה זמן לוקח ללמוד? כמה זה עולה? אפשר ללמוד לבד? מידע נוסף.

ד. השאלה שהכי מסקרנת אותי: נניח ואני יודע עריכה לשונית (וכו') - אני יכול לוותר על שירותיו של עורך אחר, כשאני רוצה להוציא ספר לאור?

תודה לעונים ולעונות.
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
1. עריכת לשון.
אני למדתי במסלול בתוך מכללה לנשים, שלצערי כבר נסגר.
כיום אני מכירה שני מקומות שאפשר ללמוד שם עריכת לשון, אבל שניהם מעורבים. אחד דתי (מכללת ליפשיץ, לימודים מקוונים, שאולי עשויים לפתור את בעיית העירוב) ואחד חילוני (מכללת ליפשיץ).
זכור לי ששמעתי שיש גם תואר בעריכת לשון, נדמה לי באוניברסיטת חיפה, אבל לא ביררתי לעומק. בכל אופן, לימודי תעודה מקצועיים מספיקים.
2. עריכה ספרותית.
3. עריכה (תוכן, טכנית).
למיטב ידיעתי אין לימודים מסודרים בשביל אלה.
אחרי שלמדתי תואר בספרות ותעודה בעריכת לשון, ואחרי כמה שנים של התנסות עצמית בכתיבה ובעריכת לשון, הרגשתי בטוחה יותר להיכנס גם לעולם של עריכת ספרות. כמובן, לא לכל אחד, אלא לכאלה שאני מרגישה שבאמת יש לי לתרום להם.
עריכת תוכן אולי משתייכת ללימודי קופירייטינג, אבל לא בטוחה. או ללימודי עיתונאות.
נניח ואני יודע עריכה לשונית (וכו') - אני יכול לוותר על שירותיו של עורך אחר, כשאני רוצה להוציא ספר לאור?
עקרונית כן. באופן אישי אני כן מעדיפה שעוד עין מקצועית, אפילו למחצה, תעבור על מה שכתבתי, כי לפעמים בלהט הכתיבה עלולים לפספס דברים. בכל מקרה - אני עוברת שוב (ושוב) על הספרים שכתבתי, כדי לתקן גם טעויות לשוניות וגם טעויות ספרותיות.
ספרים מסוימים אני מעדיפה לתת לעריכה ספרותית, בעיקר אם אני מרגישה שהם לא מספיק מפותחים ונכונים עלילתית. אבל לפעמים מספיק לתת את הספר לקוראי בטא מוכשרים, שהם יעירו הערותיהם...
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
2. עריכה ספרותית.
3. עריכה (תוכן, טכנית).
ראשית, יש עריכת תוכן אבל אין עריכה טכנית. טכנית זה מלשון טכניקה, שזה מילה שלא קשורה כשאנחנו מדברים על סוגי עריכה.
לענייננו, לא הייתי מחלקת את זה לשתי עריכות שונות.
אני הייתי קוראת לעריכה ספרותית ועריכת תוכן אותו שלב.
את עריכת הלשון והגהה עושה עורך הלשון, אבל העורך הספרותי אמור לעשות גם עריכת סגנון (שלה קראת עריכה ספרותית) וגם עריכת תוכן.
מצרפת כאן שקופית מתוך מצגת שבניתי פעם לסדנא שמסרתי בנושא עריכה ספרותית. מקווה שהיא תעשה סדר:
שקופית שלבי העריכה.png

השקופית הזו מחלקת את העריכה לשלושה תפקידים:
1. הגהה - נעשית על ידי המגיה
2. עריכה לשונית - נעשית על ידי העורך הלשוני או המגיה
3. עריכה (שכוללת גם עריכת סגנון וגם עריכת תוכן), שנעשית על ידי העורך.

עקרונית כן. באופן אישי אני כן מעדיפה שעוד עין מקצועית, אפילו למחצה, תעבור על מה שכתבתי, כי לפעמים בלהט הכתיבה עלולים לפספס דברים. בכל מקרה - אני עוברת שוב (ושוב) על הספרים שכתבתי, כדי לתקן גם טעויות לשוניות וגם טעויות ספרותיות.
מסכימה. כל מגיה מפספס טעויות, אבל מגיה שכבר קרא את הספר פעמים רבות לפני ההגהה גדלים סיכוייו לפספס.

יודעי דבר יכולים לומר עד כמה יש ביקוש לעבודות הללו, ועד כמה הן נצרכות (כלומר, יש כאלו שסופר מדלג עליהן / שהם לא ממש חשובות)?
מהניסיון שלי: יש סופרים שמוכנים לדלג על עריכה, אבל כמעט אין סופרים שמכבדים את עצמם שמדלגים על הגהה.
לשמחתי אני רואה בשנים האחרונות ירידה חדה גם בכמות הסופרים שמדלגים על עריכה.

לגבי הביקוש:
סופרים מוכרים נשארים לרוב עם העורכים הקבועים שלהם. כמעט ואין סיכוי שאם תיכנס לשוק עכשיו תוכל לעבוד על ספרים של סופרים בעלי שם.
אבל סופרים מתחילים היום הם סופרים מוכרים של הדור הבא,
והסופרים המתחילים של היום מחפשים בנרות עורכים מקצועיים שיערכו את הספרים שלהם.
אם תשקיע במקצוע ותשקיע בשיווק נכון של עצמך - תצליח בעז"ה להגיע לסופרים המתחילים, שימשיכו איתך בעז"ה כשיהיו סופרים מתקדמים.
 

מכון באר שלמה

עריכה, עימוד, עיצוב, הדפסה ושיווק והפצה לספרי קודש
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ד. השאלה שהכי מסקרנת אותי: נניח ואני יודע עריכה לשונית (וכו') - אני יכול לוותר על שירותיו של עורך אחר, כשאני רוצה להוציא ספר לאור?
לא.
שימשתי כעורך תורני מקצועי, לאחר מכן ראש צוות עורכים, וכיום מנהל מכון הוצאה לאור.
ולמרות שיש כיום בעלי מחברים רבים שמשלמים מעל 150 ש"ח (לא כולל מע"מ) לשעה שדווקא אני יערוך את חיבורם ולא צוות העורכים המקצועי שלנו, את החיבור שלי העברתי להגהת עריכה יסודית אצל העורכים שלנו! כי בעל מחבר משוחד על חיבורו! אותו דבר גם סופר!
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
לא.
שימשתי כעורך תורני מקצועי, לאחר מכן ראש צוות עורכים, וכיום מנהל מכון הוצאה לאור.
ולמרות שיש כיום בעלי מחברים רבים שמשלמים מעל 150 ש"ח (לא כולל מע"מ) לשעה שדווקא אני יערוך את חיבורם ולא צוות העורכים המקצועי שלנו, את החיבור שלי העברתי להגהת עריכה יסודית אצל העורכים שלנו! כי בעל מחבר משוחד על חיבורו! אותו דבר גם סופר!
ואם אני מבקש מעורך אחר לעשות 'חצי עבודה' (כי אני מאמין שעשיתי את רובה) - אז המחיר יהיה יותר נמוך?
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ראשית, יש עריכת תוכן אבל אין עריכה טכנית. טכנית זה מלשון טכניקה, שזה מילה שלא קשורה כשאנחנו מדברים על סוגי עריכה.
לענייננו, לא הייתי מחלקת את זה לשתי עריכות שונות.
אני הייתי קוראת לעריכה ספרותית ועריכת תוכן אותו שלב.
את עריכת הלשון והגהה עושה עורך הלשון, אבל העורך הספרותי אמור לעשות גם עריכת סגנון (שלה קראת עריכה ספרותית) וגם עריכת תוכן.
מצרפת כאן שקופית מתוך מצגת שבניתי פעם לסדנא שמסרתי בנושא עריכה ספרותית. מקווה שהיא תעשה סדר:
צפה בקובץ המצורף 1683853
השקופית הזו מחלקת את העריכה לשלושה תפקידים:
1. הגהה - נעשית על ידי המגיה
2. עריכה לשונית - נעשית על ידי העורך הלשוני או המגיה
3. עריכה (שכוללת גם עריכת סגנון וגם עריכת תוכן), שנעשית על ידי העורך.


מסכימה. כל מגיה מפספס טעויות, אבל מגיה שכבר קרא את הספר פעמים רבות לפני ההגהה גדלים סיכוייו לפספס.


מהניסיון שלי: יש סופרים שמוכנים לדלג על עריכה, אבל כמעט אין סופרים שמכבדים את עצמם שמדלגים על הגהה.
לשמחתי אני רואה בשנים האחרונות ירידה חדה גם בכמות הסופרים שמדלגים על עריכה.

לגבי הביקוש:
סופרים מוכרים נשארים לרוב עם העורכים הקבועים שלהם. כמעט ואין סיכוי שאם תיכנס לשוק עכשיו תוכל לעבוד על ספרים של סופרים בעלי שם.
אבל סופרים מתחילים היום הם סופרים מוכרים של הדור הבא,
והסופרים המתחילים של היום מחפשים בנרות עורכים מקצועיים שיערכו את הספרים שלהם.
אם תשקיע במקצוע ותשקיע בשיווק נכון של עצמך - תצליח בעז"ה להגיע לסופרים המתחילים, שימשיכו איתך בעז"ה כשיהיו סופרים מתקדמים.
אם היה 'לייק' בשם 'מעולה' (או אופציה ללחוץ על כמה ביחד) - הייתי לוחץ. זה ממש מבאר טוב.

יורשה לי לשאול היכן את למדת?
ועוד שאלה כללית: איך הגעתם לזה? עד כמה אתם אוהבים את זה?

תודה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ואם אני מבקש מעורך אחר לעשות 'חצי עבודה' (כי אני מאמין שעשיתי את רובה) - אז המחיר יהיה יותר נמוך?
מן הסתם כן. הגהה שנייה, לפי מה שאני מכירה, זולה יותר.
אם היה 'לייק' בשם 'מעולה' (או אופציה ללחוץ על כמה ביחד) - הייתי לוחץ. זה ממש מבאר טוב.
תודה. אני שמחה לשמוע שזה עוזר.
יורשה לי לשאול היכן את למדת?
ועוד שאלה כללית: איך הגעתם לזה? עד כמה אתם אוהבים את זה?
אני לא למדתי.
קראתי, תרגלתי, התנסיתי גם בעבודות חינמיות בתחילת דרכי.
כן לקחתי קורס העשרה בשלב כלשהו (לא מצאתי קורס כזה, אין בנמצא. ארגנתי קבוצה בעצמי ושכרתי עורכת מקצועית שתמסור אותו).
אבל ככל שחלפו השנים הרגשתי פחות ופחות את הצורך ללמוד, ויותר להתמקצע בעצמי בדרכים שונות.
 

מכון באר שלמה

עריכה, עימוד, עיצוב, הדפסה ושיווק והפצה לספרי קודש
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
ואם אני מבקש מעורך אחר לעשות 'חצי עבודה' (כי אני מאמין שעשיתי את רובה) - אז המחיר יהיה יותר נמוך?
בוודאי!
שכר העורך מחושב לפי שעות/ בקבלנות לפי מורכבות העריכה אותה הוא מבצע!
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
@יוסף יצחק פ.
אם יורשה לי להתנסח בזהירות:
כבר למעלה משנה, בערך, שאני רואה שאתה מברר כאן בקהילה לגבי כתיבת ספרים ועריכתם.
ואתה מתמקד, כל הזמן, בפן הכלכלי של הסאגה. האם שווה להיכנס לזה, האם מומלץ להיכנס לזה, האם זה מתגמל.
ואני רוצה להגיד:
אם כבר תקופה ארוכה אתה מדבר על זה, וחושב, ומדמיין, ורוצה,
לך על זה!
עזוב כדאיות כלכלית, עזוב השקעה פיננסית.
אם אתה נמשך לתחום, ואוהב אותו, ומרחרח עליו כבר תקופה ארוכה, וחולם עליו בלילה,
תפסיק לבדוק האם אפשר למצוא בו פרנסה.
אם תמצא פרנסה - אשריך. אם לא תמצא פרנסה - לא הפסדת כלום.
את הכסף שתשקיע ללימודים תקדיש מראש ל"כסף להגשמת חלום", בין אם הוא יכסה את עצמו ובין אם לאו.

אני הכי בעד הגשמת חלומות. אם אתה אוהב את זה, ואני מריחה שאתה אוהב את זה כי אין עוד הרבה אנשים שמשוגעים לרעיון כמוך - לך על זה.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ד. השאלה שהכי מסקרנת אותי: נניח ואני יודע עריכה לשונית (וכו') - אני יכול לוותר על שירותיו של עורך אחר, כשאני רוצה להוציא ספר לאור?
לא הייתי ממליצה. נכון שכתב היד יהיה מקצועי יותר אם תעבור עליו בעיניים של עורך, אבל בכל זאת קל מאוד לפספס דברים בעלילה ובלשון אם זה ספר שאתה עמל עליו כבר שנים ומכיר כל אות ודמות ישר והפוך.
לכן חשוב שיהיו עיניים חדשות שיעברו עליו אחריך. בהחלט יכול להיות שייקחו על זה פחות אם באמת נדרשת פחות עבודה, תמיד צריך לראות קודם את הספר ולבחון את כמות העבודה והרמה שלה.
נניח ש-, לא נניח ו- :)
קראתי, תרגלתי, התנסיתי גם בעבודות חינמיות בתחילת דרכי.
זה חשוב ועוזר מאוד!
כן לקחתי קורס העשרה בשלב כלשהו (לא מצאתי קורס כזה, אין בנמצא. ארגנתי קבוצה בעצמי ושכרתי עורכת מקצועית שתמסור אותו).
אני חושבת שהיא כבר עושה קורסים כאלה באופן רשמי, אבל לנשים (אז זה לא רלוונטי לאשכול).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה