כתב 'גלובס' יצא היום לגלות מה וכמה מרוויחים בתחום הפרסום השיווק והיח"צ:
קופירייטר
- איפה לומדים:
קראדי: "בבתי-ספר לקופירייטינג בבעלות יזמים פרטיים או חברות פרסום. במסגרת הקורס הסטודנטים בונים תיק עבודות, תוך הפקת פרויקטים בפועל ללקוחות פרטיים, ועושים סטאז'".
- משך ההכשרה:
בין חצי שנה לשנה.
- מה צריך מעבר להכשרה:
קראדי: "המעסיקים מעדיפים אנשים ורבליים, בעלי כושר ניסוח, עם יכולות תקשורת גבוהות, מהירי מחשבה וחדים, שיכולים לדייק ולתמצת רעיונות במילים ספורות".
- שכר ממוצע:
ללא ניסיון: 7,000-8,000 שקל.
עם שנתיים ניסיון: 8,000-11 אלף שקל.
שנתיים-4 שנות ניסיון: 11-14 אלף שקל.
חמש שנות ניסיון ומעלה: 14-20 אלף שקל (לרוב בתפקידי ניהול).
- אופקי קידום:
קראדי: "כשקופירייטר צובר ניסיון הוא יכול לצאת מהנישה של משרדי הפרסום ולהשתלב במחלקות פרסום של פירמות גדולות. לחלופין, הוא יכול להשתלב בערוצי טלוויזיה (למשל, כעושה פרומואים), שם תנאי השכר הרבה יותר טובים יחסית מהמקובל במשרדי הפרסום. מנהל קריאייטיב בדרג ביניים ישתכר 18-20 אלף שקל פלוס רכב, וסמנכ"ל קריאייטיב ישתכר בממוצע 30-35 אלף שקל פלוס רכב".
- זמן ממוצע למציאת עבודה:
קראדי: "שישה חודשים, מרגע שליחת קורות-החיים. זוהי תקופה ארוכה יחסית, שנובעת מכך שהתחום בארץ לא-ממוסד וכל ישראלי שני מחשיב עצמו כקופירייטר. מנגד, שוק משרדי הפרסום קטן יחסית וכשהם נדרשים לעובדים, הם מדקדקים בבחירת האנשים הכי מוכשרים ויצירתיים".
יחצ"ן או דובר
- איפה לומדים:
קראדי: "בעיקר ביחידות ללימודי המשך/לימודים חיצוניים של האוניברסיטאות והמכללות כלימודי תעודה, למרות שתואר ראשון בתקשורת יכול להוסיף נקודות זכות למועמדים".
- משך ההכשרה:
שבעה חודשים עד שנה.
- מה צריך מעבר להכשרה:
קראדי: "מועמד ללא ניסיון יוכל להשתלב במשרד יח"צ קטן. חברות גדולות לא ייקחו 'בוגר קורס', אלא יחפשו מועמד שכבר עבד במשרדי יח"צ והשתפשף. ברמת הכישורים האישיותיים, התכונה הכי מבוקשת תהיה כושר שכנוע, אסרטיביות ויכולת עמידה בלחצים. בתחום זה המגייסים לא יחפשו את העדינים והנחמדים".
- שכר ממוצע:
עד שנתיים ניסיון: 6,500-8,000 שקל.
שנתיים עד 4 שנות ניסיון: 8,000-11 אלף שקל.
מעל 4 שנות ניסיון הוא כבר מגיע לרוב לתפקיד תקציבאי ומשתכר 10-14 אלף שקל.
- אופקי קידום:
קראדי: "בתוך משרד יח"צ אפשר להתקדם לתפקיד של מנהל לקוחות ולהשתכר שכר ממוצע של 16-18 אלף שקל, פלוס רכב. מכאן הוא יכול להתקדם לעבודה במחלקת דוברות של פירמה ממותגת או כלוביסט בכנסת (או בגוף ציבורי אחר), כשדובר/לוביסט משתכר 16-25 אלף שקל, פלוס רכב. בחברות ציבוריות גדולות מאוד, בחברות ממשלתיות וברשויות מקומיות, דובר נחשב לתפקיד בכיר מאוד והוא עשוי להשתכר 30-50 אלף שקל, פלוס רכב".
- זמן ממוצע למציאת עבודה:
קראדי: "דובר שיושב בפירמה גדולה או במוסד ציבורי נוטה להיצמד לכיסא שלו. כיוון שהתחלופה בתחום זה נמוכה ומרבית הגופים הפועלים בתחום הינם משרדים קטנים ונישתיים (לא חברות יח"צ ענקיות), הרי שזמן איוש המשרות ארוך יחסית למתחילים ונמשך כשבעה חודשים. יחד-עם-זאת, ברגע שהעובד הופך מנוסה ומקושר הוא יכול למצוא עבודה בתחום בטווח של עד חודשיים".
מאמן מכירות
- איפה לומדים:
קראדי: "אין קורס ייעודי שהופך אדם למאמן מכירות, אבל מי שמבקש להפוך לכזה יידרש לעבור גם הכשרות בעולם המכירות וגם ללמוד קואוצ'ינג".
- משך ההכשרה:
כחצי שנה.
- מה צריך מעבר להכשרה:
קראדי: "ניסיון במכירות. ברמת האישיות מחפשים אנשים כריזמטיים בעלי יכולת הקשבה, תכונת חיונית שנדרשת גם באימון וגם במכירות".
- שכר ממוצע:
ללא ניסיון: 6,500-8,000 שקל, כולל בונוסים על בסיס הצלחות.
עם ניסיון של עד שנתיים: 8,000-11 אלף שקל.
שנתיים עד 4 שנות ניסיון: 10-14 אלף שקל, פלוס רכב.
- אופקי קידום:
קראדי: "כבר אחרי שלוש שנים מאמן מכירות יכול להתקדם לתפקיד ניהולי עם ששכר נאה בצדו, למשל, ניהול צוות מאמנים (11-15 אלף שקל) או ניהול תחום ההדרכה (12-22 אלף שקל, בהתאם לגודל הפירמה).
- זמן ממוצע למציאת עבודה:
קראדי: "חמישה חודשים. זמן ארוך יחסית, שנובע משתי סיבות: התפקידים הללו קיימים רק בארגונים גדולים, ומדובר בתפקיד חדש יחסית שעוד לא כולם הכניסו לארגון".
בהצלחה.
קופירייטר
- איפה לומדים:
קראדי: "בבתי-ספר לקופירייטינג בבעלות יזמים פרטיים או חברות פרסום. במסגרת הקורס הסטודנטים בונים תיק עבודות, תוך הפקת פרויקטים בפועל ללקוחות פרטיים, ועושים סטאז'".
- משך ההכשרה:
בין חצי שנה לשנה.
- מה צריך מעבר להכשרה:
קראדי: "המעסיקים מעדיפים אנשים ורבליים, בעלי כושר ניסוח, עם יכולות תקשורת גבוהות, מהירי מחשבה וחדים, שיכולים לדייק ולתמצת רעיונות במילים ספורות".
- שכר ממוצע:
ללא ניסיון: 7,000-8,000 שקל.
עם שנתיים ניסיון: 8,000-11 אלף שקל.
שנתיים-4 שנות ניסיון: 11-14 אלף שקל.
חמש שנות ניסיון ומעלה: 14-20 אלף שקל (לרוב בתפקידי ניהול).
- אופקי קידום:
קראדי: "כשקופירייטר צובר ניסיון הוא יכול לצאת מהנישה של משרדי הפרסום ולהשתלב במחלקות פרסום של פירמות גדולות. לחלופין, הוא יכול להשתלב בערוצי טלוויזיה (למשל, כעושה פרומואים), שם תנאי השכר הרבה יותר טובים יחסית מהמקובל במשרדי הפרסום. מנהל קריאייטיב בדרג ביניים ישתכר 18-20 אלף שקל פלוס רכב, וסמנכ"ל קריאייטיב ישתכר בממוצע 30-35 אלף שקל פלוס רכב".
- זמן ממוצע למציאת עבודה:
קראדי: "שישה חודשים, מרגע שליחת קורות-החיים. זוהי תקופה ארוכה יחסית, שנובעת מכך שהתחום בארץ לא-ממוסד וכל ישראלי שני מחשיב עצמו כקופירייטר. מנגד, שוק משרדי הפרסום קטן יחסית וכשהם נדרשים לעובדים, הם מדקדקים בבחירת האנשים הכי מוכשרים ויצירתיים".
יחצ"ן או דובר
- איפה לומדים:
קראדי: "בעיקר ביחידות ללימודי המשך/לימודים חיצוניים של האוניברסיטאות והמכללות כלימודי תעודה, למרות שתואר ראשון בתקשורת יכול להוסיף נקודות זכות למועמדים".
- משך ההכשרה:
שבעה חודשים עד שנה.
- מה צריך מעבר להכשרה:
קראדי: "מועמד ללא ניסיון יוכל להשתלב במשרד יח"צ קטן. חברות גדולות לא ייקחו 'בוגר קורס', אלא יחפשו מועמד שכבר עבד במשרדי יח"צ והשתפשף. ברמת הכישורים האישיותיים, התכונה הכי מבוקשת תהיה כושר שכנוע, אסרטיביות ויכולת עמידה בלחצים. בתחום זה המגייסים לא יחפשו את העדינים והנחמדים".
- שכר ממוצע:
עד שנתיים ניסיון: 6,500-8,000 שקל.
שנתיים עד 4 שנות ניסיון: 8,000-11 אלף שקל.
מעל 4 שנות ניסיון הוא כבר מגיע לרוב לתפקיד תקציבאי ומשתכר 10-14 אלף שקל.
- אופקי קידום:
קראדי: "בתוך משרד יח"צ אפשר להתקדם לתפקיד של מנהל לקוחות ולהשתכר שכר ממוצע של 16-18 אלף שקל, פלוס רכב. מכאן הוא יכול להתקדם לעבודה במחלקת דוברות של פירמה ממותגת או כלוביסט בכנסת (או בגוף ציבורי אחר), כשדובר/לוביסט משתכר 16-25 אלף שקל, פלוס רכב. בחברות ציבוריות גדולות מאוד, בחברות ממשלתיות וברשויות מקומיות, דובר נחשב לתפקיד בכיר מאוד והוא עשוי להשתכר 30-50 אלף שקל, פלוס רכב".
- זמן ממוצע למציאת עבודה:
קראדי: "דובר שיושב בפירמה גדולה או במוסד ציבורי נוטה להיצמד לכיסא שלו. כיוון שהתחלופה בתחום זה נמוכה ומרבית הגופים הפועלים בתחום הינם משרדים קטנים ונישתיים (לא חברות יח"צ ענקיות), הרי שזמן איוש המשרות ארוך יחסית למתחילים ונמשך כשבעה חודשים. יחד-עם-זאת, ברגע שהעובד הופך מנוסה ומקושר הוא יכול למצוא עבודה בתחום בטווח של עד חודשיים".
מאמן מכירות
- איפה לומדים:
קראדי: "אין קורס ייעודי שהופך אדם למאמן מכירות, אבל מי שמבקש להפוך לכזה יידרש לעבור גם הכשרות בעולם המכירות וגם ללמוד קואוצ'ינג".
- משך ההכשרה:
כחצי שנה.
- מה צריך מעבר להכשרה:
קראדי: "ניסיון במכירות. ברמת האישיות מחפשים אנשים כריזמטיים בעלי יכולת הקשבה, תכונת חיונית שנדרשת גם באימון וגם במכירות".
- שכר ממוצע:
ללא ניסיון: 6,500-8,000 שקל, כולל בונוסים על בסיס הצלחות.
עם ניסיון של עד שנתיים: 8,000-11 אלף שקל.
שנתיים עד 4 שנות ניסיון: 10-14 אלף שקל, פלוס רכב.
- אופקי קידום:
קראדי: "כבר אחרי שלוש שנים מאמן מכירות יכול להתקדם לתפקיד ניהולי עם ששכר נאה בצדו, למשל, ניהול צוות מאמנים (11-15 אלף שקל) או ניהול תחום ההדרכה (12-22 אלף שקל, בהתאם לגודל הפירמה).
- זמן ממוצע למציאת עבודה:
קראדי: "חמישה חודשים. זמן ארוך יחסית, שנובע משתי סיבות: התפקידים הללו קיימים רק בארגונים גדולים, ומדובר בתפקיד חדש יחסית שעוד לא כולם הכניסו לארגון".
בהצלחה.