דיון כמה אתם מוכנים להשקיע בכתיבת סיפור טוב?

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אז בואו נשדרג את שאלת הפתיחה:
כמה מכם היו מוכנים להשקיע בבניית העלילה באותה רמת השקעה שתסריטאים משקיעים בכתיבת התסריט שלהם?
אחד מהכותבים שהכי מעניקים לי השראה, הוא סופר שהוציא רק ספר סיפורת אחד. מדובר ברב ארז משה דורון, ובספרו הנפלא "לוחמי התמורות".
על הספר הזה הוא עבד במשך 11 שנה, שינה ודייק, עד שהגיע לתוצאה המודפסת.
וכשאני מתיישבת מול טיוטות הכתיבה שלי, אני רק מתפללת שאצליח באמת להתמיד, כי כך, בעיניי, נראית יצירת ספרות אמיתית.
כיום אני לא שם, ולו רק כי אני כותבת פחות מ11 שנים. אבל כן, אני יכולה לעבוד על קטע של 500 מילה במשך שבוע, ואם הוא חלק מסיפור ארוך - גם יותר.
כך שהתשובה שלי היא - חד משמעית כן. אני מוכנה להשקיע הרבה מאוד בבניית הסיפורים שלי.
הרעיון שלי היה ללמד חומרים בבניית עלילה בצורה מעשית מאוד ולפי הסדר שבו אמורים ליישם את זה תכלס. כך הסיפורים שלנו הולכים ונבנים תוך כדי התייעצות אחת עם השנייה, שיתוף וכו'
נשמע שיישום רעיון כזה יכול רק לעשות טוב לעולם.
אגב, מה עם החצי הגברי של הפורום? גם הם מן הסתם זקוקים להכוונה, לא פחות מהנשים...
אבל אני עדיין מתלבטת אם זה יתאים לכולן.
שום דבר לא מתאים לכולן, ולדעתי - זה יכול להתאים למספיק אנשים כדי שזה יהיה משתלם.
 

Reizy Esh

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עריכה והפקת סרטים
כמה מכם היו מוכנים להשקיע בבניית העלילה באותה רמת השקעה שתסריטאים משקיעים בכתיבת התסריט שלהם?
הבדל משמעותי בין סופר לתסריטאי הוא העובדה שתסריט הוא חומר הגלם להשקעה מרובת משאבים: הרבה כסף, הרבה זמן והרבה אנשי מקצוע.
אף אחד אינו רוצה לקחת את הסיכון שמשהו בתסריט לא עובד מספיק טוב.
זו אחת הסיבות להיווצרות הנוסחות הקלאסיות בתסריט, כי למה לשנות את מה שהקהל כבר הוכיח שהוא אוהב. בייחוד כשהמטרה היא נשיאת חן בעיני קהל רחב ככל האפשר.

אין בדבריי סתירה לכך שחשוב לכל כותב ללמוד את מרכיבי העלילה הקלאסית גם אם לא יעשה בהם שימוש על פי הספר; ובכל מקרה, לכתוב מתוך מחשבה ועבודה גם סיפור ארוך או קצר.
כמו שכתבה @הגיבן (ת) , חבל שלעיתים מתעלמים משנים רבות של יצירה. אנחנו לא יוצרים בוואקום.
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הרעיון שלי היה ללמד חומרים בבניית עלילה בצורה מעשית מאוד ולפי הסדר שבו אמורים ליישם את זה תכלס. כך הסיפורים שלנו הולכים ונבנים תוך כדי התייעצות אחת עם השנייה, שיתוף וכו'
אבל אני עדיין מתלבטת אם זה יתאים לכולן.
כי כמו שאמרו כאן - יש כאלה שזה רק יגביל אותן.
את לא צריכה את כולן, רק את מי שמעוניין ומתאים לו.
למעשה, זו יצירת מסגרת למי שמתקשה לייצר לעצמו משמעת כתיבה, כמוני למשל...
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה ההבדל בין: "אל תעשה את זה." לבין: "אם תעשה את זה, סביר שזו תהיה התוצאה. האם זו התוצאה שרצית?"
כמו שנאמר במקום אחר- בכתיבה אפשר ללמוד תבניות, לא נוסחאות.

אני לא ממש מכירה ספונטאני, בטח לא ברמה של לשבת ולכתוב מה שעולה על רוחי. ברגע שמתחיל קצה של רעיון הוא כבר ממשיך, והמהלכים נבנים כדי ליצור את האפקט הרצוי. אם הדמות, למשל, צריכה להגיע באיזושהיא נקודה למשבר, אני צריכה לבנות את הפרקים שלפני כן כדי שיובילו לשם. וכדומה.
סיפור הוא דבר שנבנה נדבך אחר נדבך, וכל פרק בתוכו מטרתי ומקדם. כדי לכתוב סיפור טוב יש הרבה מאד דברים שצריך לחשוב עליהם לפני כן, לדוגמא - אחרי הרעיון הכללי, ולפני שממש נכנסים לסיפור, צריך לברר עם עצמנו מה הדמות רוצה באמת, ואיזה שינוי היא בעצם עוברת מההתחלה לסוף. אם התכנון הזה חסר, למשל, ואנחנו רק מספרים על הלך חייה באופן ספונטאני מפרק לפרק, אז גם אם היא דמות אבסטרקטית ומרתקת ובמהלך כל פרק היא נמצאת משום מה בסכנת חיים ומצליחה באופן מרהיב לנצח את כל הרשעים- זה כבר לא סיפור. זה תיאור.
בקיצור, תכנון הוא הכרחי לסיפור טוב.

אגב, אפשר לומר ל @Reizy Esh וואלקם באק? אני טועה או שהרבה זמן לא זכינו לנוכחותך בפורום? בכל מקרה, שמחה לראותך...:giggle:
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כמו שנאמר במקום אחר- בכתיבה אפשר ללמוד תבניות, לא נוסחאות.

אני לא ממש מכירה ספונטאני, בטח לא ברמה של לשבת ולכתוב מה שעולה על רוחי. ברגע שמתחיל קצה של רעיון הוא כבר ממשיך, והמהלכים נבנים כדי ליצור את האפקט הרצוי. אם הדמות, למשל, צריכה להגיע באיזושהיא נקודה למשבר, אני צריכה לבנות את הפרקים שלפני כן כדי שיובילו לשם. וכדומה.
סיפור הוא דבר שנבנה נדבך אחר נדבך, וכל פרק בתוכו מטרתי ומקדם. כדי לכתוב סיפור טוב יש הרבה מאד דברים שצריך לחשוב עליהם לפני כן, לדוגמא - אחרי הרעיון הכללי, ולפני שממש נכנסים לסיפור, צריך לברר עם עצמנו מה הדמות רוצה באמת, ואיזה שינוי היא בעצם עוברת מההתחלה לסוף. אם התכנון הזה חסר, למשל, ואנחנו רק מספרים על הלך חייה באופן ספונטאני מפרק לפרק, אז גם אם היא דמות אבסטרקטית ומרתקת ובמהלך כל פרק היא נמצאת משום מה בסכנת חיים ומצליחה באופן מרהיב לנצח את כל הרשעים- זה כבר לא סיפור. זה תיאור.
בקיצור, תכנון הוא הכרחי לסיפור טוב.
כן, אבל יש כאלה שעושים את זה בזרימה, טיוטה אחר טיוטה. ויש כאלה שעושים את זה בטבלאות אקסל. כל אחד ומה שמתאים לו.
 

Talya kadosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
באופן עקרוני, אני לא אוהבת כללים בכתיבה. הם מקבעים אותי לחשיבה מרובעת.
לכן כשאני כותבת סיפורים רגילים (קצרים, בהמשכים) אני אף פעם לא חושבת על עלילה, רק תוך כדי הכתיבה.
מודה, לפעמים על ידי כך אני כורתת את הענף שאני יושבת עליו.

אבל:

לאחרונה, התחלתי ללמוד תסריטאות. גיליתי עולם שלם של כללים, הוראות, צעדים מדוייקים. מה לעשות ומה לא לעשות.
ואת האמת, זה שבה אותי. פתאום אני מגלה שלבנות עלילה זה לא התגלמות העצבים, ולשבת ולחשוב מה יהיה בכל סצנה זה לא לבהות באוויר ולא לעשות כלום.

לכתוב תסריט בלי כללים, זה כאב ראש נורא.

ואם נחזור לסיפור רגיל, אני לא חושבת שאוותר על הספונטניות שלי, יש בה הרבה צדדים יפים. אבל אני בהחלט מאמינה שכמה כללים קטנים יכולים לעשות לי סדר מסוים בראש.

בכל זאת אי אפשר לצאת מהכלל, אם אין כלל.

נ.ב.
דיון מצוין.
 

נדיבה

משתמש מקצוען
לכל הכותבות הוותיקות/מתחילות תספרו איפה למדתן כתיבה? אם בכלל?
מי מלמדת כתיבה עיתונאית בעיקר?
אשמח להמלצות
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
שאלה "קשה"...
למדתי גם כתיבה וגם ספרות (שיותר מדברת על כללים ואמצעים אומנותיים בכתיבה), ואני לכאורה בעד כללים - לא ממש כללים, אלא הכרת המבנים שעובדים, כמו שכתבו פה.
בפועל קשה לי ממש לתכנן מראש סיפור מאלף ועד תי"ו ורק אז לשבת לכתוב אותו. עשיתי משהו כזה כשהייתי בכיתה י"ב - והספר שתכננתי אז נמצא עד היום בפרקים הראשונים שלו... (טוב, זה גם כיוון שהגעתי למסקנה שהרעיון מדי בוסרי ולא "יושב" טוב...)
אז כן, הכתיבה שלי בעיקר ספונטנית, עם רעיון לעלילה בראש, אבל לא משהו מדויק. אני גם מפתיעה את עצמי הרבה פעמים...
אם זה טוב או לא - אני לא יודעת. אולי באמת הספרים לא נבנים בצורה אמינה מספיק כך... מה שבטוח - זה מרתק יותר בשבילי :)

קבוצת תמיכה לכתיבה היא רעיון מצוין בשבילי. אני נמצאת בכמה כאלו, אבל לא פעילות מספיק...
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
קבוצת תמיכה לכתיבה היא רעיון מצוין
אני בעד אבל מסיבה אחרת,
לדעתי שותפות קבוצתית עוזרת לעקוב אחר הצורך המשתנה של הקוראים, והוא משתנה בעקביות
בקבוצה בכלל, קל יותר להכיל ולהבחין בתמורות של הקוראים כמו גם של הסופרים, וכך כלם יוצאים מורווחים
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מה התשובה?
איפה מומלץ ללמוד כתיבה?​
יש כל מיני מקומות...
אני אישית עשיתי קורס כתיבה יוצרת במסגרת לימודי התואר בספרות, וגם למדתי בקורסים של יוצרות מהעולם הדת"לי.
עכשיו מתכננת להצטרף לקורס של דבורי רנד @dvory שנשמע מיוחד. הלוואי שהוא ייפתח בקרוב...
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
לכל הכותבות הוותיקות/מתחילות תספרו איפה למדתן כתיבה? אם בכלל?
למדתי הרבה מספרים. בשנה החולפת היתה לי הזדמנות להשתתף בסמינר סיפור של ר. מאקי.
אם אתם יודעים אנגלית יש כאן את קורס כתיבה של אוניברסיטת BYU בחינם - המורה ברנדון סנדרסון.

אם יש לכם שליטה על עברית (ארכאית במקצת) אני ממליצה על פואטיקה של אריסטו שאפשר גם למצוא בחינם. (אני יודעת שזה נשמע פרופסורי מצידי, אבל בנתיים כל תוכן שאי פעם מצאתי על כתיבה - כבר נמצא שם, הרבה יותר קצר, והרבה יותר ברור, מה אעשה.)

יש בית ספר לתסריטאות דתי ביד בנימין, אבל לא היתה לי אפשרות להשתתף בו. הסילבוס שלהם מבוסס על "סיפור" של מאקי בגדול.
 

נדיבה

משתמש מקצוען
דבורי רנד פתחה השבוע קורס בזום. נדמה לי היה שיעור אחד. מי למדה אצל לאה פוטש?
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יש לי ספר של אחד מגדולי המורים לתסריטאות (ברמה של רוברט מקי, רק יותר ברור ותכליתי), ושם הוא ממש נותן הוראות צעד אחר צעד (עכשיו תעשה את זה, אחר כך את זה...)
תסריט של סיד פילד? הצילו את החתול?
אשמח לדעת באיזה ספר מדובר אם לא הנל.

אם נסתכל על עולם התסריטאות (שעוסקים בעצם באותו הדבר - בניית עלילות וסיפורים) נראה שבתי ספר לתסריטאות מלמדים עם כללים מאוד מוגדרים.
הצלחה של סרט זה מדיד.
ומי שמנתח מאות ואלפי סרטים שהצליחו- יכול להגיע לתובנות ולהסיק מסקנות.
אפשר לקרוא לזה בסלידה כללים, ואפשר להתייחס אליהם כאל טיפים ולהחליט אם לאמץ או לא.
ובכל מקרה - כמו שאמרו כאן, הכללים מתייחסים למעטפת ולמבנה, לא לתוכן, כך שאינם פוגעים ביצירתיות.
מקסימום ממסגרים אותה מעט.
יש בית ספר לתסריטאות דתי ביד בנימין, אבל לא היתה לי אפשרות להשתתף בו. הסילבוס שלהם מבוסס על "סיפור" של מאקי בגדול.
למדתי שם. ואכן התוכן שנלמד שם ו'סיפור' אחד על אחד. (למעט הסרטים שניתחנו.)
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
ומי שמנתח מאות ואלפי סרטים שהצליחו- יכול להגיע לתובנות ולהסיק מסקנות.
אפשר לקרוא לזה בסלידה כללים, ואפשר להתייחס אליהם כאל טיפים ולהחליט אם לאמץ או לא.
ובכל מקרה - כמו שאמרו כאן, הכללים מתייחסים למעטפת ולמבנה, לא לתוכן, כך שאינם פוגעים ביצירתיות.
אכן, ועוד יותר מזה, אין כמו המסקנות והתובנות שאתה מסיק בכוחות עצמך. כי אלו ה"כללים" שמתאימים לך, לנקודת המבט שלך.

אני התווכחתי עם הטענה הגורפת, כביכול כל הסרטים המוצלחים נולדו בעקבות תסריטאים שלמדו משהו בכלל, שלא לדבר על כללים מוגדרים. מעבר לטענות של בלייק סניידר, לא מצאתי הוכחות לזה בשטח. עולם היצירה רחב ומגוון, לא נכון להכליל.
א. יש אלפי קלאסיקות מהוללות של תסריטאים שלא למדו כתיבה והיום מלמדים אחרים.
ב. יש מאות תסריטאים היום, שנוהרים אל הסרטים שלהם למרות שאין להם השכלה.
 

לאלה

משתמש על
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
1. כתיבה זה אומנות. את הכללים לאומנות המציאו אחריה.
שזה אומר שאני קודם כל כותבת, שופכת הכל על הדף או המסך.
אח"כ מגיעים תורם של הכללים.
ואז אני עורכת קצת, משפרת, משפצצת ושולחת.

2. כשאני באה לדף, אני יודעת לפחות נושא, כיוון, העלילה בגדול, משו.
 

נדיבה

משתמש מקצוען
יש לך המלצות? אני כרגע בשלב שהתחלתי להכניס כתבות לאחד המגזים הנשיים. רוצה להתקדם. יכולה לעזור לי בעצה?
 

לאלה

משתמש על
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
יש לך המלצות? אני כרגע בשלב שהתחלתי להכניס כתבות לאחד המגזים הנשיים. רוצה להתקדם. יכולה לעזור לי בעצה?
אני לא כותבת מקצועי בכלל. אני כותבת סיפורת ושירה.
מעולם חומר כתוב שלי לא התפרסם מלבד בפרוג.
זה לא התחום שלי, זה תחביב.
למדתי את זה כי זה יצא לי ממש בזול, והצטרפתי למישהי שלא רצתה ללכת לבד.
אם זה עזר? נו, ידע אף פעם לא מזיק.
מה שכן עזר לי זה שני ספרים של צפריר בשן, כותב על כתיבה שיווקית אבל זה עוזר לכתיבה באופן כללי.
ממליצה לך להיעזר בכאלה שכותבות יותר כתבות.
בהצלחה!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כה

א לְדָוִד אֵלֶיךָ יְהוָה נַפְשִׁי אֶשָּׂא:ב אֱלֹהַי בְּךָ בָטַחְתִּי אַל אֵבוֹשָׁה אַל יַעַלְצוּ אֹיְבַי לִי:ג גַּם כָּל קוֶֹיךָ לֹא יֵבֹשׁוּ יֵבֹשׁוּ הַבּוֹגְדִים רֵיקָם:ד דְּרָכֶיךָ יְהוָה הוֹדִיעֵנִי אֹרְחוֹתֶיךָ לַמְּדֵנִי:ה הַדְרִיכֵנִי בַאֲמִתֶּךָ וְלַמְּדֵנִי כִּי אַתָּה אֱלֹהֵי יִשְׁעִי אוֹתְךָ קִוִּיתִי כָּל הַיּוֹם:ו זְכֹר רַחֲמֶיךָ יְהוָה וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה:ז חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר כְּחַסְדְּךָ זְכָר לִי אַתָּה לְמַעַן טוּבְךָ יְהוָה:ח טוֹב וְיָשָׁר יְהוָה עַל כֵּן יוֹרֶה חַטָּאִים בַּדָּרֶךְ:ט יַדְרֵךְ עֲנָוִים בַּמִּשְׁפָּט וִילַמֵּד עֲנָוִים דַּרְכּוֹ:י כָּל אָרְחוֹת יְהוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו:יא לְמַעַן שִׁמְךָ יְהוָה וְסָלַחְתָּ לַעֲוֹנִי כִּי רַב הוּא:יב מִי זֶה הָאִישׁ יְרֵא יְהוָה יוֹרֶנּוּ בְּדֶרֶךְ יִבְחָר:יג נַפְשׁוֹ בְּטוֹב תָּלִין וְזַרְעוֹ יִירַשׁ אָרֶץ:יד סוֹד יְהוָה לִירֵאָיו וּבְרִיתוֹ לְהוֹדִיעָם:טו עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי:טז פְּנֵה אֵלַי וְחָנֵּנִי כִּי יָחִיד וְעָנִי אָנִי:יז צָרוֹת לְבָבִי הִרְחִיבוּ מִמְּצוּקוֹתַי הוֹצִיאֵנִי:יח רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי:יט רְאֵה אוֹיְבַי כִּי רָבּוּ וְשִׂנְאַת חָמָס שְׂנֵאוּנִי:כ שָׁמְרָה נַפְשִׁי וְהַצִּילֵנִי אַל אֵבוֹשׁ כִּי חָסִיתִי בָךְ:כא תֹּם וָיֹשֶׁר יִצְּרוּנִי כִּי קִוִּיתִיךָ:כב פְּדֵה אֱלֹהִים אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל צָרוֹתָיו:
נקרא  7  פעמים

אתגר AI

פלינדרום • אתגר 52

לוח מודעות

למעלה