כל המוצא מקורות, פסוקים, אמרות צדיקים, וורטים וכו' בעניין מעלת תשובה מתוך שמחה, ובכלל בעניין השמחה עם בוא אלול וימי הרחמים ומתנותיהם - נשמח לקבלם דחוף

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עבור מישהו שאבדה לו השמחה ונהיה לו נורא
עם בוא "הימים הנוראים"
בקיצור, מחפשים לאזן את המקורות שהוא נחשף אליהם.
נשמח לכמה שיותר, כולל ציון המקור אם אפשרי - חשוב מאד!

יישר כח!
תזכו למצוות!!!
 

יאיר דבוש

משתמש פעיל
דבר ראשון משהו שאקטואלי לימים האלו.

שהרי לפי האשכנזים כל מה שמתחילים להגיד סליחות דווקא במוצאי שבת זה בגלל שרוצים להתחיל את הסליחות אחרי שמחת ועונג שבת. ואין שכינה שורה אלא מתוך שמחה, והדברים מפורשים בתרומה"ד, והובאו בלקט יושר עמ' רסח'.


מקורות נוספים בקצרה:

ידוע הפירוש על הפסוק שהקב"ה אמר לקין אחרי שנדחתה מנחתו בגלל חטאיו, 'למה חרה לך ולמה נפלו פניך הלא אם תיטיב שאת', ומבואר משם שגם כשאדם צריך לחזור בתשובה והוא אף נדחה ממש מלפני ה', ג"כ אסור לו להיות בעצבות ובנפילת פנים. ש'הלא אם תיטיב שאת'.

סוכה נג'
גבי שמחת בית השואבה 'אלו ואלו אומרים אשרי מי שלא חטא ומי שחטא ישוב וימחול לו'
ושם איתא 'כל מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו' ועיי"ש בראשונים ובמפרשים בזה.

ברכות לא'
'אין עומדין להתפלל אלא מתוך שמחה'.

זוה"ק ויקרא ח' א'
על הפסוק "עבדו את ה' בשמחה", עיי"ש ותרו"נ.

תניא ליקוטי אמרים פרק לא' האריך שם והביא מהאר"י ז"ל הקדוש. עיי"ש. ועי' גם פרק לד מה שהביא מהזוה"ק.

חתם סופר כי תצא על הפסוק 'כי יקח איש אשה חדשה ושמח את אשתו'. שביאר שחייבים לחזור בתשובה רק מתוך שמחה. עיי"ש.

בני יששכר מאמר א' אות ה' על הפסוק 'אז תשמח בתולה במחול'
והאריך שם לבאר שהפסוק הולך על חודש אלול שהוא מזל 'בתולה' והוא 'תשמח במחול' , 'מחול' מלשון מחילת עוונות. שאין מחילת עוונות אלא מתוך שמחה, עיי"ש.

מאור ושמש תחילת פרשת מצורע.
נועם אלימלך תחילת פרשת במדבר.

**
וידוע לבאר בשם האר"י ז"ל הקדוש שכל מה שדימו חז"ל ותקנו את תקיעות השופר זה כנגד בכיות אם סיסרא.
הוא משום שגם עיקר הבכיה ו'הגנוחי גניח והילולי יליל' שיש בתקיעת שופר, [וכדאיתא מס' ר"ה לג'] הוא בכי של געגועים, כעין בכי אם סיסרא שהתגעגעה על בנה. ולא בכי סתם של צער ועצבות.
ועל זה כתב הארי ז"ל שכל מי שלא נופלת עליו בכיה בימים האלו זה הוראה שאין נשמתו הגונה, 'כי אפי' הבעל חטא הכי גדול מתגעגע על בוראו'.

זה בעיקר הדרך בתשובה יותר ע"פ שיטת החסידות.

**
כמובן לעומת זאת ידועים דברי רבינו יונה בשערי תשובה


העיקר השלישי - היגון, ישתונן כליותיו ויחשוב כמה רבה רעת מי שהמרה את יוצרו. ויגדיל יגון בלבבו וסער מתחולל ברעיוניו, ויאנח במרירות לב, כי יתכן שיתחרט וירע בעיניו על חטאתו אשר חטא, ולא השלים חקו בזה, כי גם הפסד דינר או איסר קשה בעיני האדם, אך אם אבד עשרו בענין רע ויצא נקי מנכסיו, נפשו עליו תאבל ותכבד אנחתו ונפשו מרה לו. וכן על צרות רעות ורבות כאבו נצח, ויגון בלבבו יומם. ויותר מהמה ראוי שיצטער ויאנח מי שהמרה את השם יתברך.

כוח"ט.
 

imagine

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
דבר ראשון משהו שאקטואלי לימים האלו.

שהרי לפי האשכנזים כל מה שמתחילים להגיד סליחות דווקא במוצאי שבת זה בגלל שרוצים להתחיל את הסליחות אחרי שמחת ועונג שבת. ואין שכינה שורה אלא מתוך שמחה, והדברים מפורשים בתרומה"ד, והובאו בלקט יושר עמ' רסח'.


מקורות נוספים בקצרה:

ידוע הפירוש על הפסוק שהקב"ה אמר לקין אחרי שנדחתה מנחתו בגלל חטאיו, 'למה חרה לך ולמה נפלו פניך הלא אם תיטיב שאת', ומבואר משם שגם כשאדם צריך לחזור בתשובה והוא אף נדחה ממש מלפני ה', ג"כ אסור לו להיות בעצבות ובנפילת פנים. ש'הלא אם תיטיב שאת'.

סוכה נג'
גבי שמחת בית השואבה 'אלו ואלו אומרים אשרי מי שלא חטא ומי שחטא ישוב וימחול לו'
ושם איתא 'כל מי שלא ראה שמחת בית השואבה לא ראה שמחה מימיו' ועיי"ש בראשונים ובמפרשים בזה.

ברכות לא'
'אין עומדין להתפלל אלא מתוך שמחה'.

זוה"ק ויקרא ח' א'
על הפסוק "עבדו את ה' בשמחה", עיי"ש ותרו"נ.

תניא ליקוטי אמרים פרק לא' האריך שם והביא מהאר"י ז"ל הקדוש. עיי"ש. ועי' גם פרק לד מה שהביא מהזוה"ק.

חתם סופר כי תצא על הפסוק 'כי יקח איש אשה חדשה ושמח את אשתו'. שביאר שחייבים לחזור בתשובה רק מתוך שמחה. עיי"ש.

בני יששכר מאמר א' אות ה' על הפסוק 'אז תשמח בתולה במחול'
והאריך שם לבאר שהפסוק הולך על חודש אלול שהוא מזל 'בתולה' והוא 'תשמח במחול' , 'מחול' מלשון מחילת עוונות. שאין מחילת עוונות אלא מתוך שמחה, עיי"ש.

מאור ושמש תחילת פרשת מצורע.
נועם אלימלך תחילת פרשת במדבר.

**
וידוע לבאר בשם האר"י ז"ל הקדוש שכל מה שדימו חז"ל ותקנו את תקיעות השופר זה כנגד בכיות אם סיסרא.
הוא משום שגם עיקר הבכיה ו'הגנוחי גניח והילולי יליל' שיש בתקיעת שופר, [וכדאיתא מס' ר"ה לג'] הוא בכי של געגועים, כעין בכי אם סיסרא שהתגעגעה על בנה. ולא בכי סתם של צער ועצבות.
ועל זה כתב הארי ז"ל שכל מי שלא נופלת עליו בכיה בימים האלו זה הוראה שאין נשמתו הגונה, 'כי אפי' הבעל חטא הכי גדול מתגעגע על בוראו'.

זה בעיקר הדרך בתשובה יותר ע"פ שיטת החסידות.

**
כמובן לעומת זאת ידועים דברי רבינו יונה בשערי תשובה


העיקר השלישי - היגון, ישתונן כליותיו ויחשוב כמה רבה רעת מי שהמרה את יוצרו. ויגדיל יגון בלבבו וסער מתחולל ברעיוניו, ויאנח במרירות לב, כי יתכן שיתחרט וירע בעיניו על חטאתו אשר חטא, ולא השלים חקו בזה, כי גם הפסד דינר או איסר קשה בעיני האדם, אך אם אבד עשרו בענין רע ויצא נקי מנכסיו, נפשו עליו תאבל ותכבד אנחתו ונפשו מרה לו. וכן על צרות רעות ורבות כאבו נצח, ויגון בלבבו יומם. ויותר מהמה ראוי שיצטער ויאנח מי שהמרה את השם יתברך.

כוח"ט.
ואוו. יישר כח גדול!
אין לכם מושג איזו זכות עומדת לכם ליום הדין.

דברי רבינו יונה ידועים, ידועים... וכמובן, יש מקום גם ליישמם במידה כלשהי.
כרגע, פיקוח נפש, להביא דווקא את הגישה המעודדת שמחה, התרוממות רוח, וצהלת פנים.
 
D

Deleted 66182

אורח
הגר"י סלנטר: "הנה באים הימים הנחמדים..."
הזדמנות שנתית להתחדשות לרענון לעזוב הרגלים רעים לפתוח דף חדש...

השאלה ממה העצבות? אם היא ממשהו מסויים או קליני לא יעזרו מובאות צריך לטפל...
 

צריכה לחשוב...

משתמש מקצוען
תחת אשר לא עבדת את ד' אלוקיך בשמחה- אחד הסיבות של הקללות מהפרשה שהייתה בשבת האחרונה
(בדיוק בשבת קראתי סיפור על רב- לא זוכרת את שמו אם דחוף אני אנסה לבדוק- שפגש מישהו בר"ה בכמדומני והרב ברך את אותו אדם לשלום והאיש לא השיב לברכתו והרב אמר לתלמידו- למה אני אמור "לסבול" מפחד הדין שלו?)
חוץ מזה-
יש דבר יותר משמח בעולם מהאפשרות לחזור בתשובה? ד' הטוב מודיע לנו מראש ונותן לנו חודש להתכונן ורק מבקש שנפתח לו פתח קטן והוא יעשה את השאר (ומחכה לרשעים עד יום מותם ואם ישובו מיד יקבלם)
ד' לא רוצה להעניש הוא רוצה יותר מאיתנו שיהיה לנו טוב ונעים- רק צריך לחזור בתשובה ולהתפלל.
 
D

Deleted 66182

אורח
ברור. תודה על התזכורת.
יחד עם זאת, כרגע, זוהי הדרך הטיפולית שהומלצה.
יש לרב הופמן זצ"ל ספרים עם הרבה תוכן שבקשת
הרב הירש מדבר על זה גם מדהים
 

ישראל אשר בך אתפאר

משתמש מקצוען
מצ"ב
זה נכתב ע"י ת"ח עצום בצורה קלילה ומשעשעת
כל משפט מגלם בתוכו מושגים שלמים מתורת החסידות על החג הנפלא - ראש השנה - יום ההכתרה - יום הדין
 

קבצים מצורפים

  • הזמנה אישית למעמד ההכתרה (1).pdf
    KB 619.2 · צפיות: 40
נערך לאחרונה ב:

המחזק

משתמש מקצוען
D I G I T A L
בדיוק קראתי מאמר בעניין

תשובה משמחה.jpg
 

השקעות R הון

מנהל פורום השקעות
מנהל
מנוי פרימיום
המאירי חיבור התשובה מאמר ב פ"ז:
ישמחו השמים ותגל הארץ... כי בא לשפט הארץ
מכאן לחובת השמחה בראש השנה.
ויעויין בשאגת אריה סימן קב שהאריך מכמה ראשונים שיש חובת שמחה בראש השנה.
כדאי לראות את השו"ע תקצז סעיף א והמשנה ברורה שם סק"א שפוסקים להלכה שיש חובת שמחה בראש השנה.
וכדאי לעיין גם בהגהות חתם סופר לשו"ע שם.

קרדיט על מקורות: שיעורו הנפלא של ר' אלימלך בידרמן - הכנה לראש השנה תשפ"ג.
יש בקול הלשון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה