לגבי הנושא של לא יופיע דגש חזק אחרי תנועה גדולה, לכל ענין ודבר יש אמנם הסבר על פי הסוד, והוא המהות הפנימית של חוקי הכתיב והדקדוק, אולם אין לי עסק בנסתרות, ול'לבושים' של הענין יש הסבר פונטי פשוט (כמובן, נאמר כי חוקי הטבע מסגלים צורה שמתאימה לעניינים הפנימיים, בדומה לבגד המקבל את צורת גוף הלובש וכו'):
תנועה גדולה מאריכה את ההברה - עניינה הגייה ארוכה וממושכת (בימי קדם היה ניכר השינוי בהגיה בין תנועות גדולות לקטנות) ואילו עיצור בסוף ההברה מקצר את הגייתה (נסו זאת בעצמכם... ותהנו) השילוב בין השנים אינו אפשרי. אם ההברה נסגרת על ידי עיצור - אורך התנועה הטבעי יהיה קצר.
הוא הדין אם מופיע דגש בתחילת ההברה הבאה - הדגש בעצם סוגר את ההברה שלפניו, שהרי עניינו כפילות: חלון = חלְלון (ש' חל''ל). הוא בא כתשלום על עיצור שנשמט. והוא הדין גם בדגש משקל - אע''פ שהשרש אינו מהכפולים, הדגש עניינו הכפלה של העיצור (רואים זאת בברור בתעתיקים ללטינית ויוונית, בכל מקום שבעברית הופיע דגש, המלה קבלה עיצור כפול שהראשון בהם חסר תנועה והם נהגים כאחת)
ומכיון שהדגש שבא לאחריה 'תורם' להברה שלפניו עיצור שוואי, ההברה הקודמת נסגרת - ועל כן אינה יכולה לקבל תנועה גדולה, שהרי אי אפשר להאריך בהגיית התנועה בהברה סגורה (כל ההבדל בין תנועה גדולה לקטנה הוא באורכה).
למעשה, גם העדר הטעם על ההברה מונע את האפשרות להאריך בה, וכן ההפך הוא הנכון: הטעמה על ההברה מאפשרת אריכות ההגיה. משום כך הברה שהיא גם סגורה וגם בלתי מוטעמת תנוקד באופן גורף בתנועה קטנה. (וגם לכלל זה יש יוצאים מן הכלל... ר' מלעיליים)